قسمت هشتم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۴۵۲ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
برای هر دسته‌بندی از بازی‌ها، تم‌هایی وجود دارد. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که این تم بر نحوه بازی واقعاً تأثیر بگذارد. هنگامی که ارتباط بین تم بازی و مکانیک آن به وجود می‌آید، گیمرها اغلب در مورد تم شخصی بازی در حال بحث و گفتگو هستند و نه داستان بازی در سطح وسیع.
قسمت هشتم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

مترجم: فاطمه سادات سیدابراهیمی و محمد علیزاده

 

مقالات مرتبط

قسمت سوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت چهارم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت پنجم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت ششم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت هفتم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

 

تماتیک (۳)

در قسمت سوم از معرفی بازی‌های تماتیک، ارتباط بین تم و مکانیزم‌های بازی‌ها را بررسی می‌کنیم و با مقایسه بازی‌های تماتیک با سایر بازی‌ها، از گستردگی دنیای بازی‌های رومیزی خواهیم گفت.

 

بازی قرن: جادوی ادویه ( Century: Spice Road)

تم و مکانیک

برای هر دسته‌بندی از بازی‌ها، تم‌هایی وجود دارد. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که این تم بر نحوه بازی واقعاً تأثیر بگذارد. هنگامی که ارتباط بین تم بازی و مکانیک آن به وجود می‌آید، گیمرها اغلب در مورد تم شخصی بازی در حال بحث و گفتگو هستند و نه داستان بازی در سطح وسیع.

به عنوان مثال، در Century: Spice Road ممکن است بپرسیم که داستان و تم بازی مربوط به تجارت ادویه قرن هفدهم است در حالی که در مکانیک بازی تأثیر تم چقدر است (پاسخ: خیلی زیاد نیست)، یا اینکه در ارباب حلقه‌ها ( Lord of Rings ) تم به چه میزان بازیکنان را جذب می‌کند (پاسخش این است: خیلی خوب).

این پاسخ‌ها ما را به دو دسته بسیار گسترده سوق می‌دهد

  • بازی‌هایی که در آن تم به شدت با مکانیک‌های بازی گره خورده است.
  • بازی‌هایی که در آن تم و داستان آزادانه قرار گرفته و آن‌چنان با مکانیزم‌های بازی درگیر نمی‌شود.

 

بازی جنگ حلقه‌ها ( War of the Ring)

بازی‌های تماتیک

بازی‌هایی که تم و مکانیزم آن‌ها با هم گره خورده است، از طریق گیم پلی به بازیکنان طعم واقعی داستان فردی را می‌دهد. ما از War of the Ring نام بردیم، جایی که بازیکنان اساساً نگاه و احساس داستان Lord of Rings را از طریق نقشه دقیق، مینیاتورها و قوانینی که داستان را برمی انگیزد، مجدداً بازسازی می‌کنند. این یکی از راه‌ها برای پیوند دادن موضوع و مکانیزم است. با استفاده از مکانیزم داستان بازی را بیان کنید.

روش دیگر استفاده از مکانیزم ایجاد تجربه کردن تم درحین بازی است. به عنوان مثال، بسیاری از بازی‌های ترسناک از مکانیزم‌هایشان استفاده می‌کنند تا با به کار بردن چیزی مانند مکانیزم خائن و جاسوس ( traitor mechanic ) (جایی که یکی از بازیکنان به گروه خیانت می‌کند، در واقع احساس ترس و اضطراب را در بازیکنان ایجاد کنند) یا آهسته ساختن هیولا‌های بیشتر و وحشتناک‌تر.

به طور کلی این بازی‌ها دشوارتر از بازی های با داستان آزادتر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. این مسئله تا حدی به این دلیل است که ایجاد یک بازی در جایی که مکانیزم‌ها تم را ایجاد می‌کنند، برای یک طراح بسیار پیچیده‌تر است، چرا که محدودیت‌های به مراتب بیشتری وجود دارد و مکانیزم‌ها باید برای ایجاد این چنین بازی‌ای، هدفمند باشند تا یک تجربه بسیار خاص ایجاد کنند. با این حال، اگر آن‌ها آن را کنار هم بگذارند، بازی اغلب طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کند و ستایش‌های زیادی را به دست می‌آورد.

برای گیمرهایی که تم‌های خاصی را دوست دارند، این نوع بازی‌ها غالباً یک تجربه خارق العاده خواهند بود، اگرچه در صورتی که طرفدار تم نباشند، در حالی که بازیکنان دیگر از این موضوع هیجان زده شوند، سخت‌تر درک می‌کنند. بعید است که بسیاری از افرادی که Lord of Rings را دوست ندارند، بخواهند مثلاً War of the Ring را بازی کنند. با این حال، بازی‌های برتر در این گروه اغلب توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و به عنوان بهترین بازی‌ها شناخته می‌شوند.

 

بازی عجایب هفتگانه (7 Wonders)

بازی‌های با تم آزاد

دسته بزرگ‌تر، بازی هایی هستند که موضوع بسیار آزادانه با مکانیزم ارتباط برقرار کرده است و یا حتی کاملاً جدا از هم هستند. اینها بازی‌هایی هستند که می‌توانید تقریباً همه مکانیزم‌ها را یکسان نگه‌دارید، تم دیگری را در روند بازی قرار داده و باز هم حس کنید. بسیاری از بازی‌های محبوب‌تر و سبک‌تر مانند کاتان Catan و عجایب هفتگانه 7 Wonders در این دسته قرار می‌گیرند.

در این دسته‌بندی یک تم ضعیف باعث می‌شود یک بازی بدتر نشود، این یک نوع تجربه متفاوت است. اغلب به این صورت است که تم‌ها برای افرادی که سعی می‌کنند برای اولین بار بازی را انتخاب کنند، نشانه‌های کم‌تری را ارائه می‌دهند، اما شما هم کمتر احتمال دارد که در افرادی که با این داستان ارتباط ندارند، وارد صحبت و گفتگو شوید.

در حالی که این نوع بازی‌ها غالباً داستانی را به همان اندازه بازی‌های تماتیک نشان نمی‌دهند، طراحان آزادی بیش تری در انواع مکانیزم‌های مورد استفاده خود دارند. جای تعجب نیست که بسیاری از بازی‌های خلاقانه‌تر از لحاظ مکانیزم، مانند اولین بازی Deck-building ، Dominion ، دارای تم‌های بسیار آزادی هستند.

 

بازی اونیتاما (onitama)

سرانجام، باید به بازی‌های انتزاعی نیز اشاره کنیم. بازی‌های انتزاعی به هیچ وجه تمی ندارند. در نهایت می‌توان داستانی برای آن‌ها بیان کرد که فقط به صورت نمادین ارائه می‌شود. بسیاری از بازی‌های کلاسیک مانند شطرنج، ریورسی (اتللو) و گو ( Go ) انتزاعی هستند، اما بسیاری از بازی‌های مدرن بسیار خوب مانند اونیتاما ( Onitama ) و کندو ( Hive ) نیز وجود دارند که در این دسته قرار می‌گیرند.

بهترین بازی‌های انتزاعی نشان می‌دهد که یک بازی حتی اگر تقریباً داستان و تمی هم نداشته باشد می‌تواند عالی باشد، اما آن‌ها نباید از بهترین بازی‌های تماتیک جدا شوند، این نشان می‌دهد که چقدر تم و مکانیک می‌توانند ادغام شوند.

بحث در ارتباط با تم و داستان به ما نشان می‌دهد که سرگرمی در بازی‌های رومیزی چقدر گسترده و متنوع است، برجسته کردن چند نوع بازی کاملاً متفاوت برای لذت بردن ما از بازی های فکری کار آسانی است.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://boardgaming.com/themes

https://www.board-game.co.uk/board-game-themes/

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بازی رومیزی دسته‌بندی بازی بردگیم بردگیم بازی فکری


نظر شما :