بازی باستانی Mehen

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۲۷۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
شواهدی از بازی Mehen از دوره Predynastic با قدمتی حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یافت شده است و تا پایان پادشاهی قدیم مصر، حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد حضور این بازی ادامه دارد. گذشته از صفحاتی که به صورت فیزیکی یافت شده‌اند،
بازی باستانی Mehen

مترجم: مجمد علیزاده

 

بازی Mehen

پیش از این در ارتباط با بازی‌های رومیزی باستانی چندین مقاله ترجمه و نگاشته‌ایم. در این قسمت از بازی‌های باستانی به بررسی بازی Mehen خواهیم پرداخت.

شواهدی از بازی Mehen از دوره Predynastic با قدمتی حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یافت شده است و تا پایان پادشاهی قدیم مصر، حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد حضور این بازی ادامه دارد. گذشته از صفحاتی که به صورت فیزیکی یافت شده‌اند، که بیشتر مربوط به دوره‌های ماقبل میلاد مسیح و به شکل اشیا باستانی است، یک صفحه mehen نیز در یک تصویر در مقبره Hesy-Ra مشاهده شده و نام آن برای اولین بار در مقبره Rahotep دیده شده است. صفحات دیگر مربوط به پنجمین و ششمین سلسله مصر نشان می‌دهد افرادی در حال بازی هستند. هیچ برد و صفحه‌ای مربوط به پادشاهی میانه مصر یا پادشاهی جدید مصر نیست، بنابراین به نظر می‌رسد که این بازی دیگر پس از پادشاهی قدیم در مصر بازی نشده است. با این وجود، این بنا در مقبره‌هایی در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد به تصویر کشیده شده است، زیرا تزیینات مقبره از اصالت پادشاهی قدیم کپی شده است.

 

 

به نظر می‌رسد Mehen در خارج از مصر هم بازی شده است. در Bab 'edu Dhra و در قبرس، در کنار سایر تخته‎ها و تابلوهایی که بازی senet را نشان میدادند این بازی نیز ظاهر شده است. در قبرس، در پشت تخته سنگ‌هایی که بازی سِنت مشخص شده بودند، بازی Mehen دیده می‌شود. Mehen بیش از مصر در قبرس زنده ماند و نشان داد که این بازی پس از ورود به فرهنگ جزیره یک بازی بومی شده است.

در دهه ۱۹۲۰، انسان شناسان، کاشفان و ماجراجویان یک بازی قابل توجه مارپیچ را مشاهده کردند که توسط اعراب Baggara در سودان انجام می‌شده. با توجه به تمام جزئیات مهم و قابل توجه، به نظر می‌رسید که بازی “Hyena” با بازی باستانی مصر Mehen (The Coiled One) یکسان بوده است. شکل صفحه و نوع ساختار آن نشان می‌داد که ممکن است یک پیشنه از بازی Goose باشد، اما مکانیک‌ها در این بازی‌ها به قدری با یک‌دیگر متفاوت است که احتمالاً این موضوع یک تصادف بوده باشد.

 

 

این بازی در یک مسیر مارپیچ اتفاق می‌افتند. تاس‌های مخصوص چوبی دقیقاً از نوع شناخته شده نمادها و نشانه‌های مصر باستان بودند. چوب تاس دارای دو نوع قطعه بود که یکی از آن‌ها به شکل حیوانات درنده بود.

Mehen تنها بازی چند نفره رومیزی شناخته شده در مصر باستان است، سایر بازی‌های باستانی کشف شده از مصر مانند Senet ، Aseb ، Hounds Jackals ، همه بازی‌های دو نفره هستند.

وظیفه اصلی خدای مصریان که به شکل مار بود، محافظت از خدای خورشید Ra از دشمنانش به وسیله حلقه زدن (چنبره) در اطراف خدای خورشید بود. در پادشاهی قدیم، بازی Mehen نام و شکل خدای را به خود گرفت، مار مارپیچ با فضاهای بازی در پس خود. به عنوان «محافظ».

 

 

Mehen یا Game of the Snake بازی‌ای بود که توسط مصریان باستان تا حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازی میشده است اما مشخص نیست که چگونه این بازی انجام می‌شد و در واقع بیش از اکثر بازی‌های باستانی، نظریات کاملاً متفاوتی برای گیم‌پلی بازی وجود دارد.

 

 

بازی به نام The Hyena Game در سال ۱۹۲۱ در صفحه‌ای از نوع Mehen در سودان پخش شد. این بازی چند نفره است. هر بازیکن سعی می‌کند قطعه «مادر» خود را به مرکز و پس از آن قطعه " Hyena" خود را وارد بازی کند. سپس قطعه Hyena نیز به سمت مرکز حرکت می‌کند اما این قدرت را دارد که مهره‌های مادر سایر بازیکنان را تهدید کند و آن‌هایی که در مسیرش قرار می‌گیرند بخورد (از صفحه بازی خارج کند). اکنون به جای سرنخ‌های کمی که درباره نحوه بازی Mehen وجود دارد، جدیدترین بازسازی‌های بازی از قوانین بازی Hyena به عنوان پایه و اساس خود استفاده می‌کنند.

 

منبع:

https://boardgamegeek.com/image/604155/mehen

https://en.wikipedia.org/wiki/Mehen_(game)

https://www.mastersofgames.com/rules/mehen-rules.htm

 

مطالب مرتبط به بازی‌های باستانی

بازی باستانی شاهانه اور

معرفی بازی سیگا

معرفی بازی نه مرد موریس

بازی مانکالا

کلید واژه ها: بازی باستانی تاریخچه بازی رومیزی بازی رومیزی بردگیم بردگیم ببروبازیکن


نظر شما :