چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۲ کد : ۲۰۸۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
همه ما عاشق لذت بردن از بازی‌هایمان در کنار دوستان و خانواده هستیم و کتابچه‌های راهنما در واقع سهم بزرگی در کمک به ما برای رسیدن به این هدف دارند. آن‌ها می‌توانند ناامیدی، بحث‌های طولانی مدت و سردرگمی را که ممکن است تجربیات و لذت بازی را از بین ببرد، رفع کنند. در مقاله امروز، در ادامه روند بررسی مراحل طراحی یک بازی رومیزی، به بررسی چگونگی نوشتن یک کتابچه راهنما برای بازی خود می‌پردازیم.
چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

 

همه ما عاشق لذت بردن از بازی‌هایمان در کنار دوستان و خانواده هستیم و کتابچه‌های راهنما در واقع سهم بزرگی در کمک به ما برای رسیدن به این هدف دارند. آن‌ها می‌توانند ناامیدی، بحث‌های طولانی مدت و سردرگمی را که ممکن است تجربیات و لذت بازی را از بین ببرد، رفع کنند. در مقاله امروز، در ادامه روند بررسی مراحل طراحی یک بازی رومیزی، به بررسی چگونگی نوشتن یک کتابچه راهنما برای بازی خود می‌پردازیم.

هر بار که جعبه را باز می‌کنید، چند بار قوانین بازی را بدون مراجعه به کتابچه راهنما به یاد می‌آورید؟ ما کتابچه را صفحه به صفحه ورق می‌زنیم، سعی می‌کنیم بفهمیم اصطلاحات مختلف در بازی به چه مواردی اشاره دارند، حتی اجزای خاص چه ظاهری دارند و در نهایت، اطلاعات لازم را پیدا نمی‌کنیم: ما فقط می‌خواهیم بازی را انجام دهیم. در این مقاله، ما به شما یک طرح گام به گام از چگونگی ساختار یک کتابچه راهنما، اطلاعاتی که باید در بخش‌های مختلف گنجانده شود و افکار کلی که باید هنگام نوشتن کتابچه‌های راهنما در نظر داشته باشید، نشان خواهیم داد. علاوه بر این، ما امیدواریم که روش بهتری را برای درک بهتر کتابچه‌های راهنما ارائه دهیم.

 

 

فهرست مطالب

فهرست مطالب، به بازیکنان جدید یک نمای کلی از بازی ارائه می‌دهد و طرح مکانیزم‌های بازی را مرتب نگه می‌دارد. فهرست مطالب به بازیکنانی که دچار مشکل می‌شوند، امکان می‌دهد که به سرعت به بخش‌های مختلف مراجعه کنند، برای سو الات متداول راه حل پیدا کنند و حافظه خود را درباره نحوه اجرای بازی تقویت کنند. برای کسانی که می‌خواهند بازی را خریداری کنند، در این بخش به طور کلی در مورد چیدمان بازی توضیح داده می‌شود و اسکن مکانیزم کلی بازی را که ممکن است به آن علاقه داشته باشند، ارائه می‌دهد. هنگام نوشتن فهرست مطالب، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از نوشتن عناوین گمراه‌کننده خودداری کنید. شما در حال معرفی اطلاعاتی جدید برای بازیکنان هستید و هدف این است که آن‌ها سریع‌تر قوانین را درک کنند. افزودن یک عنوان گمراه‌کننده به‌جای یک عنوان ساده، درک بازی را از بین می‌برد و شما به آن‌ها اطلاعاتی می‌دهید که به گیم پلی بازی ارزش خاصی نمی‌دهد. خطی بودن و سادگی فهرست بسیار مهم است.
  • شماره صفحات را برای همه بخش‌ها درج کنید. بدون نشانه‌ای از محل قرارگیری اطلاعات مختلف، فهرست مطالب را بی‌فایده می‌کند.
  • از زیرعنوان ها استفاده کنید. سازماندهی بخش‌ها و استفاده از درختی از مفاهیم به‌هم پیوسته به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را با یکدیگر پیوند دهند.

 

 

تنظیمات

ابتدا لیست اجزا را بنویسید. این لیست به بازیکنان کمک می‌کند تا هرآنچه را که برای بازی لازم است آماده کرده و دوباره آن را بررسی کنند. لیست اجزا همچنین به بازیکنانی که برای اولین بار بازی می‌کنند کمک می‌کند تا با نوع چینش مهره‌ها و قطعات بازی آشنا شوند و پس از آن موجودی کالا را بررسی کنند. این لیست همچنین به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا همه اجزا و اطلاعات بازی را تجسم کنند. بنابراین آن‌ها از اطلاعات و اجزا بازی آگاه هستند تا زمانی که شما در کتابچه قوانین و جزئیات بازی را شرح می‌دهید، دچار سردرگمی نشوند. حال چند نکته را برای شما توضیح می‌دهیم که باید آن‌ها را بخاطر بسپارید:

  • پشت و جلوی کارت‌ها را نشان دهید، به خصوص اگر کارت‌های مختلفی در بازی وجود داشته باشد. بعد از کل مراحل طراحی و تولید بازی، به احتمال زیادی بازی برای شما آشنا خواهد بود، اما در عوض برای بازیکنانی که برای اولین بار وارد دنیایی که شما خلق کرده‌اید می‌شوند، کاملاً جدید خواهد بود. برای مثال با نشان دادن انواع مختلف کارت بازی در این لیست و اطلاعات آن‌ها، زمانی را که آن‌ها مجبور به جست‌و‌جوی این کارت‌ها هستند کاهش دهید.
  • اندازه مینیاتورها (قطعات کوچک بازی) را در صورت وجود به طور مناسب مقیاس‌بندی کنید و آن‌ها را در فضایی از کتابچه قرار دهید که تشخیص آن‌ها آسان باشد. برخی از بازی‌ها شامل صدها عدد از این قطعات در انواع و اندازه‌های مختلف هستند. نشان دادن یک تصویر واضح و برچسب زده شده از این قطعات، تشخیص و تمایز بین آن‌ها را برای بازیکنان آسان می‌کند.
  • تعداد هر جز از قطعات بازی را مشخص کنید. برای مثال اگر ۴۰ توکن در بازی گنجانده شده است، اطمینان حاصل کنید که بازیکنان از تعداد آن‌ها مطلع هستند. در حالت ایده آل، دستورالعمل‌های بازی را ساده کنید تا به بازیکنان بگویید هر قطعه بازی در کجای صفحه بازی قرار گیرد، و چه چیزی باید جلوی هر بازیکن قرار داشته باشد.
  • از اوردن مفاهیم «نحوه بازی کردن» در این قسمت خودداری کنید و فقط تنظیمات بازی را در آن بگنجانید.

 

 

  • در صورت گسترش یا تغییر در بازی، آن قسمت را در انتها یا در یک کتاب جداگانه قرار دهید. دستورالعمل‌های بازی را فقط به بازی اصلی محدود کنید.
  • به وضوح بگویید که آیا کارت‌ها باید بر بخورند یا نه. معرفی تمام دستورالعمل‌ها و اقدامات کوچکی که در این بازی نقش دارند را نگه دارید و این شفافیت را در تمام کتابچه حفظ کنید.
  • اگر مدل‌هایی برای جمع‌آوری در بازی وجود دارد، یک نمودار را با جزئیات نحوه چیدمان آن‌ها قرار دهید.

 

 

معرفی

داستان و تمِ بازی باید در بخش مقدمه نمایش داده شو د. آن را نسبتاً کوتاه نگه دارید، مگر اینکه یک کار تبلیغاتی یا یک بازی رومیزی داستان محور باشد. با این حال، مقدار داستانی که معرفی می‌کنید تا حد زیادی به گروه بازی‌ها بستگی دار د. بعضی از گروه‌ها یک داستان سریع و یک خطی را توصیف می‌کنند تا بررسی کند که نقش آن‌ها در بازی چیست. گروه‌های دیگر ترجیح می‌دهند یک داستان طولانی و همه‌جانبه را در دنیایی که شما خلق کرده‌اید، توصیف کنند. به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر بازیکنان ترجیح می‌دهند مکانیزم‌های یک بازی را در شروع یاد بگیرند.

 

 

 

هدف

هدف بازی جدا از مقدمه است زیرا به سوالات زیر پاسخ می‌ده د:

  • هدف کلی بازی چیست؟
  • شرط (های) بردن بازی چیست؟
  • بازیکنان در نوبت خود باید چه دستورالعمل‌هایی را انجام دهند؟

این بخش، در خدمت ارائه هدف برای بازی است و به صراحت به بازیکنان می‌گوید که چگونه به هدف نهایی برسند.

 

 

بررسی اجمالی

لازم به ذکر است که بخش «بررسی اجمالی» اغلب با بخش‌های «مقدمه» و «هدف» آمیخته می‌شو د. ما فکر می‌کنیم تفاوت بین این اصطلاحات مهم است زیرا این بخش «زمان» و «ترتیب بازی» را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، مشخص می‌کند که آیا این بازی چهار دور طول می‌کشد یا دوازده دور؟ این بخش همچنین به بازیکنان می‌گوید که در نوبت خود باید چه کاری انجام دهند. به عنوان مثال، آیا یک بازیکن یک عمل را انجام می‌دهد و سپس نوبت بازیکن بعدی شود یا اینکه هر بازیکن در هر نوبت هر چهار عمل خود را یک باره انجام می‌دهد؟

 

 

بازی چگونه انجام می‌شود؟

بی‌شک، این قسمت سخت‌ترین و بحث برانگیزترین قسمت هر کتابچه‌ای است. مؤثر بودن و شفافیت متن این قسمت بسیار بااهمیت است. همچنین علاوه بر واضح بودن متن، تصاویر نیز باید مطالب نوشته شده را تأیید کنند. هنگام نوشتن این بخش، به خاطر داشته باشید که همانطور که یک مفهوم را معرفی می‌کنید، لازم است آنچه را که به ترتیب بیان شده است، ارائه دهید. به عبارت دیگر، اطلاعات را به‌هم متصل کنید. برای مثال، اگر به بازیکنان می‌گوئید که یک دستور چگونه انجام می‌شود، همه موارد مربوط به آن حرکت را در همان بخش لیست کنید. علاوه بر این، اصطلاحات، مفاهیم و مکانیزم‌های مهم را باید به شماره صفحات مربوط ارجاع دهید. حال یک لیست ۳ مرحله‌ای برای نحوه نوشتن این قسمت برای بهبود دستورالعمل‌ها آورده شده اس ت:

  • به جای جملات بلند، از جملات کوتاه‌تر استفاده کنید. تقسیم کردن مفاهیم به قسمت‌های کوچک‌تر آنچه قبلاً نوشته شده است را واضح می‌کند و بازیکنان از این طریق مفاهیم را راحت‌تر درک می‌کنند.
  • نمونه‌هایی از همه گزینه‌های موجود را نشان دهید. در بازی‌های رومیزی پیچیده، مفاهیم باید بسیار کوچک شوند اما لیستی از قوانین بازی باید در هنگام انجام اقدامات خاص به خاطر سپرده شود. به عنوان مثال، اگر به بازیکنان بگویید که چگونه در بازی حرکت کنند، ممکن است محدودیت‌هایی در جهت حرکت وجود داشته باشد؛ پس باید بررسی کنید که آیا می‌توانید از روی بازیکنان دیگر حرکت کنید، یا اینکه چند حرکت می‌توانید انجام دهید و…. اگر یک نمودار با فلش مشخص داشته باشید، نمایش تمام گزینه‌هایی که یک بازیکن می‌تواند استفاده کند، به شما کمک می‌کند تا بازخوانی مداوم، مراجعه به کتابچه و دردسرهای بازی را مرتفع کنید.
  • برای بازیکنان یک چک‌لیست تهیه کنید. تهیه یک چک‌لیست برای اطمینان از انجام صحیح اقدامات بسیار مفید خواهد بود. یک چک‌لیست نه تنها به بازیکنان اجازه می‌دهد تا اقدامات خود را دوباره بررسی کنند، بلکه به آنها کمک می‌کند تا نحوه انجام دستورالعمل‌ها را به خاطر بسپارند. همچنین، یادآوری مداوم نحوه انجام یک عمل حافظه عضلانی را نیز تقویت می‌کند.

 

 

شرایط پیروزی

اگرچه قرار دادن قسمت «شرایط پیروزی» در آغاز کار کاملاً قابل قبول است، اما در پایان باید آن را توصیف کرد، زیرا از نظر زمانی، این جهتی است که بازی بازیکنان را به سمت آن سوق می‌دهد. برای ساده نگه داشتن این قسمت، کافی است نحوه تمام شدن بازی را توضیح دهید. اگر بازیکنان در زمان‌های جداگانه بازی را به پایان می‌رسانند، توضیح دهید که هر بازیکن در حالیکه منتظر دیگران است، روی چه چیزی کار می‌کند. اگر یک دور بازی تمام شد، به وضوح توضیح دهید که چه کسی حق دارد نوبت خود را تکمیل کند و نوبت بعدی چگونه شروع می‌شود.

 

 

فهرست کمکی

دستورالعمل‌های بازی‌های رومیزی پر از اصطلاحات خاص است. این بخش به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا اصطلاحاتی را که نیاز به توضیح دارند، به سرعت مشخص کنند. مهم است که تمام اعداد صفحه‌ای که اصطلاحات و مفاهیم در آن قرار دارند را شامل شود، خصوصاً اگر در کتابچه راهنما پراکنده شده باشند. این فهرست، فهرست مفصل‌تری نسبت به فهرست مطالب می‌باشد و به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است.

 

 

چند یادآوری

  • کمک‌های بازیکنان را در آن قرار دهید. این موضوع به برجسته کردن کتابچه شما کمک می‌کند و باعث می‌شود تا درک مطالب آسان‌تر باشد.
  • از تکرار قوانین خودداری کنید. اگر باید مطلبی را دوباره تکرار کنید، استفاده از یک نوار کناری یا پیوست روش مناسبی می‌باشد.
  • کتابچه‌های راهنما باید شامل همه قوانین باشد. به نظر می‌رسد در موارد زائد، قوانینی وجود داشته است که کتابچه‌های راهنما به یک کتاب مرجع تفکیک می‌شوند و منجر به ارائه قوانینی در جای دیگری غیر از خود کتابچه راهنما می‌شود که ممکن است اطلاعات ناقصی را به بازیکن بدهد.
  • سعی کنید کتابچه‌های قانون را از منظر مشخص بنویسید. برای بازیکنان، بحث و تفسیر در مورد قوانین بازی اجتناب ناپذیر است. اگر بتوانید قوانین را با جزویات بیشتری بنویسید، درک عمومی را آسان می‌کند. به عنوان مثال، به جای نوشتن «کارتی را در نوبت خود بردارید»، آن را دوباره بنویسید تا شامل زمان و ویژگی باشد: «با پایان یافتن مرحله نبرد، بلافاصله یک کارت ساخت بدست آورید».

 

 

امیدواریم مطلب امروز بتواند به شما در نوشتن کتابچه راهنما برای بازی رومیزی کمک کند. سوال، انتقاد یا پیشنهادی هم اگر داشتید می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی منتقل کنید. در اسرع وقت همکارانمان به شما پاسخ خواهند داد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع

https://medium.com/@tim.chuon/how-to-write-a-good-board-game-rulebook-5e66cd9f7e40

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی


نظر شما :