چگونه می‌توان به عنوان طراح بازی، شکست‌ها را شناخت و با رفع آن‌ها رو به جلو حرکت کرد؟

۰۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۲۲۶۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در ادامه بررسی مراحل ساخت طراحی یک بازی رومیزی، اعم از گام‌های طراحی ایده که اولین قسمت ساخت بازی می‌باشد تا عوامل شکست، در مقاله امروز به بررسی موانعی که در صورت توجه به آن‌ها، می‌توان از شکست پروژه طراحی یک بازی جلوگیری کرد، می‌پردازیم.
چگونه می‌توان به عنوان طراح بازی، شکست‌ها را شناخت و با رفع آن‌ها رو به جلو حرکت کرد؟

مترجم: زهرا معمارزاده

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت پایانی)

بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند.

 

چگونه می‌توان به عنوان طراح بازی، شکست‌ها را شناخت و با رفع آن‌ها رو به جلو حرکت کرد؟
در ادامه بررسی مراحل ساخت طراحی یک بازی رومیزی، اعم از گام‌های طراحی ایده که اولین قسمت ساخت بازی می‌باشد تا عوامل شکست، در مقاله امروز به بررسی موانعی که در صورت توجه به آن‌ها، می‌توان از شکست پروژه طراحی یک بازی جلوگیری کرد، می‌پردازیم.
اینکه می‌گویند زندگی خودش از یک نقطه به یک نقطه دیگه نمی‌رود کاملاً درست است. درک‌کردن این موضوع به همراه پشت سرگذاشتن شکست‌ها و حرکت به سمت جلو برای موفقیت شما لازم و حیاتی است. وقتی که شما کارهای خلاقانه بزرگ و پرخطر را شروع می‌کنید (چه به عنوان سرگرمی و چه به عنوان کار) شما مسئولیت پرخطری را تجربه می‌کنید. قرار دادن خودتان در شرایط پرفشار و سخت، مسئولیت زیادی را برای شما به وجود می‌آورد اما این موضوع می‌تواند برای رشد شخصی شما فوق‌العاده موثر باشد، زیرا شما را به سمت شکستن محدودیت‌هایی که فکر می‌کنید نمی‌توانید از آنها عبور کنید، سوق می‌دهد. شکست در طراحی و انتشار بازی‌های رومیزی می‌تواند شامل فرصت‌ها و مهلت‌های از دست رفته، مشتری‌های از دست داده، نمونه‌های اولیه باطل شده، اعلامیه‌های عمومی بحث برانگیز یا رویدادهایی که نمایش داده نشده‌اند، باشد. نحوه کنار آمدن شما با این شکست‌ها تعیین می‌کند که آیا شما رشد خواهید کرد یا آیا کسب‌و‌کار شما در درازمدت دوام خواهد آورد یا نه؟

 


هر زمان که در کاری بزرگ شکست خوردید، از خودتان بپرسید: «کارتان به شکست منجر شد؟»؛ وقتی به جواب رسیدید، دوباره از خود بپرسید چرا، این روند را ادامه دهید تا زمانی که به یک پاسخ قانع‌کننده برسید. به این روش، «کاوش و تحلیل علت ریشه‌ای» می‌گویند.
دسته‌بندی شکست‌ها:
۱. شکست استراتژیک:
شکست‌های استراتژیک، عدم موفقیت در قسمت‌های عمده برنامه و طرح شما را نشان می‌دهد. در مورد بازی‌ها، این مورد شامل ماهیت خود پروژه می‌شود که به همین علت، تصحیح آن بدون اینکه پروژه را از آغاز دوباره شروع کرد، معمولاً سخت و غیرممکن می‌کند.
۲. شکست عملیاتی:
شکست عملیاتی یا همان شکست در انجام کار از مشکلاتی نشات می‌گیرد که در انجام و پیاده‌سازی برنامه و طرح رخ می‌دهد اما این مساله ممکن است شامل هسته و ماهیت اصلی ایده شما نباشد و معمولاً به دلیل مشکلات عمده‌ای که دربازاریابی شما پیش آمده است (رخ داده است) مربوط می‌شود. همچنین تعداد مشتریان کم و ناکافی می تواند از علل پدید آمدن این نوع شکست باشند.
۳. شکست‌های تکنیکی:
شکست‌های تکنیکی ناشی از خرابی‌های جزئی و کوچکی هستند که متاسفانه این خرابی‌های کوچک می‌توانند تاثیرات مخرب زیادی به همراه داشته باشند.

 


شکست‌های عملیاتی که در حین انجام کار به وجود می‌آیند، همچنین شکست‌های تکنیکی قابل رفع هستند. علاوه بر آن‌ها، شکست‌های استراتژیک نیز قابل رفع هستند اما بهتر است که از خیر آن‌ها گذشته و به دنبال فکر و ایده جدیدی باشیم.
با درک سطحی از انواع شکست‌هایی که ممکن است در مسیر رسیدن به موفقیت به آن‌ها بربخورید، حال زمان آن رسیده است که به فرآیندی که طی کرده‌اید، نگاهی بیندازید. این کار به شما کمک می‌کند که روند هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید را ابتدا ترسیم کنید و با توجه به آن، برنامه دقیق‌تری برای انجام درست آن بریزید.

 


طراحی و تولید یک بازی رومیزی فرآیندی است که شامل فرآیندهای فرعی زیر می‌شود:
۱. طراحی انتزاعی (اولیه):
نخستین گام خلق و ساخت ایده‌های اولیه بر‌اساس علاقه کنونی بازیکنان بازی‌های رومیزی است. این گام شامل ترسیم طرح کلی نیازها و الزامات جدید بازی و آماده‌سازی یک گام آزمایشی برای مرحله بعد است.
۲. تایید اعتبار توسط بازار و بازیکنان:
در این مرحله شما باید طرح اولیه خود را برای انجمن و گروه‌های آنلاین به نمایش بگذارید و سپس از آن‌ها بخواهید که به طرح شما امتیاز بدهند و نظر خود را در مورد آن بگویند. با این روش شما می‌توانید میزان علاقه‌ای که این انجمن‌ها و طرفداران بازی‌ها به طرح شما دارند را بسنجید و با استفاده از این نظرسنجی، کار خود را بهبود ببخشید. به این گونه که اگر مخاطب به آن ایده توجه و علاقه نشان داد، به ساخت و طراحی بازی ادامه دهید اما اگر به اندازه کافی نظر بازیکنان و مخاطبان را جذب نکرد، باید ایده خود را عوض کنید یا اگر امکان دارد، آن را اصلاح کنید تا به سطحی برسد که مخاطب آن را بپسندد.
۳. تکمیل طراحی بازی:
هنگامی که از کارآمدی و رضایت مخاطب در مرحله ایده اولیه مطمئن شدید، نوبت گام بعدی یعنی تکمیل طراحی بازی می‌رسد. دراین گام شما باید مشخصات و خصوصیات بازی را تهیه کنید و آن را به یک بازی عملکردی با مکانیک، قوانین و اجزا به خصوص خودتبدیل کنید.

 


۴. تست بازی:
شاید متعجب شوید اما مرحله بعدی هم سرگرم‌کننده است و هم چالشی. در این قسمت شما باید خودتان بازی را انجام دهید و آن را اصلاح کنید تا سرگرم‌کننده باشد و مخاطب را به چالش بکشد تا در نهایت شما یک بازی جذاب و مهیج ارائه داده باشید. اگر یک بازی نتواند تست بازی را پشت سر بگذارد، باید به مرحله قبل برگردد و دوباره مراحل را طی کند.
۵. آثار هنری:
پس از اینکه بازی از مرحله تست سربلند بیرون آمد، نوبت سفارش ساخت آثار هنری می‌رسد و معمولاً این کار شامل استخدام یک هنرمند مستقل برای طراحی تصاویر و نقش‌های روی بازی می‌شود. شما فقط کافیست مشخصات و ویژگی‌هایی که می‌خواهید نقوش بازی داشته باشند را به گرافیست بگویید تا آن‌ها را روی بازی شما پیاده کند.

 


فرآیندهای فرعی بازاریابی
اعتبارسنجی آثار هنری:
قبل از که بازیتان را چاپ کنید باید دوباره اعتبارسنجی بشود.
نمونه‌گیری و نمونه‌سازی: برای راه‌اندازی یک کمپین موفقیت آمیز، هر بازی باید خیلی زودتر از آغاز فروش تبلیغ شود.
راه‌های ارتباط با مشتری: این موضوع جدا از هدایت و سوق دادن نسل جدید است و مجله‌ها و نشریه‌ها، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، پخش زنده ( live stream)و مطبوعات منتشر شده را در بر می‌گیرد.
اعتبارسنجی مخاطب: برای آخرین بار بازی را بررسی کنید تا ببینید که وقتی نظرات مخاطبتان را در بازی اثر می‌دهید، بازی به چه چیزی تبدیل می‌شود.
رقابت: در این مرحله شما باید بتوانید ارتباط قوی بین خود و مشتری ایجاد کنید. این مرحله شامل مسئولیت‌هایی شامل راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، جلب کردن توجه مخاطبین برای مراسم‌ها، ارسال دعوت‌نامه و اطلاعیه‌های روز افتتاحیه و برقراری ارتباط با مشتری مخاطب‌ها، همچنین مدیریت اجتماع روز افتتاحیه، به روزرسانی متن‌ها و اطلاعات از جمله کارهای لازم برای رقابت کردن در بازار است.

 


تولید و ساخت انبوه: این قسمت شامل تولید فیزیکی بازی و چاپ انبوهی از بازی‌های رومیزی است که معمولاً ۵۰۰ واحد یا بیشتر چاپ می‌کنند. روند ذکر شده شامل ارسال درخواست تکرار چاپ، تهیه و اعتبارسنجی مشخصات، انتخاب انتشارات مناسب و همچنین پیگیری روند چاپ می‌شود.
داشتن نسخه انبارشده و انبارداری: این شامل ذخیره‌سازی و انبارکردن کالا و بازی‌ها بعد از طی کردن مراحل چاپ و تولید است.
فروش آنلاین: فروش آنلاین، یکی از بهترین و موفق‌ترین راه‌های تجارت در دنیای مدرن امروزیست. شما می‌توانید فروش خود را بعد از کمپین در سطح بالایی نگه دارید و حتی بیش از قبل فروش داشته باشید.
همانطور که مشاهده می‌کنید، این یک روند بسیار طولانی است. اما جزءبه‌جزء پیش رفتن روند، پیدا کردن خطا و شکست را سرعت می‌بخشد.
هنگامی که روند کار خود را ترسیم کردید، توصیه می‌کنم برای تشخیص اشتباهات به عقب نگاه کنید و مراحل طی شده را بازبینی کنید. هر چه قدر اشتباهات دیرتر در روند کلی شما رخ دهند، به طور کلی رفع آن آسان‌تر است. به عنوان مثال اگر کمپین شما نتواند بودجه خود را تامین کند، کوتاهی و عدم موفقیت از کمپین نشات می‌گیرد اما ممکن است که عمق خطا بیشتر باشد، در نتیجه باید به عقب برگردید و هر مرحله را تحلیل و بازنگری کنید.

 


رقابت: آیا در انتشار و پخش اطلاعات و اعلامیه‌های روز افتتاحیه مشکلی وجود داشت؟ آیا ایرادی در مدیریت مناسب اجتماع وجود داشت؟ آیا خود رقابت گنگ و نامشخص بود؟
اعتبارسنجی توسط مخاطب: آیا تعداد مخاطبان روی هم رفته برای حمایت از کمپین کافی بود؟ آیا اشتیاق کافی در کمپین بود و مخاطبان سرگرم بودند؟
ارتباط با مشتری: آیا اخبار دسته اول کسب و کار خود را از طریق رسانه‌های مختلف از جمله وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها منتشر کرده‌اید؟
بازاریابی تبلیغاتی: آیا شما یک روش سیستماتیک و هدفمند برای جلو بردن تبلیغات خود دارید؟ آیا فروش فعالی داشته‌اید یا شماره و آدرس ایمیل مشتریان خود را جمع‌آوری کرده‌اید؟
نمونه‌سازی یا نمونه‌گیری اولیه: آیا نسخه‌هایی که برای بررسی داوران فرستاده شده‌اند، کیفیت کافی را داشته‌اند که نظر داوران را جلب کنند؟ آیا تعداد نسخه کافی برای ارسال داشته‌اید؟ آیا از لحاظ ساختار فیزیکی مشکلی وجود داشت که روند بازی را سخت کند؟
آثار هنری: آیا آثار هنری برای مخاطبان شما جذاب و خوشایند است؟
طراحی و تست بازی: آیا بازی لذ‌ت‌بخش و جذاب بود؟ آیا طراحی بازی سرگرم‌کننده بود؟
طراحی اولیه و اعتبار سنجی توسط بازار: آیا مفهوم اصلی بازی برای مشتریان طنین‌انداز شد؟ آیا مردم فقط با خواندن توضیحات بازی مشتاق خرید و بازی با آن می‌شوند؟

 


از کجا شروع کنیم؟؟
به عنوان یک قاعده کلی شما تمایل دارید که روی کم‌اهمیت‌ترین مشکل خود تمرکز کنید و بعد از رفع فوری آن، به راه خود ادامه دهید. اگر شما آدرس ایمیل مشتریان خود را جمع نمی‌کردید، به اندازه کافی اطلاع‌رسانی نمی‌کردید، و صفحه اجتماعی کمپین شما خوب به نظر نمی‌رسد، اما بقیه جوانب کارتان خوب به نظر می‌رسد، پس شما نتایج نسبتاً سطحی و معمولی دارید. به همین ترتیب اگر مفهوم اصلی بازی در بین بازیکنان جا نیفتاد و طنین‌انداز نشد، بهترین گزینه شما این است که آن را دور بیاندازید یا بازی را به شکل وسیعی تغییر دهید.

 


با نگاه کردن به راهی که تا کنون آمده‌اید، عواملی که منجر به شکست شده‌اند را بیابید و یک برنامه اجرایی برای رفع آن بریزید. هنگامی که برنامه اجرایی خود برای رفع مشکل را تکمیل کردید، می‌توانید تخمین بزنید که برای اجرای برنامه به چه مقدار زمان نیاز دارید؟ همچنین چه مقدار باید هزینه کنید؟ پس می‌توانید تصمیم بگیرید که با توجه به هزینه و زمانی که برای اصلاح آن نیاز دارید، می‌خواهید آن را ادامه دهید یا خیر. شکست پایان جهان نیست. این می‌تواند فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری از تجربه‌ها باشد و راه شما برای رسیدن به موفقیت هموار می‌کند. شکست خود را با آغوش باز بپذیرید و از آن درس بگیرید، این می‌تواند شما را قوی‌تر کند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع


https://brandonthegamedev.com/how-to-diagnose-failure-move-forward-as-a-board-game-developer/

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی


نظر شما :