در آخرین مناظره روز دوم، دومین فینالیست هم مشخص شد

تغییر واحد پولی می‌تواند منجر به کاهش تورم شود / حذف چهار صفر پول ملی تاثیری در کاهش تورم ندارد

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۶ کد : ۴۳۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
کاهش صفر از پول ملی موضوع مناظره نیم نهایی دو گروه دانشجویی در مسابقات ملی مناظره شد.
تغییر واحد پولی می‌تواند منجر به کاهش تورم شود / حذف چهار صفر پول ملی تاثیری در کاهش تورم ندارد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، دومین مناظره از مرحله نیمه نهایی مسابقات ملی مناظره در مورد گزاره «حذف چهار صفر از پول ملی سیاستی در زمینه اصلاحات پولی کشور است» بین تیم گردون از آذربایجان غربی به عنوان موافق و ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مخالف برگزار شد.

حسام امین محلاتی مناظره کننده اول تیم گردون در موافقت با این گزاره اظهار کرد: مفاهیمی که در این گزاره وجود دارد، واژه سیاست از policy ترجمه میشود که در کنار خود مفهوم سیاستگذاری را ایجاد میکند.

وی افرود: تاریخچه پیدایش صفر به هند برمیگردد که این مورد را برای عدم قطعیت پول به کار می بردند.

امین محلاتی ادامه داد: اصلاحات از واژه رفرم مشتق شده که متناظر به پیشرفتهای پله‌ای تدریجی و ترقی خواهانه است.

وی یادآور شد: اصلاحات پولی در ساده‌ترین شکل به صورت حذف پول نمود پیدا می‌کند و ساده‌ترین نتیجه تسهیل روند مبادلات مالی است.

وی یادآور شد: حذف چهار صفر از پول ملی باعث کاهش انتظارات تورمی و در نتیجه تورم فعلی می‌شود. وقتی تورم بالا برود وضعیت چهار دهک بالای جامعه بدتر می‌شود.

وی بیان کرد: موضوع دیگر بازار جهانی ارز است، تریدرها تا بخواهند اینهمه صفر وارد کنند آن فرصت تبادل را از دست داده‌اند.

محمدمعین جوادی از تیم ثامن به عنوان مخالف گزاره بیان کرد: این گزاره کاملاً اقتصادی است، پول یک متغیر اقتصادی است. هرگونه تغییر و تحول در متغیرهای اقتصادی باید به صورت یک بسته جامع دیده شود. زیرا به تنهایی اقدام شایسته‌ای نیست و نمی تواند به عنوان یک سیاست تلقی شود و هر کشوری این سیاست را به تنهایی بدون توجه به ساختارهای مالی خود در پیش گرفته، شکست خورده است.

وی یادآور شد: بنا به گفته همتی رئیس فعلی بانک مرکزی، این کار یک اقدام ظاهری و اسمی است و نه یک کار بنیادی و به تنهایی تاثیری روی تورم و وضع معیشتی مردم ندارد.

وی یادآور شد: همه کشورها در اجرای بار اول این سیاست شکست خوردند چون تنها به اثر حسابداری و مالی آن متمرکز شدند.

جوادی ادامه داد: دلیل شکست این است که قیمت‌ها بصورت تقلبی و فیک کاهش نشان می‌دهد و از سوی دیگر تمایل به افزایش قیمت‌ها به وجود خواهد آمد که خود به تورم بیشتر دامن می‌زند.

وی یادآور شد: هزینه سنگین جایگزینی اسکناس‌های جدید، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و مسائل دیگر از جمله مشکل‌های این طرح است.

سروش اکبری از تیم گردون نیز در دفاع از گزاره گفت: گزاره اصلاً قید زمان و مکان ندارد و تنها به عنوان یک قوه محرکه برای اصلاحات پولی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما هم معتقدیم باید در کنار این موارد راهکارهای دیگر از جمله کنترل تورم اجرا شود.

اکبری یادآور شد: تغییر واحد پول تبادل را تسریع و اعتماد عمومی به پول ملی را افزایش می‌دهد.

میلاد تهرانی دیگر عضو تیم ثامن نیز در رد استدلال‌های تیم گردون، گفت: در گزاره سیاست مناسب به معنای سیاستی است که کارکرد آن از هزینه‌اش بیشتر باشد.

وی افزود: چنانچه در کشوری یک پدیده نتیجه مثبت داد دلیل نمیشود که در کشور دیگر هم همان نتیجه را بدهد.

تهرانی بیان کرد: دو متغیر در اقتصاد داریم، اسمی و حقیقی. اگر تورم هم کاهش دهد روی متغیر اسمی است، نه متغیر حقیقی، از سوی دیگر بازار جهانی هم روی قدرت خرید است.

امین محلاتی نیز در تقویت استدلال‌های خود در دفاع از گزاره موجود، گفت: ما یک تفریق بین سیاست‌های مالی و پولی باید قائل شویم. سیاست‌های پولی متولی‌اش بانک مرکزی است، که در زمینه کنترل بازار باز، تغییر بهره بانکی و نمونه دیگر حذف صفر اختیار دارد.

وی ادامه داد: مورد بعدی سیاست‌های مالی است که متولی آن دولت است. دولت معیشت، مالی، درآمدهای نفتی را تنظیم میکند.

امین محلاتی گفت: درست است که نگرانی‌ها وجود دارد، ولی این مربوط به سیاست‌های کلان اقتصادی است.

جوادی از تیم ثامن نیز در روشن کردن مواضع تیم خود گفت: ما هم خلاف این را نگفتیم که سیاست‌های مالی مساوی پولی است. ما میخواهیم بدانیم این سیاست درست است یا نیست؟

وی افزود: گروه مقابل درباره متغیر اسمی و حقیقی توضیح ندادند. بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف صفر در متغیرهای حقیقی بی تاثیر است. ضمن اینکه دوستان نگفتند نظرشان راجع به حذف صفر در شرایط تورم بالا چیست؟

وی یادآور شد: مساله دیگر بعد روانی است که افراد مسن با آن مشکل دارند. دیگری کاهش درآمدهای نفتی است. اصلاح به معنای بهتر شدن و بهبود است نه اینکه با گزاره‌ای موافق باشیم که معتقد نیستیم وضع را بهتر کند.

اکبری نیز در جمع‌بندی استدلال‌های گروه خود گفت: ۱۴۱ کشور در جهان این کار را انجام داده، ترکیه نمونه منفی بوده و رومانی هم ۲۰۰۵ این کار را انجام داد و ۴ صفر را حذف کرد که در کنترل تورم بسیار موفق بود.

اگر حجم پول را کاهش دهیم، تورم و نقدینگی را هم میتوان کنترل کرد. اگر تورم و مشکلاتی وجود دارد به بانک مرکزی ارتباط پیدا نمیکند بلکه بانک مرکزی باید بطور مستقل اصلاحات خود را انجام دهد.

تهرانی نیز در جمع‌بندی استدلال‌های تیم ثامن گفت: ۱۰۰ در صد استدلال دوستان، نقلی است. استدلال عقلی نیاوردند، درباره حجم پول و سرعت پول، مکرراً گفتیم که حجم و سرعت اسمی را پایین می‌آورد.

وی بیان کرد: گزاره در مقام اول قطعاً ناظر به ایران است. موضوع دیگر هزینه‌های اجرای این طرح است. اتفاق مثبتی که به دنبال حذف چهار صفر می‌افتد چه اتفاقی است؟ کلیت بحث دوستان هم اشکالاتی بود که به ساختار اقتصادی ما وارد کردند.

در ادامه علیرضا کاظمیان محقق تیم گردون از تیم ثامن پرسید؟ در ژاپن که ابرتورم حاکم بود چطور تورم را کنترل کردند؟

نیما حمیدی محقق تیم ثامن پاسخ: اگر در ژاپن جواب داده دلیل نمی‌شود که در ایران یا هر کشوری دیگری جواب دهد چرا که بافت تاریخی، اجتماعی و دیگر شرایط این کشور با بقیه کشورها متفاوت است.

سارا سپهبدی محقق تیم ثامن نیز از گروه گردون پرسید؟ اگر حذف صفر از پول ملی سیاست خوبی است چرا در برزیل و و نزوئلا اثر منفی داشته است؟
علیرضا کاظمیان محقق تیم گردون پاسخ داد: برزیل بعد از ۱۸ سال وقتی پیش شرط‌ها را انجام دادند و رعایت کردند، جواب داد و توانستند تورم را کنترل کنند.

علیرضا کاظمیان و شادی قاسمی محققان تیم گردون، نیما حمیدی و سارا سپهبد محققان تیم ثامن بودند.
بر اساس آرای هیئت داوری متشکل از حسام‌الدین علامه عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، حسین میرزایی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران و خسرو قبادی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی امتیاز ۱۵۴.۳۵ به گردون و تیم ثامن از علامه طباطبایی امتیاز ۱۵۱ را دادند و تیم گردون به مرحله بعد رفت.


نظر شما :