معرفی بازی Crown of Emara

۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۲ کد : ۲۱۲۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در زمان‌های دور، در سرزمینی دور، کشوری وجود داشت به نام عمارا. برای زمانی طولانی، قلمرو عمارا تحت حکومت شاه Thedorious حکیم، از آرامش و شکوفایی زیادی برخوردار شده بود. پادشاه نجیب به جای اینکه به دنبال ثروت یا قدرت باشد، به فکر رفاه رعایای وفادار خود بوده است و در نتیجه افراد بیشتری در دروازه‌های شهر به جستجوی مکان جدیدی برای زندگی کردن وجود داشتند. با وجود اینکه او به مردم اهمیت می‌دهد، اما این واقعیت وجود دارد که او در حال پیر شدن است و بنابراین زمان آن فرا رسیده است که به دنبال یک جانشین شایسته برای تاج و تخت عمارا باشیم.
معرفی بازی Crown of Emara

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی شهرهای زیر آب (Underwater Cities)

معرفی بازی هامپوئیل

معرفی بازی کاشی‌چین

معرفی بازی سفالگر

 

معرفی بازی Crown of Emara
تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ بازیکن
زمان بازی: ۴۵ تا ۷۵ دقیقه
سال تولید: ۲۰۱۸ میلادی
سن مناسب بازیکنان: +۱۲
درجه سختی: ۰۶/‏۳ از ۵
نمره بازی در سایت بردگیم: ۵/‏۷ از ۱۰
طراح: Benjamin Schwer
تصویرساز: Dennis Lohausen
ناشر: Pegasus Spiele
نوع
استراتژی
دسته‌بندی
اقتصادی، قرون وسطایی
مکانیزم
مدیریت دست، صفحه ماژولار، جایگذاری کارگر

 


شرح بازی
در زمان‌های دور، در سرزمینی دور، کشوری وجود داشت به نام عمارا. برای زمانی طولانی، قلمرو عمارا تحت حکومت شاه Thedorious حکیم، از آرامش و شکوفایی زیادی برخوردار شده بود. پادشاه نجیب به جای اینکه به دنبال ثروت یا قدرت باشد، به فکر رفاه رعایای وفادار خود بوده است و در نتیجه افراد بیشتری در دروازه‌های شهر به جستجوی مکان جدیدی برای زندگی کردن وجود داشتند. با وجود اینکه او به مردم اهمیت می‌دهد، اما این واقعیت وجود دارد که او در حال پیر شدن است و بنابراین زمان آن فرا رسیده است که به دنبال یک جانشین شایسته برای تاج و تخت عمارا باشیم. شما برای اینکه خود را شایسته پادشاهی به مشاوران پادشاه نشان دهید، باید علاوه بر تأمین مسکن برای جمعیت در حال رشد، نیازهای شهروندان را نیز تأمین کنید. فقط در این صورت است که شما واقعاً شایسته پوشیدن تاج عمارا هستید. در بازی Crown of Emara، بازیکنان نقش نجیب‌زاده‌گانی را بازی می‌کنند که سعی در ادعای تاج و تخت دارند تا فرمانروای بعدی قلمرو Emara باشند. برای دستیابی به این هدف والا، باید به حکم پادشاه Thedorious پایبند باشید و نه تنها منابع لازم برای زندگی روزمره، بلکه امکانات اقامتی را نیز در اختیار شهروندان این سرزمین قرار دهید.

 

 

این بازی با استفاده از دو امتیاز جداگانه به نام شهروندان (Citizen) و ساختمان‌ها (Building)، جلو می‌رود. در طول بازی، با انجام اقدامات خاص، بازیکنان امتیازات شهروندان و یا ساختمان را جمع می‌کنند که به ترتیب، توسط یک کارگر و یک نشانه ساختمان نشان داده می‌شود. دقیقاً مانند بازی کاشی‌کاری وکلاسیکTigris & Euphrates، در Crown of Emara امتیاز نهایی شما پایین‌ترین امتیاز از بین این دو مورد خواهد بود. این بدان معناست که بازیکنان باید تعادلی بین جمع‌آوری امتیازات شهروندان و امتیازات ساختمان ایجاد کنند. باید خیلی مراقب باشید چراکه از دست دادن زمان در این بازی بسیار آسان است و فقط در دورهای آخر بازی متوجه می‌شوید که تعادل امتیازات شما به شدت به سمت یک نوع خاص متمایل است. این کار متعادل‌کننده به ضرر عمارا نیست. اطمینان حاصل کنید که به تعادل بین دو این دو امتیاز رسیده‌اید. با این کار، حرکت بعدی خود را با دقت برنامه‌ریزی می‌کنید تا به یک امتیاز گسترده برسید.

 


این بازی به ترتیب در دو صفحه اصلی به نام‌های حومه شهر (Countryside) و شهر (Town) انجام می‌شود که هر یک از چهار منطقه تشکیل شده است. این دو صفحه در هنگام نصب با هم ترکیب می‌شوند که امکان انجام یک بازی عالی و همچنین روش‌های استراتژیک را با توجه به طرح زمین به معنای واقعی و مجازی فراهم می‌کند. حومه شهر انواع مختلفی از منابع را از قبیل چوب، سنگ، پارچه یا دانه در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که در درجه اول برای استخدام مشاوران یا جمع‌آوری امتیازات در یکی از مناطق بازی به کار می‌رود. بازیکنان با قرار دادن یکی از دو میپل کارگرشان، به عنوان مثال میپل اعضای شورایاری، در یک منطقه در حومه شهر این امکان را به دست می‌آورند تا منابع مرتبط با آن مکان خاص را جمع‌آوری کنند. علاوه بر جمع‌آوری کالاهای مختلف، هر منطقه در حومه شهر به عنوان سه مکانی است که بازیکنان می‌توانند منابع خود را برای به دست آوردن امتیاز در آن قرار دهند. پس از این کار، این میپل‌های کوچک در بازی در مکان انتخاب‌شده ثابت باقی می‌مانند. در نوبت‌های بعدی، هر زمان که شورای حکومت حرکت خود را در مکانی که یک بازیکن یک یا چند صنعتگر در آن قرار دارند به پایان می‌رساند، بازیکنان می‌توانند کالاهای اضافی را جمع‌آوری کنند، یا مثلاً یک دانه را به یک نان تبدیل کنند که در شهر استفاده می‌شود تا امتیازات Citizen را جمع‌آوری کنند.

 


حال، بیایید نگاهی کوتاه به دومین صفحه اصلی بازی بیندازیم که از چهار منطقه تشکیل شده است: قلعه، کلیسای جامع، منطقه ساخت و ساز و در آخر بازار. اگر حومه شهر منبع اصلی شما برای جمع‌آوری منابع اساسی است، در این صورت شهر جایی است که شما می‌توانید در آن منابع را به امتیازات پیروزی ارزشمندی برای به دست آوردن سلطنت تبدیل کنید. با بازدید از قلعه یا کلیسای جامع، بازیکنان می‌توانند کمک مالی کنند، یعنی مقدار مشخصی کالا را در ازای هدیه‌های مختلف پرداخت کنند. این جوایز از حلقه‌های Signet است که مورد نیاز برای به دست آوردن کارت‌های Noble یا Favor است که یک بار اثر پاداش را به مالک ارائه می‌دهد و این باعث می‌شود که شورای شهر حرکت خود را در مکانی که با نماد مورد علاقه بازیکنان مطابقت دارد، پایان دهد. حتی اگر این دو مکان پاداش‌های مختلفی داشته باشند، قلعه و کلیسای جامع، مکانیزم مشترکی برای بازی دارند که هزینه انجام کمک‌های مالی را تعیین می‌کند. هر نوع کالا دارای توکن مرتبط است که تعداد کالاهایی که بازیکنان برای به دست آوردن پاداش باید پرداخت کنند را نشان می‌دهد. پس از کمک مالی، نشانگر کالای انتخابی یک قدم در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود و به طور موثر باعث افزایش هزینه‌های بعدی می‌شود. این مکانیزم، Crown of Emara را به چیزی شبیه یک مسابقه تبدیل می‌کند و انگیزه شما را برای اولین بار در اهدا کمک‌های مالی به کلیسا و تاجگذاری در اوایل بازی زیاد می‌کند.

 

 

بازار مستقیم‌ترین مکان در شهر می‌باشد. در هنگام بازدید از بازیکنان، گزینه مبادله یک منبع واحد در ازای یک سکه طلا وجود دارد. این خرده‌ریزهای طلایی گران‌بها علاوه بر اینکه یک منبع اساسی هستند، دومین بخش در کنار حلقه‌های Signet می‌باشند که بازیکنان برای بالا رفتن از نردبان اشراف‌زادگان نیاز به پرداخت آن دارند و به این ترتیب مقدار بیشتری از امتیازات Citizen به آنها تعلق می‌گیرد. همچنین، این مورد وجود دارد که بازار به شما امکان می‌دهد کتاب‌ها را به امتیازات Citizen تبدیل کنید که براساس تعداد کتاب‌های واریز شده، به بازیکنان امتیاز بیشتری می‌دهد. درنهایت، منطقه ساخت و ساز منبع اصلی برای جمع‌آوری امتیازات ساختمانی است. با پرداخت چوب و یا سنگ، بازیکنان می‌توانند امتیاز ساخت و ساز را بدست آورند. منطقه ساخت و ساز به روشی مشابه قلعه یا کلیسای جامع کار می‌کند با این تفاوت اصلی که برای هر کمک، نشانگر کاهش می‌یابد و کمک‌های مالی آینده را از نظر امتیازات مختلف پیروزی کم هزینه‌تر می‌کند.

 


این شهر همچنین محلی است برای انجام عملی دیگر که به بازیکنان پاداش می‌دهد: استخدام مشاوران. در ابتدای بازی، ۸ کارت Advisor (مشاوران) به طور تصادفی از یک دسته ۱۶ تایی انتخاب می‌شود که به صورت جفت در چهار منطقه تشکیل دهنده صفحه شهر توزیع می‌شوند. هر مشاور یک قیمت مرتبط با کالا دارد که بازیکنان برای بدست آوردن کارت مورد نظر و افزودن آن به منابع بازیکن خود، باید آن را پرداخت کنند. با جلب کمک این «مشاوران قرون وسطایی» ، بازیکنان با دو نوع پاداش مواجه می‌گیرند، یکی بلافاصله پس از خرید شروع می‌شود در حالیکه نوع دوم از یک بار استفاده تا یک توانایی دائمی بسته به نوع مشاور متغیر است. صرف نظر از اینکه چه کسی را برای اهداف خود جذب می‌کنید، همه آن‌ها عمق استراتژی بیشتری را به بازی Crown of Emara اضافه می‌کنند. هر تصمیمی در این بازی مهم است و بنابراین تصمیم‌گیری در مورد هزینه کردن منابع خود در طول بازی شما را در دوراهی‌های زیادی قرار می‌دهد. در این بازی یک مشاور، خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد اما در عوض ممکن است مجبور شوید حداکثر پنج کالا را قربانی کنید تا آن‌ها را به خدمت بگیرید.

 


کارگرهای خود را حرکت دهید، منابع را جمع‌آوری کنید و منابع ذکر شده را به امتیازات پیروزی تبدیل کنید. مطمئناً این بازی یک بازی Crown of Emara شش دور طول می‌کشد که در طی هر دور هر بازیکن سه نوبت بازی می‌کند. در شروع هر دور، بازیکنان ۳ کارت از مجموع ۹ کارتی که کارت کارت‌های اقدام آن‌ها را تشکیل می‌دهند، می‌گیرند. این کارت‌ها یکی از منابع موجود در بازی را به تصویر می‌کشد و به شما امکان می‌دهد کالاهای دیگری را علاوه بر کالاهایی که ممکن است شورای حومه شما در حین حرکت خود بدست آورد، جمع‌آوری کنید. متناوباً، کارت‌های اقدام به شما امکان می‌دهد که یک عمل خاص را با تخفیف انجام دهید، به عنوان مثال یک صنعتگر را با تخفیف استخدام کنید یا یک مکان خاص را در شهر فعال کنید بدون در نظر گرفتن اینکه اعضای شورای شما در صفحه بازی چه جایگاهی دارند.

 


در نوبت خود، یکی از سه کارت اقدام موجود را از دست خود انتخاب کرده و آن را به یک جای خالی روی صفحه اختصاص می‌دهید. هر شکاف دارای یک مقدار حرکت مرتبط است که از یک به سه افزایش می‌یابد که نمادی از تعداد مراحلی است که شما یکی از اعضای شورای خود را در منطقه مربوطه منتقل می‌کنید. حال، بهترین قسمت بازی اینجاست: شما باید تصمیم بگیرید که با یک کارت اقدام بازی می‌کنید یا یکی از مهره‌های خود را حرکت می‌دهید. در مجموع، این بازی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های استراتژیک است که می‌تواند شما را برای مدت زمان طولانی غرق خود کند.
امیدواریم در مطلب امروز توانسته باشیم بازی جذابی را برای شما معرفی کنیم. سوال، انتقاد یا پیشنهادی هم اگر داشتید می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی منتقل کنید. در اسرع وقت همکارانمان به شما پاسخ خواهند داد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://boardgamegeek.com/boardgame/256570/crown-emara
https://tableforone.me/blog/solo-review-crown-of-emara

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری


نظر شما :