قسمت ششم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۳۵۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
“Theme” واژه‌ای است که در دنیای بازی‌های رومیزی و اسکیپ‌روم‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، اما تعبیر آن به طرز حیرت انگیزی سخت است. به طور کلی، تم شالوده تمام جنبه‌های خلاقانه یک بازی است و فراتر از استخوان‌بندی‌های مکانیزم بازی و قوانین آن است. تم شامل دستورالعمل بازی، داستان و کارهای گرافیکی و هنری یک بازی می‌شود.
قسمت ششم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

مترجمین: فاطمه سادات سیدابراهیمی و محمد علیزاده

مقالات مرتبط

قسمت اول انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت دوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت سوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت چهارم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت پنجم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

بازی‌های تماتیک (۱)

درمقابل رده بازی‌های انتزاعی که پیش از این آن‌ها را معرفی کردیم، بازی‌های تماتیک قرار می‌گیرند که در این مقاله به معرفی و تعریف این نوع بازی‌های رومیزی خواهیم پرداخت.

تم بازی به داستان و موضوعی گفته می‌شود که بازی حول آن جریان پیدا می‌کند. برای بسیاری از بازی‌ها تم مشخصی در نظر گرفته نمی‌شوند. بازی‌های انتزاعی معمولاً در این دسته قرار می‌گیرند. و یا بازیکنان بدون توجه به تمی که در پس زمینه بازی ادر نظر گرفته شده، بازی را انجام می‌دهند. به طور مثال شطرنج یکی از بازی‌هایی است که بازیکنان آن را به عنوان یک بازی فکری بدون تم معمولاً درنظر می‌گیرند. (در مقاله‌ای به داستان بازی شطرنج با روایتی از شاهنامه پرداختیم که از اینجا می‌توانید آن را مطالعه کنید.)

 

 

تم یک بازی می‌تواند بسیار انتزاعی باشد، در مقابل یک بازی می‌تواند بسیار داستان محور باشد و موضوعی رازآلود داشته باشد. توجه به تم‌ها راهی مناسب برای یافتن بازی‌هایی است که ممکن است مورد علاقه ما باشند. تم‌هایی مانند طنز، زامبی و ماجراجویی فقط برخی از آن‌ها هستند.

“Theme” واژه‌ای است که در دنیای بازی‌های رومیزی و اسکیپ‌روم‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، اما تعبیر آن به طرز حیرت انگیزی سخت است. به طور کلی، تم شالوده تمام جنبه‌های خلاقانه یک بازی است و فراتر از استخوان‌بندی‌های مکانیزم بازی و قوانین آن است. تم شامل دستورالعمل بازی، داستان و کارهای گرافیکی و هنری یک بازی می‌شود.

 

 

دسته‌بندی تم‌ها می‌تواند بسیار گسترده باشد. دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل «فانتزی»، «داستان علمی»، «تاریخی» یا حتی «هیولا» یا «غذا» را می‌توان برای یک بازی در نظر گرفت.

در موارد دیگر، هر چند، تم بازی فردی با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می‌گیرد. ممکن است در مورد تاریخ تجارت ادویه کنتور: اسپیس رد با تمی تاریخی یا به طور خاص جنگ Rising سن که مبتنی بر فرهنگ و اساطیر ژاپنی است و تمی فانتزی دارد، صحبت کنیم.

 

 

تم‌های مشترک در بازی‌های رومیزی

در رویکرد اول، تم، اغلب روشی برای دسته‌بندی بازی‌ها در کنار هم است و از روشی مشابه ژانرهای ادبی برای این دسته‌بندی استفاده می‌شود. با گروه‌بندی بازی‌ها به صورت تماتیک، می‌توانید بازی‌های جدید را به افرادی پیشنهاد دهید که یک تم را به تمی دیگر، ترجیح می‌دهند یا از این طریق، چارچوب دیگری وجود خواهد داشت که در آن می‌توان بازی‌هایی را مقایسه کرد که نوعی شباهت با هم دارند. ناشران بازی باید هنگام کار روی یک بازی، تم را در این سطح در نظر بگیرند، زیرا برخی از تم‌ها، مانند علمی تخیلی و فانتزی، از لحاظ آمار فروش، بهتر از سایر تم‌ها خریداری شده‌اند.

از نگاه دوم، تم برای توصیف و ارزیابی یک بازی استفاده می‌شود. یک منتقد بازی ممکن است در مورد چگونگی ارتباط مکانیزم‌ها اجزای بازی، قوانین، گیم‌پلی و داستانی که تم بازی ایجاد می‌کند صحبت کند، هم‌چنین می‌توان با توصیف کردن تم، به دیگران ایده واضح‌تری از آن‌چه در بازی اتفاق می‌افتد، ارائه داد. برخی از بازی‌ها به تمی که برای آن‌ها به کار گرفته، نزدیک هستند، مکانیزم‌ها روایتی را که جنبه‌های خلاقانه برای آن نقل می‌کند، ترسیم می‌کنند. بسیاری از طراحان به سادگی از تم استفاده می‌کنند تا ظاهر و احساس بازی را برانگیزند در حالی که مکانیزم‌های بازی به صورت مستقل عمل می‌کنند.

 

 

هر ساله با انتشار هزاران بازی رومیزی، پیگیری برای شناخت هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه، غیرممکن است. با این حال، اگر دامنه نگرش خود را به رویکرد اول که در مورد آن صحبت کردیم- به معنای دسته بندی بازی‌ها بر اساس تم- محدود کنیم، می‌توان کلیت‌تم و داستان بازی‌ها را فراگرفت.

در مقاله بعدی با محبوب‌ترین تم‌های بازی‌های رومیزی آشنا خواهیم شد و برخی از معروف‌ترین بازی‌های تماتیک که تم و داستان آن‌ها مورد توجه منتقدین واقع شده، معرفی خواهیم کرد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://boardgaming.com/themes

https://www.board-game.co.uk/board-game-themes/

 

کلید واژه ها: دسته‌بندی بازی بردگیم بردگیم بازی رومیزی ببروبازیکن


نظر شما :

صادق هادی ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۹
با سلام و عرض خدا قوت در دسته بندی های اول تا پنجم در پایان لینک دسته بندی های قبلی را هم گذاشته بودید اما در بخش ششم لینک موارد قبلی را نگذاشتید اگر همه لینک ها را در بخش آخر گذاشته بودید برای ارجاع دهی کار خوبی بود.
پاسخ مدیر سایت ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۴

سلام دوست عزیز، ممنون از مشارکت شما. در ابتدای مطلب لینک قسمت‌های قبلی موجود است.