چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۲۴۳۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
هیچ کسی دوست ندارد که در یک رقابت بازنده باشد. اما اینکه شما در یک بازی رومیزی، ویدئویی و… بازنده باشید، به این معنا نیست که کل آن رقابت را به دیگران واگذار کنید. در این مقاله چند نکته را برای حفظ خونسردی و آرامش شما در مواردی که کار آن طور که شما می‌خواستید پیش نرفته‌اند و همچنین مقابله با احساس کم‌ارزشی و داشتن احساسی مثبت، بیان می‌کنیم.
چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

مترجمان: رعنا نبئی و سیده فاطمه سهرابی

ویراستار: علی علیزاده

مطالب مرتبط

انتشار فراخوان رویداد «بازی‌دانان»

مزایای شرکت در مسابقات طراحی بازی

چگونه در یک مسابقه برنده شویم؟

چگونه انگیزه‌نامه بنویسیم؟ یا چگونه به سوال «دلیل و انگیزه شرکت در این رویداد چیست؟» پاسخ دهیم؟

بعد از شکست در طراحی یک بازی رومیزی چه کنیم؟

 

چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!
هیچ کسی دوست ندارد که در یک رقابت بازنده باشد. اما اینکه شما در یک بازی رومیزی، ویدئویی و… بازنده باشید، به این معنا نیست که کل آن رقابت را به دیگران واگذار کنید. در این مقاله چند نکته را برای حفظ خونسردی و آرامش شما در مواردی که کار آن طور که شما می‌خواستید پیش نرفته‌اند و همچنین مقابله با احساس کم‌ارزشی و داشتن احساسی مثبت، بیان می‌کنیم.

 


با اینکه شما افراد بالغی هستید، اما امری طبیعی است که درگیر گرما و شور و هیجان رقابت شوید. وقتی این اتفاق می‌افتد، حتی بالغ‌ترین افراد هم می‌توانند مثل یک کودک رفتار کنند؛ غر بزنند و خشمگین شوند. این امر که شما بخواهید در همه رقابت‌ها برنده شوید بسیار با اهمیت می‌باشد، اما به یاد داشته باشید که این باخت است که شما را در مسیرتان قرار می‌دهد، بنابراین در هنگام باختن، این موارد را در ذهن داشته باشید.

 


اعتراف کنید که احساساتتان برحق و درست است.
به طور منطقی، احساس خشم، ناامیدی یا ناراحتی برای باخت در یک بازی رومیزی نامعقول است. خب حدس بزنید چه شده؟ احساسات معمولاً عقلانی نیستند. به دلیلی حسشان می‌کنید و حس منفی در هر نوع باخت کاملاً طبیعی است. اصلاً اشکالی ندارد که احساس ناراحتی کنید پس به خاطر این حس از خودتان خشمگین نشوید. خشم به شما این اجازه را نمی‌دهد تا بر رقیبتان غلبه کنید. یک بازیکن خوب از بازی برای همه تجربه‌ای بهتری می‌سازد. اگر متوجه شدید که تحت تاثیر قرار گرفته‌اید، ممکن است همین اتفاق بهترین بهانه برای شما باشد تا خودتان را دوباره در مرکز قرار دهید چون گاهی اوقات مشکل فرای باخت در یک بازی است. مواردی مانند افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات، احساسات منفی که از باخت نشات می‌گیرد را افزایش می‌دهد.
 

 

فوراً به برنده تبریک بگویید.

اگر در یک رقابت شکست خوردید، فوراً به برنده تبریک بگویید حتی اگر گفتن آن برای شما سخت باشد. تبریک گفتن به برنده، راه خوبی برای تمرکز بر روی خودتان است و شما را به عنوان یک بازنده شایسته و قابل احترام جلوه می‌دهد. یک دست دادن ساده و یا گفتن چند کلمه زیبا، کانون توجه را به سمت شما سوق می‌دهد. اگر بازی، حریف یا هم‌تیمی‌های خود را سرزنش کنید، مطمئناً تمام توجه‌ها را به بدترین شکل ممکن به سمت خود جلب خواهید کرد. به خودتان یاد بدهید که اولین چیزی که بعد از هر باخت می‌گویید، تبریک باشد، حتی اگر برای خودتان صادقانه نباشد. حتی بسته به شرایط، باید از پیروزی‌های دیگران لذت ببرید. اگر نمی‌توانید به هر دلیلی به آن‌ها تبریک بگویید (مثلاً در حال بازی آنلاین یا موارد دیگر هستید)، فقط چیز بدی نگویید. به یاد داشته باشید که بسیار آسان است که در غم خودتان فرو بروید و در دلسوزی برای خودتان غرق شوید. اما به یاد داشته باشید که این اتفاق مربوط به بازی و زندگی واقعی می‌شود که البته ما آن را هم چندان توصیه نمی‌کنیم. بدون شک برای همه ما پیش آمده است که گاهی اوقات به موفقیت یک دوست حسادت می‌کنیم. این کار به جز درد و رنج برای خودمان چه فایده‌ای دارد؟ هیچ. پس به جای اینکه بگذارید حسادت به شما غلبه کند، از خوشحالی دوستانتان برای پیروزیشان، لذت ببرید. به لبخند چهره‌شان نگاه کنید. به خاطر بازی خوبشان به آن‌ها تبریک بگویید. خوشحالی برای آن‌ها شما را خوشحال‌تر می‌کند.

 


به عواقب و پیامدهای دنیای واقعی پس از هر شکست یا پیروزی فکر کنید.
گاهی اوقات باید ذهن خود را از فکر کردن به بازی و رقابت منحرف کنید. اگر یک فرد رقابت‌طلب هستید، هیچ چیز در دنیا به جز بازی‌ای که در حال انجام آن هستید، برای شما اهمیت ندارد. شما می‌خواهید ثابت کنید که بهترین هستید و لیاقت و شایستگی احترام را دارید. فکر نکردن به این چیزها مخصوصاً هنگام یک مسابقه دشوار است زیرا این افکار در شخصیت شما ریشه دوانده است، اما وقتی اوضاع برای شما چندان مساعد نباشد، می‌تواند بهترین زمان برای این کار باشد. باید بدانید که پیروزی به معنای واقعی معنی ندارد. باید بدانید که برنده شدن در یک رقابت، حقوق و دستمزد بیشتر، احترام بیشتر از جانب دوستان و… را برای شما به ارمغان نمی‌آورد. پس وقتی احساس می‌کنید که دگرگون شده‌اید و احساسات شما شدت بالایی دارد، برای لحظه‌ای بایستید و نفس عمیقی بکشید. از خود بپرسید که بردن یا باختن در آینده و یا چند ساعت دیگر برای شما چه معنایی دارد. همانطور که «ایلین کندی مور (Eileen Kennedy-Moore)» در روانشناسی امروز توصیف می‌کند، کلید مقابله با برد یا باخت، این است که درک کنیم هر دو موقتی هستند. تا زمانی که در وسط یک مسابقه و رقابت قهرمانی نباشید، احتمال پیروزی یا باخت شما در مدت زمان کوتاه بسیار کم خواهد بود. به خودتان یک دقیقه وقت بدهید تا همه چیز را بپذیرید و سپس ادامه دهید.
اگر بعد از باختن، بسیار خشمگین می‌شوید، آرامش خود را حفظ کرده و یا محل را برای چند لحظه ترک کنید.
حرف نزدن و سکوت کردن بهتر از گفتن یا انجام دادن لحظه‌ای چیزی است که بعداً پشیمان شوید. اگر به‌شدت عصبانی هستید، میز بازی را ترک کنید، خودتان را کنترل کنید و روی یک صندلی یا مبل بنشینید. این رفتار برای دیگران همیشه خوب به نظر نمی‌رسد، اما بهتر از تکان دادن دست‌ها و جیغ کشیدن است. در واقع، همانطور که «ایزی کالمن (Izzy Kalman)» بیان می‌کند، بازنده‌های واقعی دو بار ضرر می‌کنند:
«اولین باخت شما، زمانی است که خود بازی را می‌بازید اما وقتی عصبانی می‌شوید، برای بار دوم شکست خورده‌اید، زیرا در این صورت برای همه کسانی که شما را می‌بینند، مثل یک بازنده به نظر می‌‌رسید.کدام یک بهتر است؟ یک بار باختن یا دوباره شکست خوردن؟ بنابراین اگر یک بازی را باختید، آرام باشید و عصبانی نشوید». به این موضوع فکر کنید که این کار چه قدر می‌تواند خجالت‌آور باشد که جلوی مردم خشگین شوید، به ویژه هنگامی که آرام می‌شوید و فرصتی برای نگاه کردن به گذشته دارید. بعد از هر باخت، تا ۱۰ بشمارید، چند نفس عمیق بکشید و پیش از آنکه خشمگین شوید، تصور کنید که به نظر دیگران چگونه می‌آیید.

 


تمرین کنید که یک برنده برازنده و قابل احترام باشید.
یک برنده قابل احترام بودن به شما کمک می‌کند تا در آینده یک بازنده قابل احترام باشید. اگر بتوانید هنگام پیروزی، از تحقیرآمیز نگاه کردن به حریف یا سخن گفتن پرهیز کنید و در شادی کردن زیاده‌روی نکنید، افرادی که مقابل شما بازی می‌کنند نیز با همان احترام به شما پاسخ خواهند داد. اما اگر وقتی برنده می‌شوید، مثل یک آدم احمق رفتار کنید، خودتان را برای یک شکست دردناک‌تر آماده می‌کنید. دفعه‌ی بعد که باختید، نه تنها باید با خود آن شکست کنار بیایید، بلکه باید برای یک انتقام شیرین و همه جانبه از جانب حریف آماده باشید. یک روحیه ورزشکاری مثبت به راحتی بر روی مردم تاثیر می‌گذارد. اگر شما بتوانید الگوی خوبی از خود به جا بگذارید، دیگران نیز به آن توجه می‌کنند و همین رفتارها را انجام می‌دهند. البته به یاد داشته باشید که همیشه با افرادی مواجه می‌شوید که چیزی جز ناراحت کردن شما نمی‌خواهند، اما اگر بتوانید از آن‌ها عبور کنید، فرصتی خواهید داشت که نشان دهید بازی‌ها و رقابت‌ها زمانی لذت‌بخش‌تر است که همه با هم هستند.
به یاد داشته باشید که چرا بازی را شروع می‌کنید؟!
به یاد داشته باشید که تمام هدف از بازی کردن و ورزش این است که از بازی لذت ببرید. اشکالی ندارد که رقابت‌طلب باشید و هیچ‌کس تا به حال نگفته است که باید از باخت لذت ببرید، اما مهم این است که بعد از بردن و باختن فکر کنیم. برد و باخت تنها بخش کوچکی از کل تجربه یک رقابت است. اینکه شکست می‌خورید به این معنی نیست که کل بازی بد بوده است. به تمام اتفاق‌های خوبی که طی بازی رخ داده است و اینکه در آن لحظه چقدر لذت بردید، فکر کنید. مهم‌ترین اتفاق، این است که شما یاد بگیرید چطور ببازید وچگونه با وجود شکست خوردن، خوب رفتار کنید. شکست خوردن فرصتی برای یاد گرفتن، بهتر شدن و یاد دادن این موضوع به دیگران است که قرار نیست با یک شکست اراده شما کم شود. به یاد داشته باشید که شکست خوردن به این دلیل به ما لطمه می‌زند زیرا می‌ترسیم دیگران به ما احترام نگذاشته و باور خود را به ما از دست بدهند، اما اگر بتوانیم با گام‌های قوی‌تر و محکم‌تر، شکست را تحمل کنیم، همیشه احترام بیشتری به دست می‌آوریم.

 


این فقط یک بازی است.
بسیار آسان است که روحیه‌ی رقابتی ما در یک بازی فوران کند. بعضی افراد به طور طبیعی روحیه رقابت‌طلبی بیشتری دیگران دارند و تا وارد بازی می‌شوند، تنها هدفشان برنده شدن است. این امر یک حالت ذاتی است بنابراین اگر یکی از آن‌هایی باشید که ذاتاً رقابتی هستند، باخت حتی برایتان سخت‌تر خواهد شد. بدانید با عزراییل شطرنج بازی نمی‌کنید یا اگر بازی را ببازید، قرار نیست زندگی‌تان در خطر باشد. خانه و اموالتان هم در خطر نیستند. پس چه می‌شود اگر ببازید؟ آیا کسی ده دقیقه بعد به این موضوع اهمیت می‌دهد؟ احتمالاً نه. حالا از این زاویه نگاه کنید. وقتی نوبت به بازی‌های نقش‌آفرینی می‌رسد (برای آشنایی بیشتر با این بازی‌ها، روی اینجا کلیک کنید)، باختن واقعاً سرگرم‌کننده است چون لحظاتی را می‌آفریند که بسیار خنده‌دار یا احساسی و دراماتیک هستند. همیشه در بازی از خودتان بپرسید که آیا به شما خوش می‌‌گذرد؟ چون این موضوع بسیار مهم‌تر از برنده شدن است. اگر در بازی به شما خوش نگذرد، پس زمان آن رسیده است که بازی جدید یا دوستان جدیدی پیدا کنید.

چه بردید چه باختید، با دیگران طوری رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار شود. اگر شما بردید و دوستتان باخت، می‌خواهید عصبانی شود؟ میخواهید گوشه‌ای قهر کند یا به شما ناسزا بگوید؟ امیدوارم این نکات به شما کمک کند تا از بازی لذت بیشتری ببرید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع


https://lifehacker.com/how-to-avoid-being-a-sore-loser-at-competitive-games-1711492385
https://geekandsundry.com/3-tips-to-cope-with-losing-at-board-games/

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی


نظر شما :