معرفی بازی «Quoridor (کریدور)» و بررسی استراتژی‌های برد این بازی

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۱ کد : ۲۵۲۸ معرفی بازی
«Quoridor ( کوریدر)» یک بازی استراتژی ادراکی است که تعداد بازیکنان این بازی ۲ یا ۴ نفر می¬باشد و توسط «Mirko Marchesi» ابداع شده است و کمپانی «Giamic Games» آن را منتشر کرده است. این بازی در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت جایزه «Mensa Mind Game» و «the Game Of The Year» در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، کانادا و بلژیک شده است.
معرفی بازی «Quoridor (کریدور)» و بررسی استراتژی‌های برد این بازی

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مترجمین: نیلوفر مصلح‌آبادی و رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

بررسی استراتژی برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

استراتژی‌های برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

 

معرفی بازی «Quoridor (کریدور)» و بررسی استراتژی‌های برد این بازی
«Quoridor ( کوریدر)» یک بازی استراتژی ادراکی است که تعداد بازیکنان این بازی ۲ یا ۴ نفر می¬باشد و توسط «Mirko Marchesi» ابداع شده است و کمپانی «Giamic Games» آن را منتشر کرده است. این بازی در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت جایزه «Mensa Mind Game» و «the Game Of The Year» در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، کانادا و بلژیک شده است.

 


قوانین:
قوانین بازی «Quoridor» بسیار ساده است و شما فقط می‌توانید به صفحه بازی نگاه کنید و بدون اینکه چیزی درباره بازی بخوانید شروع به بازی کنید. در ادامه خلاصه‌ای از قوانین بازی آورده شده است.
• صفحه بازی، یک صفحه مربعی ۹×۹ است. این بازی بین دو بازیکن انجام می‌شود. هر بازیکن یک مهره پیاده و ده دیوار دارد.
• پیاده هر بازیکن در یک طرف صفحه در فاصله مرکزی قرار داده می‌شود. هدف این بازی این است که شما بتوانید مهر‌ه‌ی خود را زودتر از دیگر بازیکنان به انتهای صفحه مقابل خود برسانید.
• در یک نوبت ممکن است یک بازیکن یک عمل انجام دهد: پیاده خود را حرکت دهد یا یک دیوار قرار دهد.

 


• پیاده‌ها در چهار جهت حرکت می کنند: بالا، پایین، چپ یا راست.
• دیوارها برای مسدود کردن یا ایجاد مزاحمت برای حریفان، قرار داده شده‌اند.
• دیوا‌ر‌هایی که یک بار روی صفحه قرار داده می‌شوند نمی‌توانند دیگر به مکان‌های دیگر منتقل شوند. دیوارها باید کاملاً روی صفحه قرار بگیرند.
• شما هرگز نمی‌توانید به طور کامل در برابر حریف دیوار قرار بدهید چراکه راه خودتان مسدود خواهد شد. همیشه باید برای هر بازیکن یک مسیر به سمت هدف باقی بماند.
حالا به سراغ اصول بازی می‌رویم.

 


قرار دادن دیوارها:
بازیکنان جدیدتر اغلب از قرار دادن دیوا‌ر‌ها در مقابل حریفان خود، چرخاندن پیاده‌ها به طور ۱۸۰ درجه و تماشای حریفان در احساسات گیجی و ناامیدی، بسیار خوشحال می‌شوند. بازیکنان باتجربه‌تر البته می‌دانند که این موضوع باعث می‌شود بازیکن جدیدتر بدون هیچ دیواری بازی را ادامه دهند و هیچ کنترلی روی صفحه نداشته باشد. در واقع، حرفه‌ای‌های این بازی این استراتژی را در پیش می‌گیرند و آن را ۱۸۰ درجه می چرخانند و دیوا‌رهای خود را ذخیره می‌کنند تا پیاده‌های خود را به سمت هدف سوق دهند. به لبه‌های صفحه بازی نگاه کنید و به یاد داشته باشید که چهار لبه وجود دارد. غیر معمول نیست که به سمت یک طرف حرکت کنید در حالی که یک مسیر باز در سمت دیگر باقی مانده است. در حالی که این مسیر در سمت دیگرصفحه همچنان باز است، حریف شما این فرصت را دارد که شما را کاملاً مسدود کرده و شما را به اطراف صفحه بازی بازگرداند و کارتان را بسیار دشوار کند. گذاشتن یک دیوار برای بستن مسیری دور از پیاده، گاهی سودمند است. اگر می‌بینید که با حریف برای بستن یک طرف صفحه بازی مسابقه می‌دهید، تنها در صورت پیش بودن از او برنده خواهید شد. سعی کنید وارد این مسابقات دیوارکشی نشوید. چرا که این کار فقط دیوارها را هدر می‌دهند و بهتر است جهت حرکت را تغییر دهید، یا پیاده خود را حرکت دهید تا وضعیت روی صفحه تغییر کند. دیوارگذاری بهینه کاری است که بیشترین میزان حرکت را به مسیر حریف شما اضافه کند. سعی کنید از دیوارهای خود بیشترین بهره را ببرید. از دیوارهای خود با هم استفاده کنید تا بازیکنان دیگر را مجبور کنید تا در اطراف آن‌ها حرکت کنند.

 

 

حرکت دادن پیاده:
در حالی که فقط ۱۰ دیوار دارید، اما تعداد حرکت نامحدودی دارید. این موضوع می‌تواند بدترین دشمن شما در هنگام تلاش برای محاسبه بعضی چیزها باشد، اما اگر مطمئن نیستید چه کاری انجام دهید، به طور کلی دیوارهای خود را ذخیره کنید و پیاده خود را حرکت دهید. به خاطر داشته باشید که دیوارها دو فضا را پوشش می‌دهند. هنگام برنامه ریزی حرکات خود، توجه کنید که دیوارهایی که در مسیر شما باشند یا دیوارهایی که در فضای درونی مسیر حرکت پیاده شما قرار می‌گیرند، می‌تواند علیه شما استفاده شوند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://quoridorstrats.wordpress.com/beginners-guide-rules-and-basics/
https://www.belloflostsouls.net/2020/05/board-games-retro-award-winning-strategy-game-quoridor-flies-under-the-radar.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Quoridor

 

 

کلید واژه ها: بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی


نظر شما :