چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)

۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۸ کد : ۲۱۵۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
روش‌ها و مراحل متعدد و متنوعی برای طراحی یک بازی رومیزی وجود دارد. اما همه آن‌ها تقریباً یک مسیر کلی را طی می‌کنند. ما نیز همواره در تلاش بوده تا با معرفی روش‌ها و راه‌های گوناگون ساختن یک بازی، به افراد علاقه‌مند در این حوزه کمکی کرده باشیم. در این مقاله، ۱۳ راه که در طراحی یک بازی رومیزی به شما کمک می‎‌کند را توصیف می‌کنیم.
چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟

 

چگونه یک بازی رومیزی بسازم؟
روش‌ها و مراحل متعدد و متنوعی برای طراحی یک بازی رومیزی وجود دارد. اما همه آن‌ها تقریباً یک مسیر کلی را طی می‌کنند. ما نیز همواره در تلاش بوده تا با معرفی روش‌ها و راه‌های گوناگون ساختن یک بازی، به افراد علاقه‌مند در این حوزه کمکی کرده باشیم. در این مقاله، ۱۳ راه که در طراحی یک بازی رومیزی به شما کمک می‎‌کند را توصیف می‌کنیم.

 


۱. مفهوم بازی
برای ساختن بازی رومیزی خود از کجا شروع کنیم؟ آیا ایده‌ای برای بازی خود در ذهن دارید؟ پاسخ به هر یک از سوالات پیش رو می‌تواند به نتایج خلاقانه‌ای منجر شود: شرط برد چیست؟ آیا شرط برنده شدن وجود دارد؟ چند بازیکن در بازی می‌توانند بازی کنند؟ چه ژانری بازی رومیزی (مثلاً بازی کارتی) را می‌خواهید بسازید؟ کدام بازی‌های رومیزی را دوست دارید؟ چه چیزهایی را در مورد آن بازی‌ها دوست دارید؟ ویژگی‌هایی که می‌توانید از آن بازی‌ها تغییر دهید چیست؟ بازی را برای چه گروهی می‌سازید؟ گروه بازی‌های جدی؟ گروه بازی‌های سرگرم‌کننده؟ مخاطبانی که گاه به گاه سراغ بازی می‌روند یا گیمرهای واقعی؟ آیا ایده‌ای در ذهن دارید؟ به همین طریق به پیش بروید. نقاط قوت شما چیست؟ آیا شما در هنر مهارت دارید؟ آیا شما یک طراح بازی هستید؟ آیا شما در نوشتن قوانین مهارت دارید؟ با پاسخ صحیح به این سوال‌ها، ایده شما آماده می‌شود.

 


۲. بازی خود را مستند کنید.
چه ابزار و شرایطی برای بازی لازم است؟ به چند کارت و سایر قطعات بازی نیاز دارید؟ یک سند یا شناسنامه برای بازی طراحی کنید. تمام جزئیات را وارد کنید. در صورت نیاز به این سند مراجعه کرده و آن را به روز کنید. به تمام قوانین و جزئیات مربوط به بازی ایده‌آل خود فکر کنید.

 


۳. یک نمونه اولیه بسازید.
کار را می‌توانید کاملاً راحت و با وسایل موجود در ابزار خود انجام دهید. برای ساختن کارت بازی از دسته کارت‌های قدیمی بازی‌ها که کهنه شده‌اند استفاده کنید. برای قطعات دیگر از بازی‌های رومیزی دیگری استفاده کرده و قطعات نمونه اولیه خود را بسازید. مهم نیست که نمونه چگونه به نظر می‌رسد مهم نحوه بازی آن است. این بخشی از فرایند است. از تست بازی یادداشت برداری کنید و پیشرفت کنید. خودتان امتحان کنید و روی نمونه اولیه آن کار کنید تا بعد با دیگران بازی کنید. منابع مهم برای ایجاد نمونه اولیه عبارتند از: بازی‌های رومیزی قدیمی، تاس، دسته‌های کارت بازی، چاپگر، نوار، قیچی، مداد، خودکار و…

 


۴. نمونه خود را آزمایش کنید.
نمونه خود را با دوستان یا خانواده آزمایش کنید. آن‌ها بازخورد ارزنده‌ای را ارائه می‌دهند که ممکن است از آن چشم پوشی کرده باشید. در این مرحله، شما خیلی نزدیک به بازی هستید تا نواقص آن را ببینید. با نظرات و انتقادات دیگران مقاومت نکرده و از آن‌ها بخواهید تمام اشکالات بازی را بگویند. تمام نکات را یادداشت کنید. ممکن است یک نقد کوچک، مهم بوده و روند بازی را تغییر دهد. اگر می‌توانید، در بازی شرکت نکنید، فقط مشاهده کنید. اگر در دوستان یا خانواده عضو کافی برای کمک به تست بازی ندارید، ممکن است لازم باشد در آن شرکت کنید. به هیچیک از سوالات بازیکنان پاسخ ندهید. آن‌ها را به قوانین بازی ارجاع دهید. بگذارید آن‌ها خودشان نکات بازی را کشف کنند. ببینید کجا گیر می‌‎کنند و این به شما می‌گوید که در کجای بازی قوانین نامشخص است و باید بهبود یابد. یادداشت‌ها، یادداشت‌ها و یادداشت‌ها. این اطلاعات از اهمیت حیاتی برخوردارن. روز بعد یادداشت‌ها را بررسی کنید و ببینید چه چیزی می‌تواند بهبود یابد. بعد از چند بار تست آزمایشی، به این سوالات پاسخ دهید. آیا می‌توانم پتانسیلی را در بازی ببینم و آیا من خوشحالم که این بازی را به یک بازی کامل تبدیل می‌کنم؟ اگر پاسختان «خیر» است، ممکن است بخواهید نواقص خود را کاهش دهید و از ابتدا شروع کنید. نگران نباشید چراکه امروز بهتر از فرداست زمانی که وقت و هزینه زیادی سرمایه گذاری کرده‌اید اما با شکست مواجه می‌شوید.

 


۵. نمونه دوم را بسازید.
شما یادداشت‌ها و نکات خود را از اولین بازی آزمایشی دارید. اکنون زمان ادامه کار است. یادداشت‌های خود را از بررسی کنید و تمام نکاتی را که به بعبود نواقص بازی کمک می‌کند، در بازی خود پیاده کنید. می‌توانید برای دور بعدی تست بازی از همان نمونه اولیه استفاده کنید، یا می‌توانید تصمیم بگیرید که نمونه‌ای جدی‌تر و با جزئیات بیشتر بسازید. در این مرحله شما نباید روی هنر و پرداخت بازی هزینه کنید.

 


۶. تست، تست و باز هم تست.
این مرحله احتمالاً طولانی‌ترین قسمت کل فرآیند طراحی بازی رومیزی خواهد بود: تست بازی و پیشرفت. این کار را ادامه دهید هر چند بار که نیاز است تا هر زمانی که نقصی در بازی وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که همیشه چیزی وجود دارد که شما از آن غافل می‌شوید و ممکن است فقط در موارد بسیار نادر اتفاق بیفتد، اما این مشکل می‎‌تواند بازی را با شکست مواجه کند. شما نباید یک بازی را با چنین نقص مهلکی کامل کنید. این ممکن است یک استراتژی منحط باشد که همه استراتژی‌های دیگر را بی‌فایده کند. چه کسی می‌خواهد یک بازی حل شده انجام دهد؟ به یاد داشته باشید، بازی کنید و پیشرفت کنید. این کار را تا زمانی که نیاز دارید ادامه دهید.
در قسمت آینده، ادامه مراحل ساخت یک بازی رومیزی را بررسی خواهیم کرد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

‌‌‌‌‌‌‌منبع

https://www.silhouettevalleygames.com/my-blog/13stepstomakeaboardgame
 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی


نظر شما :