بازی‌پردازی (Gamification) فناوری نوین اقناع مخاطب

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۶ کد : ۲۵۰۵ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
فناوری بازی‌پردازی در طول سال‌های اخیر موجب پیشرفت‌های زیادی، در زمینه توسعه‌ کسب‌وکار و جذب و درگیری مشتریان و مخاطبان سازمانی شده است. بازی‌پردازی به معنای استفاده از قابلیت‌ها و ویژگی‌های طراحی بازی، در زمینه‌هایی غیر از بازی است که ذاتاً ربطی به بازی ندارند.
بازی‌پردازی (Gamification) فناوری نوین اقناع مخاطب

مطالب مرتبط:
تحلیل بازی بومی_محلی «زو»
ارزیابی کیفیت شش «بازی جدی» تولید شده در ایران
جایگاه بازی در کتابخانه‌ها
طراحی یک بازی کارآفرینانه
اثربخشی بازی‌درمانی براساس رویکرد لوی در کاهش اضطراب کودکان سرطانی

عنوان مقاله: بازی‌پردازی (بازی‌وارسازی) فناوری نوین اقناع مخاطب
نویسندگان: کیانوش کریمی و جلال غفاری غدیر
نشریه: فصل‌نامه علمی-ترویجی رسانه
اطلاعات نشریه: پاییز ۱۳۹۷، سال ۲۹، شماره ۱۱۲، از صفحه ۳۵ تا صفحه ۵۶

چکیده: فناوری بازی‌پردازی (بازی‌وارسازی) در طول سال‌های اخیر موجب پیشرفت‌های زیادی، در زمینه توسعه کسب‌وکار و جذب و درگیری مشتریان و مخاطبان سازمانی شده است. بازی‌وارسازی به معنای استفاده از قابلیت‌ها و ویژگی‌های طراحی بازی، در زمینه‌هایی غیر از بازی است که ذاتاً ربطی به بازی ندارند. زمینه‌هایی همچون ترغیب مردم برای یادگیری، افزایش بازدید از یک سایت و یا فروش یک خدمت یا محصول جدید. بر اساس پیشبینی‌های به عمل آمده، بازی‌وارسازی در سال ۲۰۱۸، به بازاری به ارزش ۵/ ۵ بیلیون دلار دست می‌یابد. دلیل عملکرد بالای بازی‌وارسازی چیست؟ و چگونه بر مخاطبانش تأثیر می‌گذارد؟ در این نوشتار سعی شده است با استفاده از روش پژوهش اسنادی و بررسی منابع مختلف داخلی و خارجی موجود در حوزة بازی‌وارسازی، ابتدا به شناختی اجمالی از ریشة اصلی فناوری بازی‌وارسازی، یعنی بازی و مفاهیم مربوط به آن پرداخته شود. در ادامه پایه‌های روانشناسی بازی به عنوان مبنای عملکرد بازی‌وارسازی برای اقناع مخاطبان بررسی و به این سؤال پاسخ داده می‌شود که بازی‌وارسازی چگونه بر مخاطبانش تأثیر می‌گذارد و آنها را وادار به کارهایی می‌کند که در حالت عادی انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند.

واژگان کلیدی: بازی، بازی رایانه‌ای، بازی‌وارسازی، اقناع، مخاطب

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


لینک دانلود فایل

نظر شما :