با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

نشست های علمی و ترویجی به مناسبت هفته محیط زیست

نشست هایی با محوریت انرژی های تجدید پذیر و مدیریت پسماند به همت کانون محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد.

این نشست ها با موضوعات «انرژی های تجدید پذیر» و «مدیریت پسماند» روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد با حضور ۶ سخنران از مراجع علمی و اجرایی برگزار و موضوعات مذکور از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست انرژی های تجدید پذیر با حضور، سید مسلم موسوی (رئیس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر) و رودابه نجمایی (کارشناس ارشد انرژی معماری) برگزار و در این نشست مسایل اجرایی و اقدامات عملی به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست مهندس رودابه نجمایی توضیحاتی را در خصوص مخاطبان در زمینه صرفه جویی انرژی و اثر گذاری هر یک ارائه نمودند. همچنین ایشان در خصوص معماری سنتی ایران و راهکارهای اقلیمی آن، مقیاس های ارزشگذاری ساختمان بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی و در نهایت اهمیت فرهنگسازی در این زمینه مطالبی را بیان داشتند.

سید مسلم موسوی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص انجمن انرژیهای تجدید پذیر بیان کردند که این انجمن یک سازمان مردم نهاد بوده که دیدگاه منفعت طلبانه نداشته و منافع ملی را در نظر میگیرد در همین راستا اقداماتی در سطح ملی و بین المللی انجام میدهند. ایشان همچنین اضافه کردند این انجمن ها میتوانند محفلی برای حضور افراد دانشگاهی، دولت، صنعت، شرکتهای خصوصی و فعالان این حوزه باشند.

نشست مدیریت پسماند نیز با حضور دکتر حیدرزاده (عضو هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند)، دکتر کریمی (عضو کارگروه مدیریت پسماند کرسی آموزش یونسکو) و دکتر علوی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) برگزار و در خصوص فعالیت های اجرایی سازمان مدیریت پسماند، وضعیت آموزش و چالش های آن در خصوص مدیریت پسماند و وضعیت لندفیل ها در ایران بحث و پرسش و پاسخ صورت گرفت.

در این نشست دکتر حیدرزاده به شرح کلیات طرح کاهش پسماند (کاپ) پرداخته و جزئیات اجرایی در خصوص این طرح پرداختند‌. همچنین شرکت کنندگان در خصوص مدیریت پسماند در آراد کوه، انتخاب پایلوت های طرح کاپ، کیفیت زباله های بازیافتی سوالاتی را مطرح کردند، که در این خصوص دکتر حیدرزاده توضیحاتی را ارائه نمودند.

دکتر کریمی در این نشست به تشریح کلیات آموزش در حوزه های مختلف محیط زیست و بخصوص مدیریت پسماند پرداختند، ایشان با تاکید بر معیارهای مختلف در حوزه های آموزشی از وضعیت آموزش استاندارد در کشور در حوزه مدیریت پسماند ابراز ناخرسندی کردند. همچنین بیان داشتند که در کرسی آموزش یونسکو در خصوص مدیریت پسماند و آموزش اقداماتی در حال انجام می باشد.

دکتر علوی در ادامه نشست با بررسی وضعیت نامناسب مدیریت پسماند و انتقاد از سیستم های اجرایی در این زمینه بیان داشتند که بایستی اقدامات اساسی در این خصوص صورت گیرد. همچنین ایشان با اشاره به مباحث لندفیل در کشور توجه جدی به این بخش را مورد تاکید قرار دادند.

شایان ذکر است که نشست های علمی و ترویجی باشگاه در طول سال با همکاری تشکل های دانشجویی ادامه خواهند داشت و از کلیه تشکل های دانشجویی فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی جهت مشارکت در این نشست ها دعوت به عمل می آورد.

باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی شبکه ای از تشکل های دانشجویی حامی محیط زیست در سراسر کشور می باشد، که در جهت یکپارچه سازی فعالیت های محیط زیستی دانشجویان و همچنین حمایت و توانمند سازی تشکل های دانشجویی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت می نماید.

کلید واژه ها: محیط زیست مدیریت پسماند


نظر شما :