قسمت دوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۶۹۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
در طول یک بازی زنده، به خصوص اگر یک تورنمنت باشد، ممکن است برای مدت طولانی تردید داشته باشید که چه حرکتی انجام دهید زیرا هر بازیکن در طول بازی فقط ۱۰ دقیقه وقت دارد تا فکر کند و تصمیم بگیرد. سعی کنید از زمان نوبت حریف خود استفاده کنید تا به این فکر کنید که در حرکت بعدی خود چه کاری انجام خواهید داد.
قسمت دوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول معرفی بازی گوموکو (Gomoku)

 

در قسمت اول این مقاله، با نوع بازی و تجهیزات بازی Gomoku آشنا شدیم و نحوه چینش مهره‌ها در بازی دو نفره را شناختیم. در این قسمت به گیم‌پلی و نحوه برد و باخت در آن می‌پردازیم.

 

استراتژیک بازی کنید.

 

 

از زمان نوبت بازی حریف خود، برای فکر کردن استفاده کنید. در طول یک بازی زنده، به خصوص اگر یک تورنمنت باشد، ممکن است برای مدت طولانی تردید داشته باشید که چه حرکتی انجام دهید زیرا هر بازیکن در طول بازی فقط ۱۰ دقیقه وقت دارد تا فکر کند و تصمیم بگیرد. سعی کنید از زمان نوبت حریف خود استفاده کنید تا به این فکر کنید که در حرکت بعدی خود چه کاری انجام خواهید داد. با استفاده از زمان حریف و همچنین زمان شخصی خود، می‌توانید یک مزیت کسب کنید، به خصوص اینکه به پایان بازی نزدیک می‌شوید و هردو زمانتان کمتر می‌شود.

  • اگر حریف شما ۴ مهره پشت سر هم دارد، وقت خود را صرف فکر کردن در مورد حرکت بعدی نکنید. در وقت خود صرفه جویی کنید تا زمانیکه به آن احتیاج دارید از آن استفاده کنید و به راحتی مسیر حریف خود را مسدود کنید، زیرا این همان کاری است که شما برای ادامه بازی باید انجام دهید.

 

 

روی ۱۰ حرکت اول تمرکز کنید. اغلب، ابتدای بازی مشخص می‌کند که بازی چگونه پایان می‌یابد، زیرا با ادامه بازی، گزینه‌های کمتری برای بازی کردن در اختیار دارید. اگر در ۱۰ حرکت اول، خود را در موقعیت بدی قرار دهید، بیرون رفتن از آن وضعیت در بقیه بازی بسیار دشوار است.

  • اگر در یک تورنمنت یا یک بازی زمان‌دار بازی می‌کنید، اشکالی ندارد که در این چند حرکت اول از وقت بیشتری استفاده کنید. در پایان بازی، زمانیکه گزینه کمتری در اختیار دارید، می‌توانید سریع‌تر حرکت کنید.

 

 

سبک و نقاط قوت حریف خود را بیاموزید. اگر یک بازی زنده انجام می‌دهید، ببینید در مورد استراتژی‌های Gomoku حریف چه چیزهایی می‌توانید یاد بگیرید. سعی کنید تعیین کنید که آن‌ها تمایل به تهاجمی‌تر بودن دارند یا اینکه بیشتر دفاعی‌اند. اگر قبلاً با آن‌ها بازی کرده‌اید، ببینید آیا می‌توانید به خاطر بیاورید که آیا آن‌ها به طور مکرر از ترتیب‌های خاصی استفاده کرده‌اند، تا بتوانید آن‌ها را دفع کنید. همچنین می‌توانید از بازیکنان دیگر بخواهید که به شما اطلاعات بیشتری بدهند.

  • اگر در حال بازی با یک حریف حرفه‌ای‌تر هستید، سعی کنید سابقه بازی آن‌ها را در http://gomokuworld.com جستجو کنید.

 

 

حریف خود را از دستیابی به دسته‌ی باز ۴ مهره‌ای منع کنید. یک خط ۴ مهره‌ای با فضای باز در دو انتهای آن، خطی با عنوان (۴ باز) شناخته می‌شود. وقتی کسی به این موقعیت دست پیدا می‌کند، در نوبت بعدی خود برنده خواهد شد، زیرا حریف در طول نوبت خود فقط می‌تواند یک انتها از خط را مسدود کند و دیگری را برای پیروزی باز بگذارد. برای جلوگیری از اینکه حریف شما به این خط دست پیدا کند، باید بلافاصله هر خط ۳ مهره‌ای را با دو انتهای آن مسدود کنید (معروف به ۳ باز). این به شما کمک می‌کند تا در شرایط بد قرار نگیرید.

  • اگر حریف شما یک خط ۳ مهره‌ای دارد که یک انتهای آن از قبل مسدود شده است «۳ بسته»، می‌توانید بدون از دست دادن بازی، آن را برای یک دور رها کنید، زیرا اگر حریف شما مهره چهارم را در کنار آن قرار دهد، شما فرصت دیگری برای مسدود کردن آن خواهید داشت.

 

 

برای داشتن یک استراتژی تهاجمی، همزمان از دو طرف حمله کنید. هنگامی که موقعیتی را ایجاد می‌کنید که در یک زمان، ۲ خط بالقوه‌ی پیروز داشته باشید، به عنوان «چنگال» شناخته می‌شود. دفاع از چنگال دشوارتر است زیرا حریف باید با هر حرکت تهدیدهای متعدد را مورد توجه قرار داده و آن‌ها را مسدود کند. همانطور که بازی می‌کنید، به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد خطوط مشترک باشید که در همه جهت باز هستند (توسط حریف مسدود نشده‌اند).

  • به عنوان مثال، شما می‌توانید با ایجاد یک شکل + یا × در صفحه، به طور همزمان، با دو تا «خطوط ۳ مهره‌ای با دو انتهای باز» بازی کنید. وقتی حریف شما سعی می‌کند یکی از خطوط ۳ مهره‌ای باز را ببندد، شما قادر خواهید بود ۴ باز ایجاد کنید.

 

 

بازی را از بایکنان حرفه‌ای‌تر بیاموزید. بازی آنلاین Gomoku را جستجو کنید یا فیلم‌های بازیکنان باتجربه‌تر که این بازی را انجام می‌دهند، در اینترنت مشاهده کنید. اما فقط نگاه نکنید: پس از هر حرکتی که انجام می‌دهند مکث کرده و دلیل این تصمیم را در نظر بگیرید. سعی کنید بفهمید که آیا آن‌ها یک استراتژی یا برنامه کلی دارند. همانطور که پیشرفت می‌کنید، می‌توانید قبل از هر حرکت توقف کنید و از خود بپرسید در آن شرایط چه کاری انجام می‌دهید.

  • بعضی از بازیکنان از ترتیب‌های ابتدایی یا الگوهای حرکتی یکسان در چندین بازی استفاده می‌کنند، که همانند استادان حرفه‌ای شطرنج می‌باشد. ببینید آیا می‌توانید برخی از حقه‌های موفق را شناسایی کنید و آن‌ها را در بازی‌های خود پیاده سازی کنید.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع

https://www.wikihow.com/Play-Gomoku

کلید واژه ها: بازی رومیزی بردگیم بردگیم بازی فکری ببروبازیکن


نظر شما :