معرفی بازی‌های آلمانی (German Style Board Games)

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۴ کد : ۲۱۲۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
به طور کلی، بازی‌های رومیزی را می‌توان به سه ژانر اصلی دسته‌بندی کرد. بازی‌های آلمانی یا خانوادگی، بازی‌های اروپایی و بازی‌های آمریکایی. هرکدام از این ژانرهای مختلف، خصوصیات مخصوص به خود را دارند (هرچند که در سال‌ها اخیر و باز هم مانند دیگر انواع سرگرمی، این ژانرها در حال تلفیق شدن با یکدیگر هستند). در ادامه مطلب هفته‌های گذشته که بازی‌های اروپایی (Eurogames) و بازی‌های آمریکایی (Amerigames) را بررسی کردیم، در مقاله امروز، به معرفی بازی‌های آلمانی (Germangames) می‌پردازیم.
معرفی بازی‌های آلمانی (German Style Board Games)

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

معرفی بازی‌های آمریکایی (Amerigames)

 

به طور کلی، بازی‌های رومیزی را می‌توان به سه ژانر اصلی دسته‌بندی کرد. بازی‌های آلمانی یا خانوادگی، بازی‌های اروپایی و بازی‌های آمریکایی. هرکدام از این ژانرهای مختلف، خصوصیات مخصوص به خود را دارند (هرچند که در سال‌ها اخیر و باز هم مانند دیگر انواع سرگرمی، این ژانرها در حال تلفیق شدن با یکدیگر هستند). در ادامه مطلب هفته‌های گذشته که بازی‌های اروپایی (Eurogames) و بازی‌های آمریکایی (Amerigames) را بررسی کردیم، در مقاله امروز، به معرفی بازی‌های آلمانی (Germangames) می‌پردازیم.

 

 

بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی، دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که به طور کلی، قوانین ساده و زمان بازی کوتاه تا متوسط دارند، بر استراتژی تأکید می‌کنند، شانس و درگیری کمی دارند و معمولاً همه بازیکنان را تا پایان در بازی نگه می‌دارند. تولیدکنندگان آلمانی بیش از هر کشور دیگری در سال بازی‌های رومیزی تولید می‌کنند، اما سبک بازی‌های رومیزی آلمانی توسط کشورهای دیگر نیز به کار گرفته شده است، بنابراین بازی‌های رومیزی که با همان اصول طراحی شده‌اند، اغلب به عنوان بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی یا اروپایی شناخته می‌شوند. درجه استراتژی این بازی‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی، بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی برای همه سنین، از افراد مبتدی تا گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند. حال، لیستی از بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی را معرفی می‌کنیم:

 

بازی Carcassonne


۱. بازی Carcassonne:
این بازی، یک بازی ساده و در عین حال هوشمندانه است که در آن با جلو رفتن بازی، «صفحه بازی» ساخته می‌شود. در هر نوبت، یک بازیکن یک کاشی زمین را انتخاب می‌کند و در صفحه بازی می‌گذارد. هر بازیکن تعداد محدودی دنبال مهره دارد (شکل‌های کوچک چوبی). یک مهره برای کنترل جاده، شهر، صحرا، یا صومعه به کاشی اضافه می‌شود. امتیازها با اتمام یک جاده، شهر یا کلبه، با یک دور نهایی امتیازدهی در انتهای بازی برای محاسبه تعداد ناحیه‌های کنترل شده محاسبه می‌شود. قوانین بازی Carcassonne به راحتی قابل یادگیری است و آموزش آن نیز آسان است. زمان انجام بازی نیز کوتاه است (یک ساعت یا کمتر). این بازی با ۲ بازیکن انجام می‌شود، اما با ۳ یا بیشتر (حداکثر ۵) بازیکن به همان اندازه لذت‌بخش است.

 

بازی Ticket to Ride


۲. بازی Ticket to Ride:‌
در بازی Ticket to Ride، بازیکنان کارت‌های واگن‌های قطار رنگی را جمع می‌کنند و سپس با استفاده از این کارت‌ها، مسیرهای راه‌آهن متصل به شهرهای مختلف در سراسر آمریکای شمالی یا اروپا را می‌سازند. مسیرهای طولانی‌تر امتیاز بیشتری کسب می‌کنند، اما با ادامه بازی، تکمیل مسیرها دشوارتر می‌شود؛ زیرا تعداد محدودی از مسیرهای قطارها به شهرهای مختلف منتهی می‌شود. از میان تمام بازی‌های موجود در این لیست، Ticket to Ride بازی‌ای است که به طور گسترده‌ای به عنوان یک بازی جذاب برای افراد غیرگیمر نیز شناخته می‌شود و همچنین برای گیمرهای آمریکایی که می‌خواهند بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی را تجربه کنند، بازی مناسبی است. قوانین این بازی را می‌توان در عرض چند دقیقه آموخت. مفهوم این بازی آشنا و فهم آن آسان است؛ با این وجود درجه‌ای از استراتژی نیز در بازی وجود دارد که Ticket to Ride را به یک بازی جذاب تبدیل می‌کند.

 

بازی Pitch Car


3. بازی Pitch Car:
در بازی Pitch Car، بازیکنان با حرکت دادن چند دیسک گرد در اطراف یک پیست اتومبیلرانی در اطراف یک مسیر مسابقه می‌دهند. این پیست اتومبیلرانی از قطعات چوبی بزرگی ساخته شده است که مانند قطعات پازل با هم ترکیب می‌شوند. ۸ بازیکن می‌توانند همزمان بازی کنند، که این باعث می‌شود Pitch Car یک بازی گروهی عالی باشد. Pitch Car دو نقص بزرگ دارد. اولی قیمت آن است. این بازی گران‌ترین بازی در این لیست می‌باشد. مورد دوم، اندازه آن است. شما برای جا دادن یک مسیر بزرگ به سطح بزرگی از بازی احتیاج دارید. همان‌طور که گفته شد، Pitch Car یک سرگرمی واقعی است. قبل از آمدن دوستان خود یک مسیر تنظیم کنید و می‌توانید مطمئن باشید که دوستان شما به آن علاقه‌مند می‌شوند. در این بازی، فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا به آن‌ها نشان دهیم چگونه بازی کنیم. یک دیسک (ماشین) را بردارید و سعی کنید در مسیر حرکت کنید. بازیکنان به نوبت بازی می‌کنند. برخورد با اتومبیل‌های دیگر مجاز نیست و وجود پیچ‌های مختلف در مسیر باعث می‌شوند بازیکنان مراقب باشند تا از مسیر خارج نشوند. اگر اتومبیلی با اتومبیل دیگری برخورد کند یا از مسیر خارج شود، آن را به همان جایی که دور خود را آغاز کرده است برمی‌گردانیم. این به این معنی است که همه بازیکنان در بازی باقی می‌مانند.

 

بازی Power Gride


4. Power Grid:
در این بازی، بازیکنان نقش شرکتی را دارند که صاحب نیروگاه است و سعی در تأمین برق شهرها دارند. در طول بازی، بازیکنان نیروگاه‌های برق را در حراجی خریداری می‌کنند و برای تولید و تأمین برق تعداد روزافزون شهرهای موجود در شبکه در حال گسترش خود، منابع (زغال سنگ، نفت، زباله، انرژی هسته‌ای و…) را می‌خرند. این بازی زمانی پایان می‌یابد که یک بازیکن ۱۷ شهر را در شبکه خود داشته باشد، اما برنده بازی بازیکنی است که بتواند برق اکثر شهرهای شبکه خود را تأمین کند. مانند بازی Ticket to Ride، مفاهیم موجود در بازی Power Grid کاملاً آشنا هستند حتی اگر تاکنون بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی یا اروپایی را انجام نداده باشید؛ مثلاً استفاده از منابع برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها به منظور تولید برق و حراج نیروگاه‌ها و منابع خرید. بازی Power Grid پیچیده‌تر از Ticket to Ride است، بنابراین یک بازیکن باتجربه می‌تواند به بازیکنان جدید کمک کند تا زمان مناسب برای به روزرسانی نیروگاه‌ها و مدیریت منابع، گزینه‌های موجود را بسنجند. مکانیزم‌های بازی بسیار متعادل هستند. خوب انجام دادن مراحل در بازی یک مزیت دارد اما اگر در مکان آخر قرار داشته باشید نیز یک مزیت وجود دارد و ترتیب بازی هر دور بر اساس میزان عملکرد بازیکنان تغییر می‌کند بنابراین توانایی بازیکنان در خرید قابل توجه‌ترین نیروگاه‌ها و خرید منابع ارزان قیمت همیشه در حال جابجایی است، بنابراین بازیکنان در هر بازی معمولاً تا پایان بازی تسلیم نمی‌شوند.

 

بازی Pandemic


۵. بازی Pandemic:
بازی Pandemic یک بازی همکاری مشترک است. به جای رقابت با یکدیگر، همه بازیکنان برای شکست دادن بازی با هم همکاری می‌کنند. در این بازی، شما در حال تلاش برای جلوگیری از شیوع چهار بیماری در سراسر جهان هستید. هر بازیکن (حداکثر چهار بازیکن) یکی از پنج نقش موجود در بازی را بر عهده می‌گیرد. هر نقش به عنوان یک توانایی منحصر به فرد که برای بردن بازی مهم است، بنابراین همه بازیکنان به یک اندازه برای کمک به پیروزی در بازی کمک می‌کنند. توضیح قوانین و مفهوم بازی ساده است و از آن‌جا که این یک بازی همکاری مشترک است، بازیکنان جدید می‌توانند با جلو رفتن بازی، بازی را یاد بگیرند. اجزا و عناصر بازی در هر نوبت بر روی کارت کوچکی که هر بازیکن دریافت می‌کند خلاصه می‌شود که مفید است اما بهترین جنبه در مورد بازی Pandemic این است که همه باید با هم کار کنند، این بدان معنی است که بازیکنان جدید نیز بازی را درک می‌کنند زیرا استراتژی‌های در طول نوبت‌های بازیکنان مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

بازی Forbidden Island


اگر مفهوم بازی بسیار کم اهمیت است، ما توصیه می‌کنیم بازی Pandemic را با با بازی Forbidden Island (جزیره ممنوع) جایگزین کنید که این یک بازی همکاری مشترک دیگر است که توسط Matt Leacock، طراح Pandemic طراحی شده است. در بازی جزیره ممنوع، بازیکنان برای نجات گنجینه‌های یک جزیره غرق‌شده با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع


https://comicreadersregina.wordpress.com/2010/07/04/introduction-to-german-style-board-games/

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ خانوادگی


نظر شما :