معرفی بازی‌های کلمه‌ای (Wordgames)

۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۳ کد : ۱۹۵۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله امروز، به معرفی دسته‌بندی دیگری از بازی‌های رومیزی می‌پردازیم. بازی‌های کلمه‌ای که از بازی‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند و در حال توسعه می‌باشند. این بازی‌ها، علاوه بر ماهیت سرگرمی که دارند، دارای اهداف آموزشی نیز می‌باشند و برای پرورش کاربرد و معانی کلمات نیز به کار می‌روند.
معرفی بازی‌های کلمه‌ای (Wordgames)

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargame)

قسمت دوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargame)

قسمت سوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

 

در مقاله امروز، به معرفی دسته‌بندی دیگری از بازی‌های رومیزی می‌پردازیم. بازی‌های کلمه‌ای که از بازی‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند و در حال توسعه می‌باشند. این بازی‌ها، علاوه بر ماهیت سرگرمی که دارند، دارای اهداف آموزشی نیز می‌باشند و برای پرورش کاربرد و معانی کلمات نیز به کار می‌روند.

 

معرفی Wordgames (بازی‌های کلمه‌ای)

همه ما تاکنون، حداقل یکبار جدول حروف متقاطع را حل کرده‌ایم و یا اینکه آن‌ها را در روزنامه‌ها و مجلات دیده‌ایم. این جداول و یا به عبارت دیگر این بازی‌ها، زیرمجموعه دسته‌ای از بازی‌ها به نام بازی‌های کلمه‌ای هستند. Wordgames (باز‌ی‌های کلمه‌ای) یا (پازل‌های کلمه‌ای یا بازی‌های جستجوی کلمه) بازی‌های گفتاری یا صفحه‌ای هستند که اغلب برای آزمایش توانایی زبان یا کشف ویژگی‌های آن طراحی شده‌اند. بازی‌های کلمه‌ای به طور کلی به عنوان منبع سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما علاوه بر این می‌توانند اهدفف آموزشی نیز داشته باشند. کودکان خردسال می‌توانند از انجام بازی‌هایی مانند پی‌شوم لذت ببرند، در حالیکه به طور طبیعی مهارت‌های مهم زبان مانند هجی کردن را نیز پرورش می‌دهند و همچنین به آن‌ها در ساختن جملات کمک می‌کنند. محققان دریافته‌اند بزرگسالانی که مرتباً جدول کلمات متقاطع را حل می‌کنند، که به آشنایی با واژگان بزرگ‌تری نیاز دارند، در اواخر زندگی عملکرد مغزی بهتری دارند.

نمایش‌های معروف بازی‌های کلمه‌ای در طول تاریخ پخش، بخش مهمی از برنامه‌های تلویزیون و رادیو بوده‌اند، از جمله Spelling Bee که اولین نمایش تلویزیونی بازی بود و Wheel of Fortune که طولانی‌ترین نمایش بازی‌های اشتراکی در ایالات متحده می‌باشد. در ایران نیز مسابقه تلویزیونی جدول تهیه و تولید شده که در این زمینه فعالیت کرده و از شبکه ۳ سیما پخش شده است.

 

 

دسته‌بندی بازی‌های کلمه‌ای

بازی‌های چیدمان حروف

در یک بازی چیدمان حروف، هدف این است که کلمات را از حروف داده شده تشکیل دهید. این بازی‌ها به طور کلی مهارت‌های واژگان و همچنین مهارت‌های تفکر جانبی را آزمایش می‌کنند. برخی از نمونه‌های بازی‌های چیدمان حروف شامل Scrabble ، Upwords ، Bananagrams ، Countdown و Paperback و همچنین بازی‌های فارسی اسم کارتیل و اسکربل است.

 

بازی اسکربل فارسی

بازی‌های با کاغذ و مداد

در یک بازی با کاغذ و مداد، بازیکنان کلمات خود را اغلب تحت محدودیت‌های خاصی می‌نویسند. به عنوان مثال، جدول کلمات متقاطع، بازیکنان را ملزم می‌کند تا از سرنخ‌هایی برای پر کردن یک شبکه با کلمات متقاطع با حروف خاص استفاده کنند. نمونه‌های دیگر بازی‌های کاغذ و مداد عبارتند از: Hangman ، Scattergories ، و Boggle و اسم و فامیل.

بازی‌های معنایی

بازی‌های معنایی با استفاده از معانی کلمات و دانش مشترک بازیکنان به عنوان یک مکانیزم، بر معناشناسی کلمات متمرکز می‌شوند. Mad Libs ، Blankety Blank ، Codenames (که نمونه فارسی آن نیز موجود است) و بازی شیرمرغ نمونه‌هایی از بازی‌های معنایی هستند.

 

بازی شیرمرغ

بازی‌های کلمه‌ای در عصر امروز

به عنوان بخشی از «عصر طلایی» و امروزی بازی‌های رومیزی، طراحان، انواع مختلفی از بازی‌های جدید و غیرسنتی کلمه‌ای را ایجاد کرده‌اند که غالباً دارای قوانین پیچیده‌تری هستند. بازی‌هایی مانند Codenames ، Decrypto و Anomia همگی پس از سال ۲۰۱۰ طراحی شدند و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفتند. بازی‌های موبایلی مانند Words with Friends و Word Connect نیز بازی‌های کلمه‌ای را برای مخاطبان عصر امروزی به ارمغان آورده‌اند. در ایران نیز این بازی‌های موبایلی با نام‌هایی چون آمیرزا و فندق مشهور شده‌اند.

 

بازی معروف آمیرزا

بازی‌های کلمه‌ای در رسانه‌ها

بسیاری از بازی‌های رایج کلمه‌ای، با نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های رادیویی سازگار شده‌اند. همچنین علاوه بر مثال‌های ذکر شده در بالا، نمایش‌هایی مانند Lingo ، Says You! ، Catchphrase و Only Connect نیز یا در ارتباط با بازی‌های کلمه‌ای هستند یا عناصری از بازی‌های کلمه‌ای را شامل می‌شوند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Word_game

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری


نظر شما :