در سومین مناظره مرحله یک چهارم صورت پذیرفت:

اطلاعات بازار دست نورچشمی‌ها است/ با بازار رها شده مشکل داریم

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۳ کد : ۴۳۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
دخالت یا عدم دخالت دولت در بازار طلا و ارز و امکان رانت‌خواری در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات ملی مناظره برگزار شد.
اطلاعات بازار دست نورچشمی‌ها است/ با بازار رها شده مشکل داریم

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، سومین مناظره از مرحله یک چهارم هشتمین دوره مناظره ملی دانشجویی با گزاره «مداخله دولت در بازار ارز و طلا موجب گسترش رانت خواری می‌شود» بین تیم فرهنگ از هرمزگان به عنوان موافق و تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مخالف برگزار شد.

جهانگیر سایا از تیم فرهنگ در ابتدای سخنان خود گفت: مداخله به معنای دست اندازی و مباشرت در کاری است. بازارهای رسمی، غیر رسمی و چند نرخی شدن در بازار ار و طلا مشهود است.

وی افزود: رانت حاصل از امتیاز انحصاری بدون زحمت و گزینه بدست می‌آید.درامدهای بادآورده‌ای که مجوزهای دولت برای عده‌ای به دست می‌آید.

وی افزود: هرچه دخالت دولت در اقتصاد بیشتر باشد میزان رانت هم بیشتر خواهد شد و بر عکس آن هم صادق است.

سایا یادآور شد: نقض هر یک از فرض‌های بازار رقابت تام موجب، موقعیت‌های بیشتر و در پی آن اتلاف منابع اقتصادی می‌شود.

شناور مدیریت شده، دولت با هری و فروش حساب شده از ذخایر خود ثبات را در بازار ایجاد می‌کند.

در نوع سوم دولت کاملاً نرخ را تعیین می‌کند که رانت زیادی ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: اگر به جز یک نرخ داشته باشیم امکان رانت و فساد وجود دارد.

سایا یادآور شد: مکانیسم بازار همواره بهترین روش کنترل نرخ ارز بوده و از این جهت اقتصادهای پیشرفته سعی می‌کنند به این سمت بروند.

محمد معین جوادی از تیم ثامن نیز در ابتدای سخنان خود گفت: اقتصاد سیستم پیچیده‌ای است، ما می‌خواهیم تأثیر دولت بر یک موضوع اقتصادی را بسنجیم. اما رانت به تبعیض و انحصاری گفته می‌شود که برای اقلیتی موجود است و از طریق آن به تحصیل درآمد نامشروع برای خود اقدام می‌کنند.

وی افزود: این گزاره اساساً از کلیت خارج است، گزاره مشخص نکرده ما با چه دولتی مواجه هستیم. دولت اقتدارگرا یا دولت دموکراتیک؟

جوادی ادامه داد: ما با بازار رهاشده مخالفیم، و گزاره به نوعی از دولت به عنوان یک نهاد مسئول، سلب مسئولیت کرده است.

وی یادآور شد: در کشوری که نرخ ارز آشوبناک و مدام در نوسان است، دولت باید منتظر یک دست نامرئی بنشیند که بازار را کنترل کند؟

جوادی تاکید کرد: اکنون مشکل ما تورم بالا و نقدینگی است و هرگونه دخالت دولت در کنترل تورم به بازار ارز و طلا هم مربوط می‌شود.

عبدالعلی طوسی از تیم فرهنگ نیز در بخشی از سخنان خود گفت: ما نباید امکان رانت به وجود بیاوریم و امید به پاکدامنی مسئولان داشته باشیم؟ این مملکت چرا اشوبناک است، یکی از دلایل آن همین مداخلات است.

وی افزود: گزاره بخش خاصی را جدا نکرده، ما امکان ایجاد رانت را فراهم می‌کنیم و بعد امیدواریم که سلایق مدیران به سمت رانت نرود.

طوسی یادآور شد: دولت باید نقش داشته باشد، ولی نقشی که دارد نظارتی و نه مداخله گونه است.

میلاد طهرانی از تیم ثامن در سخنان خود گفت: ما در منطق، بخشی به نام عموم خصوص مطلق داریم، نظارت هنوز ذیل دخالت قرار می‌گیرد و نمی‌شود اینها را از هم جدا کرد.

وی افزود: اگر در بازاری، دولت دخالت نکند، دلار در قیمت یک میلیون تومان به تعادل برسد چه اتفاقی می‌افتد؟ عده‌ای خرد می‌شوند و منابع دست ۵ درصد افراد می‌افتد. این هم نوعی رانت است.

سایا از فرهنگ در بخش دیگر سخنان خود اقتصاد نفتی تولید یک دولت رانتی را خواهد کرد و اصل عدم شفافیت را به همراه دارد. فرصت‌ها هم در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت با مداخلاتی که در بازار طلا و ارز می‌کند، باعث شیوع رانت خواری می‌شود.

وی تاکید کرد: مداخله دولت در بازار ارز سبب شد از دی ماه ۹۶ ارز با یک جهش گسترده به ۲۰ هزار تومان برسد. این شیوه دولت به فروپاشی اقتصادی منجر می‌شود.

جوادی نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت دو اهرم مالیات و تأمین اجتماعی برای ایجاد رفاه برای اقشار ضعیف دارد.

وی افزود: این گزاره چون به صورت کلی مطرح شده است، با آن مخالف هستیم.

وی با بیان کرد: اینکه اقتصاد نفتی منجر به رانت می‌شود، یک گزاره و اصل نیست و مثال نقض آن نروژ است.

وی تاکید کرد: دولت شفافیت داشته باشد خیلی از مسائل حل می‌شود.

طوسی از تیم فرهنگ نیز در بخش دیگر سخنان خود، یادآور شد: ما می‌پذیریم که نظارت جدا از مداخله نیست ولی ما چیزی فرا از نظارت در اختیار دولت می‌گذاریم که امکان گسترده‌ای برای رانت خواری ایجاد می‌کند. وقتی اجازه دخالت دهیم، دخالت منفی هم می‌تواند باشد.

وی یادآور شد: گاهی دولت از نوسان نرخ ارز ارتزاق می‌کند و این خود نوعی رانت است.

طوسی تاکید کرد: پاسخگویی در تقابل سیاست و اقتصاد رخ می‌دهد با دادن اختیار مداخله، پاسخگویی کاهش می‌یابد و به تبع آن اقتصاد دچار رانت می‌شود.

طهرانی در جمع بندی استدلال‌های گروه ثامن گفت: مداخله خوب هم وجود دارد پس دولت می‌تواند مداخله خوب کند تا منجر به گسترش رانت نشود.

طهرانی یادآور شد: از نظر منطقی در کلیت آن، گزاره را به شدت ساقط می‌دانیم. دولت می‌تواند لیبرال هم باشد ولی در اقتصاد مداخله کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت قانونگذاری نکند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، بنابراین دولت باید دخالت کند.
نیما حمیدی و سارا سپهبد محققان ثامن سعید قادری و پرستو ماهور محققان تیم فرهنگ بودند.

براساس این گزارش با آرای هیئت داوران متشکل از دکتر فرشاد مؤمنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر علی اصغر محکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و داوران دانشجویی متشکل از آقایان نادر مستقیمی، حمید اسکندری و خانم غزل فداییان تیم فرهنگ از هرمزگان امتیاز ۹۴ و تیم ثامن از علامه طباطبایی امتیاز ۱۴۶ را به خود اختصاص دادند و تیم ثامن به مرحله بعد صعود کرد.

 


نظر شما :