معرفی بازی‌های کارتی (Card Games)

۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۳ کد : ۲۱۴۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقالات قبلی بیان کردیم که بازی‌های رومیزی دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند از جمله بازی‌های جنگی (Wargames)، بازی‌های کلمه‌ای (Wordgames) و… . نوع دیگری از این دسته‌بندی وجود دارد که به بازی‌های کارتی (Cardgames) معروف می‌باشند. اگر یه گیمر واقعی و یا حداقل یک گیمر آماتور باشید، حتماً می‌دانید که این بازی‌های در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده می‌باشند. در مقاله امروز، به توصیف این دسته از بازی‌ها می‌پردازیم.
معرفی بازی‌های کارتی (Card Games)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

 

معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

معرفی بازی‌های آمریکایی (Amerigames)

معرفی بازی‌های آلمانی (GermanGames)

 

معرفی بازی‌های کارتی (Cardgames)

در مقالات قبلی بیان کردیم که بازی‌های رومیزی دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند از جمله بازی‌های جنگی (Wargames)، بازی‌های کلمه‌ای (Wordgames) و… . نوع دیگری از این دسته‌بندی وجود دارد که به بازی‌های کارتی (Cardgames) معروف می‌باشند. اگر یه گیمر واقعی و یا حداقل یک گیمر آماتور باشید، حتماً می‌دانید که این بازی‌های در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده می‌باشند. در مقاله امروز، به توصیف این دسته از بازی‌ها می‌پردازیم.

 


بازی با کارت نوعی از بازی است که از کارت‌های بازی به عنوان ابزار اصلی که بازی با آن انجام می‌شود، اعم از سنتی یا خاص بازی، استفاده می‌شود. تعداد بیشماری بازی کارتی وجود دارد، مانند بازی پوکر. تعداد کمی از بازی‌های کارتس که با کارت‌های سنتی انجام می‌شوند، با برگزاری مسابقات بین‌المللی به طور رسمی قوانین استانداردی دارند، اما بیشتر آن‌ها بازی‌های مردمی هستند که قوانین آ‌ن‌ها براساس منطقه، فرهنگ و شخص متفاوت است. یک بازی کارتی با یک دسته از کارت‌های بازی انجام می‌شود که از نظر اندازه و شکل یکسان هستند. هر کارت دو طرف دارد، رو و پشت. به طور معمول پشت کارت‌ها قابل تشخیص نیستند. روی کارت‌‎ها ممکن است همه منحصر به فرد باشند، یا ممکن است موارد تکراری وجود داشته باشند. در یک بازی کارتی، ترکیب و مشخصات کارت‌ها برای هر بازیکن مشخص است.

 


در بازی‌های کارتی، کارت‌ها فقط از یک طرف به طور جداگانه قابل شناسایی هستند، به طوری که هر بازیکن فقط کارت‌هایی را که در دست خودش دارد می‌داند ولی از کارت‌هایی که در اختیار شخص دیگری است، اطلاع ندارد. به همین دلیل بازی‎های کارتی اغلب به عنوان بازی‌های شانسی شناخته می‌شوند که این موضوع متفاوت از بازی‌های استراتژیک، جایی که موقعیت بازی به طور کامل برای همه بازیکنان در طول بازی قابل مشاهده است، می‌باشد. در بسیاری از بازی‌ها که عموماً در خانواده بازی‌های کارتی قرار ندارند، در واقع برای برخی از جنبه‌های گیم پلی خود از کارت استفاده می‌شود. برخی از بازی‌هایی که در ژانر بازی‌های کارتی قرار می‌گیرند، شامل یک صفحه بازی هستند. نکته قابل توجه در این مورد این است که گیم پلی بازی‌های کارتی عمدتاً به استفاده از کارت توسط بازیکنان بستگی دارد (صفحه بازی راهنمای نگهداری امتیازات یا قرار دادن کارت است)، در حالی که بازی‌های رومیزی (ژانر اصلی بازی‌های غیرکارتی که از کارت استفاده می‌کنند) به طور کلی بر روی موقعیت بازیکنان در صفحه بازی تمرکز و از کارت‌ها برای مقاصد ثانویه استفاده می‌کنند.

 


انواع بازی‌های کارتی
بازی‌های کارتی حقه‌ای

هدف این دسته از بازی‌ها، بازی در چند دور یا ترفندهایی است که در هر کدام از آن‌ها هر بازیکن یک کارت از دست خود بازی می‌کند و بر اساس مقادیر کارت‌های بازی شده یک بازیکن برنده می‌شود یا کارت‌های بازی شده را جمع می‌کند. هدف خاص در هر بازی متفاوت است و می‌تواند شامل گرفتن هرچه بیشتر کارت‌ها، گرفتن هرچه بیشتر کارت‌های امتیازدهی در دورهای برنده شده، گرفتن کارت‌های کمتر در حد امکان، گرفتن کارت و امتیاز خاصی در یک دست یا گرفتن تعداد دقیقی از کارت‌ها و امتیازات در بازی باشد.Bridge ، Whist، Euchre، 500، Spades و بازی‌های مختلف بازی Tarot نمونه‌های مشهوری هستند.

 

بازی Old Maid


بازی‌های تطبیقی
هدف بازی‌های تطبیقی (یا گاهی اوقات «ترکیبی»)، بدست آوردن گروه‌های خاصی از کارت‌های بازی قبل از حریف است. در بازی Rummy این کار از طریق کشیدن و دور ریختن انجام می‌شود و گروه‌ها را melds می‌نامند. بازی Mahjong یک بازی کاملاً مشابه است که در آن به جای کارت با کاشی بازی می‌شود. نمونه‌های دیگری از این دسته از بازی‌ها Go Fish و Old Maid هستند.

 

بازی Uno


بازی‌های ریختنی
در این دسته از بازی‌‌ها، بازیکنان با یک کارت شروع می‌کنند و هدف از این بازی این است که هر بازیکن اولین بازیکنی باشد که تمام کارت‌های دست خود را دور می‌اندازد یا خالی می‌کند. بازی‌های متداول شامل Crazy Eights، Uno و Daihinmin هستند. برخی از بازی‌های از نوع تطبیقی نیز از نوع بازی‌های ریختنی هستند از جملهPaskahousu ، Phase 10 ، Rummikub، بازی بلوفی I Doubt It و بازی‌‌های کودکان Musta Maija و Old Maid، در هر دو دسته قرار می‌گیرند.

 

بازی Scopa


بازی‌های بگیر و جمع کن
هدف از این بازی‌ها این است که یک بازیکن همه کارت‌ها را بدست آورد. به عنوان مثال بیشتر بازی‌های جنگی مانند Slapjack از این نوع بازی‌ها است. Ratscrew نیز بازی دیگری در این سبک می‌باشد.
بازی‌های ماهیگیری
در بازی‌های ماهیگیری، کارت‌های در دست بازیکنان در برابر دسته‌ای از کارت‌های پخش شده روی میز بازی قرار می‌گیرند و بازیکنان در صورت تطابق کارت‌هایشان با کارت‌های رومی میز، آن‌ها را می‌گیرند. بازی‌های ماهیگیری در بسیاری از کشورها، از جمله چین، که در آن بسیاری از بازی‌های مختلف ماهیگیری وجود دارد، محبوب هستند. Scopa یکی از بازی‌های ملی ایتالیا محسوب می‌شود. Seep یک بازی کلاسیک هندی است که عمدتاً در مناطق شمالی هند محبوب است. Tablanet نیز یک بازی به سبک ماهیگیری است که در بالکان محبوب است.

 


بازی‌های مقایسه‌ای
بازی‌های کارتی مقایسه‌ای نوعی از بازی است که در آن ارزش کارت‌های موجود در دست بازیکنان برای تعیین برنده مقایسه می‌شود. Poker، Blackjack و Baccarat نمونه‌هایی از این نوع بازی‌های کارتی هستند.
بازی‌های تک‌نفره
بازی‌ها طوری طراحی شده‌اند که توسط یک بازیکن انجام می‌شوند. بیشتر بازی‌ها با طرح خاصی از کارت‌ها به نام تابلو آغاز می‌شوند و هدف این است که یا یک طرح نهایی با جزئیات بیشتری بسازید یا تابلو قرعه کشی یا سهام را با انتقال همه کارت‌ها پاک کنید.

 

بازی Go Fish


بازی‌های چند ژانری
بسیاری از بازی‌های کارتی عناصر و قوانین خود را از بیش از یک نوع بازی وام می‌گیرند. رایج ترین ترکیب بازی‌های تطبیقی و بازی‌های ریختنی است. بازی‌هایی همانند Old Maid و Go Fish از این نوع هستند. با این حال، بسیاری از بازی‌های چند ژانری شامل مراحل مختلف بازی برای هر دست هستند که شامل بازی‌هایی مانند Pinochle، Belote Poke،Gleek ، Skitgubbe و Tichu می‌باشند.

 

بازی Yu-Gi-Oh


بازی‌های کارتی جمع‌آوری
بازی‌های کارتی قابل جمع‌آوری (CCG) به صورت انحصاری یک بازی کارتی است. CCGها یک بازی استراتژیک بین دو بازیکن هستند، اگرچه بازی چند نفره نیز وجود دارد. هر دو بازیکن دارای یک دسته شخصی ساخته شده از یک مجموعه بسیار بزرگ از کارت‌های منحصر به فرد در بازار تجاری هستند. این کارت‌ها ماموریت‌ها، هزینه‌ها و هنرهای مختلفی دارند. بدست آوردن کارت‌های مختلف باعث جمع شدن بازی می‌شود و کارت‌ها در بازار ثانویه به فروش می‌رسند. Magic: The Gathering و Yu-Gi-Oh! نمونه‌های مشهوری از این دسته از بازی‌ها هستند.

 

بازی Set


انواع دیگر بازی‌های کارتی
بسیاری از بازی‌های کارتی دیگر نیز بصورت تجاری یا آماتوری طراحی و منتشر شده‌اند. در بعضی موارد، این بازی‌ها از قانون استاندارد ۵۲ کارته استفاده می‌کنند، اما هدف آن‌ها منحصر به فرد است. به عنوان مثال در بازی Eleusis، بازیکنان در تلاش برای کشف قوانین اساسی ساخته شده توسط فروشنده، با کارت‌های واحدی بازی می‌کنند و به آن‌ها قانونی یا غیرقانونی بودن بازی گفته می‌شود. با این حال در بیشتر این بازی‌ها معمولاً از کارت مخصوص بازی (یا انواع مختلف آن) استفاده می‌شود. بدین ترتیب دسته کارت‌‎ها معمولاً اختصاصی هستند، اما ممکن است توسط بازیکنان بازی ایجاد شوند. بازی‌هایUno ،Phase 10 ، Set و 1000 Blank White Cards محبوب‌ترین کارت‌های مخصوص این دسته هستند. 1000 Blank White Cards از این نظر منحصر به فرد است که کارت‌های بازی را بازیکنان بازی هنگام بازی طراحی می‌کنند.

 


بازی‌های کارتی تخیلی
بسیاری از بازی‌ها، از جمله بازی‌های کارتی، توسط نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی و فیلمنامه‌نویسان ساخته شده‌اند تا فرهنگی را که در داستان به تصویر کشیده شده است، بیاموزند. از این بازی‌ها معمولاً به عنوان پرکننده اوقات در دورهمی‌های خانوداگی یا دوستانه استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات درام حول بازی انجام می‌شود. برخی از این بازی‌ها با دارا بودن مالکیت معنوی و ایجاد یک پایه و قاعده مناسب برای بازی، به بازی‌های واقعی تبدیل می‌شوند، در حالی که برخی دیگر، مانند بازی Exploding Snap که برگرفته از امتیاز هری پاتر می‌باشد، فاقد توصیف کافی قوانین هستند یا روی کارت‌ها یا سخت‌افزارهای دیگر وابسته هستند و یا اینکه غیرقابل اجرا یا از نظر ساخت فیزیکی غیرممکن هستند.

در مقاله بعدی، به بررسی ساختار بازی‌های کارتی و همچنین قوانین مورد استفاده در این بازی‌ها می‌پردازیم.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع

‌‌‌‌‌‌
https://en.wikipedia.org/wiki/Card_game


 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری دسته‌بندی‌ بازی بازی‌ کارتی Cardgames


نظر شما :