قسمت پنجم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۳۰۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله‌ای با عنوان «بازی‌های مشارکتی: درس‌هایی که از بازی‌های رومیزی فراگرفته شده است» که توسط José P. Zagal ، Jochen Rick و Idris Hsi نوشته شده، سرفصل‌ها و نکاتی اشاره شده که برای محققان و علاقه‌مندان برجسته می‌کند چه عواملی باعث ایجاد یک بازی رومیزی تعاملی خوب می‌شود. درس‌هایی که به محققان این حوزه می‌آموزد راهکاری ایجاد یک بازی مناسب همکاری مشترک چیست.
قسمت پنجم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

مترجمین: فاطمه سادات سیدابراهیمی و محمد علیزاده

شاخصه‌های بازی تعاملی

در مقاله‌ای با عنوان «بازی‌های مشارکتی: درس‌هایی که از بازی‌های رومیزی فراگرفته شده است» که توسط José P. Zagal ، Jochen Rick و Idris Hsi نوشته شده، سرفصل‌ها و نکاتی اشاره شده که برای محققان و علاقه‌مندان برجسته می‌کند چه عواملی باعث ایجاد یک بازی رومیزی تعاملی خوب می‌شود. درس‌هایی که به محققان این حوزه می‌آموزد راهکاری ایجاد یک بازی مناسب همکاری مشترک چیست. بخشی از این موارد در زیر آورده شده است.

اول اینکه، بازی این اجازه و امکان را به بایکنان بدهد تا هر بازیکن بتواند در مورد حرکت و برنامه خود در بازی تصمیم بگیرد و این ویژگی که کل گروه به جای نفرات تصمیم بگیرند در بازی‌های برتر همکاری مشترک دیده نمی‌شود.

دوم اینکه، هر بازیکن هنگام تصمیم گیری نیاز به حضور و رفتار سایر اعضای گروه نداشته باشد.

سوم، بازیکنان باید بتوانند تشخیص دهند که چه عملکردهایی فواید یا پیامدهایی برای شخص و کل تیم به همراه داشته است.

چهارم، بازی باید با دادن نقش‌ها یا صفات منحصر به فرد به بازیکنان، به بازیکنانی که برای تیم فداکاری می‌کنند، پاداش دهد.

این محققان همچنین به دلیل بروز خطاهای زیر که باید برطرف شوند، به چالش‌های طراحی بازی‌های همکاری مشترک اشاره می‌کنند:

نوع بازی و حرکت یک بازیکن، بازی سایر بازیکنان را تحت تأثیر قرار دهد.

برای اینکه یک بازی تعاملی جذاب باشد، بازیکنان باید در نتیجه نهایی سرمایه‌گذاری کنند و برد بازی باید برای تمام بازیکنان، رضایت بخش باشد.

برای تکرار بازی، تجربه متفاوتی در بازی باید وجود داشته باشد و چالش‌هایی برای تکامل در بازیکنان ایجاد کند.

 

بازی همکاری مشترک Flash Point: Fire Rescue
 

صفحه بازی به عنوان حریف

شرکت کنندگان معمولاً در مقابل بازی قرار می‌گیرند. بازی‌های رومیزی مشارکتی عموماً شامل بازیکنانی می‌شوند که به نیروهای خودی در مقابل قدرت بازی وابسته هستند و هیچ بازیکنی در نقش مخالف یا Gamemaster در بازی حضور ندارد. به عنوان مثال، در پاندمیک (شیوع)، بازیکنان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا انواع مختلف بیماری‌ها را متوقف کنند، جلوی شیوع و گسترش آن‌ها را بگیرند و درمان کنند.

همچنین در برخی از بازی‌های تعاملی، بازیکنان در واقع با نیروهای مقابل در بازی همکاری می‌کنند. به عنوان مثال، در بازی" Max the Cat" بازیکنان در نقش موش‌هایی هستند که با ارائه شیر و سایر امکانات، گربه مهاجم را در شرایط صلح قرار می‌دهند. به این ترتیب، خواسته همه شرکت کنندگان در این سناریو برآورده می‌شود و در واقع یک تعامل و همکاری بین بازیکنان و صفحه بازی یا همان شرایط «برد-برد» ایجاد می‌شود.

 

صفحه بازی Space alert

مکانیزم شانس و تصادف

امروزه در بسیاری از بازی‌های همکاری مشترک، مکانیزم‌های تصادفی به تجربه متفاوت بازی برای چندین بار بازی کردن منجر می‌شود. تاس‌ها را می‌توان چرخاند، کارتها را می‌توان بر زد و از بین آن‌ها به تصادف کارت کشید، صفحه‌های مدولار و چرخشی را، که برای ایجاد اهداف، رویدادها و چالش‌های تصادفی آشکار شده است، به شکل‌های متفاوت چرخاند. این موارد تفاوت‌ها یا چالش موجود در بازی را فراهم می‌کند و بازی را به تدریج برای بازیکنان دشوار می‌کند. به عنوان مثال، در بازی" Save the Whales"، بازیکنان با هم کار می‌کنند تا نهنگ‌ها را از چالش‌های قرار داده شده در بازی، محافظت کنند - ضایعات رادیواکتیو، تجارت نهنگ‌ها و غیره برخی از این چالش‌ها هستند.

 

بازی تعاملی Mage Knight board game

تمرکز بر روی تم

وجود تم‌ها و اهداف مناسب در بازی‌های مشارکتی از موارد مهم در این نوع بازی‌ها به شمار می‌روند. تلاش برای انتخاب تم و هدف مناسب رضایت بازیکنان برای روبه‌رو شدن با چالش‌ها و موفقیت در برابر رقبا که با مکانیزم شانس با ما مواجه می‌شوند، به ارمغان می‌آورد. نتیجه تلاش بازیکنان برای پیروزی اغلب تا انتهای بازی مشخص نیست، بازی‌های همکاری مشترک سعی می‌کنند علاقه و تنش را در میان بازیکنان حفظ کنند. (و اغلب ایجاد می‌کنند)

نوع و میزان همکاری و ایجاد تغییرات در آن

اکثر این نوع بازی‌ها، توانایی مختلفی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد و یا مسئولیت‌های مختلفی را به بازیکنان می‌دهد که انگیزه همکاری می‌بخشند. برخی از بازی‌های تعاملی ممکن است با دادن شرایط شخصی به بازیکنان، یک لایه درونی اضافه داشته باشند. در Dead of Winter: A Cross Roads Game ، که یک بازی پایان جهان در ارتباط بازامبی‌هاست، برای پیروزی، بازیکنان باید به شرایط پیروزی جمعی و یک هدف شخصی دست یابند. Gloomhaven یک بازی رومیزی تعاملی برای ۱ تا ۴ بازیکن است که توسط Isaac Childres طراحی و توسط Cephalofair Games در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است و در آنجا هر بازیکن نیز یک هدف شخصی دارد. (برای آشنایی بیش‌تر با این بازی مقاله معرفی آن را از اینجا مطالعه کنید.)

 

بازی پندمیک (شیوع)

بازی پندمیک:

یه بازی دو تا چهار نفره خیلی فوق‌العادست که در آن شما نقش یک سری متخصص رو بازی می‌کنید که قرار است دنیا رو از نابودی توسط چهار بیماری فراگیر نجات بدهد. شما باید با همفکری و همکاری همدیگه برای این چهار بیماری درمان پیدا کنید و سعی کنید با پیش‌بینی درست موقعیت‌های خطرناک شیوع بیماری رو تحت کنترل خودتون در بیارید چیزی که بازی رو خیلی جذاب می‌کند سیستم هوش مصنوعی‌ای است که برای بازی طراحی شده بیماری‌ها بصورت خیلی سریع و هوشمندانه‌ای در دنیا در حال پخش شدن هستند و کافیه یک اشتباه کوچیک از شما رخ بده تا بیماری از یک کشور به کشور‌های اطراف برسد و کم کم کل دنیا پر از سرطان، طاعون، مرض، کثافت، بی‌شعور و (نفس عمیق طوری نشده، دفعه بعدی که بازی کنیم حتماً می‌بریم) هرکدوم از بازیکن‌ها هم یک شخصیت خاص دارند که قدرت‌های خیلی جالبی دارند، مثلاً یکی دانشمند و در پیدا کردن درمان از بقیه بهتر عمل می‌کند. یکی دیگر متخصص قرنطینه‌ست و مناطق تحت فشار و حساس نقشه رو کنترل می‌کند. متخصص پاکسازی هم میره سراغ جاهایی که شیوع بیماری داره از مرز کشورها بیرون می‌زند.

 

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative_board_game

 

مقالات مرتبط

قسمت اول انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت دوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت سوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت چهارم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بازی فکری بازی رومیزی دسته‌بندی بازی بردگیم بردگیم


نظر شما :