معرفی بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai

۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۶۸۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai که همچنین با عنوان ( Fighting Serpents ) نیز شناخته می‌شود، یک بازی صفحه‌ای استراتژیک دو نفره که منشا آن قبیله Zuni از هندی‌های بومی ساکن در آمریکا است، می‌باشد. این بازی را را استوارت کولین در کتاب" بازی های هندی‌های آمریکای شمالی" در سال ۱۹۰۷ شرح داد و این کتاب شاید اولین انتشار این بازی باشد.
معرفی بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول بازی باستانی ناکلبنز (Knucklebones)

قسمت دوم بازی باستانی ناکلبنز (Knucklebones)

 

 

معرفی بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai

بازی باستانی Kolowis Awithlaknannai که همچنین با عنوان ( Fighting Serpents ) نیز شناخته می‌شود، یک بازی صفحه‌ای استراتژیک دو نفره که منشأ آن قبیله Zuni از هندی‌های بومی ساکن در آمریکا است، می‌باشد. این بازی را را استوارت کولین در کتاب (بازی های هندی‌های آمریکای شمالی) در سال ۱۹۰۷ شرح داد و این کتاب شاید اولین انتشار این بازی باشد. سپس رابرت چارلز بل در کتاب (Board and Table Games from Many Civilizations) در سال ۱۹۶۹ درباره این بازی نوشت. رابرت چارلز بل اصطلاح Fighting Serpries را برای این بازی ابداع کرد، اما توضیحی در مورد آن ارائه نداد. شاید مهره‌های سیاه و سفید در ابتدای بازی به گونه‌ای چیده شده‌اند که به نظر می‌رسد دو مار بزرگ در حال جنگیدن با یکدیگر هستند.

 

 

این بازی نشأت گرفته و شبیه بازی‌های Drafts و Alquerque است. حمله کردن و تصرف مهره‌ها، به وسیله پریدن از روی مهره‌های حریف انجام می‌شود. تصور می‌شود اسپانیایی‌ها بازی Alquerque را قرن‌ها پیش به آمریکا آورده‌اند و پیشرفت و توسعه بازی ممکن است تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته باشد، اما هیچ مدرک قطعی این امر را ثابت نکرده است. بعلاوه، صفحه بازی نه یک صفحه مربعی شکل n × n است و نه صفحه بازی Alquerque می‌باشد. طول صفحه بازی بسیار بیشتر از عرض آن است. اگر اغراق نکرده باشیم، صفحه بازی دارای مارهای جنگجو، یک گونه منحصر به فرد از این بازی است. این بازی در واقع بیشتر به بازی Alquerque مربوط می‌شود تا بازی Draughts ، زیرا مهره‌های بازی از ابتدای بازی می‌توانند در هر جهتی حرکت کنند. علاوه بر این، صفحه به جای طرح مربعی شکل از الگوهای خطی تشکیل شده است.

 

 

هدف بازی

هدف از این بازی، حذف مهره‌های بازیکن دیگر است. اگر این امکان وجود نداشته باشد، بازیکنی که تعداد مهره‌های بیشتر در صفحه برایش باقی مانده باشد، برنده است. روش دیگر برای پیروز شدن، مسدود کردن مسیرهای حرکت بازیکن دیگر است.

 

 

محتویات

صفحه بازی شامل ۳ خط افقی موازی (ردیف نیز نامیده می‌شود) که توسط چندین خط مورب متمایل (چپ و راست) به یکدیگر متصل شده‌اند. یک خط منحنی نیز دو انتهای صفحه را به هم متصل می‌کند. در بالا و پایین صفحه ۱۶ نقطه تقاطع وجود دارد. در ردیف میانی نیز ۱۷ نقطه تقاطع وجود دارد. نقاط تقاطع جایی است که می‌توان مهره‌ها را در آن قرار داد.

هر بازیکن ۲۳ مهره دارد. یک نفر با مهره‌های سیاه را بازی می‌کند، و دیگری با مهره‌های سفید بازی می‌کند. با این حال، دو شیء با دو رنگ متمایز که قابل تشخیص هستند، برای بازی کردن مناسب است.

 

 

قوانین و نحوه بازی

قانون اول: در ابتدا تمام ۲۳ مهره هر بازیکن در نقاط تقاطع در دردیف‌هایی نزدیک به خود بازیکن قرار می‌گیرد. مهره‌ها همچنین از دید هر بازیکن در نیمه راست ردیف میانی قرار می‌گیرند. فقط نقطه میانی در ابتدای بازی خالی است.

قانون دوم: اینکه کدام بازیکن ابتدا بازی را شروع کند، اختیاری است. با این وجود، بازیکن اول باید مهره خود را به سمت نقطه وسط حرکت دهد و سپس به دلیل اجباری بودن حمله (در اختیار گرفتن مهره حریف و حذف کردن آن)، توسط بازیکن دیگر تصرف خواهد شد. به همین دلیل، تصور می‌شود که بازیکنی که بازی را شروع می‌کند، زیان کرده است.

 

 

قانون سوم: حرکات در بازی به دو صورت انجام می‌شود: حرکات اختیاری، و حرکات هجومی. یک قطعه را می‌توان در هر نوبت به صورت دل به خواهی در هر جهتی حرکت داد. حرکت باید الگویی را که در صفحه بازی وجود دارد، دنبال کند. همچنین یک مهره می‌تواند به صورت هجومی حرکت کند و یک مهره حریف را از صفحه بازی بیرون کند. این حرکت نیز باید از الگوی موجود در صفحه بازی تبعیت کند. حرکات و حمله‌ها مشابه حرکات و حمله‌های بازی‌های Draughts و Alquerque می‌باشد. مهره یک بازیکن به بالای یک مهره مجاور از مهره‌های حریف می‌پرد و در فضای خالی کنار از آن فرود می‌آید. پرش به شرطی که بلافاصله روی نقطه‌ای فراتر از مهره حریف قرار بگیرد و از الگوی صفحه بازی پیروی کند، لازم نیست مستقیم باشد. در این صورت، مهره حریف تسخیر شده و از صفحه بازی کنار گذاشته می‌شود. مهره‌های تصرف شده از صفحه بازی بیرون گذاشته می‌شوند. حمله کردن و تسخیر کردن مهره‌های حریف در این بازی اجباری است.

 

 

قانون چهارم: حمله‌های چندوجهی در بازی مجاز است یعنی اینکه می‌توان با هدف حذف یک مهره از مهره‌های حریف حمله کرد اما همزمان با آن، چند مهره‌ی دیگر از مهره‌های حریف را تهدید کرد یا اینکه با یک حرکت به طور همزمان دو یا چند مهره را حذف کرد. با این حال، هر بازیکن خودش می‌تواند تصمیم بگیرد که چند حمله در بازی انجام دهد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolowis_Awithlaknannai

https://sites.google.com/site/boardandpieces/list-of-games/kolowis-awithlaknannai

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی باستانی بازی رومیزی بازی فکری


نظر شما :