معرفی بازی «منچ»

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳ کد : ۲۳۳۷ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
چند مورد از سرگرمی‌هایی که در دوران کودکی انجام داده‌اید را به خاطر دارید؟ بدون تردید بعضی از این سرگرمی‌ها هیچوقت از یادمان نم‌یروند. «منچ» بازی یکی از این بازی‌های رومیزی خاطره‌انگیز می‌باشد. بازی «منچ»، عیدانه بعدی ماست. اگرچه که اکثر افراد با این بازی آشنا هستند، اما بد نیست نگاهی دوباره به این بازی بی‌اندازیم. ‌‌
معرفی بازی «منچ»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «مافیا»

معرفی بازی «بله و نه معکوس»

معرفی بازی «کلاغ‌پر»

معرفی بازی «دار (Hangman)»

معرفی بازی «پانتومیم»

 

معرفی بازی «منچ»
چند مورد از سرگرمی‌هایی که در دوران کودکی انجام داده‌اید را به خاطر دارید؟ بدون تردید بعضی از این سرگرمی‌ها هیچوقت از یادمان نم‌یروند. «منچ» بازی یکی از این بازی‌های رومیزی خاطره‌انگیز می‌باشد. بازی «منچ»، عیدانه بعدی ماست. اگرچه که اکثر افراد با این بازی آشنا هستند، اما بد نیست نگاهی دوباره به این بازی بی‌اندازیم.

 


«منچ» یک بازی رومیزی آلمانی است و نام «منچ» در ایران برگرفته از واژه نخست نام آلمانی این بازی «Mensch ärgere Dich nicht به معنای (عصبی نشو مرد)» می‌باشد. بازی «منچ» به سال‌های دور بازمی‌گردد. محل پیدایش این بازی در آلمان بوده است. این بازی توسط «یوزف فریدریش اشمیت» ابداع شد. این بازی می‌تواند توسط ۲، ۳، یا ۴ بازیکن انجام شود. (گوشه‌های مربوط به صفحه بازی). هر بازیکن ۴ مهره خواهد داشت (تعداد کل مهره‌ها ۱۶ خواهد بود) که در ابتدا ۴ مهره در خانه‌های کناری قرار خواهند گرفت و بازیکنان باید مهره‌های خود را به انتهای بازی، یعنی ستون‌های عمودی یا افقی مربوط به خود (هم‌رنگ) برسانند. برنده بازی فردیست که زودتر از دیگر بازیکنان موفق به تمام‌کردن مهره‌های خود بشود. در شروع بازی ابتدا باید تاس شما ۶ بیاید تا یک مهره کاشته و جایزه آن، ریختن دوباره تاس می‌باشد. حرکت در این بازی بر مبنای تاس‌ریختن است یک تاس وجود دارد. آوردن عدد ۶ به معنای شروع بازی و در ادامه بازی وارد کردن مهره‌ها خواهد بود، همچنین بعد از آمدن عدد ۶، بازیکن می‌تواند یک بار دیگر تاس ریخته و به همین ترتیب ادامه دهد (اصطلاحاً گفته می‌شود جایزه ۶). کسی که عدد ۶ می‌آورد و مهره بیرون دارد و یک مهره در خانه شروع دارد، نمی‌تواند چند مهره در نقطه شروع بر روی هم قرار دهد. همچنین نقطه شروع جز خانه‌های امن محسوب نمی‌شود و همچنین بازی با عدد ۶ تمام نمی‌شود و چون ۶ به معنی تاس ریختن دوباره است باید دوباره تاس ریخته شود.
در نظر داشته باشید ک هربار تاس ریختن یک حرکت می‌باشد و در بازی چهار نفره گروهی که افراد دو به دو با یکدیگر یاراند، باید رو‌به‌روی هم بنشینند.

 


این بازی حتماً نیازی به وسیله بازی خاص خود ندارد و شما می‌توانید صفحه بازی را روی یک کاغذ بکشید و یا اینکه به جای مهره‌های بازی، از وسایلی مانند لوبیا، نخود و… استفاده کنید. انجام این بازی در دوران نوروز، باعث یادآوری خاطرات خوش شما در دوران کودکی خواهد شد و این بازی می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سرگرم کند. همچنین، در این بازی ترفندهایی برای برنده شدن وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به این لینک، این ترفندها را یاد بگیرید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%86%DA%86
https://www.beytoote.com/fun/native-games/play7-game.html

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی منچ


نظر شما :