قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸ کد : ۱۶۷۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های جنگی(Wargames) نوعی بازی استراتژیک است که جنگ را به صورت واقعی شبیه‌سازی می‌کنند، که مغایر با بازی‌های استراتژی انتزاعی مانند شطرنج است. بازی‌های جنگی ممکن است برای تفریح‌‌، آموزش افسران نظامی به عنوان تکنیک تفکر استراتژیک یا مطاله ماهیت درگیری‌های احتمالی انجام شود. بسیاری از بازی‌های جنگی، نبردهای خاص تاریخی را بازآفرینی می‌کنند و می‌توانند کل جنگ‌ها، یا هرگونه عملیات جنگی، نبردها یا درگیری‌های سطح پایین را در خود پوشش دهند. بسیاری از آن‌ها جنگ زمینی را شبیه سازی می‌کنند، اما بازی‌های جنگی برای نبردهای دریایی و هوایی نیز وجود دارد.
قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

مترجم: علی علیزاده

 

مقالات مرتبط

قسمت پنجم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت ششم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت هفتم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت هشتم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت نهم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

 

بازی‌های جنگی ( wargames )

بازی‌های جنگی ( Wargames ) نوعی بازی استراتژیک است که جنگ را به صورت واقعی شبیه‌سازی می‌کنند، که مغایر با بازی‌های استراتژی انتزاعی مانند شطرنج است. بازی‌های جنگی ممکن است برای تفریح‌‌، آموزش افسران نظامی به عنوان تکنیک تفکر استراتژیک یا مطالعه ماهیت درگیری‌های احتمالی انجام شود. بسیاری از بازی‌های جنگی، نبردهای خاص تاریخی را بازآفرینی می‌کنند و می‌توانند کل جنگ‌ها، یا هرگونه عملیات جنگی، نبردها یا درگیری‌های سطح پایین را در خود پوشش دهند. بسیاری از آن‌ها جنگ زمینی را شبیه‌سازی می‌کنند، اما بازی‌های جنگی برای نبردهای دریایی و هوایی نیز وجود دارد.

 

 

برخی از نویسندگان ممکن است از تمرینات میدانی یک ارتش به عنوان "بازی‌های جنگی زنده" یاد کنند، اما برخی از مؤسسات مانند نیروی دریایی ایالات متحده این مسئله را قبول ندارند. به همین ترتیب، فعالیت‌هایی مانند پینت بال، ورزش‌هایی بیشتر از بازی‌های جنگی هستند.

بازی‌های جنگی مدرن در اوایل قرن نوزدهم در آلمان اختراع شد و سرانجام ارتش آلمان بازی‌های جنگی را به عنوان راهی برای آموزش افسران خود و توسعه دادن اصول خود در پیش گرفت. پس از اینکه آلمان، فرانسه را در جنگ بین فرانسه و آلمان شکست داد، بازی‌های جنگی به طور گسترده‌ای توسط افسران نظامی در کشورهای دیگر پذیرفته شد. علاقه مندان غیرنظامی نیز برای سرگرمی بازی‌های جنگی را بازی می‌کردند، اما این موضوع تا قبل از توسعه بازی‌های جنگی الکترونیکی مصرفی در دهه ۱۹۹۰ سرگرمی خاصی بود.

 

بازی رومیزی جنگی memoir'۴۴

بازی‌های جنگی نظامی در مقابل بازی‌های جنگی تجاری ( military vs commercial )

بازی جنگی نظامی، بازی جنگی است که توسط ارتش به عنوان ابزاری مهم برای آموزش یا تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازی جنگی تفریحی، بازی‌ای است که اغلب در یک زمینه رقابتی برای سرگرمی انجام می‌شود.

بازی‌های جنگی تفریحی می‌توانند موضوعات متنوعی از قبل از تاریخ گرفته تا مدرن را، حتی نبردهای فانتزی یا علمی تخیلی را پوشش دهند. آن‌هایی که شامل تسلیحات و تاکتیک‌های مدرن نیستند، به طور محدود مورد توجه ارتش قرار دارند، اگرچه بازی‌های جنگی که نبردهای مشهور تاریخی را پوشش می‌دهند، می‌توانند مورخان نظامی را مورد توجه قرار دهند.

 

تمرین افسران جنگی با بازی‌های رومیزی

همانطور که از بازی‌های جنگی نظامی برای آماده سازی افسران برای جنگ واقعی استفاده می‌شود، طبیعتاً تأکید زیادی بر واقعیت و وقایع کنونی وجود دارد. سازمان‌های نظامی معمولاً در مورد بازی‌های جنگی فعلی خود پنهانی عمل می‌کنند و این امر طراحی بازی جنگی نظامی را به یک چالش تبدیل می‌کند. داده‌هایی که طراحان به آن نیاز دارند، مانند ویژگی‌های عملکردی سلاح‌ها یا محل قرارگیری پایگاه‌های نظامی، اغلب طبقه بندی می‌شوند، که این امر بررسی دقیق مدل‌های بازی‌ها را برای طراحان دشوار می‌کند. این عمل محرمانه، همچنین اگر بازی قبلاً به مشتری تحویل داده شده باشد، انتشار اصلاحات بازی را دشوارتر می‌کند. سپس سطح بازیکنان کوچک‌تر وجود دارد. درحالیکه که یک بازی جنگی تجاری ممکن است هزاران یا حتی میلیون‌ها بازیکن داشته باشد، بازی‌های جنگی نظامی تمایل دارند که سطح کوچک‌تری از بازیکنان را در اختیار داشته باشند، بنابراین این امر سنجیدن میزان بازخورد بازی را برای طراحان دشوار می‌کند. در نتیجه، خطاهای موجود در مدل‌های بازی‌های جنگی همچنان پابرجا هستند.

 

بازی رومیزی جنگی Risk

اگرچه طراحان بازی‌های تجاری تمایل مصرف کننده و بازخورد بازیکنان را در نظر می‌گیرند، اما محصولات آن‌ها به طور معمول با رویکرد "مصرف کردن یا رها کردن" طراحی و فروخته می‌‌‌شود. در مقابل، بازی‌های جنگی نظامی معمولاً توسط ارتش که قصد استفاده از آن‌ها را دارد، سفارش داده می‌شوند. اگر یک بازی جنگی توسط چندین مشتری سفارش داده شود، پس طراح باید خواسته‌های رقابتی آن‌ها را پیش ببرد. این امر می‌تواند منجر به پیچیدگی زیاد، هزینه‌های بالای توسعه و محصولی در معرض خطر شود که هیچکس را راضی نمی‌کند.

 

بازی رومیزی جنگی memoir'۴۴

بازی‌های جنگی تجاری تحت فشار بیشتری قرار دارند تا محصولی را تحویل دهند که تجربه لذت بخشی را برای بازیکنانی که انتظار دارند رابط کاربر پسند، منحنی یادگیری معقول، گیم پلی هیجان انگیز و… داشته باشند، فراهم کنند. در مقابل، سازمان‌های نظامی معمولاً بازی‌های جنگی را به‌عنوان یک ابزار و فرایند سخت و مشکل می‌بینند و بازیکنان اغلب با صراحت مجبور به استفاده از هر آنچه در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌شوند.

 

بازی رومیزی جنگی blood rage

بازی‌های جنگی نظامی که توسط یک داور یا خود بازیکنان داوری می‌شوند (بازی‌های جنگی دستی)، در مقایسه با بازی‌های جنگی تفریحی به طور معمول مدل‌ها و محاسبات ساده‌ای دارند. حتی ممکن است به داورها اجازه داده شود تا با استفاده از تخصص خود تصمیمات خودسرانه بگیرند. یک دلیل این امر، کوچک نگه داشتن منحنی یادگیری است. بازیکنان بازی‌های جنگی تفریحی معمولاً تمایل دارند که بازی‌های جنگی زیادی را تجربه کنند (این رفتار به عنوان یک عادت بسیار معمول شناخته می‌شود)، بنابراین یادگیری یک بازی جنگی جدید پیچیده، اگر به اندازه کافی شبیه آن‌هایی باشد که قبلاً بازی کرده‌اند، آسان است. در مقابل، افسران نظامی معمولاً تجربه کمی در بازی کردن بازی‌های جنگی دارند یا اصلاً تجربه‌ای ندارند. دلیل دوم این است که اطلاعات فنی مورد نیاز برای طراحی یک مدل دقیق و جامع، مانند ویژگی‌های عملکرد یک جت جنگنده، اغلب طبقه بندی می‌شوند.

 

 

بررسی اجمالی

تعریف دقیق کلمه" wargame" از یک نویسنده به نویسنده دیگر و از یک تشکیلات به تشکیلات دیگر متفاوت است. برای جلوگیری از سردرگمی، این بخش تعریف کلی استفاده شده از این کلمه در این مقاله را بررسی می‌کند.

  • یک بازی‌جنگی، یک درگیری مسلحانه را شبیه سازی می‌کند، اعم از یک نبرد، یک رشته عملیات جنگی یا حتی یک جنگ کامل. بازی‌های جنگ تجاری، درگیری مسلحانه را شبیه سازی نمی‌کنند و بنابراین از محدوده این مقاله خارج می‌شوند.
  • بازی جنگی یک بازی خصمانه است. باید دو طرف مخالف وجود داشته باشد که بازیکنان آن‌ها هوشمندانه به تصمیمات یکدیگر واکنش نشان دهند.
  • یک بازی جنگی شامل استفاده از نیروها و تسلیحات واقعی نمی‌شود. این تعریف توسط دانشکده نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می‌شود. برخی از نویسندگان از اصطلاح "بازی‌های جنگی زنده" برای بازی‌هایی استفاده می‌کنند که از نیروهای واقعی در میدان استفاده می‌کنند، اما این مقاله در عوض از آن‌ها به عنوان تمرین‌های میدانی یاد می‌کند.

 

 

 

زمینه و سناریو

یک بازی جنگی باید دارای شرایطی باشد که براساس برخی از دوره‌های تاریخی جنگ بنا شده باشد تا مشخص شود جنگجویان چه سلاح‌هایی را می‌توانند در اختیار داشته باشند و در چه محیطی می‌جنگند. یک موقعیت تاریخی، به طور دقیق یک دوران واقعی جنگ را به تصویر می‌کشد. در بین بازی‌های جنگی تفریحی، محبوب ترین بازی جنگی، بازی جنگ جهانی ۲( world war 2) است. بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های جنگی نظامی، جنگ‌های دوران مدرن را ترجیح می‌دهند. یک موقعیت فانتزی، دنیای خیالی را به تصویر می‌کشد که در آن جنگجویان از سلاح‌های تخیلی یا تجارتی استفاده می‌کنند، اما باید به اندازه کافی شبیه به برخی از دوره‌های تاریخی جنگ باشد به گونه‌ای که مبارزان به روشی آشنا و معتبر به نبرد بپردازند. به عنوان مثال، بازی Warhammer Age of Sigmar جادوگر و اژدها دارد، اما این جنگ بیشتر بر اساس جنگ قرون وسطایی است (مانند: نیزه داران، کمانداران، شوالیه‌ها و…)

 

 

سناریوی بازی‌های جنگی شرایط درگیری خاص را از جمله، طرح زمین تا ترکیب دقیق نیروهای جنگی تا اهداف مأموریت بازیکنان و… را شبیه سازی می‌کند. بازیکنان جنگ‌های نظامی تاریخی اغلب نبردهای تاریخی را دوباره به نمایش می‌گذارند. به طور جایگزین، بازیکنان ممکن است یک سناریوی خیالی بسازند. طراحی سناریوی متعادل درصورتی که هرکدام از بازیکنان در صورتی که بازی تخیلی باشد، شانس یکسان و منصافانه‌ای برای برنده شدن داشته باشند، آسان‌تر است. بازی‌های جنگی رومیزی معمولاً سناریوی ثابتی دارند.

 

 

سطح جنگ‌ها

سطح جنگ یک بازی جنگی محدوده سناریو، واحد اصلی فرماندهی و میزان پایین بودن سطحی که فرایند‌ها در آن از هم جدا می‌شوند را مشخص می‌کند.

در سطح تاکتیکی، سناریوی بازی یک تک جنگ است. واحد اصلی فرماندهی، یک سرباز منفرد یا یک گروه کوچک از سربازان است. دامنه زمانی سناریوی بازی، برحسب دقیقه زمان‌بندی شده است. در این سطح بازی، ویژگی‌های خاص سربازان و تسلیحات آن‌ها با جزئیات شرح داده شده است. یک نمونه از بازی‌های سطح تاکتیکی، بازی Flames of War (شعله‌های جنگ) می‌باشد، که در آن بازیکنان از مجسمه‌های مینیاتوری برای نشان دادن سربازان جداگانه استفاده می‌کنند و آن‌ها را با یک مدل معیار در میدان جنگ به اطراف منتقل می‌کنند.

در سطح عملیاتی، این سناریو یک کارزار نظامی است و واحد اصلی فرماندهی، گروه بزرگی از سربازان است. در این سطح، نتایج نبردها معمولاً با یک محاسبه ساده تعیین می‌شود.

در سطح استراتژیک، سناریو یک جنگ کامل است. در این سطح به بازیکن نگرانی‌های سطح بالاتر مانند اقتصاد، تحقیقات و سیاست را نشان داده می‌شود. بازه زمانی بازی برحسب ماه‌ها و سال‌ها زمان‌بندی شده است.

 

 

مثال‌ها:

  • شعله‌های جنگ ( Flames of War ) یک بازی مینیاتوری تاریخی در سطح تاکتیکی است که نبردهای زمینی را در طول جنگ جهانی دوم شبیه سازی می‌کند.

 

بازی رومیزی جنگی Flames of War

  • Tacspiel یک بازی جنگی در سطح عملیاتی است که در دهه ۱۹۶۰ توسط ارتش ایالات متحده برای تحقیق در مورد جنگ چریکی توسعه یافت.
  • قلب‌های آهنی ۴ ( Haerts of Iron IV ) یک بازی رایانه‌ای در سطح استراتژیک است که در اواسط قرن بیستم ساخته شده است.

 

بازی رومیزی جنگی Hearts of Iron IV

  • بال‌های جنگ ( Wings of War ) یک بازی جنگی تاریخی در سطح تاکتیکی است که جنگ‌های هوایی جنگ جهانی اول را شبیه سازی می‌کند.
  • Star Wars : X_Wing یک بازی جنگی فانتزی است که قوانین آن بر اساس بازی Wings of War ساخته شده است.

 

بازی رومیزی جنگیStar War: X_Wing

 

در قسمت آینده توصیف بازی‌های جنگی، به شرح تاریخچه ابداع بازی‌های جنگی و روند توسعه این صنعت در کشورهای مختلف و پیشرفت آن در سطح بازی‌های رومیزی و بازی‌های کامپیوتری خواهیم پرداخت.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Wargame

https://boardgamegeek.com/boardgamecategory/1019/wargame

کلید واژه ها: بردگیم بردگیم ببروبازیکن بازی فکری بازی رومیزی دسته‌بندی بازی


نظر شما :