معرفی بازی‌ «مافیا»

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۹ کد : ۲۳۲۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
عیدانه بعدی ما، بازی جذاب و هیجان‌انگیز مافیا می‌باشد. احتمالاً تا امروز، حداقل یکبار هم که شده شما این بازی را دیده‌اید و نام آن را شنیده‌اید. طرفداران این بازی، روز‌به‌روز در حال افزایش است و بر محبوبیت و شهرت آن افزوده می‌شود. در نگاه اول، این بازی به نظر بسیاری از افراد، بازی سختی بوده و این افراد علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند اما کافی است که فقط یکبار آن را امتحان کنید؛ به قدری شما را درگیر خود می‌کند که دوست دارید بارها و بارها این بازی را انجام دهید. برای بازی مافیاف نیازی به وسایل و ابزار خاصی ندارید و فقط یک خودکار یا مداد و چند تکه کاغذ نیاز است تا نقش‌های بازی را که در ادامه آن‌ها را برسی می‌کنیم روی آن بنویسید. حال، بازی را بیشتر بررسی می‌کنیم.
معرفی بازی‌ «مافیا»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «گردو شکستم»

معرفی بازی «بیست‌سوالی»

معرفی بازی «سایکو (روان‌پزشک)»

معرفی بازی «گل‌واژه»

معرفی بازی «گل یا پوچ»

 

معرفی بازی «مافیا»
عیدانه بعدی ما، بازی جذاب و هیجان‌انگیز مافیا می‌باشد. احتمالاً تا امروز، حداقل یکبار هم که شده شما این بازی را دیده‌اید و نام آن را شنیده‌اید. طرفداران این بازی، روز‌به‌روز در حال افزایش است و بر محبوبیت و شهرت آن افزوده می‌شود. در نگاه اول، این بازی به نظر بسیاری از افراد، بازی سختی بوده و این افراد علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند اما کافی است که فقط یکبار آن را امتحان کنید؛ به قدری شما را درگیر خود می‌کند که دوست دارید بارها و بارها این بازی را انجام دهید. برای بازی مافیاف نیازی به وسایل و ابزار خاصی ندارید و فقط یک خودکار یا مداد و چند تکه کاغذ نیاز است تا نقش‌های بازی را که در ادامه آن‌ها را برسی می‌کنیم روی آن بنویسید. ما به شما بازی «دیوان» را که مافیای ایرانیزه شده است و همچنین بازی «دَدان» را نیز پیشنهاد می‌کنیم. این بازی‌ها (دیوان، دَدان و مافیا) را می‌توان به صورت آنلاین و مجازی نیز می‌توان انجام داد چراکه تجربه خود دبیرخانه بازی‌های خلاق می‌باشد. حال، بازی را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

برنامه «شهروند و مافیا» که از شبکه سلامت پخش می‌شد


«مافیا» یک بازی گروهی و استدلالی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند. به‌طور کلی در این بازی قدرت تکلم، حفظ خونسردی و آوردن استدلال‌های منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. بازیکنان به‌طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند:
مافیا که همدیگر را می‌شناسند یا شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را به قتل می‌رسانند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای‌گیری می‌کنند. بازی ادامه می‌یابد تا زمانی که همه مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یکی از شخصیت‌های مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقش‌ها باید به گونه‌ای چیده شود که برای هرشخصیت، شخصیت‌های مقابل و مکمل قرار گیرد. بازی گروهی مافیا انواع مختلفی دارد ولی مافیای کلاسیک و مافیای شب از انواع مشهور این بازی هستند. تفاوت این دو نوع بازی، در تعداد افراد و نقش های آن است. مافیای کلاسیک چهار یا پنج نقش را دارد و برای انجام آن فقط به چند تکه کاغذ نیاز دارید. مافیای شب که نسخه جدیدتر مافیا است، نقش‌های متنوع‌تری دارد. این بازی‌ها با تعداد نفرات متفاوتی برگزار می‌شود ولی حداقل تعداد موردنیاز برای این بازی ۴ نفر است و هر چقدر این تعداد نفرات بیشتر باشد، نقش های بیشتری را می‌توان وارد بازی کرد و بازی جذاب‌تر و طولانی‌تر خواهد شد. مافیای کلاسیک معمولاً رایج‌ترین نوع مافیا است که با حداقل چهار یا پنج نقش اصلی برگزار می‌شود. در ابتدا نقش‌های بازی مافیا به صورت مخفیانه به هر کدام از شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود. تنها یک نفر در این بازی از نقش‌های دیگران خبر دارد که اداره‌کننده یا گرداننده شهر خیالی بازی است و نامش (خدا) است. او نقش‌ها را به وسیله کارت‌ها یا چند تکه کاغذ بین بازی‌کنان پخش می‌کند و بعد آن‌ها را جمع می‌کند.

 

بازی دیوان


مرحله روز
اولین مرحله این بازی «روز» نامیده می‌شود. در این مرحله بازیکنان که از نقش‌های یکدیگر خبر ندارند، سعی می‌کنند با بحث و قدرت استدلال خود نقش دیگران را حدس بزنند. همه در این مرحله سعی می‌کنند از اتهام مافیا بودن خود را تبرعه کنند. ممکن است یک نفر با هوش و ذکاوت کل جمع را با حدس خود همراه کند و همگی را متقاعد کند که نقش یکی از بازیکنان مافیا است. پس از این بحث‌ها، گرداننده رای‌گیری را انجام می‌دهد و یک نفر که بیشترین رای را به عنوان مافیا آورده، در آستانه کشته شدن قرار می‌گیرد. چند دقیقه به او وقت داده می‌شود تا از خود دفاع کند و رای‌دهندگان را متقاعد کند که جزو مافیاها نیست تا در بازی باقی بماند. مرحله رای‌گیری دوباره تکرار می‌شود، اگر نظر رای‌دهندگان عوض شد که آن بازیکن در بازی می‌ماند و اگر نظر آن‌ها عوض نشد، شخص مظنون از بازی کنار خواهد رفت.

 


مرحله شب
سپس مرحله دوم بازی یا «شب» برگزار می‌شود و همه چشمان خود را می‌بندند. گرداننده از مافیا‌ها می‌خواهد که چشمان خود را باز کنند و بعد از شناسایی یکدیگر، یک نفر از شهروندان را به قتل برسانند. گروه مافیا بعد از انتخاب قربانی خود، چشمان خود را می‌بندند و گرداننده به ترتیب از سایر نقش‌های مثبت و منفی مثل کارآگاه، دکتر، تک‌تیرانداز و… می‌خواهد که چشم‌های خود را باز کنند تا از توانایی‌های نقش خود استفاده کنند. سپس دوباره مرحله روز برگزار می‌شود. این تغییر فاز شب و روز تا جایی ادامه خواهد یافت که یا تمامی مافیاها کشته شوند یا مافیاها چه در شب و چه در روز با فریب دادن بقیه، شهروندان را بکشند. اگر مافیاها به اندازه‌ای شهروند بکشند که تعداد شهروندان با تعداد مافیاها برابر شود، بازی را می‌برند و برنده بازی محسوب می‌شوند و اگر شهروندان و سایر نقش‌های مثبت بتوانند تمامی مافیاها را به قتل برسانند، شهر نجات یافته و شهروندان پیروز شده‌اند.

 


نقش های اصلی بازی مافیا
خدا یا گرداننده

وظیفه اصلی گرداننده در این بازی پیش بردن روند درست بازی است. هنگامی که شب می‌شود و همه بازیکنان چشمان خود را می‌بندند، گرداننده به ترتیب نقش‌ها را بیدار می‌کند و از آن‌ها سوالاتی را می‌پرسد. مثلاً برای مافیا این سوال را مطرح می‌کند که «قصد دارید چه کسی را بکشید؟». برای دکتر این سوال به این شکل مطرح می‌شود که «قصد نجات چه کسی را داری؟» و برای کارآگاه مطرح می‌کند که «قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟». هنگام روز زمانی که تمام نقش‌ها بیدار شدند، خدا بازی را بدون طرفداری از گروه خاصی به سمت جلو می برد. به همین ترتیب بازی با چرخه روز و شب ادامه می‌یابد تا در هر چرخه یک نفر کشته و از بازی خارج شود. البته اگر دکتر در شب، فرد کشته شده توسط مافیا را نجات دهد، فرد کشته شده از بازی حذف نمی‌شود.

 


مافیا
در یک گروه ۱۰ نفره معمولاً ۳ مافیا حضور دارند که در اولین شبی که توسط گرداننده اعلام می‌شود با یکدیگر آشنا می‌شوند. هنگامی که افراد حاضر در بازی سعی می‌کنند تا مافیا را شناسایی و از بازی حذف کنند. مافیا باید نقش خود را به کلی کتمان و یا با دروغ افراد را از نظر خود منصرف کنند. نقش مافیا مهم‌ترین نقش در این بازی است چرا که اگر دیگران متوجه نقش آن‌ها شوند، مافیا به ترتیب از بازی حذف می‌شوند و هیجان بازی کاسته می‌شود. گروه مافیا برای اینکه بتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند، باید در روز به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و برای افرادی که می‌خواهند در شب بکشند، استراتژی مناسبی داشته باشند. اگر فرد کشته شده توسط دکتر نجات یابد، می‌تواند به بازی خود ادامه دهد و اگر توسط دکتر این کار انجام نشود، از ادامه بازی حذف می‌شود.
پدرخوانده
مهم‌ترین نقش در میان اعضای مافیا، متعلق به پدرخوانده می‌باشد. این فرد تصمیم‌گیرنده نهایی در بازی است و می‌تواند با مشورت سایر اعضای دیگر مافیا یک نفر را از میان شهروندان انتخاب کرده و با شلیک گلوله از بازی حذف کند. لازم به ذکر است، استعلام پدرخوانده منفی می‌باشد. این بدان معناست که اگر کارآگاه در شب از گرداننده بخواهد تا در راستای شناسایی نقش پدرخوانده تاییدیه بدهد، گرداننده نمی‌تواند او را راهنمایی کند و استعلام مثبت بدهد.
شهروند
وظیفه اصلی شهروندان در این بازی، پی‌بردن به نقش مافیا با وجود تمام دروغ‌هایی است که آن‌ها می‌گویند. بهترین پیشنهادی که برای موفقیت در این نقش برای شما داریم، برقراری دوستی با افراد دیگر است و اینکه به نشانه‌های کلامی، غیرکلامی و شهود خود اطمینان کنید.

 


دکتر
در بازی مافیا نقش دکتر جزو شهروندان محسوب می‌شود. دکتر در هر دوره از شب می‌تواند در صورت تشخیص درست یکی از افرادی را که مافیا کشته‌اند را نجات دهد. البته دکتر می‌تواند در طول روند بازی یکبار نیز خودش را نجات دهد.
کارآگاه
کارآگاه جزء شهروندان است. کارآگاه در هر دوره از شب می‌تواند به یکی از افرادی که گمان می‌کند مافیا است به خدا اشاره کند. این نقش در این بازی بسیار جذاب است زیرا اگر کارآگاه بتواند هویت افراد مختلف بازی را بشناسد، شهروندان می نقش های فرعی بازی مافیا
رویین‌تن
رویین‌تن، یکی از قوی‌ترین شهروندان بازی است. او در شب می‌تواند خود را رویین کند تا مافیا نتوانند او را در شب بکشند. تیم مافیا حاضر در بازی فقط می‌توانند او را در روز و با جمع‌آوری آرای شهروندان به قتل برسانند. این امتیاز برای رویین‌تن وجود دارد که خود را در روز به عنوان رهبر تیم شهروندان معرفی کند و از این طریق به بازی ادامه دهد.
تروریست
کاراکتر تروریست از اعضای مافیا است. اگر این فرد در روز با رای شهروندان کشته شود، این توانایی را دارد تا بتواند یکی از بازیکنان را با خود حذف و یا ترور کند.
ناتاشا
ناتاشا یکی دیگر از اعضای تیم مافیا است و می‌تواند در هر شب یکی از افراد را لال کند. فرد عنوان شده در روز بعد اصلاً نمی‌تواند صحبتی انجام دهد. در واقع او هرگز نمی‌تواند در دو شب متوالی یک نفر را لال کند.
مذاکره‌کننده
یکی از اعضای مافیا فرد مذاکره‌کننده است. این فرد می‌تواند یکی از اعضا را انتخاب و او را عضوی از گروه مافیا کند. اگر مافیا قصد مذاکره داشته باشند این فرد در شب با گرداننده مطرح می‌کند. البته مافیا نمی‌توانند به صورت هم زمان شهروندی را نابود کنند. مافیا پس از انتخاب فرد مذکور چشم‌های خود را می‌بندند و گرداننده بر روی دست فرد انتخاب شده می‌زند. افرادی که در کاراکترهای کارآگاه و پزشک هستند هرگز نم توانند به مافیا تبدیل شوند.

 

برنامه «شب‌های مافیا» که باحضور هنرمندان پخش شد


اسنایپر
اسنایپر یا حرفه‌ای یکی از مهره‌های شهروندان است. او معمولاً ۲ تیر دارد. با توجه به تعداد نفرات ممکن است این تیرها کم یا زیاد باشد. اسنایپر به دستور گاد بیدار می‌شود و به فردی که گمان می‌کند مافیا است، شلیک می‌کند. توجه داشته باشید، در صورتی که حرفه‌ای در انتخاب مافیا درست عمل کرده باشد در بازی می‌ماند و اگر به اشتباه به یکی از شهروندان شلیک کند خودش از بازی حذف می‌شود. این شخصیت می‌تواند از شلیک‌کردن خودداری کند. البته باید این نکته را بدانید که تیر اسنایپر بر رویین‌تن و دکتر تاثیر ندارد و خدا در روز اعلام می‌کند که تیر اسنایپر به هدف نخورد.
البته دوباره باید به این نکته اشاره کرد که بازی مافیا به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و همچنین نقش‌های متفاوتی دارد که توضیح آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد. اما این بازی یک بازی بسیار مناسب در شب‌ها و روزهای عید برای جمع‌های خانوادگی است و حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم که این بازی را حداقل یکبار هم که شده انجام دهید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


http://baziza.ir/mafia/
https://marcocial.com/blog/5dde60f57d937d71e736a3d0

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :