ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؟

ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰ کد : ۲۰۴۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقالات قبلی، با مراحل طراحی یک بازی رومیزی به صورت مختصر آشنا شدیم. حال بنا داریم هر کدام از مراحل را به صورت مبسوط توضیح دهیم. در اولین مرحله برای ساخت یک بازی، نیاز است ایده جذابی داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم طرح خوبی را برای بازی خود داشته باشیم، فعالیت‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند. در این مقاله، به بررسی این فعالیت‌ها می‌پردازیم.
ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

جمع‌آوری و تألیف: علی علیزاده و سید علی طباطبایی

مطالب مرتبط

قسمت اول چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت دوم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت سوم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

قسمت چهارم چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

 

در مقالات قبلی، با مراحل طراحی یک بازی رومیزی به صورت مختصر آشنا شدیم. حال بنا داریم هر کدام از مراحل را به صورت مبسوط توضیح دهیم. در اولین مرحله برای ساخت یک بازی، نیاز است ایده جذابی داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم طرح خوبی را برای بازی خود داشته باشیم، فعالیت‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند. در این مقاله، به بررسی این فعالیت‌ها می‌پردازیم.

 

 

۱. بخوانید:

یکسری عبارات و ابزار و… ریز و درشت است که قبل از شروع نیاز دارید بدانید. در داخل همین سایت هم بسیاری از آنها موجود است. مانند انواع مکانیزم‌ها، سبک‌ها و تم‌ها. دانستن این موضوعات کمک می‌کند هم بازی‌های موجود در بازار را بهتر بشناسید هم می‌تواند چراغ مغزتان را روشن کند و ایده‌پردازیتان را نظم دهد. مثلاً با خود بگویید من می‌خواهم بازی دو نفره‌ای طراحی کنم که انتزاعی و بدون داستان است و در داخل آن از مکانیزم‌های کاشی‌گذاری و تاس ریختن استفاده کنم. اینگونه می‌توانید برای هر کلمه جمله قبلی فکر کنید و فسفر بسوزانید (روش از جز به کل در مقابل کل به جز. در روش دوم یک ایده کلی به ذهنتان می‌رسد سپس آن را تکه تکه کرده و برای هر قسمت آن برنامه‌ریزی می‌کنید.).

 

 

۲. بازی کنید:

بازی کردن دید بسیار خوبی به شما می‌دهد. دنیای بازی‌های رومیزی، ما را در فضاهای مختلفی قرار داده است. شما گاهی سرباز هستید گاهی پادشاه. گاهی جادوگرید گاهی دانشمند و به مدد بازی‌های رومیزی گاهی خودِ خودتان هستید. زیاد بازی کردن دید خوبی نسبت به مکانیزم‌های بازی‌ها و چگونگی ترکیب شدن آن‌ها به شما می‌دهد. یادتان نرود که باید تمام سبک‌ها و انواع بازی را انجام دهید تا تجربه خود را افزایش دهید. برای مثال: بازی‌های قدیمی، جدید، خوب، معروف، دورهمی، دونفره و…. همچنین این کار کمک می‌کند سلیقه و علاقه خودتان را کشف کنید. یادتان باشد بازی‌ای که طراحی می‌کنید در اولین گام باید خودتان را سرگرم کند پس مهم است علایق خودتان را نیز در طراحی آن در نظر بگیرید.

 

 

۳. بازار بازی‌ها را رصد کنید:

با این کار متوجه می‌شوید چه بازی‌هایی در حال تولید هستند و چه بازی‌هایی مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کنند. در این مسیر، شما بازی‌هایی را که در حال حاضر وجود دارند، مشاهده می‌کنید و می‌ببینید کدام تجربه و کدام سبک است که هنوز در دنیای بازی‌های رومیزی تولید نشده و جای خالی آن حس می‌شود. علاوه بر این، شما باید بدانیدکه در حال حاضر، کدام نوع از بازی‌های رومیزی طرفداران بیشتری دارد؟ برای مثال، بازی‌های استراتژی، بازی‌های کارتی، بازی‌های جنگی و….

 

بازی Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) که از روی همین فیلم ساخته شده است.

۴. از سایر صنایع فرهنگی الهام بگیرید:

دنیای کتاب، موسیقی، فیلم و بازی‌های محیطی و کامپیوتری، بخش‌های بزرگی از صنایع فرهنگی هستند که با مخاطبین بسیار زیاد و گسترده‌ای در سراسر جهان رو به رو می‌باشند. این موضوعات می‌توانند برای شما الهام بخش باشند. برای مثال، بازی‌های زیادی وجود دارند که از روی یک فیلم یا کتاب پرطرفدار ساخته شده‌اند. سپس مخاطبان همان فیلم‌ها و کتاب‌ها با توجه به علاقه خود به آن فیلم یا کتاب، بازی را خریده و برای اولین بار با بازی‌های رومیزی آشنا شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا آن‌ها بعد از آن همواره به دنبال بازی‌های رومیزی جدید و جذاب باشند. بنابراین، صنعت بازی‌های رومیزی ارتباط وسیعی با دیگر صنایع دارد و شما می‌توانید با گشت و گذار در دنیای صنایع فرهنگی، ایده‌های بسیار جذابی برای تولید بازی رومیزی خود بیابید.

 

 

۵. طوفان فکری به پا کنید:

  • ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را بلافاصله یاد‌داشت کنید.
  • به خوب یا بد بودن اید‌ه خود فکر نکنید. این کار باعث می‌شود تا هربار که ایده جدیدی به ذهنتان می‌رسد، بیشتر به نکات منفی آن توجه کنید. باید بدانید که تمامی افکار و ایده‌ها در ابتدای راه دارای نواقصی هستند اما به مرور پیشرفت می‌کنند.
  • ۴۰ اصل تریز [۱] (به زودی با رویکرد طراحی بازی، این اصول را معرفی می‌کنیم.) می‌تواند در ایده‌پردازی به شما کمک کند. به عنوان مثال ایده‌های خودرا برعکس کرده و ببینید که آیا در صورت انجام این کار، همچنان ایده شما مفید است.

این نکته را به یاد داشته باشید که هنگام طوفان فکری باید ذهن شما باز باشد و برای همین استفاده از اشیا غیرمعمول یا اسباب‌بازی در اتاق فکر توصیه می‌شود.

 

 

در نهایت فراموش نکنید بی نهایت راه برای رسیدن به یک ایده خوب وجود دارد و ما فقط مقداری از آنها را معرفی کردیم. ممکن است ایده شما پشت میز محل کارتان هر چقدر هم طوفان کنید و کوشش کنید به وجود نیاید و برعکس ممکن است وقتی خواب هستید یک فکر بکر به سراغتان بیاید و جوشش ایده رخ دهد. مشورت و معاشرت با بزرگان و افراد صاحب سبک و تجربه هم کمک بزرگی می‌کند تا از ذهنتان آرامش برود و پر ایده شود. راستی تمام این مباحث فقط گام اول طراحی بازی بود. به مرور در کنار هم سایر مراحل را نیز طی خواهیم کرد. امیدواریم مطلب امروز بتواند به شما در ایده‌پردازی کمک کند. سوال، انتقاد یا پیشنهادی هم اگر داشتید می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی منتقل کنید. در اسرع وقت همکارانمان به شما پاسخ خواهند داد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع

https://virgool.io/@hanigames /

 

[۱] TRIZ

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری ساخت‌ بازی طراحی‌ بازی خلاقیت


نظر شما :