معرفی بازی «لِی‌لِی»

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۳۴۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
«لِی‌لِی» یک بازی گروهی است که در حیاط و فضای باز انجام می‌شود. اصول این بازی با پریدن از روی مربع‌های کشیده شده روی زمین است. انجام این بازی در عید نوروز، باعث یادآوری خاطرات نوستالژیک ما شده و شادی زیادی را برای ما به ارمغان می‌آورد. در این بازی هر مربع یک شماره دارد، شرکت‌کننده اول سنگی را روی یک شماره می‌اندازد و اگر توانست این کار را به‌طور دقیق انجام دهد، با لی لی کردن همه مربع‌ها را بجز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی می‌کند و سنگ را در بازگشت می‌آورد. طرح لی‌لی را با گچ یا زغال بر زمین می‌کشند.
معرفی بازی «لِی‌لِی»

گردآوری: علی علیزاده

مطالب مرتبط

معرفی بازی «دار (Hangman)»

معرفی بازی «پانتومیم»

معرفی بازی «زو (کبدی)»

معرفی بازی «منچ»

معرفی «نقطه‌بازی»

 

معرفی بازی «لِی‌لِی»
«لِی‌لِی» یک بازی گروهی است که در حیاط و فضای باز انجام می‌شود. اصول این بازی با پریدن از روی مربع‌های کشیده شده روی زمین است. انجام این بازی در عید نوروز، باعث یادآوری خاطرات نوستالژیک ما شده و شادی زیادی را برای ما به ارمغان می‌آورد. در این بازی هر مربع یک شماره دارد، شرکت‌کننده اول سنگی را روی یک شماره می‌اندازد و اگر توانست این کار را به‌طور دقیق انجام دهد، با لی لی کردن همه مربع‌ها را بجز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی می‌کند و سنگ را در بازگشت می‌آورد. طرح لی‌لی را با گچ یا زغال بر زمین می‌کشند.

 


نام بازی: لی لی (گانیه)، خط و خانه، اِ کر و دو کِر، لِی لِی، شش خونه، قلعه بازی و...
اهداف کلی: حفظ تعادل، تقویت عضلات پا، ایجاد هماهنگی بین دست و پا و چشم‌ها، ایجاد روحیه فداکاری
اهداف جزئی: افزایش ضربان قلب و در نتیجه بهبود جریان خون
تعداد بازیکن: محدودیتی ندارد
سن بازیکنان: برای تمام محدوده‌های سنی
ابزار لازم: تکه سنگ صاف، مقداری گچ و یک سطح صاف
محوطه بازی: یک مربع ۶ × ۶ متر

 


شرح بازی
ابتدا دو بازیکن به عنوان سرگروه تعیین می‌شوند و سایر بازیکنان را به‌طور مساوی تقسیم می‌کنند. بعد به قید قرعه (مانند شیر و خط) گروهی داخل زمین بازی قرار می‌گیرند و گروه دیگر در بیرون زمین به عنوان مهاجم. بازی بدین‌ترتیب آغاز می‌شود که به پیشنهاد سرگروه مهاجم، یکی از یاران با یک پا وارد زمین بازی می‌شود و به صورت «لی‌لی» به طرف بازیکنان داخل زمین حمله کرده و با دست آن‌ها را لمس می‌کند که موجب سوختن و خارج شدن آن‌ها از داخل زمین بازی می‌شود. البته در این میان فردی که «لی‌لی» می‌رود سعی دارد با سرعت بیشتر و حفظ تعادل، وظیفه اش را انجام دهد و بازیکنان داخل زمین نیز سعی بر این دارند که با فرار کردن، از دسترس حریف مهاجم دور بمانند. حال اگر بازیکن مهاجم خسته شده و پای دیگرش را نیز روی زمین بگذارد خواهد سوخت و بایستی نفر دیگری بنا به پیشنهاد سرگروه داخل زمین بیاید و روند بازی را حفظ کند. این بازی تا «لی‌لی» رفتن آخرین نفر از گروه مهاجم ادامه می‌یابد. چنانچه اگر بتوانند تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند، در دور بعدی جای دو گروه عوض می‌شود و آن‌ها داخل زمین قرار می‌گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد. هر برد یک امتیاز دارد و در آخر بازی، هر کدام از گروه‌ها بتواند امتیازات خود را به حد نصاب برسند برنده بازی اعلام می‌گردد.

 


نکات
• محوطه بازی را می‌توان به شکل دایره نیز خط‌کشی کرد. در بعضی مناطق بازی فوق با این چاشنی همراه است که بازیکنان داخل زمین می‌توانند پای بالایی بازیکن مهاجم را به سطح زمین برسانند و از بازی حذف کنند.
نتیجه بازی
این بازی نه تنها باعث تحرک و نشاط جسمی کودکان می‌شود، بلکه موجب می‌گردد، حس نیکی و از خودگذشتگی در آن‌ها به اوج برسد، به طوری که ملاحظه می‌شود هر بازیکن سعی دارد خستگی «لی‌لی» را تحمل کند و تعدادی را از گروه مقابل لمس کند تا سایر بچه‌های گروهش کمتر خسته شوند و شانس بیشتری برای برنده شدن و نهایتاً داخل زمین قرار گرفتن داشته باشند که این موارد باعث افزایش سرعت و بهبود عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها خواهد گردید که در مواقع ضروری در رابطه با کمک به دوستان و همکلاسی‌ها لازم به نظر می‌رسد.
روش مرسوم‌تری نیز برای این بازی وجود دارد که چنین می‌باشد:
برای این بازی یک سنگ مسطح، زمین صاف و بدون چمن و یک قطعه گچ یا زغال نیاز دارید. تعداد نفرات بازی بین دو تا هفت نفر است. ابتدا جدول بازی را روی زمین صاف رسم کنید. سپس بازیکن اول به قید قرعه انتخاب می‌شود. بازیکن منتخب پشت خانه شماره یک قرار می‌گیرد و سنگ را به خانه ۱ پرتاب می‌کند یک پای خود را از زانو خم کرده و به صورت لی لی به سنگ با نوک پا ضربه می‌زند و آن را به خانه ۲ هدایت می‌کند و به داخل خانه ۲ می‌پرد و از خانه ۳ نیز به همین صورت عبور می کند. سپس با دو پا در خانه‌های ۴ و ۵ قرار می‌گیرد. مجدداً با یک پا از خانه ۶ می‌پرد و دوپا در خانه‌های ۷ و ۸ قرار می‌گیرد. در این مرحله بدون مکث با یک حرکت دَوَرانی، یا ۱۸۰ درجه، طوری که پای راست در خانه ۸ و پای چپ در خانه ۷ قرار بگیرد، پریده و مسیر را از خانه‌ها به همان شکل نخست بر می‌گردد. هنگامی‌که درون خانه ۲ رسید و سنگ را از همان جا با یک ضربه از روی خانه یک رد کرده و به بیرون هدایت می‌کند خودش هم از روی خانه یک بیرون می‌پرد.

 


وقتی نوبت به خانه ۲ می‌رسد، همان کار را تکرار می‌کند و سنگ را به خانه ۲ پرتاب می‌کند واز داخل خانه ۱ و از روی خانه ۲ می‌پرد و بازی را ادامه می‌دهد. این بار وقتی در دور برگشت به خانه شماره ۳ رسید، باید سنگ را از روی خانه شماره ۲ رد کند و به خانه یک بفرستد سپس خودش از روی خانه دو پریده و سنگ را ابتدا از خانه یک برون هدایت کند. پس از آن خودش بیرون بپرد. اگر در هر مرحله بازیکن نتواند سنگ را با ضربات پا درست هدایت کند یا سنگ پس از ضربه زدن روی خط قرار گیرد، بازنده می‌شود و دور بازی در اختیار حریف قرار می‌گیرد. وقتی بازی با ۸ خانه انجام گرفت، هدف آخر پرتاب سنگ، اگر در داخل قلعه قرار بگیرد بازیکن برنده شناخته می‌شود و حق انتخاب یکی از خانه ورزش‌ها را برای خود دارد به این ترتیب که پشت به خانه‌ها ایستاده سنگ را از بالای سرش به پشت پرتاب می‌کند، هرجا که افتاد، خانه اوست و با علامت «×» و نوشتن نامش آن را تصاحب می‌کند که در دورهای بعدی بازی می‌تواند در آن خانه استراحت کند. در مقابل، سایر بازیکن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد و باید از روی آن خانه پَرِش کنند واجازه ندارند که پا در آن بگذارند، مگر اینکه صاحب خانه باریکه‌ای از خانه را برای عبور در اختیارشان بگذارد.

 

‌‌


نکات مهم دراجرای این بازی

۱. سنگ و یا پای بازیکن هرگز نباید روی خطوط قرار گیرد در غیر این صورت بازیکن بازنده و دور بازی در اختیار نفر مقابل قرار می‌گیرد.
۲. در هر خانه، مکث حداکثر تا ۳ بار لی لی کردن مجاز است.
۳. اگر بازیکن در هدف گیری و انداختن قطعه سنگ به خانه‌ای که مورد نظر است اشتباه کند، خطاست و نوبت به بازیکن بعد می‌رسد.
۴. قطعه سنگِ بازی برای رسیدن به خانه‌ها یا می‌تواند از روی خط‌ها سُر بخورد و یا می‌توان آن را پرتاب کرد.
۵. بازیکنی می‌تواند خانه‌ها را پی‌درپی دنبال کند که در پرتاب‌ها و پرش از خانه‌ها اشتباه نکرده باشد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://ketabak.org/content/11410-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D9%84%DB%8C
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D9%84%DB%8C

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :

عالی ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۴
عالی
H ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۵
خوب بود:)