چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰ کد : ۲۰۲۲ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
با توجه به اینکه بازی و اسباب‌بازی در دنیای امروز اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد چه برای خود و چه برای فرزندانشان به دنبال بازی‌های سرگرم‌کننده با هدف آموزشی می‌باشند، افراد زیادی درپی ساختن یک بازی خوب و باکیفیت هستند. این کار، نیازمند داشتن سواد و تجربه در این زمینه می‌باشد و مراحل مختلفی را شامل می‌شود. در مقاله امروز، به بررسی این مراحل می‌پردازیم.
چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت دوم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت سوم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت چهارم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

 

با توجه به اینکه بازی و اسباب‌بازی در دنیای امروز اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد چه برای خود و چه برای فرزندانشان به دنبال بازی‌های سرگرم‌کننده با هدف آموزشی می‌باشند، افراد زیادی درپی ساختن یک بازی خوب و باکیفیت هستند. این کار، نیازمند داشتن سواد و تجربه در این زمینه می‌باشد و مراحل مختلفی را شامل می‌شود. در مقاله امروز، به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

 

 

نحوه طراحی و ساخت یک بازی رومیزی

این دستورالعمل، شما را در مراحلی که باید برای ساخت یک بازی صفحه‌ای (رومیزی) مناسب انجام دهید، راهنمایی می‌کند. توجه داشته باشید که می‌توان همین مراحل را برای بازی‌های کارتی، بازی‌های دارای تاس یا حتی بازی‌های ویدیویی انجام داد. البته این دستور‌العمل به هیچ وجه تنها راه ساخت یک بازی صفحه‌ای نیست و همانطور که در مقاله‌های قبل اشاره کردیم، راه‌های زیادی برای ساخت یک بازی رومیزی وجود دارد اما طرح اصلی ساخت بازی در اغلب دستور‌العمل‌ها، مشابه یکدیگر می‌باشد.

 

 

مرحله اول: مفهوم و مضمون بازی

اولین چیزی که هر سازنده بازی رومیزی باید به آن فکر کند، مضمون بازی است. برای مثال، مضمون بازی می‌تواند یک موضوع غیرواقعی یا تحت‌الفظی مانند زامبی باشد، یا می‌تواند مکانیکی باشد که بازی روی آن تمرکز دارد، مانند پرتاب تاس یا مدیریت منابع. داشتن یک مضمون دقیق برای یک بازی رومیزی خوب، بسیار مهم است. برای مثال، انتخاب مکانیزم بازی از طریق کاشی‌گذاری مناسب است. جایی که کاشی‌هایی وجود دارد که صفحه بازی را تشکیل می‌دهند که قبلیت شانسی بودن بازی و تکراپذیری بازی را زیاد می‌کنند.

 

 

مرحله دوم: هدف بازی

گام بعدی در ساخت بازی خود، رسیدن به یک هدف مشخص برای بازی است. برای مثال، بازیکن‌های این بازی چگونه برنده می‌شوند؟ و یا اینکه آیا آن‌ها تا زمانی که بازی را ببازند به بازی ادامه می‌دهند؟ به عنوان مثال، در یک بازی، بازیکنان باید تلاش کنند تا مشکلات سیستم‌های یک زیردریایی خراب را برطرف کنند. همین که یک بازیکن همه آن‌ها را درست کند، برنده می‌شوند. همانطور که می‌بینید، در مرحله قبل، مکانیزم کاشی‌گذاری را یک مکانیزم مناسب دانستیم و حال، با استفاده از آن، هدف بازی را طراحی می‌کنیم.

 

 

مرحله سوم: چگونه از ابتدای بازی به انتهای آن برسیم؟

در این مرحله، شما باید تعیین کنید که بازیکنان برانند چگونه باید به هدف خود برسند؟ این مرحله، مرحله‌ای بسیار مهم در طراحی بازی است و در واقع، مهمترین قسمت ساخت یک بازی است؛ چراکه ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید مسیر شروع بازی تا پایان آن را طراحی کنید. در طی این مسیر، جریان یا نحوه بازی (گیم‌پلی بازی) شکل می‌گیرد. برای مثال در شکل زیر، بازیکنان باید از طریق مسیرهایی به زیردریایی که در قسمت قبل به آن اشاره شد، نزدیک شده و خواسته بازی را انجام دهند.

 

 

مرحله چهارم: قوانین بازی را طراحی کنید.

این مرحله، قسمتی است که شما مکانیزم‌ها و قوانین اصلی و جزئی را برای بازی طراحی می‌کنید. این مرحله طولانی‌ترین مرحله ساخت بازی خواهد بود و در ساخت بازی‌های مختلف، بسیار متفاوت است. برای مثال، در بازی‌ای که تا الان توضیح داده شده، کاشی‌هایی با مشکلات و نواقصی در داستان اصلی بازی (زیردریایی)، و همچنین قسمت‌هایی برای اتفاقات مختلف در بازی و نقاطی برای امتیازگیری و شمارنده زمان وجود دارد. در این بازی بازیکنان باید تمام مشکلات زیردریایی خود را برطرف کنند و اگر زمان بازی به پایان برسد و آن‌ها نتوانند این کار را انجام دهند، بازی را واگذار می‌کند.

 

 

مرحله پنجم: یک نمونه اولیه بسازید.

این قسمت، مرحله‌ای است که شما یک نسخه قابل بازی و نه با زیبایی‌های بصری،، از بازی‌ای که طراحی کرده‌اید، می‌سازید. این نمونه بازی، تمام مکانیزم‌ها و قطعات بازی شما را شامل می‌شود، اما لازم نیست تصاویر خیلی خوبی داشته باشد و قطعات بازی به طور دقیق و جزئی و با وسواس زیاد ساخته شوند. این نمونه فقط به این خاطر ساخته می‌شود تا شما بتوانید بازی را به صورت آزمایشی انجام دهید.

 

 

مرحله ششم: آزمایش بازی

در این مرحله، شما نمونه اولیه خود را به دیگران (ترجیحاً دوستان خود) نشان می‌دهید و با آن‌ها این بازی را به طور دقیق انجام می‌دهید. این کار، برای ساخت یک بازی بسیار مهم است چراکه علامت‌های مهمی را به شما نشان خواهد داد از جمله اینکه: شما احتمالاً متوجه خواهید شد که بازی شما اشکلات و معایبی دارد و شما باید با بازگشت به مراحل قبلی (احتمالاً مرحله ۴)، جزئیات زیادی را از جمله احتمالات و شانس بازی، اعداد و موارد دیگر را اصلاح کنید.

 

 

مرحله هفتم: بازی را با جزئیات زیبا و با سلیقه طراحی کنید و دفترچه راهنمای آن را بنویسید.

در این مرحله شما باید یک نسخه زیبا و تمام شده و با جزئیات از بازی بسازید و یک دفترچه رهنما از بازی بنویسید. با انجام این کار، در صورتی که تمام مراحل را دقیق و با فکر انجام داده باشید، نمونه شما از بازی‌ای که طراحی کرده‌اید، آماده است. حال بازی خود را می‌توانید برای بررسی به شرکت‌های بازی‌سازی ارائه دهید و منتظر پاسخ آن‌ها برای تایید، عدم تایید و یا درخواست اصلاح بازی بمانید. توجه داشته باشید که ساخت یک بازی رومیزی، فرایندی پیچیده و زمان‌بر می‌‌باشد و نباید انتظار داشته باشید که در همان نسخه اولیه، یک بازی ایده‌آل ساخته باشید. باید بدانید که پیشرفت بازی، در مراحل طولانی اتفاق می‌افتد و هر دفعه، همراه با اصلاح بازی، قوانین و جزئیات دیگری را به بازی خود اضافه کنید و آن را ارتقا دهید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع

https://www.instructables.com/How-To-Design-Board-Games/

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری طراحی بازی بازی‌سازی


نظر شما :