کارکرد مفاهیم استعاری در طراحی اسباب بازی

۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۰ کد : ۲۵۰۷ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
استعاره‌ها در همه عرصه‌های زندگی نفوذ دارند، در تبادلات کلامی روزمره، ادبیات، هنر، آموزش، روان‌شناسی، طراحی و... . به‌طور کلی استعاره نوعی روش اندیشیدن و شناخت محیط و مفاهیم پیرامون است که با قرار دادن مفاهیم ملموس‌ از یک حوزه ادراکی به‌جای حوزه دیگر به درک و فهم آن حوزه کمک می‌کند.
کارکرد مفاهیم استعاری در طراحی اسباب بازی

مطالب مرتبط:
ارزیابی کیفیت شش «بازی جدی» تولید شده در ایران
جایگاه بازی در کتابخانه‌ها
طراحی یک بازی کارآفرینانه
اثربخشی بازی‌درمانی براساس رویکرد لوی در کاهش اضطراب کودکان سرطانی

بازی‌پردازی (Gamification) فناوری نوین اقناع مخاطب

 

عنوان مقاله: کارکرد مفاهیم استعاری در طراحی اسباب‌بازی

نویسندگان: سینا تفنگ‌سازی و مصطفی طاووسی

همایش: کنفرانس ملی اسباب بازی و سرگرمی ایرانی

اطلاعات همایش: اولین دوره، سال ۱۳۹۶

 

چکیده: استعاره‌ها در همه عرصه‌های زندگی نفوذ دارند، در تبادلات کلامیِ روزمره، ادبیات، هنر، آموزش، روان‌شناسی، طراحی و…. به‌طور کلی استعاره نوعی روش اندیشیدن و شناخت محیط و مفاهیم پیرامون است که با قرار دادن مفاهیم ملموس از یک حوزه ادراکی به‌جای حوزه دیگر به درک و فهم آن حوزه کمک می‌کند. مطالعات، امروزه نشان داده است که کاربرد استعاره‌ها بسیار فراوان بوده و از حوزه زبان‌شناسی پا را فراتر نهاده است. کودکان اگرچه استعاره‌های کلامی را تا سنین بالاتر درک نمی‌کنند اما بعضی اوقات، به صورت ناخودآگاه از این نظام تفکری برای بیان اندیشه و درک خودشان به خوبی بهره می‌برند. این پژوهش که از دیدگاه هدف کاربردی می‌باشد، با برقراری ارتباط بین مباحث حوزه طراحی و روان‌شناسی شناختی به صورت تحلیلی-کیفی، کاربردپذیری استفاده از استعاره در طراحی محصولی، در راستای پرورش فکری و جسمی کودکان را مورد مطالعه قرار داده‌‌است. در این راستا در جامعه آماری دبستان‌های منطقه ۶ شهر تهران (کلاس‌های اول تا پنجم) به صورت نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه‌ای، در دو دبستان از هر پایه (۱۰ نفر دختر و ۱۰ نفر پسر) انتخاب و نقاشی های آنها با موضوع آزاد مورد تحلیل قرار گرفت. نشانه‌های بکاررفته در نقاشی‌ها بررسی شده و در نتیجه نقوش مرتبط با مفهوم امنیت بیشترین ارزش را با توجه به فراوانی دریافت کردند. سپس با الهام از این نقوش (با رویکرد استعاری) اسباب بازی هایی طراحی گردیده و محصول نهایی از طریق مشاهده با توجه به رفتار کودکان، توسعه یافته و اثر آن به عنوان بستری جهت خیال‌پردازی، خلاقیت، استقلال و چالش‌های جسمی برای کودکان مورد ارزیابی قرار گرفته‌شد.

واژگان کلیدی: استعاره، طراحی اسباب‌بازی، نقاشی کودک، خانه، روان‌شناسی شناختی

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.


لینک دانلود فایل

نظر شما :