فیلم و کتاب در خدمت بازی

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۰ کد : ۲۴۴۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در این مقاله، ۱۰ بازی رومیزی را معرفی می‌کنیم که ریشه در کتاب‌ها و فیلم‌ها دارند. یعنی مستقیماً بر اساس کتابی خاص و یا فیلمی مشهور ساخته شده و یا از آنان الهام گرفته‌اند. ممکن است شما این بازی‌ها را تجربه کرده باشید اما شاید زمان آن فرا رسیده تا به سراغ کتاب‌های این بازی‌ها هم بروید و البته برعکس، ممکن است کتابی را خوانده و یا فیلمی را دیده باشید اما هنوز بازی آن را تجربه نکرده باشید.
فیلم و کتاب در خدمت بازی

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی دسته بازی‌های roll & write

معرفی «بازی‌های نقش‌آفرینی (Role Playing Games)»

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

معرفی بازی‌های «معمایی»

حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

 

فیلم و کتاب در خدمت بازی
در این مقاله، ۱۰ بازی رومیزی را معرفی می‌کنیم که ریشه در کتاب‌ها و فیلم‌ها دارند. یعنی مستقیماً بر اساس کتابی خاص و یا فیلمی مشهور ساخته شده و یا از آنان الهام گرفته‌اند. ممکن است شما این بازی‌ها را تجربه کرده باشید اما شاید زمان آن فرا رسیده تا به سراغ کتاب‌های این بازی‌ها هم بروید و البته برعکس، ممکن است کتابی را خوانده و یا فیلمی را دیده باشید اما هنوز بازی آن را تجربه نکرده باشید. در مقاله امروز، این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم تا شما بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

 

بازی «ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)»


۱. بازی «ارباب حلقه‎‌ها (The Lord of the Rings)»
«سایه‌ی مخوفی در حال خزیدن و پیشروی در سرزمین میانه است و شایعات حاکی از حضور شیاطین موردور در دنیای الف‌ها و دورف‌ها و انسان‌هاست… . سرزمین میانه به قهرمانانی نیاز دارد تا بر این فساد در حال گسترش فائق آیند… .». بازی رومیزی «ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings)» یک بازی رومیزی در سبک همکاری است که بر اساس کتاب خلق شده توسط «ج.آر.تالکین (John Ronald Reuel Tolkien)» یعنی ارباب حلقه‌ها ساخته شده است. در این بازی بازیکنان در قالب قهرمانان داستان از جمله «گیملی، فرودو» و دیگران تلاش می‌کنند تا سناریوهای بازی را با موفقیت انجام داده و با سپاهیان تاریکی و نیروهای سائوران و اورک‌های خونخوار مبارزه کنند. این بازی به کمک یک نرم‌افزار انجام می‌شود به این شکل که این نرم‌افزار در ابتدای هر سناریو ابتدا روش چیدن آن را اعلام می‌کند و سپس بازیکنان با هر رویارویی از طریق این نرم‌افزار، متوجه پیشرفت قصه و نیز نیروها و آیتم‌هایی که ظاهر می‌شوند خواهند بود. قابلیت تکرارپذیری بالای بازی به لطف ویژگی‌های متنوع هر کاراکتر، کمپین‌های متعدد، و ماموریت‌های فرعی که نرم‌افزار بازی در جای‌جای نقشه ارائه می‌دهد، احتمالاً این بازی را تا سال‌ها به ماندگارترین بازی رومیزی بر اساس دنیای ارباب حلقه‌ها تبدیل خواهد کرد.

 

بازی «تاج و تخت (Game of Trones)»


۲. بازی «تاج و تخت (Game of Thrones)»
این روزها کمتر کسی است که نام سریال بسیار مشهور «Game of Thrones» را نشنیده باشد و با داستان جذاب آن آشنا نباشد. شاه «رابرت براتیون» مرده و سرزمین با شکوه وستروس آماده نبردی سهمگین بین شش خاندان بزرگ و صاحب نفوذ برای تصرف اریکه آهنین پادشاهی است. بازیکنان در نقش سران این خاندان باید در نبردی طولانی و همه جانبه شرکت نموده که برای پیروزی در آن به چیز هایی فراتر از ارتش قدرتمند نیاز است. تاکید اصلی بازی بر استفاده همزمان از برنامه‌ریزی استراتژیک، دیپلماسی استادانه و استفاده هوشمندانه از کارت‌ها است. این بازی یکی از کامل‌ترین و جذاب‌ترین عناوین در ژانر بازی‌های جنگی است و می‌توان آن را جز بهترین‌های این سبک برشمرد. همچنین بر عکس اکثر wargame ها که برای دو نفر طراحی شده‌اند، این بازی مناسب تعداد بالای بازیکنان بوده و مناسب‌ترین حالت آن، بازی ۶ نفره است که در این حالت بازی به اوج هیجان و استراتژی خواهد رسید.

 

بازی «شرلوک هلمز (Sherlock Holmes Consulting Detective)»


۳. بازی «شرلوک هلمز: کارآگاه مشاور (Sherlock Holmes Consulting Detective)»
سال‌ها از زمانی که یک پزشک جوان اسکاتلندی به نام «آرتور کانان دویل» تحت‌تاثیر یکی از استادان خود یکی از به یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های ژانر ادبیات جنایی و کاراگاهی را خلق کرد می‌گذرد. در طی این سال‌ها، ماجراهای «شرلوک هلمز» این کاراگاه دوست‌داشتنی به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شد، طرفداران بیشماری پیدا کرد، با گذر نسل‌ها از دنیای کتاب و ادبیات به سینما، انیمیشن، سریال و بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های رومیزی و… راه یافت، اقتباس‌های فراوانی از آن صورت گرفت و همواره و همواره محبوب ماند. شهرت این شخصیت به دلیل نحوه تفکر خاصش، رفتارها و عادات عجیب و روش منطق، مشاهده و استنتاج او است.
بازی رومیزی «شرلوک هلمز» یک بازی معمایی بسیار زیبا می‌باشد که به خوبی جو داستانی و حال و هوای داستان را منعکس کرده و در طی این مدت طولانی توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از بازی‌های با رتبه دو رقمی در سایت مرجع و معتبر «بردگیم‌گیک (Boardgamegeek)» حفظ نماید. روند بازی کاملاً منطقی و معمایی است و خبری از شانس و تاس در بازی نیست. همچنین این بازی را می‌توان جزو بازی‌های مناسب برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه برشمرد. یادگیری آن آسان و برای لذت بردن از آن، فقط کافی است به حل کردن معماهای بازی، همچنین تِم داستانی شرلوک هلمز و دوران ویکتوریا علاقه‌مند باشید. این بازی درواقع یک بازی کاملاً معمایی بوده و باید در آن ابتدا با دقت به دنبال سرنخ‌ها بگردید و سپس آن‌ها را کنار هم قرار داده و ارتباط بینشان را کشف کنید و در نهایت نتیجه‌گیری کرده و پرونده را حل کنید. این بازی برای ۱ تا ۵ نفر مناسب می‌باشد. نکته جالب این است که بهترین تعداد نفرات برای بازی، ۲ نفره یا به صورت انفرادی است. این بازی به تمامی علاقه‌مندان به حل معما و طرفداران کاراگاه افسانه‌ای «شرلوک هلمز» توصیه می‌شود.

 

بازی «جنگ ستارگان عصیان (Star Wars: Rebellion)»


۴. بازی «جنگ ستارگان: عصیان (Star Wars: Rebellion)»
تا بحال بازی‌های رومیزی بسیار زیادی از روی مجموعه فوق‌العاده محبوب «جنگ ستارگان» ساخته شده است. حتی بازی‌های بسیار زیادی مانند «مونوپولی و Operation» نیز نسخه‌های مخصوصی از این بازی به بازار ارائه کرده‌اند اما یکی از موفق‌ترین بازی‌های رومیزی که بر اساس این مجموعه ساخته شده است، بازی «Star Wars: Rebellion» است. بازی‌ای که در سال ۲۰۱۶ توسط «فانتزی فلایت گیمز (Fantasy Flight Games)» عرضه شد و در آن نبرد بین امپراتوری گالاکتیک و سربازان اتحاد ربل شبیه‌سازی شده است. این بازی، برای دو تا چهار بازیکن طراحی شده است که زمانی بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ دقیقه برای اتمام هر دست آن نیاز است. در این بازی، شما یا کنترل امپراتوری گالاکتیک را بر عهده می‌گیرید یا در نقش سربازان اتحاد ربل به بازی می‌پردازید. این بازی دارای بیش از ۱۵۰ مجسمه پلاستیکی از دنیای استار وارز به همراه دو صفحه بازی است که ۳۲ سیستم دنیای استار وارز را شامل می‌شود. این بازی، بدون شک یک بازی فوق‌العاده بزرگ است که می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند و ارزش تکرار بسیار بالایی دارد. درست است که بازی در دنیای «Star Wars» ساخته شده است و برای طرفداران این دنیا، فوق‌العاده جذاب است، اما اگر شما بازی‌های بزرگ و حماسی را دوست دارید، مطمئناً برای شما نیز یک بازی سرگرم‌کننده خواهد بود.

 

بازی «جومانجی (Jumanji)»


۵. معرفی بازی «جومانجی (Jumanji)»
بازی فکری «جومانجی» براساس فیلم سینمایی معروفی ساخته شده که در سال ۱۹۹۵ میلادی تولید شد و در همان سال نمایش توانست به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های روز سینما در تمام دنیا تبدیل شود. این فیلم سینمایی با داشتن یک داستان عجیب و هیجان‌انگیز، نفوذ بی‌نظیری را در فکر و احساس مخاطبین ایجاد می‌کرد. بازی فکری «جومانجی» نیز براساس آن چیزی که در فیلم سینمایی اتفاق می‌افتد ساخته شده است. بعد از گذشت سال‌های نسبتاً زیاد از اکران فیلم «جومانجی» حالا تجربه بازی رومیزی آن به ویژه برای کسانی که این فیلم را دیده‌اند، احساس خاطره‌انگیز و نوستالژی خواهد داشت. آنچه که در روند این بازی تجربه خواهید کرد، چیزی شبیه به همان اتفاقات درون فیلم است. شما به جنگلی ناشناخته قدم می‌گذارید و هر لحظه با چیزهایی ترسناک و دلهره‌آور روبه‌رو می‌شوید و برای پیروزی خود تلاش می‌کنید. در این بازی، چهار نوجوان به درون دنیای جومانجی کشیده می‌شوند. دنیایی خطرناک و پر از جانوران مختلف و وحشی همراه با جنگلی انبوه و حاوی تله‌های مرگبار. شما برای زنده ماندن و حفظ جانتان باید به جای شخصیت‌های داستان بازی کنید. چیزی که شما کشف می‌کنید این است که فقط نمی‌توانید جومانجی بازی کنید بلکه باید زنده بمانید و برای زنده ماندن بجنگید. برای اتمام بازی و بازگشت به دنیای واقعی، مجبورید در خطرناک‌ترین ماجراجویی‌های زندگی خود قدم بگذارید. پس به سرزمین جومانجی خوش آمدید.

 

بازی «سیاره دون (Dune)»


۶. بازی «سیاره دون (Dune)»
تصور کنید کنترل تمامی نیروهای یک خانواده‌ی اشرافی یا یک صنف یا سلطه‌ی مطلق مذهبی در یک سیاره‌ی سترون که تنها منبع برای ارزشمندترین ماده‌ی جهان شناخته‌شده‌ی ماست، در دست شماست...
تصور کنید می‌توانید یکی از مهم‌ترین کتاب‌های علمی‌تخیلی تاریخ ادبیات جهان را از نو بنویسید… برای این کار، شما باید بازی رومیزی تحسین‌شده‌ی چهل‌ساله‌ای که به شما امکان بازآفرینی دنیای خارق‌العاده‌ی «دون»، شاهکار «فرانک هربرت» می‌دهد را امتحان کنید. در بازی «دون» که براساس رمانی به همین نام ساخته شده، شما نقش رهبر یکی از ۶ فرقه‌ی بزرگ را بازی می‌کنید. هر فرقه می‌کوشد تا کنترل ارزشمندترین منابع موجود در دنیا، یعنی «ملانژ» را به دست بگیرند. «ملانژ»، ادویه‌ای است اسرارآمیز که با بهایی گزاف، فقط در سیاره‌ی «دون» یافت می‌شود. همان‌طور که «دوک لیتو آتریدیز» می‌گوید، همه‌چیز در برابر ملانژ، بی‌ارزش می‌شود. با اندکی ملانژ می‌توان یک خانه در سیاره‌ی «توپیل» خرید. این ادویه را نمی‌توان کاشت، فقط می‌توان از معادن آراکیس استخراج کرد. ملانژ، گیاهی است منحصربه‌فرد با خواص ژنتیکی ویژه و بدون «ملانژ»، سفر بین‌سیاره‌ای غیرممکن می‌شود. پیشوایان و رهبران اصناف، تنها با بلعیدن این داروی اعتیادآور می‌توانند بینش آینده‌نگرانه‌ی خود را حفظ کرده و بدین‌ترتیب، مسیری امن را در فضای بی‌کران برای خود تعیین کنند. چه‌کسی می‌تواند کنترل «دون» را در دست بگیرد؟ به هیت یکی از شخصیت‌های کتاب درآیید و شما تعیین کنید.

 

بازی «رژه: آلیس در سرزمین عجایب (Parade)»


۷. بازی «رژه: آلیس در سرزمین عجایب (Parade)»
در بازی «Parade» که براساس کتاب و داستان‌های «آلیس در سرزمین عجایب» ساخته شده، شخصیت‌های ماجراهای «آلیس در سرزمین عجایب» در حال برگزاری رژه هستند. همه بازیکنان باید در این رژه شرکت کنند. شخصیت‌های کتاب‌های «لوئیس کارول (Lewis Carroll)» مانند «آلیس، خرگوش سفید و کلاه‌فروش» پیوسته دعوت می‌شوند تا به این صفوف عجیب و غریب بپیوندند. در این بازی، شما باید در نوبت خود، یک کارت از ۵ کارت در دستتان را بازی کنید تا به رژه پایان دهید. البته باید در این کار دقت کنید چون اماکن دارد باعث شود کارت‌های دیگر نیز از مراسم رژه خارج شوند و این کارت‌ها در آخر به عنوان امتیاز منفی برای شما محاسبه می‌شوند. الببته طول خط رژه نیز مهم است. اگر تعداد کارتی که بازی کرده‌اید کمتر از طول خط رژه باشد، ممکن است کارت‌های اضافی دریافت کنید. بازی وقتی تمام می‌شود که تعداد کارت‌ها تمام شده یا یک بازیکن بتواند هر شش رنگ موجود در بازی را جمع کند. این بازی، یک بازی رومیزی بسیار جذاب می‌باشد که شما را در دنیای ماجراهای آلیس و سرزمین عجایبش فرو برده و به‌شدت سرگرم می‌کند.

 

بازی «پدرخوانده (The Godfather)»

 

۸. بازی «پدرخوانده (The Godfather)»
فکر نمی‌کنیم کسی وجود داشته باشد که نام فیلم «پدرخوانده» را نشنیده باشد. این فیلم که جوایز متعددی را برده و جزو فیلم‌های ماندگار تاریخ می‌باشد، منبع تولید بازی‌ها و ابزار سرگرم‌کننده دیگری نیز بوده که بازی رومیزی «پدرخوانده» یکی از این بازی‌ها می‌باشد. در بازی رومیزی «پدرخوانده (The Godfather)»، ۲ تا ۵ بازیکن، هدایت خاندان‌های مختلفی که در دهه ۱۹۵۰ بر سر قدرت در شهر نیویورک رقابت می‌کردند را بر عهده می‌گیرند. بازیکنان افراد خانواده و آدمکش‌های خود را برای انجام تجارت‌های مختلف به سراسر شهر می‌فرستند تا پول، کالا‌های غیرقانونی و منفعت‌های دیگری را کسب کنند. از این منافع می‌توان برای انجام ماموریت‌های مختلفی که کورلئون در نظر دارد استفاده کرد و یا با رشوه متحدین را خرید تا پول بیشتر و توانایی‌های خاصی نصیب شما شود. نبرد بر سر نواحی، کنترل این نواحی را به خاندان‌ها خواهد داد که باعث می‌شود در طول بازی منفعت‌های بیشتری نصیب آن‌ها شود. در پایان، پیروزی خاندان شما از طریق میزان پولی که کسب کرده‌اید مشخص خواهد شد. هرچند پولی که در دست شما باشد، اغلب باید به عنوان باج به کورلئون داده شود و تاثیری در پیروزی شما ندارد. شما باید به دنبال روش‌هایی برای پول‌شویی باشید تا پول‌هایتان را داخل چمدان قرار دهید، جایی که تا پایان بازی امن خواهند بود. همچنین در پایان بازی بر اساس کنترل مناطق و یا انجام بیشترین ماموریت از هر رنگ، پول‌های اضافی به شما داده خواهد شد. خاندانی که در پایان بازی بیشترین پول را داشته باشد، بر نیویورک حکمرانی خواهد کرد.

 

بازی «داروغه ناتینگهام (Sheriff of Nottingham)»


۹. بازی «داروغه ناتیگهام (Sheriff of Nottingham)»
داروغه ناتینگهام، نام شخصیتی است که وظیفه مالیات گرفتن از کاروان‌ها و مردم شهر ناتینگهام را برعهده داشته و در داستان‌ها و فیلم‌های رابین‌هود، از مخالفین و دشمنان اصلی رابین‌هود به حساب می‌آید. این شخصیت، منبع الهام بازی‌های زیادی بوده که بازی «داروغه ناتینگهام (Sheriff of Nottingham)» یکی از این بازی‌ها می‌باشد. در بازی «Sheriff Of Nottingham»، داستان از این قرار است که پرنس جان وارد قلعه ناتینگهام شده است و تاجران (در واقع بازیکنان) باید جنس‌های خود را به پرنس جان بفروشند. ولی داروغه ناتینگهام مالیات سنگینی برای جنس‌های ممنوعه می‌گیرد. این بازی، یکی از بهترین بازی‌ها در سبک بلف زدن و فروش اجناس است که می‌تواند لحظات بسیار خوب و هیجان‌انگیزی را برای شما و دوستانتان به وجود بیاورد.

 

بازی «هری پاتر: سرنخ (Harry Potter: Clue)»


۱۰. بازی «هری پاتر: سرنخ (Harry Potter: Clue)»
کتاب «هری پاتر» از معروف‌ترین رمان‌های تاریخی حال حاضر جهان می‌باشد و فیلم این رمان نیز که در کنار مشهور بودن، طرفداران پروپاقرص خود را دارد. این رمان، منبع تولید بازی‌های زیادی بوده و نسخه‌های متعددی از این بازی‌ها تاکنون تولید و عرضه شده‌اند. بازی «هری پاتر: سرنخ (Harry Potter: Clue)» یکی از همین بازی‌هاست و طرفدارن زیادی دارد. در این بازی، بازیکنان برای حل رمزها و رازها از اتاقی به اتاق دیگر در یک عمارت حرکت می‌کنند تا به این سوال‌ها پاسخ دهند: چه کسی این کار را انجام داده، با چه چیزی و کجا؟ پس از اینکه کارت رویی از هر نوع کارت به طور مخفیانه در پرونده محرمانه در وسط صفحه قرار گرفت، به بازیکنان کارت‌های شخصیت، مکان و سلاح داده می‌شود. بازیکنان باید به یک اتاق نقل مکان کنند و سپس شخصی دیگر را متهم کنند و بگویند قتل در کدام اتاق توسط آن شخص و با چه وسیله‌ای صورت گرفته است. بازیکن در سمت چپ باید یکی از کارت‌های متهم را به صورت دستی در اختیار بازیکن قرار دهد. از طریق استدلال قیاسی، هر بازیکن باید بفهمد کدام شخصیت، اسلحه و مکان در پرونده مخفی قرار دارد. برای انجام این کار، هر بازیکن باید با بررسی اتهامات خود، کشف کند که کارت در دست سایر بازیکنان چیست. هنگامی که یک بازیکن بتواند بفهمد که سایر بازیکنان چه کارت‌هایی را در اختیار دارند، می‌تواند حدس بزند که کارت‌های پرونده مخفی کدام کارت‌ها هستند. این بازی، یک بازی عالی برای کسانی که از استدلال و تفکر لذت می‌برند می‌باشد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع


https://madamak.com
https://roomizgames.ir
https://baziplanet.com
https://boardgameclub.ir
https://www.zoomg.ir
https://artikala.com
https://rayad.org
https://baziplanet.com
https://www.digikala.com
http://mrgamers.ir
https://gamestore.site
https://boardgamegeek.com

 

 

 


 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ داستانی


نظر شما :