معرفی بازی باستانی Hounds and Jackals

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۳ کد : ۲۱۷۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله امروز، به معرفی یک بازی باستانی دیگر می‌پردازیم. این بازی، «Hounds and Jackals» نام دارد که در مصر کشف شده است. نمونه‌هایی از این بازی در کشورمان نیز پیدا شده است. در ادامه، پس از نگاهی مختصر به تاریخچه بازی، قوانین آن را هم بیان خواهیم کرد.
معرفی بازی باستانی Hounds and Jackals

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

هنرهای باستانی، پلی برای باخبر شدن از بازی‌های رومیزی

کشف راز بازی باستانی پنجیکنت

معرفی بازی باستانی Patolli (پاتولی)

 

معرفی بازی باستانی Hound and Jackals
در مقاله امروز، به معرفی یک بازی باستانی دیگر می‌پردازیم. این بازی، «Hounds and Jackals» نام دارد که در مصر کشف شده است. نمونه‌هایی از این بازی در کشورمان نیز پیدا شده است. در ادامه، پس از نگاهی مختصر به تاریخچه بازی، قوانین آن را هم بیان خواهیم کرد.

 


«Hounds and Jackals» نامی است که به یک بازی باستانی مصری داده می‌شود که از چندین نمونه صفحه بازی و قطعات بازی که در حفاری‌‎ها پیدا شده، شناخته شده است. نام مدرن این بازی توسط هاوارد کارتر ابداع شد که یک مجموعه کامل از این بازی را در مقبره تبان، فرعون مصر باستان (آمنه مات چهارم که مربوط به سلسله دوازدهم است) پیدا کرد. مجموعه بازی اخیر یکی از بهترین نمونه‌های حفظ شده از بازی‌های رومیزی است و امروز در موزه متروپولیتن در نیویورک نگهداری می‌شود. کارتر این بازی را Hounds and Jackals نامید. نام مدرن دیگر این بازی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، «۵۸ حفره» است. صفحه بازی دارای دو مجموعه ۲۹ حفره‌ای است. قطعات بازی، ۱۰ چوب کوچک است که دارای سر سگ یا سر شغال هستند. این بازی در مصر، حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ظاهر شد و عمدتاً در پادشاهی میانه محبوب بود. در فیلم «ده فرمان» محصول سال ۱۹۵۶، فرعون و نفرتیری در حال انجام این بازی هستند.

 

بازی ۵۸ حفره در فیلم ده فرمان


تاریخچه
Hounds and Jackals که به آن «۵۸ حفره یا نخل» نیز می‌گویند، یک بازی‌رومیزی شناخته شده از عصر برنز است که ۴۰۰۰ سال پیش در مصر باستان اختراع شد. این بازی به طور عمده در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر ظاهر شد و عمدتاً در پادشاهی میانه محبوب بود. ابتدا ویلیام متیو فلیندرز پتری این بازی را کشف کرد و در سال ۱۸۹۰ آن را به عموم معرفی کرد. بیش از ۴۰ نمونه از این بازی در مصر، بین‌النهرین، اسرائیل، سوریه، ایران، آذربایجان و مدیترانه کشف شده است. براساس یافته‌های برخی از سایت‌های باستانی، چوب‌های بازی از مواد گران‌قیمت مانند عاج، نقره و طلا ساخته شده‌اند. احتمالاً از چوب نیز در ساخت قطعات بازی استفاده شده اما تا امروز این قطعات از بین رفته‌اند. مجموعه کامل این بازی مصری که در سال ۱۹۱۰ توسط هاوارد کارتر، باستان‌شناس انگلیسی کشف شد، اکنون در موزه متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته شده است.

 


نام بازی
نام اصلی این بازی ناشناخته است. باستان‌شناسان مختلف از نام‌های مختلفی برای این بازی استفاده می‌کنند. کارتر به دلیل شکل تزئینی مهره‌های بازی، آن را «Hounds and Jackals» (سگ‌ها و شغال‌ها) نامید چراکه سر مهره‌های یک بازیکن به شکل سگ‌های شکاری و سر مهره‌های بازیکن دیگر به شکل شغال بود. این بازی توسط ویلیام متیو «۵۸ حفره» نامیده شد چراکه صفحه بازی دارای ۵۸ حفره (۲۹ حفره برای هر بازیکن) بود. «شن» نام کمتر شناخته شده‌ای از این بازی است. این نام در برخی از صفحه‌های پیدا شده از بازی در مصر دیده شده است. این بازی همچنین با نام «نخل» نیز شناخته می‌شود چراکه برخی از حفره‌های صفحه بازی با شکل درخت نخل جایگزین شده‌اند.

 


قوانین بازی
این بازی توسط دو بازیکن انجام می‌شود. صفحه بازی دارای دو قسمت ۲۹ حفره‌ای است (هر بازیکن یک قسمت). قطعات بازی، ۱۰ چوب کوچک هستند که دارای سر سگ یا شغال می‌باشند. یک بازیکن ۵ مهره شغال و بازیکن دیگر ۵ مهره سگ می‌گیرد. هدف این بازی احتمالاً این است که بازی در یک نقطه از صفحه شروع شود و با گذر از تمام حفره‌های دیگر، به نقطه پایانی در صفحه برسد. حفره بالای صفحه بازی کمی بزرگتر از دیگر حفره‌های صفحه است و به عنوان نقطه پایانی بازی تعیین می‌شود.

 

‌‌


شباهت این بازی با دیگر بازی‌های باستانی
بازی Hounds and Jackals دارای ویژگی‌های مشابهی با سایر بازی‌های رومیزی باستانی است. مثلاً صفحه این بازی با صفحه بازی‌های اور و سنت مشابه است. این بازی‌ها دونفره هستند. مشابه با بازی سنت، این بازی هم در معبد فرعون مصر پیدا شده و مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است. همچنین در هر دو بازی ار چوب در ساخت مهره‌ها استفاده شده است. براساس شواهد تاریخی، این بازی به طور گسترده‌ای به کشورهای دیگر مانند ایرا، عراق، اسرائیل، ترکیه، سوریه و قبرس گسترش یافته بود. مشابه با بسیاری از بازی‌هتی رومیزی، بازیکنی که زودتر به نقطه انتهایی بازی برسد، برنده بازی است. در این بازی از تاس، سنگ و یا قطعات دیگر نیز استفاده می‌شود تا به کمک آن بازیکنی که بازی را شروع می‌کند، مشخص شود.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع

‌‌‌‌‌‌
https://en.wikipedia.org/wiki/Hounds_and_jackals

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی


نظر شما :