نحوه انتخاب و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی برای فروش بازی‌های رومیزی(قسمت اول)

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۲۳۷۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در کل، بازاریابی یک مهارت بسیار هوشمندانه است. بازاریابی درواقع پیدا کردن، نگه داشتن و جلب رضایت مشتری است. با این وجود، روش‌ها و رویکردهای متفاوتی برای بازاریابی وجود دارد که می‌توانند با یکدیگر در تناقض بوده ولی در عین حال، بسیار کارساز هستند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که پیشرفت زیادی در دنیای تجارت رخ داده که بازاریابی از یک هنر به یک علم تبدیل شده، با این حال، همچنان عناصری مانند حسابداری، توسعه محصول، تضمین کیفیت، امور مالی یا حتی مدیریت، روش‌های خاص خود را برای بازاریابی دارند که باید دقت زیادی در آن‌ها به کار برد. مطلبی که امروز بررسی می‌کنیم، برای افرادی که به فکر توسعه و تولید بازی‌های خود هستند و همچنین افرادی که خودشان قصد انتشار بازی خود را دارند ولی نه مخاطبی داشته و نه دانشی در زمینه بازاریابی دارند، بسیار مناسب می‌باشد.
نحوه انتخاب و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی برای فروش بازی‌های رومیزی(قسمت اول)

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت پایانی)

بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند.

چگونه می‌توان به عنوان طراح بازی، شکست‌ها را شناخت و با رفع آن‌ها رو به جلو حرکت کرد؟

گام‌های طراحی بازی رومیزی

 

نحوه انتخاب و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی برای فروش بازی‌های رومیزی
در کل، بازاریابی یک مهارت بسیار هوشمندانه است. بازاریابی درواقع پیدا کردن، نگه داشتن و جلب رضایت مشتری است. با این وجود، روش‌ها و رویکردهای متفاوتی برای بازاریابی وجود دارد که می‌توانند با یکدیگر در تناقض بوده ولی در عین حال، بسیار کارساز باشند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که پیشرفت زیادی در دنیای تجارت رخ داده که بازاریابی از یک هنر به یک علم تبدیل شده، با این حال، همچنان عناصری مانند حسابداری، توسعه محصول، تضمین کیفیت، امور مالی یا حتی مدیریت، روش‌های خاص خود را برای بازاریابی دارند که باید دقت زیادی در آن‌ها به کار برد. مطلبی که امروز بررسی می‌کنیم، برای افرادی که به فکر توسعه و تولید بازی‌های خود هستند و همچنین افرادی که خودشان قصد انتشار بازی خود را دارند ولی نه مخاطبی داشته و نه دانشی در زمینه بازاریابی دارند، بسیار مناسب می‌باشد.

 


روش‌هایی که برای افزایش مهارت بازاریابی وجود دارند، از این قرار می‌باشند:
• استراتژی‌های مشترک بازاریابی
• روی روش‌ها تمرکز نکنید، روی اصول تمرکز کنید.
• مبانی بازاریابی
• مخاطبان
• تولید محصول
• نام تجاری
• جلب توجه مخاطبان
• ایجاد میل و علاقه در مخاطب و شرکت‌های دولتی و خصوصی
• استفاده از فراخوان‌های اقدام
• همه با هم

 


استراتژی‌های مشترک بازاریابی
مهم نیست که کدام استراتژی را برای بازاریابی انتخاب می‌کنید، چیزی که اهمیت دارد، جنبه‌های خاصی از بازاریابی است که تقریباً یکسان باقی می‌مانند. درواقع شما قصد تولید کالایی را دارید که مورد توجه مخاطبان خاصی قرار گیرد. با گذشت زمان، شما این توانایی را خواهید داشت که یک برند تجاری برای محصولات و حتی در ادامه برای شرکت خود ایجاد کنید. برای افزایش فروش محصولتان، باید توجه مخاطب مورد نظر خود را جلب کرده و تمام مراحل خرید آن کالا را برای مخاطب شفاف کنید. برخی از استراتژی‌های رایج بازاریابی شامل تبلیغات پولی، بازاریابی از طریق تعامل با مشتری، بازاریابی مخفیانه، بازاریابی علنی، بازاریابی از طریق سخنرانی‌ها و بازاریابی اینترنتی است. شما می‌توانید برای تبلیغ بازی خود و جذب مخاطبان و رفع نیازهای منحصر به فردشان از انواع روش‌های بازاریابی برای تبلیغ و جذب مخاطب استفاده کنید.

 

 

روی روش‌ها تمرکز نکنید، روی اصول تمرکز کنید.
همانطور بیان شد، روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. لیست کردن این روش‌ها هم طاقت‌فرسا است و مفید هم نیست. در واقع هدف این است که شما ایده‌ها و هدف‌هایی که پشت این روش‌ها و استراتژی‌ها وجود دارد را درک کنید. شما باید اصول را درک کنید، از تجربه سایر افراد در زمینه بازی‌های رومیزی استفاده کنید و خودتان روش‌های مختلفی را تجربه کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که روشی که برای یک نفر مفید می‌باشد، برای همه قابل استفاده نیست، بنابراین شما باید یاد بگیرید که رویکرد خود را تغییر دهید.

 

 

روش مشهور AIDA

مبانی بازاریابی
در اولین گام برای تمامی فعالیت‌هایی که برای بازاریابی انجام می‌دهید، شما باید دو موضوع را در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که مخاطب هدف شما چه کسانی هستند، به چه چیزهایی علاقه دارند و چگونه رفتار می‌کنند. دوم، شما باید درک کنید که چگونه آن‌ها را برای خرید بازی‌های خود ترغیب کنید. یک روش بسیار مشهور برای این عمل وجود دارد که به روش AIDA معروف است و در واقع مخفف «جلب توجه(Attention)، علاقه(Interest)، تمایل(Desire) و عمل(Action)» می‌باشد. وقتی که در حال بازاریابی هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مردم را از وجود خود آگاه کنید(جلب توجه)، سپس باید کاری کنید که مردم به بازی شما علاقه نشان دهند(علاقه). در ادامه اگر مخاطبان شروع به علاقه نشان دادن و حتی خریدن بازی شما کنند، یعنی به بازی شما علاقه و (تمایل) دارند؛ و در نهایت، آن‌ها با قصد خرید بازی شما به شما مراجعه می‌کنند. بازاریابی یک فعالیت تدریجی است و شما باید با گذشت زمان اعتبار خود را افزایش دهید. در واقع، بازاریابی فقط جلب توجه مخاطبان و هدف قرار دادن آن‌ها نیست. بازاریابی متقاعد کردن مردم برای خرید بازی شما و بالا بردن اعتبار بازی شما می‌باشد. شما نمی‌توانید با سرعت زیاد برای بازی خود مخاطب جذب کنید و این کار را باید تدریجاً انجام دهید. در زیر، روش‌هایی برای جذب مخاطب وجود دارد:
• از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و… برای جلب توجه استفاده کنید.
• می‌توانید به صورت خصوصی از مردم بخواهید که راجع به بازی شما اطلاعات کسب کنند. اگر پاسخشان مثبت بود، یعنی به بازی شما علاقمند هستند.
• وقتی اشتیاق را در مخاطبان دیدید، از آن‌ها بخواهید که از شما حمایت کنند.

 

 

مخاطبان
برای اینکه بازاریابی شما موثر باشد، پس از ساخت محصول، باید آن را برای مخاطبان هدف خود به طور گسترده معرفی کنید. در اینجا بخش دیگری است تا توضیح دهم که چرا مخاطب مورد نظر شما بسیار مهم است. هیچ محصول و مخاطب کاملی وجود ندارد. در بازاریابی، راهی برای ساختن چیزی وجود ندارد که بهترین حالت را در همه شرایط دارا باشد. آنچه شما باید روی آن تمرکز کنید، ساخت یک محصول مناسب برای مخاطبان بسیار خاص است. بازی‌های رومیزی، آن چنان که باید پرمخاطب نیستند. به یاد داشته باشید که جامعه بازی‌های رومیزی یک جامعه منحصر به فرد نیست، بلکه مجموعه‌ای از اجتماعات کوچک می‌باشد. تمام جنبه‌هایی که در ساخت یک بازی وجود دارد همانند طول، وزن، قیمت، سبک هنری، گیم‌پلی، بسته‌بندی و… باید برای مخاطبان بسیار خاصی ساخته شود. در عین حال، شما می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید بسازید و بعداً مخاطب خود را پیدا کنید. هر دوی این روش‌ها کارساز هستند و موافقان و مخالفان خود را دارند. هدف از بازاریابی، به ویژه هنگامی که شما در ابتدای راه هستید، جذب مخاطب بالا نیست. تا زمانی که حضور گسترده رسانه‌ای نداشته باشید، نمی‌توانید از این رسانه‌ها به نفع خود استفاده کنید. با این وجود می‌توانید مخاطبان بسیار خاصی را هدف قرار دهید که این روش، بهترین استفاده از منابع محدود شما است و بسیار موثرتر است.

 

 

تولید محصول
اکنون چگونگی انطباق محصول شما با استراتژی‌های بازاریابی را بررسی می‌کنیم. اگر به سایت Boardgamegeek مراجعه کنید، با بازی‌های زیادی در این سایت مواجه می‌شوید. شما باید بدانید دقیقاً چه نوع بازی‌ای را می‌سازید تا بتوانید بازار هدف ایده‌آل را انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید بازی خود را به خوبی برای دیگران معرفی کنید، در بازاریابی عمیقاً به مشکل برمی‌خورید. به شما توصیه می‌کنیم که حتماً به سایت Boardgamegeek مراجعه کنید تا بازی‌های مشابه با بازی خود را بشناسید چراکه همیشه بازی‌هایی مشابه بازی شما وجود خواهد داشت. بدانید که چگونه می‌توانید بازی خود را با بازی‌های دیگر مقایسه کنید. به عنوان مثال بازی «Highways & Byways» بازی‌ای است که شبیه بازی «Ticket to Ride» می‌باشد. باید بدانید که بازی شما چه مکانیزم‌هایی دارد و ببینید این بازی برای چه کسانی جذاب است. این موضوع مخاطبان شما را تعیین می‌کند. مخاطبان هدف شما با هر بازی متفاوت خواهند بود.

 

لوگوی شرکت Coca_Cola

 

نام تجاری
برندسازی مفهومی مبهم است که مردم را به یاد آرم و نام شرکت‌ها می‌اندازد. یک نام یا برند تجاری تقریباً چیزی است که یک محصول، شرکت یا یک شخص برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبان مشخص دارد. برای ساختن نام تجاری خود، چیزی را که می‌خواهید مردم ببینند انتخاب کنید و از قابل مشاهده بودن آن اطمینان حاصل کنید. شما باید کاری کنید که افراد، برند شما را به خوبی به خاطر بسپارند. هنگامی که در مورد برند خود و همچنین انتخاب روش ارسال پیام‌هایتان به مردم تصمیم‌گیری کردید، باید پیام‌رسانی را به طور مداوم انجام دهید تا افراد پیام‌های شما را با نام تجاری شما مرتبط کنند. برندها و پیام‌های شما می‌تواند به معنای یک آرم، یک طرح رنگی، نام و موارد دیگر باشد. برای مثال نام تجاری «Coca-Cola» خطاطی زیبایی از نام آن و رنگ‌های قرمز، سفید و سیاه است. شما باید برندهایی که می‌سازید را بارها و بارها آزمایش کنید تا زمانی که بدانید کدام برند کاربردی است. نام‌های مختلف، طرح‌های رنگی و حتی مخاطبان هدف را امتحان کنید. حداقل تا زمانی که متوجه شوید چه چیزی برای افرادی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، جالب است.

 

برای دیدن ادامه روش‌ها و استراتژی‌های موجود برای افزایش فروش بازی‌های رومیزی، به اینجا بروید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع

 

https://brandonthegamedev.com/how-to-choose-use-a-board-game-marketing-strategy-that-works/

 


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی


نظر شما :