بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۲۲۵۳ بازی های خلاق مقالات
تاکنون، گام‌هایی که باید برداشت تا بتوان یک بازی رومیزی را طراحی کرد، معرفی کرده‌ایم. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در فرآیند طراحی یک بازی، ممکن است قدم‌هایی برداریم که منجر به یک اشتباه کوچک یا بزرگ در ساخت بازی می‌شود و جبران این اشتباهات کاری دشواری می‌باشد. در مقاله امروز، به بررسی تعدادی از این اشتباهات رایج در بین طراحان بازی‌های رومیزی می‌پردازیم.
بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند

گردآوری و ترجمه: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

ایده خوب، اولین گام طراحی بازی خوب

چگونه دفترچه یا کتابچه راهنما برای بازی بنویسیم؟

چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)

چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت پایانی)

بررسی نقش «شانس» و «تعادل» در طراحی یک بازی رومیزی

 

بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازی‌های رومیزی در ساخت بازی خود انجام می‌هند
تاکنون، گام‌هایی که باید برداشت تا بتوان یک بازی رومیزی را طراحی کرد، معرفی کرده‌ایم. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در فرآیند طراحی یک بازی، ممکن است قدم‌هایی برداریم که منجر به یک اشتباه کوچک یا بزرگ در ساخت بازی می‌شود و جبران این اشتباهات کاری دشواری می‌باشد. در مقاله امروز، به بررسی تعدادی از این اشتباهات رایج در بین طراحان بازی‌های رومیزی می‌پردازیم.

 


۱. بررسی نکردن علاقه مخاطبان و نوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی قبل از انتشار بازی:
اگر یکی از اهداف شما برای طراحی بازی این است که درآمد کسب کنید، باید بدانید که مردم پول خود را برای چه چیزی و چه نوع بازی‌ای بیشتر خرج می‌کنند. طراحی و ساخت بازی با ایده‌ای که خودتان به آن علاقه دارید، می‌تواند یک پروژه جذاب و جاه‌طلبانه باشد اما دانستن ذائقه مردم و طرفداران بازی‌های رومیزی نیز اهمیت بالایی دارد. این موضوع می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد. این امر به خودی خود یک اشتباه نیست، اما مهم است که بدانید بازی را برای چه هدفی (علاقه شخصی و دیده شدن یا برای بازاریابی و به دست آوردن درآمد از طریق آن) طراحی می‌کنید. این دو مورد به طور متقابل منحصر به فرد نیستند، اما شما باید یک هدف ایده‌آل را برای تمرکز کردن بر روی طراحی بازی انتخاب کنید. اگر برای علاقه شخصی خود و دیده شدن قصد ساخت یک بازی را دارید، بدون توجه به چالش‌های سر راهتان، به کار خود ادامه داده و هدف خود را دنبال کنید. اما اگر برای به کسب درآمد قصد طراحی یک بازی را دارید، ابتدا باید بازاریابی کنید. مثلاً مواردی را که مردم در مورد بازی‌های رومیزی در اینترنت جست‌و‌جو می‌کنند، بیابید. ببینید شرکت‌های دولتی و خصوصی روی چه نوع کالاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و تبلیغات دیگر شرکت‌ها و افراد را نیز بررسی کنید. بنابراین برای کسب درآمد، باید حتماً قبل از طراحی بازی، بازاریابی کنید.

 


۲. نداشتن ارتباط و تعامل با مخاطبان و بازیکنان:
حتی پس از آگاهی پیداکردن از بازار و علاقه مخاطبان، باید همچنان روی اهداف بی‌طرفانه و مستقل در بین مردم، بازار و رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید. باید به خاطر داشته باشید که در تمامی مراحل طراحی و تولید بازی خود، با مشتریان و بازیکنان حرفه‌ای در ارتباط باشید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
۳. با وجود تمرکز بر بازاریابی و تست بازی، برای ارسال آن هزینه بالایی انجام ندهید:
بسیاری از طراحان بازی، در ابتدا برای تست و در ادامه برای بازاریابی بازی خود، با ارسال آن به حوزه‌های مختلف و شهرها و حتی کشورهای دیگر، متحمل هزینه بالایی می‌شوند. این امر کار درستی نیست چراکه ممکن است بازی شما با استقبال رو به رو نشده و حتی شکست بخورد که خسارت زیادی را به شما وارد می‌کند و حتی در صورت موفقیت در جذب مخاطب و فروش هم، باز هم متحمل هزینه بالایی می‌شوید. چراکه با هزینه کمتر و تبلیغات تدریجی هم می‌توان به موفقیت رسید.

 


۴. نداشتن طرح جذاب و خلاق برای بازی، از جعبه گرفته تا جزئی‌ترین قطعات آن:
به این موضوع بسیار توجه کنید که داشتن طراحی زیبا و جذاب و حتی منحصر به فرد در خلق تمام جزئیات بازی، از جعبه بازی گرفته تا جزئی‌ترین قطعات بازی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر بازی‌ای را که به شرکت‌های تولیدی بازی می‌فرستید و یا به مخاطبان ارائه می‌دهید، دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های بصری نباشد، در همان اولین گام به شکست خورده و دیگر توانایی بازاریابی آن را ندارید. بنابراین دقت کنید همان‌قدر که طرح و ایده و مفهوم بازی بسیار مهم است، ظاهر بازی نیز از مهم‌ترین بخش‌های طراحی یک بازی است.

 


۵. نداشتن جامعه هدف برای معرفی و تبلیغ بازی:
در معرفی و تبلیغ بازی، باید دقت کنید که یک جامعه هدف مشخص که علاقه‌مند به کالای تبلیغی شما هستند، را انتخاب کنید. مطمئن شوید رسانه‌هایی را انتخاب می‌کنید که از ظرفیت و زیرساخت مناسبی برای ارتباط و تعامل با مخاطبان برخوردار هستند. بیش از حد فعال بودن در رسانه‌ها و حوزه‌های تبلیغاتی باعث می‌شود تا گام‌های شما برای معرفی بازی، تاثیر خود را از دست بدهد.
۶. در نظر نگرفتن واقعیت‌ها و شرایط محیطی برای طراحی بازی:
برای طراحی یک بازی، باید منطقی و عاقلانه رفتار کرد و همه شرایط و جوانب را در نظر گرفت. نباید اجازه داد که تصمیمات احساسی و یا علاقه‌های شخصی، در تمام مراحل ساخت بازی دخالت کند. چراکه اغلب این تصمیمات اشتباه و لحظه‌ای هستند و حتی ممکن است منجر به شکست بازی شوند. البته این اشتباهات جای جبران دارد اما شما را مجبور می‌کند تا مکانیزم‌های اشتباه بازی، ایده‌های ناهنجار و… را بارها اصلاح کنید. این موضوع زمان زیادی را از شما گرفته و فرآیند طراحی بازیتان را طولانی می‌کند. مشاوره با یک نفر که در طراحی بازی تخصص دارد و یا یک مخاطب عام، کمک زیادی به جلوگیری از این اشتباه شما می‌کند و بازخورد مناسبی را به شما می‌دهد.

 


۷. صرف زمان بیش از حد برای تکمیل یک نمونه‌ی اولیه (پروتوتایپ):
پروتوتایپ‌ها باید ساده و سریع ساخته شوند و ارائه‌ای دم دستی باشند از آن‌چه که می‌خواهیم در نهایت تولید شود و کمک کنند که کارآیی بازی را در عمل، محک زده و تثبیت کنیم. قرار نیست محصولی باشند دقیقاً شبیه به محصول نهایی. هرچه زمان و انرژی بیش‌تری برای خلق یک پروتوتایپ صرف کنید، بیش‌تر دل‌بسته‌ی آن شده و تغییر دادن آن برایتان دشوارتر می‌شود و این، اصولاً با هدف غایی ساخت پروتوتایپ در تضاد است.

 

j

تست بازی شهاب محسنین در پیج boardnevis در اینستاگرام


۸. تست نکردن بازی با مخاطبان درست:
بازی‌های آموزشی را باید با دو گروه مخاطب، تست کرد: اول، کسانی که قرار است با این بازی‌ها آموزش ببینند (تا ببینیم که آیا واقعاً چیزی از بازی یاد می‌گیرند یا نه) و دوم، متخصصان امور آموزشی و کمک‌آموزشی (تا ببینیم بازی را چگونه می‌توان بهبود بخشید و به هدف آموزشی‌اش نزدیک‌تر کرد). در بسیاری موارد، خود طراحان، متخصص هستند ولی بازهم کمک گرفتن از دیگران و شنیدن پیشنهادهایشان می‌تواند بسیار سودمند باشد. دیدن نقایص کاری که مدت‌ها به آن مشغول بوده‌ایم، دشوار است. به یاد داشته باشید که لذت بردن تست‌کنندگان، کافی نیست. باید بفهمید که آیا چیزی از بازی یاد گرفته‌اند یا نه و این موضوع باید تازه و جدید باشد، نه چیزی که از قبل، در حافظه‌شان داشته‌اند.
۹. غافل شدن از نقاط قوت و محاسن بازی، به‌واسطه‌ی تکرار:
گهگاه، دانشجویان به‌قدری بازخوردها را جدی می‌گیرند که بازی را زیرورو می‌کنند و همچنین آن‌قدر درگیر نقایص و عیوب کار می‌شوند که از نقاط قوت آن غفلت می‌کنند. بسیار مهم است که در هنگام تست کردن، هم نکات مثبت و هم نکات منفی را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را نسبت به اهداف آموزشی بازی، موشکافی کنیم.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://brandonthegamedev.com/16-mistakes-i-made-on-my-first-game-how-you-can-avoid-them/
http://lbmind.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C/608-9-mistakes-to-avoid-when-designing

 


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن برد_گیم بردگیم بازی‌رومیزی بازی‌فکری بازی طراحی‌بازی ساخت‌بازی


نظر شما :