چگونه در بازی «الحمرا(Alhambra)» حریفان را شکست دهیم؟!

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶ کد : ۲۶۷۵ معرفی بازی
بسیاری از بازیکنان ممکن است فکر کنند که با وجود تمام سکه‌ها و کاشی‌هایی که به طور تصادفی کشیده می‌شوند، بازی «الحمرا» یک بازی شانسی و به درد نخور است. البته که شانس به وضوح در بازی نقشی اساسی دارد، اما باید بدانید که یک استراتژی خوب در بازی «الحمرا» می‌تواند عملکرد شما را به شدت تقویت کند.
چگونه در بازی «الحمرا(Alhambra)» حریفان را شکست دهیم؟!

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی

حمله به حریفان در بازی «Ticket to Ride»

بررسی استراتژی برد در بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

محاصره حریفان در «کارکاسون (Carcassonne)»

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

 


چگونه در بازی «الحمرا(Alhambra)» حریفان را شکست دهیم؟!
بسیاری از بازیکنان ممکن است فکر کنند که با وجود تمام سکه‌ها و کاشی‌هایی که به طور تصادفی کشیده می‌شوند، بازی «الحمرا» یک بازی شانسی و به درد نخور است. البته که شانس به وضوح در بازی نقشی اساسی دارد، اما باید بدانید که یک استراتژی خوب در بازی «الحمرا» می‌تواند عملکرد شما را به شدت تقویت کند.

 


اگر نتیجه تجربه چندین بازی را در منابع مختلف مشاهده کنید، می‌بینید که آمار بازیکنان خوب و معمولی در این بازی‌ها تفاوت زیادی دارد. احتمال برنده شدن در بازی‌های ۳ نفره می‌تواند از ۲۰ تا ۶۵ درصد متغیر باشد، در حالی که میانگین امتیاز در هر بازی از ۱۱۰ به ۱۴۰ افزایش یافته است (توجه داشته باشید که این موضوع شامل بازیکنانی است که بیش از ۱۰۰ بار بازی ۳ نفره را انجام داده‌اند.). این تفاوت زیاد را نمی‌توان به شانس ربط داد و در نتیجه اگر شما به دفعات این بازی را انجام داده باشید، عامل شانس در بازی کاهش می‌یابد. بنابراین، داشتن یک استراتژی خوب برای بردن این بازی بسیار ضروری است.
در مقاله گذشته، به معرفی بازی «الحمرام پرداختیم (برای خواندن این مطلب به این لینک مراجعه کنید.). در مقاله امروز سعی کرده‌ایم برخی از مفاهیم ضروری بازی را برای بازی‌های ۲ تا ۳ نفره بررسی کنیم.. با این حال، مهمترین هدف از نوشتن این مقاله، تلاش برای تحقیق و توسعه تاکتیکها (فنون) بازی «الحمرا» است.

 


۳ مرحله بازی «الحمرا»:
یک بازی «الحمبرا» به ۳ دور امتیازدهی تقسیم می‌شود. در هر دور امتیاز اکثریت رنگ‌ها و دیوارها را محاسبه می‌کنیم. وقتی چند بازی انجام می‌دهید، باید توجه داشته باشید که امتیازات این ۳ دور بسیار متفاوت است. در اولین دور امتیازدهی، اگر کمتر از ۱۰ امتیاز به دست آورید، طبیعی است و البته اینکه هیچ امتیازی نگیرید هم اتفاق عجیب و بدی نیست. در دور آخر، شما در بدترین وضعیت هم می‌توانید بیشتر از ۴۰ امتیاز کسب کنید، اما اگر خوب بازی کنید می‌توانید بیشتر از ۱۱۰ امتیاز به دست بیاورید. به طور معمول، این ۳ دور به ترتیب ۵،، ۳۰ و ۶۵ درصد به افزایش امتیاز کل شما کمک می‌کند. دیوارها در هر ۳ دور به طور مساوی امتیاز دارند، اما امتیاز تعداد کاشی‌ها با رنگ‌هاب مختلف با پیشرفت بازی بسیار افزایش می‌یابد. البته نحوه امتیازدهی (دیوارها و اکثریت) برای مراحل مختلف بازی یکسان نیست. بازیکنان خوب باید این مورد را در نظر بگیرند تا بیشترین امتیازات را کسب کنند. حالا وقت آن است که دو جزء امتیازدهی (دیوار و رنگ‌ها) را به طور اختصاصی بررسی کنیم:

 


دیوارها:
اگر دیوار بلندی دارید، می‌تواند منبع بسیار خوبی برای شما باشد، اما دیوارهای بلند مطمئناً انعطاف‌پذیریتان را کاهش می‌دهند، چون گاهی اوقات دیوارها ممکن است راه برخی از کاشی‌های مهم را که باید آن‌ها را به کار بگیرید، مسدود کنند. در هر۳ دور، دیوارها دقیقاً به یک شکل امتیازدهی می‌شوند. باید بدانید که اولین دیوارها بسیار مهم هستند، چراکه این دیوارها ۳ برابر چیزی که در پایان بازی ساخته شده است، امتیاز دارند. دیوارهای بلندی که در اول بازی می‌سازید مانع پیشرفت شما نمی‌شوند چون هنوز انواع مختلف کاشی در بازی وجود دارد. شما مطمئناً می‌توانید تعداد زیادی کاشی بدون دیوار در وسط بازی برای گسترش بیشتر پیدا کنید.

 


تعداد کاشی‌ها:
امتیاز کاشی‌ها در هر ۳ دور متفاوت است. امتیاز کاشی‌ها در دورهای اول پایین است اما در دورهای بعدی می‌تواند عاملی برای جلو افتادن بازیکنان از یکدیگر باشد. بسیار عادی است که شرایطی را می‌بینیم که بازیکنان برای آخرین کاشی از یک رنگ در پایان بازی رقابت شدیدی دارند. اگر مقدار پخش شدن کاشی برای یک رنگ بین بازیکنان یکسان باشد، پس حتی یک کاشی نیز بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال، شما یک رنگ را دریافت می‌کنید، مثلاً قرمز؛ اگر هر ۳ بازیکن هر کدام ۲ کاشی داشته باشند، آخرین کاشی قرمز (در مجموع ۷ کاشی قرمز وجود دارد.) در دور آخر اهمیت زیادی با توجه به امتیازش دارد (۱۷ امتیاز برای نفر اول ،۵ امتیازبرای نفر دوم و سوم). این موضوع یعنی اینکه امتیاز کاشی‌ها هرچه بازی به آخر خود نزدیک‌تر می‌شود، حساسیت و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دیوارها برعکس هستند، چراکه با پیشروی بازی ارزش آن‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین در مراحل مختلف بازی، بازیکنان خوب باید برای گرفتن اهداف موثر تلاش کنند.

 


خیلی از بازیکنان تازه‌کار می‌ترسند در نوبت طبیعی بازی کاشی مورد نظر خود را بگیرند. خرید مداوم به صورت رایگان ممکن است باعث شود تا شما شانس‌های زیادی را در ادامه بازی از دست بدهید. بیایید ببینیم که یک کاشی چه قدر ارزشمند است:
۱. دیوارها: ۹ امتیاز (۳ دیوار، که ۳ بار شمارش می‌شود.)
۲. یک کاشی به شما این امکان را می‌دهد که برای آخرین دور امتیازدهی، حداقل ۶ امتیاز کسب کنید.
فقط همین ۲ مورد، یعنی اینکه یک کاشی می‌تواند ۱۵ امتیاز به شما بدهد! البته توجه داشته باشید که اهنوز امتیاز آن را در دورهای ۱ و ۲ محاسبه نشده است. این یعنی اینکه شما با یک کاشی ۱۰٪ از کل امتیاز خود را کسب می‌کنید، پس خیلی با ارزش است که یک دور کامل برای آن هزینه کنید. در پایان، مواردی را که بهتر تا شما برای گرفتن امتیاز بیشتر در بازی رعایت کنید را بررسی می‌‎کنیم:

 


قبل از امتیازشماری دور اول: دیوارها از اولویت بالاتری برخوردارند، پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید دیوار بسازید. می‌توانید از کاشی‌هایی که دارای ۳ دیوار هستند استفاده کنید و البته نگران انعطاف‌پذیری خود در دورهای بعدی نباشید، بچرا که بعداً کاشی‌های زیادی برای گرفتن و استفاده کردن در دورهای بعد وجود دارد. قبل از اینکه شروع به کشیدن دیوارهای خود کنید، هرگز کاشی بدون دیوار نخرید مگر اینکه پیش‌بینی می‌کنید در دورهای بعد می‌توانید اکثریت یک رنگ از یک کاشی را به دست آورید.

 


قبل از امتیازشماری دور دوم: شما نیاز کمتری به ساختن دیوارها دارید اما همچنان مهم هستند. یکی از اهداف اصلی شما این است که دیوارهای خود را گسترش دهید، اما الان زمان آن است که برای برخی از رنگ‌ها، کاشی‌ها را بگیرید تا در دورهای بعدی امتیاز بالایی کسب کنید. بر خلاف مرحله ۱، شما باید تا حدی انعطاف‌پذیری کاشی‌های آینده خود را حفظ کنید و همزمان دیوارهای خود را گسترش دهید.

 


قبل از آخرین امتیازشماری: حالا تعداد رنگ‌های کاشی‌ها اهمیت بیشتری نسبت به دیوارها دارند، پس سعی کنید به دنبال تعداد کاشی‌های بالا برای هر رنگ باشید و قبل از بیرون آمدن کاشی‌های مهم (معمولاً آخرین کاشی‌ها برای همه رنگ‌ها) آماده شوید. خرید کاشی که به شما امتیاز نمی‌دهد اکیداً ممنوع است، زیرا این کار فقط پول شما را هدر می‌دهد، اما در عین حال باعث می‌شود تا رقیبان شما هم کاشی‌های مورد نظر خود را از دست بدهند و احتمال شکستشان بیشتر شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 


منابع:


https://boardgamegeek.com/thread/20474/my-first-article-alhambra-basic-strategy-general-t
https://videogamegeek.com/thread/2089144/great-way-improve-your-undestanding-alhambra-strat


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :