چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۹ کد : ۲۱۰۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در ادامه بررسی مراحل طراحی یک بازی رومیزی، در مقاله امروز، به توصیف چگونگی ساخت قوانین برای بازی خود می‌پردازیم. قوانین نحوه اجرای مکانیزم‌های بازی را تنظیم می‌کنند. مکانیزم، مفهوم بازی است و قانون بازی، راهی است که برای اطمینان از تعادل مکانیزم‌ها به کار می‌رود. تنظیم قوانین درست برای یک بازی بسیار مشکل است زیرا شما باید دو هدف را دنبال کنید: تعادل بازی و برقراری ارتباط در بازی به صورت واضح و روشن.
چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

 

در ادامه بررسی مراحل طراحی یک بازی رومیزی، در مقاله امروز، به توصیف چگونگی ساخت قوانین برای بازی خود می‌پردازیم. قوانین نحوه اجرای مکانیزم‌های بازی را تنظیم می‌کنند. مکانیزم، مفهوم بازی است و قانون بازی، راهی است که برای اطمینان از تعادل مکانیزم‌ها به کار می‌رود. تنظیم قوانین درست برای یک بازی بسیار مشکل است زیرا شما باید دو هدف را دنبال کنید: تعادل بازی (بالانس بازی) و برقراری ارتباط در بازی به صورت روشن و شفاف.

 


تفاوت قوانین و دفترچه راهنما
در ابتدا، تفاوت قوانین و دفترچه قوانین (راهنما) را بررسی می‌کنیم. قوانین، مجموعه‌ای در بازی است که از دستیابی فوری بازیکنان به اهدافشان جلوگیری می‌کند. قوانین بازی می‌تواند در دفترچه راهنما، روی کارت‌ها یا قطعات بازی و یا روی خود صفحه بازی باشد. دفترچه راهنما، عنصری است که هدف آن آموزش نحوه بازی به بازیکنان است. این دفترچه شامل برخی از قوانین است اما اغلب همه آن‌ها را شامل نمی‌شود. بسیاری از قوانین موجود در یک بازی بر روی صفحه بازی، کارت‌ها و… خواهد بود. دفترچه‌های راهنما اطلاعات و همچنین مفهوم بازی را آموزش می‌دهند. دفترچه‌های راهنما باید کوتاه باشند. آن‌ها نیاز به ذکر مثال‌ها و مشخصات دارند، اما نباید نکات دقیق‌تر و استراتژی بازی که بهتر است گفته نشوند، را توضیح دهند. آن‌ها باید مختصر، تصویری و برای گفتن نکات اضافی باشند. دفترچه‌های راهنما باید اطلاعات کافی در اختیار بازیکنان قرار دهند تا بتوانند بازی را انجام دهند حتی اگر فقط بخشی از آن را بخوانند.

 


طراحی قوانین متعادل و واضح
شما نمی‌توانید یک بازی طراحی کنید بدون اینکه برای آن قوانین مشخصی داشته باشید. یک بازی بدون قانون طبق تعریف، به سادگی یک سرگرمی است. شما می‌توانید یک بازی بدون دفترچه راهنما داشته باشید که ممکن است فقط بازی کردن بدون آن مشکل شود. با تمام این گفته‌ها، چگونه می‌توان قوانینی طراحی کرد که دو هدف متعادل‌سازی (بالانس) بازی و برقراری ارتباط شفاف و روشن را برآورده کند؟ برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

 


تست بازی و قوانین آن
هیچ چیزی جایگزین بازی کردن و تست گرفتن از بازی نمی‌شود، حتی برنامه‌ریزی، معداله‌های هوشمندانه و نرم‌افزارهای محاسباتی هم نمی‌توانند تاثیر بازی کردن را داشته باشند. بعضی اوقات، از چیزهایی که انتظار ندارید به کار بروند، به خوبی عمل می‌کنند و بالعکس.
در نظر بگیرید که می‌خواهید بازی شما چقدر چالش داشته باشد.
قوانین بازی، روش اصلی برای افزودن محدودیت‌ها (یا بهتر بگوییم، دشواری‌ها) به بازی هستند. به خوبی فکر کنید که چقدر می‌خواهید بازی شما با بازیکنان مقابله کند. اطمینان حاصل کنید که قوانین بازی شما با دشواری مورد نظر شما در یک ردیف قرار گرفته‌اند. عدم انجام این کار، انتظارات بازیکنان را ناکام می‌گذارد که باعث می‌شود آن‌ها از آسان یا خیلی سخت بودن بازی رنجیده شوند.

 


در نظر بگیرید که کجای بازی شما دارای شانس می‌باشد یا کجای بازی به مهارت نیاز دارد.
وقتی نوبت به شانس و مهارت می‌رسد، هیچ راه ایده‌آلی برای خلق یک بازی وجود ندارد. طیفی وجود دارد که دارای شانس و مهارت (حرکتی و ذهنی) می‌باشد و شما باید جایی در بازی را انتخاب کنید که بخواهید بازی شما در آن طیف قرار بگیرد. اطمینان حاصل کنید که قوانین بازی شما از نظر تناسب با اهداف شما سازگار است.

 


از انتخاب‌های اشتباه خودداری کنید.
اگر به یک بازیکن حق انتخاب می‌دهید، آن را برای بازیکنان سخت کنید. هیچ چیزی مانند زیاد بودن تصمیمات ساده، هیجان بازی را از بین نمی‌برد. این باعث می‌شود که یک بازیکن احساس ناتوانی کند و شاید حتی تسلیم بازی شود. وقتی قوانین بازی بازیکنان را مجبور به انتخاب می‌کنند، همه انتخاب‌ها باید با نکات مثبت و منفی مهمی همراه باشند.
واژه‌های کلیدی مرتبط را به روشنی نشان دهید.
برای نوشتن قوانین بازی، حداقل باید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود. مثلاً وقتی برای اولین بار آن‌ها را معرفی می‌کنید، بهتر است کلمات را نیز پررنگ کنید. اگر به رنگ سبز یا هر رنگ دیگری اشاره می‌کنید، باید متن خود را متناسب با آن هماهنگ کنید.

 


در نوشتن قوانین از زمان حال، دوم شخص و گویا استفاده کنید.
هنگام نوشتن قوانین مستقیم و رک باشید. شما باید مستقیماً به توصیف ضرورت‌ها و قوانین بازی به صورت مختصر برای بازیکنان بپردازید.
اگر یک قانون گیج‌کننده است، از ساختن آن صرف نظر کنید.
آیا می‌خواهید بدانید که چگونه یک قانون مشکل ایجاد کنید؟ برای ساختن یک قانون، نیاز به پیگیری یا یک دسته از تذکرات و هشدارها برای بازی دارید. بازی شما توسط افرادی انجام می‌شود که قوانین داخل و خارج بازی را نمی‌دانند. ممکن است که این بازی در محیطی بسیار شلوغ بازی شود. هرچه در بازی، بازیکنان را بیشتر مجبور کنید که قوانین کوچک و عجیب و غریب را به خاطر بسپارند، فهمیدن و درک کردن بازی نیز برای بازیکنان دشوارتر می‌شود.

 


۱۳ قانون مربوط به قوانین بازی‌های فکری رومیزی:
حال، قوانینی را برای طراحی قوانین بازی‌های رومیزی بررسی می‌کنیم:
۱. قوانین، نحوه اجرای مکانیزم‌های بازی است.
۲. دلایلی که ما برای بازی قوانین را طراحی می‌کنیم، دو چیز است: تعادل (بالانس) بازی و توضیح نحوه بازی.
۳. قوانین، شرایطی هستند که بازیکنان را از دستیابی فوری به اهدافشان باز می‌دارند.
۴. دفترچه راهنما فقط شامل قوانین نیست. این دفترچه به بازیکنان می‌آموزد که چگونه بازی را انجام دهند.
۵. دفترچه‌های راهنما باید مختصر، تصویری و برای گفتن نکات اضافه باشند.
۶. دفترچه‌های راهنما باید طوری نوشته شوند که درک هرقسمت از آن، نیازمند فهمیدن قسمت‌های قبلی و بعدی دفترچه نباشد.

 


۷. قوانین خوب در یک بازی، با سطح چالش در نظر گرفته شده در بازی برای بازیکنان مطابقت دارد.
۸. قوانین خوب در یک بازی، با تعادل شانس یا مهارت در بازی شما مطابقت دارد.
۹. از انتخاب‌های اشتباه در نوشتن قوانین بازی خودداری کنید.
۱۰. همیشه به کلمات کلیدی مرتبط اشاره کنید و از کلمات کلیدی به طور مداوم استفاده کنید.
۱۱. هنگام نوشتن قوانین بازی از زمان حال، دوم شخص و گویا استفاده کنید.
۱۲. اگر یک قانون در بازی، گمراه‌کننده است، آن را از بازی حذف کنید.
۱۳. در نهایت، برای آزمایش قوانین بازی خود، باید بارها و بارها بازی را امتحان کنید تا نواقص آن را از بین ببرید و نکات مثبت دیگری به آن اضافه کنید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع


https://brandonthegamedev.com/how-to-make-board-game-rules-dev-diary-050517/

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی قوانین‌ بازی طراحی‌ قانون


نظر شما :