معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۷ کد : ۲۰۳۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
به طور کلی، بازی‌های رومیزی را می‌توان به سه ژانر اصلی دسته‌بندی کرد. بازی‌های آلمانی یا خانوادگی، بازی‌های اروپایی و بازی‌های آمریکایی. هر کدام از این ژانرهای مختلف، خصوصیات مخصوص به خود را دارند (هر چند که در سال‌های اخیر و باز هم مانند دیگر انواع سرگرمی، این ژانرها در حال تلفیق شدن با همدیگر هستند. در مقاله امروز، به معرفی بازی‌های اروپایی ( Eurogames ) می‌پردازیم.
معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول معرفی بازی‌های جنگی (Wargame)

قسمت دوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargame)

قسمت سوم معرفی بازی‌های جنگی (Wargames)

معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

 

به طور کلی، بازی‌های رومیزی را می‌توان به سه ژانر اصلی دسته‌بندی کرد. بازی‌های آلمانی یا خانوادگی، بازی‌های اروپایی و بازی‌های آمریکایی. هر کدام از این ژانرهای مختلف، خصوصیات مخصوص به خود را دارند (هر چند که در سال‌های اخیر و باز هم مانند دیگر انواع سرگرمی، این ژانرها در حال تلفیق شدن با همدیگر هستند. در مقاله امروز، به معرفی بازی‌های اروپایی ( Eurogames ) می‌پردازیم.

 

 

معرفی بازی‌های اروپایی ( Eurogames )

بازی‌های اروپایی که به آن بازی صفحه‌ای به سبک آلمانی، بازی آلمانی یا بازی به سبک اروپایی نیز گفته می‌شود، دسته‌ای از بازی‌های رومیزی است که به طور کلی دارای تعامل غیر مستقیم بازیکن و اجزای فیزیکی انتزاعی است. بازی‌های اروپایی، گاهی اوقات با بازی‌های رومیزی به سبک آمریکایی که به طور معمول شانس، درگیری و درام بیشتری دارند، در تضاد هستند. انتزاعی بودن بازی‌های اروپایی معمولاً کمتر از بازی‌های شطرنج یا Go است، اما نسبت به بازی‌های جنگی بیشتر انتزاعی‌اند. به همین ترتیب، آن‌ها معمولاً به فکر و برنامه‌ریزی بیشتری احتیاج دارند.

 

بازی Carcassonne

تاریخچه

می‌توان گفت بازی‌های سبک آلمانی محل ظهور بازی‌های اروپایی بوده است. این سبک که از دل تلاش برای نوسازی آلمان، بعد از جنگ جهانی دوم سر بر آورد، با هدف نزدیک‌کردن اعضای خانواده و تنش‌زدایی از بدنه‌ی جامعه، سر و شکل گرفت و در اواسط دهه‌ی نود میلادی کاملاً به سبکی قابل تعریف در دنیای بازی رومیزی بدل شد. از ویژگی‌های این سبک استفاده از مواد و متریال طبیعی (چوب، مقوا) در بازی است. همچنین این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با حضور مقدار مشخصی از شانس، امکان بُردن در بازی را برای تمام اعضای خانواده فراهم کنند. به عنوان مثال هم بازی Carcassonne را در این بخش معرفی می‌کنیم. در عرض یک دهه، از دل بازی‌های آلمانی، سبک اروپایی Euro Games سر بر آورد که بازی‌هایی هستند با هدف ایجاد چالش بیشتر برای بازیکنان. این سبک که به بازی گیمرها نیز مشهور است، با مکانیزم‌های جدید، روش‌های متنوع امتیازگیری، استفاده از مضامین صلح‌طلبانه، و تعامل غیرخصمانه در بازی، در ۲۰ سال اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته به گونه‌ای که بسیاری از بازی‌های نامزد دریافت جایزه‌ی اشپیل یا Spiel des Jahres در سالیان اخیر، در این سبک جای دارند.

 

بازی Samurai

مشخصات

بازی‌های اروپایی تمرکز خود را بر اقتصاد و به دست آوردن منابع می‌گذارند تا جنگ مستقیم و از شانس محدودی نیز برخوردار هستند. آن‌ها همچنین با باز‌‌ی‌های استراتژیک انتزاعی مانند شطرنج تفاوت دارند و به جای جنگ مستقیم بر توسعه فردی تأکید می‌کنند. بازی‌های اروپایی همچنین بر چالش‌های مکانیکی سیستم‌های خود در مورد مطابقت سیستم‌ها با مضمون بازی تأکید دارند. آن‌ها به طور کلی ساده‌تر از بازی‌های جنگی هستند که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از ناشرانی مانند SPI و Avalon Hill منتشر شدند، اما با این وجود اغلب عمق بازی قابل توجهی دارند. یکی از پیامدهای محبوبیت روزافزون این سبک، گسترش پیچیدگی این بازی‌ها بوده است.

 

بازی The Settlers of Catan

مشوق برای بازی‌های اجتماعی

در حالی که بسیاری از بازی‌ها (به خصوص بازی‌های استراتژیک) با علاقه توسط گیمرها به عنوان یک سرگرمی انجام می‌شود، در بیشتر موارد، بازی‌های اروپایی بسیار مناسب بازی‌های اجتماعی هستند. مطابق با این کارکرد اجتماعی، ویژگی‌های مختلف بازی‌ها به خوبی از آن جنبه پشتیبانی می‌کنند و این موارد در کل سبک رایج است. برخلاف بازی‌هایی مانند Risk یا Monopoly ، که در آن‌ها یک بازی نزدیک می‌تواند به مدت نامحدود ادامه یابد، بازی‌های اروپایی معمولاً مکانیزمی برای متوقف کردن بازی در زمان مشخص بازی خود دارد. مکانیزم‌های معمول شامل تعداد مشخصی چرخش در بازی یا کاهش منابع محدود بازی است. زمان بازی از نیم ساعت تا چند ساعت متغیر است. به طور کلی بازی‌های اروپایی تعداد مشخصی بازیکن مانند شطرنج ندارند. اگرچه تعداد قابل توجهی از بازی‌های به سبک آلمانی وجود دارد که دقیقاً برای دو بازیکن طراحی شده است، اما بیشتر بازی‌ها می‌توانند از دو تا شش بازیکن داشته باشند. بازی‌های شش نفره تا حدودی نادر هستند یا مانند The Settlers of Catan یا Carcassonne به گسترش نیاز دارند. بازیکنان به جای اینکه در یک گروه مشارکتی یا یک تیم، به بازی کنند، به صورت جداگانه برای خود بازی می‌کنند.

 

بازی Power Grid

بدون حذف بازیکن

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این بازی‌ها، عدم حذف بازیکن است. حذف بازیکنان قبل از پایان بازی مغایر با جنبه اجتماعی چنین بازی‌هایی تلقی می‌شود. بیشتر این بازی‌ها برای نگه داشتن همه بازیکنان در بازی تا زمانی که ممکن است طراحی شده‌اند. سیستم‌های امتیازدهی بازی‌های اروپایی اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امتیازات پنهان یا پاداش‌های پایان بازی می‌توانند بازیکنی را که به نظر می‌رسد در پایان بازی از بقیه عقب‌تر است، به یکباره از دیگران جلوتر قرار د هد که نمونه آن بازی Power Grid است که در آن ترتیب چرخش توسط تعداد شهرها تعیین می‌شود. ویژگی دوم این است که بازی‌های اروپایی چندین مسیر پیروزی دارند و اغلب برای سایر بازیکنان مشخص نیست که کدام بازیکن کدام مسیر استراتژیک را دنبال می‌کند. مکانیزم‌های متعادل‌سازی اغلب در قوانین ادغام می‌شوند و به بازیکنان عقب افتاده مزایای کمی می‌دهند و رهبران نیز با کمی مانع روبرو می‌شوند. این موضوع کمک می‌کند تا رقابت بازیکنان تا آخر بازی حفظ شود.

 

بازی Ticket To Ride

مکانیزم‌های بازی

در بازی‌های اروپایی، طیف گسترده‌ای از مکانیزم‌ها یا مکانیک‌های اغلب نوآورانه استفاده می‌شود و از مکانیزم‌های آشنا مانند پرتاب تاس، استفاده نمی‌شود. اگر یک بازی صفحه داشته باشد، معمولاً نامنظم است. این صفحه غالباً تصادفی است (مانند Settlers of Catan ) یا دارای عناصر تصادفی است (مانند Tikal ). بعضی از صفحه‌ها صرفاً جنبه سازمانی دارند و فقط به سهولت بازی کمک می‌کنند. نمونه‌های آن Puerto Rico و Princes of Florance می‌باشد. عناصر تصادفی اغلب وجود دارند، اما معمولاً بر بازی مسلط نیستند. در حالی که قوانین بازی‌ها از سبک تا متوسط است، اما عمق بازی را امکان پذیر می‌کند. ۶ نمونه از مکانیزم‌های موجود در بازی:

  • Tile placement (قرار دادن کاشی)
  • Auctions (حراجی‌ها)
  • Trading/Negotiation (تجارت / مذاکره)
  • Set Collections (مجموعه)
  • Area Control (کنترل منطقه)
  • Worker Placement or Role Selection (جایگزینی کارگر یا انتخاب نقش)

 

 

تصادفی نبودن

طراحی‌های بازی‌های اروپایی تمرکز زیادی بر عناصر شانس و تصادفی ندارند. غالباً، تنها عنصر تصادفی بازی، توزیع منابع یا زمین در اول بازی یا (به ندرت کمتر) ترتیب تصادفی مجموعه‌ای از کارت‌های رویداد یا هدف خواهد بود. نقشی که مکانیزم‌های عمدی تصادفی در سبک‌های دیگر این بازی‌ها ایجاد کرده‌اند، با غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار سایر بازیکنان انجام می‌شود. نمونه‌هایی از این بازی‌ها عبارتند از: Carcassonne ، Puerto Rico ، Imperial و Bruxelles .

از آنجا که بازی‌های اروپایی در تقابل با بازی‌های آمریکایی می‌باشد، در قسمت آینده، به معرفی بازی‌های آمریکایی ( Amerigame ) خواهیم پرداخت.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurogame

https://roomizgames.ir/2018/10/18/board-games-schools-brief/

https://www.zoomg.ir/2018/10/16/297470/zoomcast-a-look-into-different-boardgame-genres/

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری


نظر شما :