قسمت نهم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۱ کد : ۱۵۰۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های فکری رومیزی ماجراجویی به رده‌ای از بازی‌های رومیزی گفته می‌شود که در آن یک بازیکن به عنوان یک شخصیت با ویژگی‌های شخصی منحصربه‌فرد بازی می‌کند. بازیکنان در جریان بازی و از طریق گیم‌پلی امکان رشدو پیشرفت را به دست می‌آورند. این پیشرفت معمولاً از نظر افزایش ویژگی‌های شخصیتی ممکن است در بازی بروز پیدا کنند، یا توانایی‌ها و تجهیزات جدیدی در روند بازی کسب کنند.
قسمت نهم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

مترجم: فاطمه سادات سیدابراهیمی

 

مقالات مرتبط

قسمت چهارم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت پنجم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت ششم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت هفتم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت هشتم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

بازی‌های ماجراجویی

بازی‌های فکری رومیزی ماجراجویی به رده‌ای از بازی‌های رومیزی گفته می‌شود که در آن یک بازیکن به عنوان یک شخصیت با ویژگی‌های شخصی منحصربه‌فرد بازی می‌کند. بازیکنان در جریان بازی و از طریق گیم‌پلی امکان رشدو پیشرفت را به دست می‌آورند. این پیشرفت معمولاً از نظر افزایش ویژگی‌های شخصیتی ممکن است در بازی بروز پیدا کنند، یا توانایی‌ها و تجهیزات جدیدی در روند بازی کسب کنند.

برگیم‌های ماجراجویی غالباً مضامین قهرمانی، اکتشاف و حل معما دارند. داستان بازی در پشت چنین بازی هایی اغلب دارای عناصر خارق العاده‌ای است و شخصیت‌ها را به نوعی درگیر می‌کند.

 

 

این دسته از بازی‌ها از دهه ۷۰ میلادی به صورت جدی مورد توجه طراحان، تولیدکنندگان و بازیکنان بازی‌های رومیزی قرار گرفتند. بازی‌های رومیزی ماجراجویی اغلب مکانیزم‌های مختلف بازی نقش‌آفرینی، مانند امتیاز تجربه و خلق شخصیت را در قالب بازی صفحه ادغام می‌کنند. ریشه این دو رده بازی به یک‌دیگر گره خورده است. در اوایل دهه ۱۹۷۰، دیو آرنسون ( Dave Arneson ) بازی نقش‌آفرینی خود یعنی Blackmoor را به گروهی از دوستان بازیکن خود معرفی کرد. یکی از این بازیکنان، گری گیگاکس، برای تولید Dungeons & Dragons با Arneson همکاری کرد. یکی دیگر از اعضای آن گروه بازی، Dave Megarry ، از این تجربه برای طراحی بازی رومیزی Dungeon استفاده کرد! این بردگیم که در سال ۱۹۷۵ تولید شد به عنوان اولین بازی رومیزی ماجراجویی شناخته شد. در حقیقت، اصطلاح «بازی های ماجراجویی» در دهه ۱۹۷۰ به آنچه بعداً به عنوان بازی‌های نقش‌آفرینی در tabletop معروف شد، اشاره داشت و تنها بعداً با بازی‌های رومیزی ارتباط پیدا کرد.

 

 

این ژانر در دهه ۱۹۸۰ رونق خاصی پیدا کرد، هنگامی که سه رویکرد اصلی این نوع بازی‌ها در این دهه نشانه‌گذاری شد:

  • بازی‌های ماجراجویی فانتزی رقابتی، نشانه‌گذاری شده توسط Dungeon و به ویژه با ظهور کارگاه و ورکشاپ آموزی بازی‌ها با عنوان Talisman در ۱۹۸۳)
  • بازی‌های ماجراجویی اکتشافی همکاری مشترک، بازی Arkham Horror در این زمینه پیشگام بود که در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط Chaosium عرضه شد.
  • بازی‌های ماجراجویی فانتزی همکاری مشترک، ترکیبی از دو رویکرد دیگر، برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ شرکت آمریکایی Milton Bradley Company ، بازی HeroQuest را با این نگرش وارد بازار کرد.

در دهه ۱۹۹۰، به دلیل رونق و شکوفایی بازی‌های کلکسیونی، هر دو بازی رومیزی ماجراجویانه و tabletop RPG با کاهش شدید محبوبیت روبرو شدند.

 

 

شرکت Fantasy Flight Games که در مینه‌سوتا مستقر است در زمینه طراحی و انتشار بردگیم‌های نقش‌آفرینی و بازی‌های کارتی فعالیت می‌کند. این شرکت به ترتیب با Runebound (2004)، نسخه دوم Arkham Horror (2005) و Descent: Journeys in the Dark (2006)، هر سه رویکرد بازی‌های ماجراجویانه را به بازار برگرداند. شرکت‌های دیگری در این ژانر وارد شدند تا ذهنیت خود را به بازی‌های ماجراجویانه اضافه کنند. از جمله کمپانی Atlas Games که با انتشار بازی کارتی Dungeoneer در سال ۲۰۰۳ وارد این عرصه شد و یا در همین سال بازی Return of the Heroes که توسط Pegasus Spiele تولید شد و یکی از اولین نمونه‌های ژانر برای به کارگیری مکانیزم Eurogame بود - چیزی که Fantasy است.

 

 

در دهه ۲۰۱۰، ژانر بازی ماجراجویی به ریشه‌های خود برگشته بود که Wizards of Coast ، صاحبان جدید Dungeons & Dragons IP ، بازی‌های ماجراجویی فانتزی تعاملی خود را بر اساس نسخه چهارم D&D: Castle Ravenloft (2010)، Wrath of Ashardalon (2011)، Legend of Drizzt (2011)، منتشر کردند.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://boardgamegeek.com/boardgamecategory/1022/adventure

https://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_board_game

کلید واژه ها: بردگیم بردگیم ببروبازیکن بازی فکری بازی رومیزی دسته‌بندی بازی


نظر شما :