قسمت سوم دسته بندی بازی‌های فکری

۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۲۳۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های دورهمی بازی ‌هایی هستند که برای تسهیل در تعامل بین افراد و فراهم کردن سرگرمی و تفریح در جمع‌های دوستان و خانواده بازی می‌شوند. رده بازی‌های یخ‌شکن (بازی‌هایی که یخ بین افراد را از بین می‌برد)، بازی‌های سرعت‌عمل و بازی‌های غول‌آسا از جمله بازی‌های دورهمی شناخته می‌شوند.
قسمت سوم دسته بندی بازی‌های فکری

گرداورنده: فاطمه سادات سید ابراهیمی

 

بازی‌های دورهمی (party games)

بازی‌های دورهمی بازی هایی هستند که برای تسهیل در تعامل بین افراد و فراهم کردن سرگرمی و تفریح در جمع‌های دوستان و خانواده بازی می‌شوند. رده بازی‌های یخ‌شکن (بازی‌هایی که یخ بین افراد را از بین می‌برد)، بازی‌های سرعت‌عمل و بازی‌های غول‌آسا از جمله بازی‌های دورهمی شناخته می‌شوند. انواع دیگری همچون بازی‌های جفت کردن (مشارکت) نیز در بین بازی‌های دورهمی قرار می‌گیرند. هر یک از بازی‌های دورهمی جو و فضای خاصی برای بازیکنان ایجاد می‌کند، بنابراین بازی دورهمی ممکن است تنها به عنوان یخ شکن بین افراد در نظر گرفته شود. به همین ترتیب، بازی‌های دورهمی می‌تواند بازیکنان در هر سطحی را به سمت خود جذب کند. چرا که اکثر این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قواعد و قوانین ساده‌ای برای یادگیری دارند و بازیکنان در کمترین زمان به درک اهداف بازی و فعالیت‌هایی که باید انجام دهند می‌رسند. در این بازی‌ها به طور معمول بازیکنان حذف نمی‌شوند و معیار بر حذف بازیکنان نیست.

 

این دسته از بردگیم‌ها به صورت گروهی و با افراد زیاد بازی می‌شوند. بسیاری از بازی‌های گروهی تم داستانی ندارند. برای برنده شدن کافی است تا قوانین را بدانید و اندکی دقت به خرج دهید. این ژانر بازی، انتخابی عالی برای مهمانی‌های شماست. بازی‌هایی مثل جنگا، تابو و تیزبین در این دسته جای دارند بازی‌های گروهی می‌توانند مکمل خوبی برای دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی باشند. هر کدام از این بازی‌ها می‌توانند یک شب آرام و کسل‌کننده را به تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی تبدیل کنند. در بازی‌های دورهمی می‌توان علاوه بر رقابت سالم، حتی مطالب جذابی را هم از اطرافیان یاد گرفت. حال به معرفی چند بازی خانوادگی و گروهی می‌پردازیم.

 

بازی جنگا: جنگا که اخیراً در ایران خیلی محبوب شده، یک بازی برج‌سازی جذاب است. در این بازی تعدادی بلوک که از قطعات چوبی درست شده‌اند در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرند. این بلوک‌ها روی هم چیده می‌شوند تا یک برج هجده طبقه منظم درست شود. هر طبقه برج شامل ۳ بلوک است که یک طبقه در راستای شمال و جنوب و در طبقه‌ی بعدی در راستای شرق و غرب چیده می‌شوند. پس از انجام چیدمان، بازی شروع می‌شود. هر فرد باید یکی از بلوک‌ها را با یک دست از یکی از طبقات پایین برج (شامل همه طبقات، به جز دو طبقه بالایی) بیرون کشیده و با مهارت در بالای برج قرار دهد. بلوک‌ها باید طوری جابه‌جا شوند که برج فرو نریزد. به این صورت هرچه می‌گذرد، برج بلند‌تر و تو خالی‌تر می‌شود. این بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی از بازیکن‌ها نتواند تعادل برج را حفظ کند و برج بریزد. بازیکنی که برج را بریزد، باخته و باید برای دست بعد، برج را بچیند. بازیکنی که برج را چیده، باید بازی را شروع کند.

 

بازی تیزبین: برای انجام این بازی به چشم‌های تیزبین و کمی سرعت نیاز دارید، این بازی را به ۵ روش مختلف می‌توانید انجام دهید. تیزبین یک بازی کارتی است که در هر کارت ۸ تصویر وجود دارد، بین هر دو کارت، فقط یک تصویر مشترک می‌باشد. هدف از این بازی افزایش هوش و تمرکز می‌باشد.

 

قسمت اول دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت دوم دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/What%3F_(party_game)

http://roomizgames.ir/

 

 

 

 

 


نظر شما :