معرفی بازی «پنتاگو (Pentago)» و بررسی استراتژیهای موجود برای بردن حریف
تخمین زمان مطالعه: ۷ دقیقه
ترجمه و تالیف: نازنین عباسیفرید و علی علیزاده
ویراستار: علی علیزاده
مطالب مرتبط:
استراتژی و تکنیکهای برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)
بررسی استراتژی برد در بازی «بلاکآس (Blokus)»
استراتژیهای برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»
معرفی بازی «Quoridor (کریدور)» و بررسی استراتژیهای برد این بازی
معرفی بازی «پنتاگو (Pentago)» و بررسی استراتژیهای موجود برای بردن حریف
«پنتاگو یا پنتابال» بازی فکری جذابی است که در سال ۲۰۰۴ توسط «توماس فلودن» سوئدی طراحی و ساخته شده است و از همان ابتدا هر ساله جوایز معتبری را از آن خود کرده است. به طوری که چند سال پیاپی (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) به عنوان بهترین بازی سال در کشورهای مختلف برگزیده شده است. در این بازی ۲ نفره که در رده بازیهای استراتژیک_انتزاعی طبقهبندی میشود، هر بازیکن به نوبت مهرهای را در صفحه قرار میدهد و سپس یکی از ۴ صفحهای که در صفحه اصلی بازی وجود دارد را به دلخواه ۹۰ درجه (در جهت یا خلاف جهت عقربههای ساعت) میچرخاند. اولین بازیکنی که بتواند پنج مهره از مهرههایش را در راستای افقی یا عمودی یا اریب و کاملاً پشت سر هم ردیف کند برنده بازی است.
تاریخچه:
بازی «پنتاگو» در سال ۲۰۰۴ در کشور سوئد طراحی شده و تا کنون ۱۰ جایزه جهانی را به عنوان بازی برتر فکری دریافت کرده است. از جمله میتوان به دریافت جایزه بازی برتر سال در سه سال متوالی (۲۰۰۷-۲۰۰۵) در کشورهای مختلف اشاره کرد. این بازی در عین سادگی، پیچیده و عمیق نیز هست واین قدرت را دارد که با حرکاتی ساده، ذهن شما را به چالش بکشد و توانایی تفکر منطقی و تحلیل و استنتاج شرایط را برایتان به ارمغان آورد.
هدف بازی:
شما در این بازی باید تلاش کنید قبل از رقیبتان، پنج مهره خود را در هر جای صفحه در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب پشت سر هم قرار دهید تا بازی را ببرید.
شروع بازی:
این بازی دو نفره با یک صفحه خالی که شامل ۴ صفحه کوچکتر قابل چرخش میباشد شروع میشود. درابتدا رنگ مهره بازی هر یک از بازیکنان را مشخص کنید. سپس برای تعیین بازیکن شروع کننده بازی، یکی از بازیکنان یک مهره را به صورت اتفاقی از کیسه بیرون بکشد تا رنگی که از داخل کیسه بیرون میآید، بازیکن آغازگر بازی را مشخص کند.
روش بازی:
هر یک از شما در نوبت خود، یک مهره را در هر جای صفحه که میخواهید قراردهید و بعد از آن باید حتماً یکی از ۴ صفحه کوچک بازی را به دلخواه انتخاب کنید و به سمت راست یا چپ فقط به اندازه ۹۰ درجه بچرخانید. شمادر انتخاب هر کدام از ۴ صفحه کوچک برای چرخاندن آزاد میباشید؛ یعنی در هر نوبت بعد از گذاشتن مهره در یکی از ۴ صفحه کوچک، میتوانید همان صفحه یا یک صفحه دیگر را بچرخانید. در اوایل بازی، صفحههای خنثی به شما این امکان را میدهند تا بتوانید از چرخاندن صفحهای که در آن مهره گذاشتهاید، به نوعب طفره بروید و فرار کنید (صفحه خنثی به صفحه کوچکی که خالی میباشد یا تنها یک مهره در خانه مرکزی آن قرار داده شده است گفته میشود.چرخش صفحه خنثی هیچ تغییری در وضعیت بازی ایجاد نمیکند). بنابراین، فقط تا زمانی که صفحه خنثی در بازی وجود داشته باشد، چرخاندن صفحهها بعد از گذاشتن مهره برای شما اختیاری میباشد.
برنده بازی:
اولین کسی که بتواند ۵ مهره خود را پشت سر هم ردیف کند، برنده بازی میباشد. این ردیف ۵تایی مهرهها می تواند در ۲ یا ۳ صفحه کوچک بازی قرار گرفته باشد. برای مثال، قسمتی از یک بازی نمونه را توضیح میدهیم: فرض کنیم بازی در وضعیت شکل (۱) قرار دارد و نوبت بازی بازیکن قرمز است. بازیکن قرمز مهرهای را در صفحه قرار میدهد، (نشان داده شده با فلش) حال باید یکی از صفحات را ۹۰ درجه بچرخاند اما چون هنوز یکی از صفحات (پایین چپ) خنثی است، از این کار صرف نظر میکند.
در شکل (۲) میبینیم که بازیکن سیاه برای اینکه جلوی برد بازیکن قرمز را بگیرد، یک مهره در صفحه قرار میدهد (نشان داده شده با فلش) اما این دفاع کافی نیست؛ بنابراین صفحه بالا چپ را هم ۹۰ درجه میچرخاند.
همانطور که در شکل (۳) دیده میشود، بازیکن قرمز بازی هوشمندانهای را در پیش میگیرد و خانه مرکزی صفحه پایین چپ را از آن خود میکند. از آنجا که این صفحه هنوز خنثی است، بازیکن قرمز از چرخش صرف نظر میکند. همانطور که درحرکت بعد خواهید دید، این بازی باعث میشود که بازیکن سیاه در دوراهی قرار گرفته و به سوی شکست پیش رود.
حال در شکل (۴) میبینیم که بازیکن سیاه در شرایط نا مناسبی قرار گرفته و راه دیگری ندارد جز آنکه مهرهای را در صفحه پایین چپ (نشان داده شده با فلش) قرار دهد و سپس صفحه بالا چپ را بچرخاند. در حرکت آخر، بازیکن قرمز مهرهای را در صفحه قرار میدهد و سپس همان صفحه را ۹۰ درجه میچرخاند (شکل ۵) با ردیف شدن ۵ مهره قرمز برنده بازی میشود (شکل ۶).
شکل (۴) _ شکل (۵) _ شکل (۶)
استراتژیهای بازی «پنتاگو»:
همانطور که میبینید، یاد گرفتن این بازی ساده است و میتوان قواعد بازی را به راحتی و در زمان اندکی آموخت اما خواهید دید که این بازی در عین سادگی از پیچیدگی و عمق بسیاری برخوردار میباشد و این ویژگی باعث میشودکه همزمان بازیکنان مبتدی و حرفهای از بازی لذت ببرند. در این قسمت سعی میکنیم توضیحاتی درباره استراتژیهای بازی «پنتاگو» بیاوریم. البته بازیهای استراتژیک پیچیدگیهای بسیاری دارند و کسانی که بیشتر و بهتر میاندیشند، میتوانند به آنها دست یافته و با فکر و خلاقیت این راهها را کشف کنند. برای مثال، در بازی «پنتاگو» میتوانید با پنهان نگه داشتن طرح استراتژی به وسیله حرکات نمایشی و یا غیرقابل پیشبینی توسط حریف و یا با وادار کردن طرف مقابل به بازی دفاعی، موقعیتهای مناسبی را برای برد به وجود آورید. در این بازی، چهار روش برای ردیف کردن مهرهها وجود دارد. هر کدام از این روشها نقاط قوت و ضعف خودش را دارد که با عواملی همچون میزان دفاعپذیری، قابل پینیبینی بودن برای حریف و امکان تغییر استراتژی تعیین میشوند. حال به توضیح هر یک از این روشها و استراتژیهای چهارگانه میپردازیم.
۱. روش مونیکا (ردیف کردن ۵ مهره در قطر میانی صفحه):
این روش یکی از دو روشی است که در آن ۵ مهره به صورت مورب ردیف میشوند. این استراتژی نسبتاً آشکار است و به راحتی میتوان در برابر آن دفاع کرد. البته در بعضی ازموقعیتها میتواند استراتژی موثری برای بردن باشد.
نقاط قوت: حریف شما ممکن است به علت امکان وجود دفاع ساده در برابر این استراتژی آن را دست کم بگیرد و همین مساله باعث برنده شدن شما بشود.
نقاط ضعف: این استراتژی به راحتی با گذاشتن یک مهره در مرکز یکی از دو صفحه کاملاً مهار میشود.
چگونه به قدرت این روش بیافزاییم؟ سعی نمایید قبل از اینکه ۳ مهره را در یکی از صفحهها ردیف کنید، مرکز دو صفحه قطری (نشان داده شده با فلش سیاه) را از آن خود کنید.
۲. روش میانی:
در این روش، ۵ مهره به صورت افقی یا عمودی در ردیفهای میانی پشت سر هم قرار میگیرند. این روش هم مانند روش اول به راحتی قابل دفاع میباشد.
نقاط قوت: اگر شما ۳ مهره را در یک صفحه ردیف کرده و مرکز صفحه مجاور را هم از آن خود کرده باشید (همانطور که در شکل زیردیده میشود)، در موقعیت بسیار خوب و وضعیت قدرتمندی قرار خواهید داشت، موقعیتی که اغلب به برد قطعی شما میانجامد.
نقاط ضعف: این استراتژی واضح و به راحتی قابل دفاع است. با اشغال مراکز دو صفحه مجاور، قدرت این استراتژی خنثی خواهد شد.
چگونه به قدرت این روش بیافزاییم؟ با اشغال مراکز دو صفحه مجاور و ترکیب این روش باسایرروشها (بخصوص با روش سوم) میتوانید به قدرت این روش بیافزایید.
۳. روش جانبی:
در این روش، ۵ مهره در ردیفهای کناری افقی یاعمودی صفحه بازی، پشت سر هم قرار میگیرند. خنثی کردن این روش زمانبر و مشکل میباشد، بخصوص وقتی که ۳ مهره در یک صفحه ردیف شده باشند.
نقاط قوت: زیاد این روش با موقعیتهای متفاوت که منجر به ایجاد وضعیتهای مقتدرانه و فریبنده میشود، تطبیقپذیری زیادی دارد.
نقاط ضعف: با جلوگیری از ردیف شدن ۳ مهره در یک صفحه، این استراتژی مهار میشود و حتی اگر ۳ مهره هم در یک صفحه ردیف شده باشند، با چرخاندن آن صفحه و دور کردن ردیف مهرهها از وضعیت برد، میتوان دفاع خوبی انجام داد.
چگونه به قدرت این روش بیافزاییم؟ وقتی ۳ مهره در یک صفحه ردیف میشوند، سعی کنید با فراهم کردن چند موقعیت همزمان در صفحههای مجاور، این امکان را که حریف بتواند با چرخاندن آن صفحه موقعیت برد را از شما بگیرد، کم کنید و امکان برد خود را افزایش دهید.
۴. روش قدرت سهگانه (ردیف کردن ۵ مهره به صورت مورب در ۳ صفحه کوچک):
این استراتژی، قویترین استراتژی برای بردن این بازی است و ضمن اینکه بسیار فریبنده میباشد از تطبیقپذیری زیادی با موقعیتهای مختلف نیز برخوردارمیباشد.
نقاط قوت: در این استراتژی، نیازی به ردیف شدن ۳ مهره در یک صفحه کوچک نمیباشد و به همین علت، ممکن است حریف به سختی آن را تشخیص دهد تا بتواند در برابر آن دفاع کند. اما از سوی دیگر، در صورت مهار شدن یک راه، هنوز راههای دیگری برای ردیف کردن مهرهها باقی خواهد ماند. هر چند بازیکنان حرفهای میتوانند زودتر این استراتژی را تشخیص دهند اما درصورت پیشرفت بازی و پرتر شدن صفحه، این روش بسیار فریبنده خواهد شد و به راحتی قابل پیشبینی نخواهد بود.
نقاط ضعف: این استراتژی میتواند اندکی در برابر چرخش و به هم ریختن ردیف، آسیبپذیر شود حتی اگر حریف شما این کار را عمداً انجام ندهد.
چگونه به قدرت این روش بیافزاییم؟ با پیشرفت بازی سعی کنید موقعیتهای بیشتری مثل آنچه در شکل روبهرو نشان داده شده در یک صفحه ایجاد کنید.
نکات مهم
تساوی:
در شرایطی که هردو نفر تمام مهرههای خود را وارد بازی کرده و هیچیک نتوانستهاید ۵ مهره را ردیف کنید، میتوانید برای انتخاب یکی از راههای زیر با یکدیگر توافق کنید.
۱. نتیجه بازی را مساوی اعلام نمایید.
۲. هر یک از شما میتوانید با رعایت نوبت، طبق روال بازی، فقط ۵ چرخش انجام دهید. در صورتی که هیچیک نتوانستید برنده شوید، نتیجه بازی مساوی خواهد بود.
هرگاه یکی از شما با چرخاندن صفحهای برای ساختن ردیف ۵تایی از مهرههایش باعث شود که یک ردیف ۵تایی از مهرههای حریف نیز ساخته شود، نتیجه بازی مساوی خواهد بود.
مسابقات بازی «پنتاگو»
مسابقات این بازی شامل ۵ دور بازی میباشد. در هر دور، شروعکننده بازی عوض میشود. برنده ۳ بازی از ۵ بازی، برنده نهایی مسابقه میباشد.
روشهای دیگر بازی و مسابقه «پنتاگو»:
شما میتوانید قواعد دیگری نیز با توافق قبلی با حریف خود یا در گروه بازی جهت مسابقات اجرا نمایید. ما چند روش را برای شما پیشنهاد میکنیم:
۱. قاعده چرخش در جهت مشخص: شما بعد از گذاشتن مهرهتان در صفحه طبق قرار قبلی، صفحهها را باید فقط به چپ یا فقط به راست بچرخانید.
۲. قاعده چرخش صفحه دیگر: در این روش هر بازیکن بعد از گذاشتن مهره، مجاز به چرخاندن صفحهای که آخرین مهره خود را در آن گذاشته نمیباشد و فقط میتواند هر یک از سه صفحه دیگر را برای چرخش انتخاب نماید.
همچنین هرگز ارزش جنگ روانی را دست کم نگیرید، حتی در چنین بازی سادهای. با حریف خود بحث کنید. حواسپرتی هدفمند حریف در طول بازی بیادبانه خواهد بود، اما گاهی اوقات، فقط برای سرگرمکننده بودن، میتوانید چند دور را صرف چرخاندن چهار ضلعی صرفاً برای خنثی کردن مهره قبلی حریف کنید.
جوایز بازی «پنتاگو»:
• بازی برتر سال ۲۰۰۵ در کشور سوئد
• بازی برتر سال ۲۰۰۶ در کشور فرانسه
• برنده جایزه در جشنواره بازیهای فکری منسا در سال ۲۰۰۶
• بازی برتر سال ۲۰۰۷ توسط مجله کودک خلاق
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازیها و مطلع شدن از مقالات تازه میتوانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.
منابع:
http://www.ims-i.ir
https://fa.wikipedia.org/wiki
https://entertainment.howstuffworks.com/leisure/brain-games/pentago4.htm
نظر شما :