مزایای شرکت در مسابقات طراحی بازی
گردآوری و ترجمه: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده
ویراستار: علی علیزاده
مطالب مرتبط
چگونه برای بازی رومیزی خود، قوانین طراحی کنیم؟
چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت اول)
چگونه بازی رومیزی خود را بسازم؟ (قسمت پایانی)
بررسی اشتباهات رایجی که طراحان بازیهای رومیزی در ساخت بازی خود انجام میهند.
چگونه میتوان به عنوان طراح بازی، شکستها را شناخت و با رفع آنها رو به جلو حرکت کرد؟
مزایای شرکت در مسابقات طراحی بازی
مسابقات طراحی بازی زیادی وجود دارند که در طول سال برگزار میشوند. برخی از شرکتکنندگان در این مسابقات به دنبال بازیهایی خاص مانند بازیهای دو نفره یا تکنفره هستند، درحالیکه برخی دیگر برای هرگونه ارسال بازی آزاد هستند. ارسال بازی شما به بعضی از این مسابقات معمولاً هزینههایی را شامل میشود. البته شرکت در اکثر این مسابقات کاملاً رایگان است. اما اگر برای شرکت در همه این مسابقات هم، شرکتکنندگان ملزم به پرداخت مبالغی بودند، آیا میارزید؟
به نظر ما، پاسخ مثبت است. اما نه لزوماً به علت دلایلی که ممکن است به آنها فکر کنید. بله، بعضی از این مسابقات جایزههایی مانند کارتهای هدیه برای طراحان بازی و یا هزینههایی را برای حمایت از طراحان برگزیده این مسابقات پرداخت میکنند. با این حال، این یکی از آخرین دلایلی است که باید در مورد مسابقات طراحی بازی به آن فکر کرد.
اولین دلیل برای شرکت در یک مسابقه طراحی بازی، بازخورد انتقادی این مسابقات است. بسیاری از این مسابقات توسط متخصصان طراحی بازی که اطلاعات کاملی در این حوزه دارند، قضاوت میشود. حال چه به مرحله بعد صعود کنید یا نه، از چندین داور متخصص بازخورد کتبی دریافت خواهید کرد که برای بهبود بازی شما و درک مراحل بعدی بسیار مفید خواهد بود. همچنین، دلیل دیگر این میباشد که این احتمال وجود دارد اگر بازی شما به مرحله نهایی داوری راه یابد که بسته به مسابقه ممکن است به ۵ تا ۱۰ بازی یا بیشتر محدود شود، این موضوع میتواند از طرف ناشران بازی علاقه ایجاد کند. تعدادی از داوران در واقع ناشران بازی نیز هستند و یکی از دلایل قضاوت آنها در این مسابقات این است که ممکن است بازی بعدی که میخواهند منتشر کنند را در همین مسابقات پیدا کنند. بنابراین، با طراحی و ساخت یک بازی خوب در یکی از این مسابقات، میتوانید ناشری پیدا کنید که علاقهمند است روی کار شما سرمایهگذاری کند. آنها ممکن است از شما بپرسند که آیا میتوانند نمونه اولیه را برای ارزیابی بیشتر مورد بررسی قرار دهند و در ادامه، ممکن است در نهایت بخواهند بازی شما را تولید کنند.
اگر در یکی از این مسابقات برنده شوید یا حداقل مقام بالایی کسب کنید، این امر به شانس شما برای انتشار بازیتان در آینده کمک میکند. در حقیقت، هنگامی که در حال بحث و گفتوگو با آنها درباره بازی خود هستید، میتوانید این موضوع را نیز به ناشران بگویید که بازی شما در کدام مسابقه شرکت کرده و چه رتبهای کسب کرد. فرقی نمیکند که این موضوع را چگونه به آنها بگوید، میتواند در یک نامه، ایمیل یا هنگام بحث حضوری درباره بازی شما باشد. اگر تصمیم دارید بازی را خودتان منتشر کنید، گفتن نکات بالا ممکن است یک امتیاز اضافی و یا حتی منفی برای تولید و فروش بازیتان باشد. بنابراین، میبینید این سرمایه بسیار اندک میتواند سودمند باشد، حتی اگر بازی شما به مرحله بعد نرسد. حداقل، در مورد بازی خود بازخوردهایی از افراد متخصص و حرفهای خواهید گرفت. در ادامه به بررسی دیگر دلایل مفید و سودمند که باعث ترغیب افراد برای شرکت در این مسابقات میشود، میپردازیم:
مسابقات میتوانند الهامبخش باشند:
مسابقات میتوانند به شما دستورالعمل داده و دستورالعملها میتوانند به شما ایده بدهند. وقتی برای یک مسابقه، بازی خلق میکنید، مجبورید که به قوانین و محدودیتها فکر کنید. مثلاً برای مسابقات The Game Crafter مجبورید که از اقلام و خدمات آنها استفاده کنید و اغلب سقف قیمت نیز برای آنها وجود دارد. این موارد به شما کمک میکند ایدههایی بدهید که به عنوان محصول، قابل ارائه به بازار باشند. اما اتفاق جالب، جایی است که به همه چیزهایی که میتوانستید با استفاده از مادمک (Meeple)، تاس یا کارت بیشتر انجام بدهید، فکر میکنید. به علاوه، این مسابقات یک راه فوقالعاده برای تمرکز کردن هستند. در این مسابقات قرار نیست به شما ضربالاجل جدی که بعضی افراد برای تمامکردن یک پروژه لازم دارند، داده شود. اگر سالهاست که با یک ایده بازی، بازی میکنید، این مسابقات ابزار مناسبی برای الهامبخشی و ورودی سریع به صنعت بازی هستند.
مسابقات میتوانند شبکهساز باشند:
مسابقات شما را به بقیه بازیکنان و شرکتهای این صنعت معرفی میکنند. علاوه بر آشنایی با طراحان دیگر، میتوانید دوستان زیادی را در این صنعت پیدا کنید که از شما حمایت کنند شامل:
• ناشران
• منتقدان
• افراد تاثیرگذار در کمپینهای سرمایهگذاری جمعی
• کسانی که بازی را تست میکنند.
• برگزارکنندههای رویدادها
• تولیدکنندگان
• توزیعکنندگان
بعضاً داوران ناشرانی هستند که از مسابقه برای پیداکردن بازی بعدی خود استفاده میکنند. همچنین ارتباط خود را با شرکتکنندگان دیگر و داوران را حفظ کنید و به شکل مدیریتشده آنها را در جریان پیشرفت کاری خود قرار بدهید. شما هیچ وقت نمیدانیدکه چه فرصتهایی ممکن است در زندگی شما پیش بیاید.
مسابقات میتوانند ترویجکننده باشند:
مسابقات جلب توجه میکنند. چیزی باارزش برای طراحان مستقل ناشناس. جایزه خیلی از مسابقات شامل یک عنصر ترویجی (مثل نقد و بررسی در کانالهای تخصصی و پرمخاطب، شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای مهم و…) میباشد. از طرفی رساندن یک بازی به وضعیت قابل ارائه برای مسابقه، شما را به ساختن یک نمونه برای ناشر یا سرمایهگذاری جمعی نزدیکتر میکند.
مسابقات، شروع یه مسیر بزرگتر میباشند!
مسابقات نباید آخرین نقطه توقف شما در راه انتشار بازیتان باشند چرا که:
• شما کنترلی روی این موضوع که داوران بازی شما را دوست داشته باشند، ندارید. اگر وارد مسابقهای با تعداد زیادی شرکتکننده میشوید، انتخابها در مراحل اولیه اغلب فقط براساس توصیف شما صورت میپذیرد و ممکن است حتی بازی شما دیده نشود. پس باید یک توصیف خوب از بازی خود آماده کنید.
• حتی اگر برنده شوید، جایزه شما ممکن است هزینه تولید بازی شما را پوشش ندهد.
• نابرده رنج گنج میسر نمیشود. ترویج خلاقانه بازی توسط خودتان همچنان نقش مهمی در موفقیت بازی شما داشته و اگرچه ممکن است فرصتهای خوبی به دست بیاورید، استفاده حداکثری از آنها بر عهده خودتان میباشد.
جمع بندی
در مسابقات شرکت کنید، اما به خلق و بهبود هم ادامه بدهید. روی بازی خود یا بازیهای دیگر کار کنید. برای بازاریابی در سرمایهگذاریهای جمعی تلاش کنید. بازی خود را به منتقدین و ناشران ارائه کنید. به بازخورد گرفتن از کسانی که بازی شما را تست میکنند، ادامه بدهید. با بقیه شرکتکنندهها یک شبکه تشکیل بدهید. در مورد بازیهایشان هیجانزده شوید و آنها ممکن است حامی و طرفدار بازیهای شما در آینده بشوند. در نهایت چه ببرید و چه ببازید، در نتیجه تلاشهای شما گزینههایی قوی برای پیشروی در مقابل خود خواهید داشت. ولی باید از یک جایی شروع کرده و بعد دنباله آن را بگیرید.
- راستی! دبیرخانه بازیهای خلاق قصد دارد به زودی یک مسابقه طراحی بازی رومیزی برگزار کند و شما برای اطلاعات بیشتر، میتوانید اخبار را از همین سایت پیگیری کنید.
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازیها و مطلع شدن از مقالات تازه میتوانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.
منابع
https://roomizgames.ir/2017/02/27/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c
https://boardgamedesigncourse.com/the-1-reason-why-you-should-enter-game-design-contests/
نظر شما :