سخنگوی دولت در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران؛

مناظره نباید دنبال افشاگری باشد/ راهی جز گفتگو برای رسیدن به تفاهم بزرگ نداریم

۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۲ کد : ۴۴۱ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان، سخنگوی دولت در آیین اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران بر اهمیت گفتگو برای رسیدن به یک تفاهم بزرگ در کشور تاکید کرد.
مناظره نباید دنبال افشاگری باشد/ راهی جز گفتگو برای رسیدن به تفاهم بزرگ نداریم

علی ربیعی سخنگوی دولت در این مراسم با بیان اینکه بدون تردید اعتماد اجتماعی امروز وضعیت خوب ندارد، گفت: نه فقط اعتماد به دولت و حاکمیت بلکه در همه وجوه اعتماد کاهش یافته است.

وی بحران هویت و مشروعیت را نتیجه بی‌اعتمادی مزمن در هر جامعه دانست و افزود: ارزش‌های مشترک وقتی در جامعه کم می‌شود، گفتگو داروی بی‌بدیل چنین شرایطی در عرصه هر جامعه‌ای چه میان نخبگان و چه گروه‌های دیگر است.

ربیعی با بیان اینکه علت اول طلاق در کشور فقدان گفتگو و ارزش‌های مشترک بین همسران است، گفت: در سطوح بالاتر و مختلف دچار این کاستی هستیم. بنابراین مناظره از چند جهت برای جامعه امروز ایران مهم است.

وی تاکید کرد: پایه گفتگو مناظره است. اعتماد، درک مشترک از جامعه، تفاهم برای چگونگی ساختن آینده، نیاز به گفتگو و پیش از آن مناظره دارد. ما راهی جز گفتگو و مناظره برای تفاهم بزرگ نداریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خود مناظره هم آسیب‌هایی دارد، ادامه داد: عمدتاً در مناظره‌ها براساس داده‌های روشن بحث نشده و در نتیجه به مفاهیم مشترک ختم نمی‌شود. از سوی دیگر مناظره حالت تهییج کننده و برانگیزاننده دارد و به دنبال روشنگری نیست.

وی بیان کرد: این کار جهاد دانشگاهی، درست کردن زیرساخت‌های مناظره و تمرین مناظره است.

ربیعی تاکید کرد: اخلاق و قواعد مناظره مسائل بسیار مهمی هستند. بزرگترین آسیب‌شناسی جامعه ایران در مناظره‌های انتخاباتی است، مناظره برای فهم مشترک و اتفاق‌نظر ارزشی از مسائل است.

وی با بیان اینکه جامعه ایران بیشترین آسیب را از مناظره‌های سال ۸۸ به بعد متحمل شد، گفت: مناظره نباید به دنبال افشاگری بلکه باید به‌دنبال روشنگری باشد.


ربیعی افزود: من در بحث آمدنیوز گفتم نگویید کیستی آمدنیوز، بلکه بگویید چیستی آمدنیوز که برپایه روشنگری نبود، بلکه برپایه افشاگری بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای آینده ایران باید به هم نزدیک شویم و هیچ‌راهی به جز گفتگو نمی‌بینم، گفت: خوشحالم از پایه‌های مناظره سالمی که اینجا شکل گرفت و جایزه اخلاق داده شد. امیدوارم از دل مناظره راهی برای سعادت و خوشبختی جامعه ایران بیرون بیاید و در سایه‌سار درک درست از گفتگو روزهای خوشی را تجربه کنیم.


نظر شما :

فا.م ۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۴
افشاگری نه ولی روشنگری درباره ی مفاسد بله