به خط کردن تاس‌ها! (Dice Stacking)

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۸ کد : ۲۲۳۳ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
ما، اوقات بسیاری برای سرگرمی خودمان یا جلب توجه دیگران به انجام کارهای عجیب‌وغریب روی می‌آوریم. برای مثال روی هم چیدن و برج ساختن با هرآنچه دم دستمان است. این برج‌ها می‌توانند از جنس سنگ باشند یا کتاب یا... . معروف‌ترینشان هم لیوان‌های پلاستیکی هستند که در کشورمان نیز مسابقات فراوانی برایش برگزار شده است(لیوان‌چینی). این بار می‌خواهیم به برج‌های تاسی اشاره کنیم و نکاتی بگوییم تا شما هم بتوانید این ستون‌ها را بسازید.
به خط کردن تاس‌ها! (Dice Stacking)

نویسنده: سید‌علی طباطبایی
مترجم: فائزه فودازی

مطالب مرتبط:
معرفی بازی کاستل (Nox)
معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)
معرفی بازی سِت (Set)
معرفی بازی Merlin
معرفی بازیCrown of Emara

 

ما، اوقات بسیاری برای سرگرمی خودمان یا جلب توجه دیگران به انجام کارهای عجیب‌وغریب روی می‌آوریم. برای مثال روی هم چیدن و برج ساختن با هرآنچه دم دستمان است. این برج‌ها می‌توانند از جنس سنگ باشند یا کتاب یا… . معروف‌ترینشان هم لیوان‌های پلاستیکی هستند که در کشورمان نیز مسابقات فراوانی برایش برگزار شده است(لیوان‌چینی). این بار می‌خواهیم به برج‌های تاسی اشاره کنیم و نکاتی بگوییم تا شما هم بتوانید این ستون‌ها را بسازید.

 


چیدن تاس‌ها روی هم در واقع یک هنر نمایشی شبیه ژانگولربازی یا تردستی است که در آن تاس‌ها را در یک لیوان می‌گذارند و برای ساخت یک ستون عمودی از تاس، لیوان را به صورت وارونه قرار می‌دهند و حرکت می‌دهند. هیچ ترفندی به جز اصول علمی وجود ندارد! در این حالت برج به خاطر نیروی گریز از مرکز و اینرسی ثابت می‌ماند و خراب نمی‌شود. واکنش اکثر افراد وقتی برای اولین بار تاس‌ها را روی هم می‌بینند، حیرت آور است. حیرت ببیشتر زمانی است که افراد خود موفق به چیدن تاس‌ها می‌شوند. البته فراموش نکنید آموختن هر هنر و مهارتی نیازمند تکرار و تمرین است.
چیدمان‌های مختلف تاس، رنگ تاس، الگوهای چیدمان و لوازم جانبی، درجه‌های متفاوتی از پیچیدگی و دشواری را به‌وجود می‌آورند. چیدن تاس‌ها روی هم معمولاً با تاس‌های سنگینی انجام می‌شود که بسیار استفاده شده‌اند زیرا لبه‌های خورده‌شده و وزن زیاد آنها هنگام چیده شدن، کار را راحت‌تر می‌کند.

 


در آلمان اولین مسابقات قهرمانی چیدن تاس ها روی هم در ماه مه ۲۰۰۸ برگزار شد. قوانین مسابقات شامل استفاده از صفحه تاس مخصوص بازیکنان است که حرکت های مختلف را نشان می‌دهد. همچنین در این مسابقات دو بخش وجود دارد: سرعت و دقت. در بخش سرعتی هرکس بتواند در زمان کمتری تعداد تاس مشخص شده را بچیند برنده است و در بخش دقت، هر شخص که بتواند تعداد تاس بیشتری را روی هم قرار دهد به نحوی که نریزند برنده می‌شود.
ابتدا تاس‌ها با لیوان برداشته می‌شوند و به دلیل حرکت لیوان مانند یک سطل آب که به اطراف چرخانده می‌شود، تاس‌ها در برابر فروریختن مقاومت می‌کنند. در نتیجه، تاس‌ها درون لیوان می‌مانند و به اطراف می لغزند انگار که یک جسم واحد هستند.


اما چگونه خودمان انجام دهیم؟
قدم اول: آنچه شما نیاز دارید.
برای شروع چیدن تاس‌ها روی هم، فقط به موارد زیر نیاز دارید:
- تعدادی تاس
- یک لیوان
به طور تخصصی‌تر:
- اولویت اول: تاس سنگین، اولویت دوم: تاس استاندارد، اولویت سوم: تاس لبه گرد
- اولویت اول: لیوان Speed stacks ، اولویت دوم: لیوان yahtzee ، اولویت سوم: لیوان پلاستیکی کوتاه

 


قدم دوم: نحوه عملکرد
وقتی اولین تاس را بر می‌دارید، لیوان را به عقب و جلو چرخانده، زاویه‌های مشابه را متناوبا تکرار کنید. تاس‌ها با ثابت نگه داشتن لیوان فقط روی دو حالت، به اطراف کناره‌های آن می‌لغزند. حرکت یکنواخت، تاس را به یک اندازه چرخانده و تاس‌ها درون لیوان جمع می‌شوند. هنگامی که لیوان را روی میز متوقف می‌کنید، تاس به سمت مخالف لیوان می‌چرخد و متوقف می‌شود و به خاطر نیرویی که با کشیدن لیوان ایجاد شده است به ستون تبدیل می‌شوند.

 


قدم سوم: برداشتن تاس
برداشتن تاس ممکن است پیش پا افتاده باشد، اما این بخشی است که اکثر مردم اشتباه می‌کنند.
ابتدا با زاویه ۴۵ درجه تاس را بردارید. هنگام چیدن تاس، جهت ها را به راحتی تغییر دهید و همانطور که به سمت بالا می‌رود، لیوان را تقریباً با زاویه ۹۰ درجه نگه دارید. این روند را تکرار کنید تا زمانی که همه تاس‌های مورد نظر در لیوان قرار گیرند، شبیه به نگه داشتن یک توپ در گهواره.
توجه: این کار را دور از پنجره تمرین کنید تا زمانی که بر آن مسلط شوید. امکان شکستگی پنجره‌ها یا سیاهی چشم است!

 


قدم چهارم: توقف تاس
این قسمت سخت ماجرا است. اگر مرحله ۳ را پشت سر گذاشتید، به شما تبریک می گوییم چون جلوتر از بیشتر مردم هستید.

اکنون، برای چیدن تاس‌ها، نوسان فعلی خود را قطع کنید، و سپس لیوان را به سمت زمین بلغزانید، انگار نوسان دیگری اتفاق افتاده. شما تقریباً تاس را فریب می‌دهید که انگار دوباره لیوان را چرخانده‌اید. سپس کمی می‌ایستید.
توضیح آن بسیار دشوار است. مهمترین نکته در مورد این مسئله این است که باید خیلی کم بایستید. به تمرین نیاز دارد این عمل. خیلی تمرین. اگر به کمک نیاز دارید، فیلم ها را در یوتیوب تماشا کنید. آنها بسیار مفید هستند.

قدم پنجم: تغییرات
چیدن تاس می‌تواند بسیار گسترده باشد. تغییرات زیادی در چیدمان اصلی وجود دارد که فقط با تخیل شما ایجاد می‌شوند، بنابراین ما در اینجا لیست طولانی نمی‌آوریم.
تغییرات معمول عبارتند از:
- توقف لیوان و ساخت برج تاسی در یک نقطه خاص
- توقف لیوان و ساخت برج تاسی در مناطق کوچک (معمولاً در مکعب‌های روبیک یا چینش‌های دیگر)
- تاس ها را روی هم قرار دهید، سپس تاس ها را با لیوان یکی یکی از حذف کنید(Downstacks).
-همه در یک: گرفتن تاس‌ها در یک نوسان با استفاده از چیدن آن‌ها پشت هم.
خصی که واقعاً می تواند محدودیت های چیدن تاس‌ها را افزایش دهد، دنیز(Dennis) است. او پیشگام چیدن تاس‌ها روی هم است و بسیار شگفت انگیز می‌باشد.

 


قدم ششم: اجرا کنید!
این ترفند بسیار چشمگیر است و اگر این کار را در انظار عمومی انجام می‌دهید، انتظار داشته باشید افراد بخواهند تاس یا لیوان را بررسی کنند. اگر بگویید هیچ ترفندی وجود ندارد، مردم معمولاً شما را باور نمی‌کنند. بنابراین پیش بروید و آن‌ها را مسخره کنید. بعد از تلاش آن‌ها برای برداشتن یک تاس و شکست خوردنشان، ادعا کنید قدرت‌های ماورایی دارید، فقط برای اینکه شکست سختی بخورند. خوش می‌گذرد!
موفق باشید!

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.


منابع:


www.toddstrong.com/dicestacking.php
www.instructables.com/Basic-Dice-Stacking
www.en.wikipedia.org/wiki/Dice_stacking

 

 


نظر شما :

مهمان ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰
مقاله ی بسیار خوبی بود. خسته نباشید