حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۲۴۳۰ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
دسته بازی‌های رومیزی «حیوانات (Animal)» دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که طیف گسترده‌ای از بازی‌ها را دربرگرفته و شامل بازی‌هایی با مکانیزم‌ها و قوانین ساده تا بازی‌هایی استراتژیک با پیچیدگی‌های زیاد می‌شوند. این سبک از بازی‌ها در بسیاری از بازی‌های رومیزی دیده می‌شود. در این بازی‌ها، از حیوانات و هرچیزی که مربوط به دنیای این موجودات باشد، استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دسته‌بندی، ۱۰ بازی از این سبک را معرفی می‌کنیم که البته همه این بازی‌ها در کشورمان ایران نیز تولید شده‌اند.
حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی‌های اقتصادی (Economic Games)

معرفی دسته بازی‌های roll & write

معرفی «بازی‌های نقش‌آفرینی (Role Playing Games)»

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

معرفی بازی‌های «معمایی»

 

حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)
دسته بازی‌های رومیزی «حیوانات (Animal)» دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که طیف گسترده‌ای از بازی‌ها را دربرگرفته و شامل بازی‌هایی با مکانیزم‌ها و قوانین ساده تا بازی‌هایی استراتژیک با پیچیدگی‌های زیاد می‌شوند. این سبک از بازی‌ها در بسیاری از بازی‌های رومیزی دیده می‌شود. در این بازی‌ها، از حیوانات و هرچیزی که مربوط به دنیای این موجودات باشد، استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دسته‌بندی، ۱۰ بازی از این سبک را معرفی می‌کنیم که البته همه این بازی‌ها در کشورمان ایران نیز تولید شده‌اند.

 

بازی (ریشه (Root)»


۱. بازی «ریشه (Root)» (برای آشنایی بیشتر با این بازی به اینجا بروید)
بازی «ریشه (Root)»، یک بازی ماجراجویی و جنگی است که در آن ۲ تا ۴ (۱ تا ۶ بازیکن با افزونه Riverfolk) برای کنترل یک بیابان وسیع می‌جنگند. مارکوییز گربه (Marquise de Cat) شیطان صفت، جنگل بزرگ را تصرف کرده است و قصد دارد ثروت این سرزمین را درو کند. تحت حکومت او، بسیاری از موجودات جنگل با هم متحد شده‌اند. این اتحاد به دنبال تقویت منابع خود و براندازی حکومت گربه‌ها خواهد بود. در این تلاش، اتحاد ممکن است از ولگردهای سرگردان که قادر به حرکت در مسیرهای جنگلی خطرناک‌تر هستند، کمک بگیرد. اگرچه برخی ممکن است با امیدها و رویاهای اتحاد همدردی کنند، اما این سرگردانان آن‌قدر قدیمی هستند که می‌توانند پرندگان شکاری بزرگی را که روزگاری جنگل‌ها را کنترل می‌کردند، به یاد آورند. در همین حال، در حاشیه منطقه، «Eryie» مغرور و ستیزه‌جو، فرمانده جدیدی را پیدا کرده است که امیدوارند رهبری جناح آن‌ها را به دست بگیرد تا سرزمین مادریشان را دوباره تصاحب کنند. صحنه برای مسابقه‌ای آماده می‌شود که سرنوشت جنگل بزرگ را رقم خواهد زد. این بازیکنان هستند که تصمیم می‌گیرند در نهایت کدام گروه سرزمین را کنترل خواهد کرد.

 

بازی «Everdell»


۲. بازی «Everdell» (برای آشنایی بیشتر با این بازی به اینجا بروید)
در داخل دره جذاب «اوردل (Everdell)» در زیر شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده، در میان جویبارهای پیچ در پیچ و گودال‌های پوشیده از خزه، تمدنی متشکل از مخلوقات جنگلی، در حال رشد و گسترش است. از «اورفراست (Everfrost)» تا «بل‌سانگ (Bellsong)» سال‌های بسیاری آمده و رفته‌اند، اما اکنون زمان اسکان مناطق جدید و تأسیس شهرهای تازه فرا رسیده است. شما رهبر گروهی از مخلوقات خواهید بود که باید این کار را انجام دهند. برای بنیان گذاشتن این تمدن جدید، ساختمان‌هایی برای ساختن، شخصیت‌های جذابی برای ملاقات کردن و رویدادهایی برای برگزاری وجود دارد؛ برای ساختن این تمدن، شما یک سال پرکار را پیش رو دارید. آیا قبل از طلوع ماه زمستانی، خورشید بیشترین تابش خود را به شهر شما خواهد داشت؟

 

بازی «Wingspan»


۳. بازی «Wingspan» (برای آشنایی بیشتر با این بازی به اینجا بروید)
«Wingspan» یک بازی کارتی مدیریت دست است که توسط الیزابت هریگراوی طراحی شده و توسط «Stonemaier Games» در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. این بازی در ابعاد و وزن متوسطی تولید شده و در آن بازیکنان برای جذب پرندگان به سمت حیات وحش حرکت کرده و با یک‌دیگر رقابت می‌کنند. «Wingspan» از دید هنری مانند طراحی پرندگان، به تصویر کشیدن دقیق زیستگاه‌های پرندگان و گیم پلی آن، به شدت مورد ستایش قرار گرفته است. اگر شما علاقه به پرندگان دارید، این بازی می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند و از آن لذت ببرید. شما و دوستان‌تان هر کدام در نقش یک محقق، پرنده‌شناس و یا علاقه‌مند به نگهداری پرندگان خواهید بود که به دنبال کشف و به‌دست آوردن انواع مختلف پرندگان هستید تا به مجموعه باغ پرندگان خود اضافه کنید. هر پرنده زنجیره‌ای از ترکیبات قدرتمند را در یکی از زیستگاه‌های شما (اقدامات) گسترش می‌دهد. این زیستگاه‌ها روی چندین جنبه اصلی برای رشد و توسعه تمرکز دارند که قواعد و قوانین بازی را می‌سازند.

 

بازی «اگریکولا (Agricola)»


۴. بازی «اگریکولا (Agricola)»
در بازی «اگریکولا»، شما در نقش کشاورزان پرکار و پرتلاشی هستید که در کلبه‌های چوبی خود زندگی می‌کنید وارد دنیای کشت و زرع می‌شوید. در واقع شما در این بازی، زوج کشاورزی را مدیریت می‌کنید که دامپروری کرده و به امور زندگی می‌رسند. «اگریکولا»، یک بازی تقسیم کار است. شما در هر نوبت این بازی، فقط دو کار را انجام می‌دهید. یکی مخصوص آقای کشاورز و دیگری مخصوص خانم خانه است. کارهای زیادی است که شما باید در این بازی انجام دهید از جمله آن می‌توان به: جمع‌آوری خشت، چوب و سنگ، ساخت حصار و… اشاره کرد. «اگریکولا» یک بازی استراتژیک است و شانس هیچ دخالتی در آن ندارد. راه‌های کافی برای پیروزی در این بازی وجود دارد. یکی از مزیت‌های «اگریکولا»، وجود درجه سختی و پیچیدگی مختلف در بازی است. در بازی «اگریکولا»، بازیکنان به نوبت کارگرانشان را به محل کار می‌فرستند. پس از چهارده دور کامل بازی، بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده بازی خواهد بود. بازیکنان در حین روند بازی، در زمین‌های زراعی خود، غلات و سبزیجات کشت می‌کنند. در مراتعشان حیوانات مزرعه را پرورش می‌دهد. در فصل درو نیز محصولات و بهره‌وری را از دام و طیور اداره می‌کند. همچنین باید غذاهای کارگرانشان را نیز از همین محصولات تولید کنند. شما در طول بازی باید به رقیبان نیز توجه داشته باشید. استراتژی خود را تعیین کنید. کارگرانتان را آماده کنید، بسازید، بکارید و برداشت کنید. این کارها، همه و همه در یک کلمه خلاصه می شوند: «اگریکولا»

 

بازی «تکامل (Evolution)»


۵. بازی «تکامل (Evolution)»
در بازی «تکامل (Evolution)» در یک اکو سیستم مشترک، هر بازیکن مسئولیت بقای نسل بعضی از حیوانات را به عهده دارد. این بقای نسل، هم شامل افزایش تعداد این گونه در اکوسیستم و تامین غذای آن‌ها می شود و هم شامل تکامل‌های نژادی در راستای کسب ویژگی‌هایی برای مقابله با خطرات محیط است. مثلاً برای پیش‌بینی شرایط کمبود غذا ممکن است یک بازیکن برای حیوان خود ذخیره کردن چربی را انتخاب کند و بازیکن دیگری گردنِ درازِ زرافه مانند، برای دسترسی به منابع غذایی جدید برگزیند. حتی ممکن است زندگی کلونی‌بار مورچگان را الگو قرار دهید تا خود حیوانات در رقابت برای کسب غذا به یکدیگر کمک کنند. چگونگی بقا برای گونه‌های مختلف با در نظر گرفتن اکوسیستم موجود که شما و سایر بازیکنان آن را تشکیل می‌دهید، در اختیار شماست. برنده کسی است که سازگاری بهتری داشته باشد. در این صورت می‌تواند بیشترین استفاده را از محیط ببرد.

 

بازی «رام و دیس»


۶. بازی «رام و دیس»
خورشید غروب کرده و مزرعه را سکوت و آرامش فرا گرفته است. ولی این فقط آرامش قبل از طوفان است!! در مزرعه همه منتظر هستند: سگ‌های نگهبان، گله‌ی گوسفندان و گرگ‌های شکارچی. همه منتظر یک جشن شبانه‌ی دیگر! اگر می‌خواهید برنده شوید و صبح با گوسفندان بیشتری به خانه برگردید، باید هم شکارچی باهوشی باشید، هم نگهبان هوشیاری!! پس حافظه و توانایی پیش‌بینی خود را به کار بیندازید و یک بازی هیجان‌انگیز، پر از خنده و خلاقیت را تجربه کنید. بازی «رام و دیس» در سال ۲۰۱۴ در انستیتو پژوهش و طراحی «هوپا» و بر اساس ایده‌ای از «Kevin G. Nunn» طراحی گردیده است. این بازی، نسخه‌ی پیشرفته و توسعه‌یافته‌ی بازی «Nobody but us Chickens» است که در سال ۲۰۰۳ توسط این طراح آمریکایی برای شرکت کانادایی «Z-Man Games» طراحی گردیده است. ویژگی بارز این بازی‌ها استفاده از سرگرمی و تفریح به منظور به‌کارگیری بخش‌های گوناگون مغز در رابطه با به قدرت ذهن‌خوانی و پیش‌بینی می‌باشد. در هر دو نسخه‌ی بازی، بازیکنان برای بازی کردن کارت‌هایشان در زمان صحیح، نیاز به ذهن‌خوانی، تصمیم‌گیری سریع و پیش‌بینی حرکت حریفان خود را دارند، همچنین بازیکنان با در نظر گرفتن و به خاطرسپاری کارت‌های بازی شده‌ی دیگر بازیکنان حرکت‌های بعدی حریفان خود را حدس می‌زنند، بنابراین حافظه نیز در این بازی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این تفاوت که نسخه‌ی «Ramodis»، با تنوع بیشتر روش‌های بازی و افزایش جذابیت نسبت به نسخه‌ی پیشین جذابیتی دوچندان یافته است و به ابزاری هیجان‌‌انگیز برای تقویت مهارت‌های ذهنی و افزایش خلاقیت بازیکنان تبدیل گردیده است.

 

بازی «تاکنوکو (Takenoko)»


۷. بازی «تاکنوکو (Takenoko)»
سال‌‎ها پیش در دربار امپراتوری ژاپن، امپراتور چین یک خرس پاندای بزرگ را به عنوان نماد صلح، به امپراتور ژاپن هدیه داد. از آن موقع، امپراتور ژاپن، وظیفه دشوار نگهداری از این حیوان، برای کمک به پرورش باغ بامبوهایش را، به اعضای دربار (بازیکنان) محول کرده است. در بازی فکری «تاکنوکو (Takenoko)»، بازیکنان بخش‌های مختلف باغ را کشت کرده، آبیاری می‌کنند و یکی از سه نوع بامبو (سبز، زرد، و صورتی) را به کمک باغبان سلطنتی رشد می‌دهند و از باغ بامبوها نگهداری می‌کنند. در این بازی رومیزی، بازیکن باید در پی برطرف کردن گرسنگی و ولع بیش از حد این حیوان برای خوردن بامبوهای آبدار و خوشمزه باشد. بازیکنی که زمین‌های زراعی خود را بهتر مدیریت کند، بامبوهای بیشتری را پرورش دهد و با در اختیار قرار دادن آن‌ها برای پاندا، اشتهای او را کنترل کند، برنده بازی خواهد بود. بازی رومیزی «تاکنوکو (Takenoko)»، از بازی‌های سبک خانوادگی و حیوانات است. از جمله مکانیزم‌های این بازی رومیزی می‌توان به تاس ریختن، قدرت منطقه‌ای و… اشاره کرد.

 

بازی «کلاغ‌پر»


۸. بازی «کلاغ‌پر»
همه چیز از کل‌کلِ کلاغ با جانوران دیگر شروع شد: «فقط من می‌توانم پرواز کنم!». در جوابش هرکس چیزی می‌گفت و ادعایی می‌کرد که در نهایت به پیشنهاد کِرم قرار شد یک «مسابقه‌ی پرواز» برگزار شود. برای اینکه مسابقه منصفانه باشد به هر جانور به قید قرعه چند وسیله‌ی کمکی داده شد: بعضی از وسیله‌ها مثل بادکنک و بال که به پرواز کمک می‌کردند و بعضی هم مثل قفس و زنجیر، مانع پرواز می‌شدند. اما جانورهای این مسابقه زرنگ‌تر از این حرف‌ها بودند و با سوزن و انبر و چیزهای دیگر، هم خودشان را از شر وسایل اضافی رها می‌کردند و هم کار دیگران را برای پرواز سخت می‌کردند! و به این شکل مسابقه‌ی «کلاغ‌پر» آغاز شد. این بازی برای گروه سنی ۷ سال به بالا، تعداد ۲ تا ۶ بازیکن و مدت زمان ۲۰ دقیقه مناسب است. در هر دور از بازی یک کارت حیوان رو می‌شود که ممکن است بتواند بپرد یا نه. این حیوان‌ها چیزهای مختلفی برای پریدن یا نپریدن به خود وصل کرده‌اند. مثلاً کلاغی که جت‌پک دارد یا فیلی که پایش با زنجیر بسته شده است. سپس ۳ تاس بازی را می‌ریزیم. ۲ تاس بازی، مربوط به لیست وسایلی است که باعث پریدن یا نپریدن حیوانات می‌شود و تاس سوم هم ابزاری است که از آن برای ترکیب با دو تاس قبلی استفاده می‌کنیم. مثلاً اگر در تاس‌های ما «بادکنک» بیاید و تاس ابزار «سوزن» باشد، ترکیب آن‌ها باعث نپریدن حیوانات می‌شود (سوزن بادکنک‌ها را می‌تراکند). سپس بازیکنان با توجه به این موضوع ستاره‌های امتیاز را برمی‌دارند. در صورتی که ستاره درست را بردارند، امتیاز مثبت و در غیر این صورت امتیاز منفی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. بازی «کلاغ‌پر» توسط «امیر سلامتی و شرکت رومیز» طراحی و تولید شده و از بازی‌های رومیزی پرطرفدار می‌باشد.

 

بازی «شوآن»

 

۹. بازی «شوآن»
بازی فکری «شوآن» یک بازی کاملاً ایرانی است و برای تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری فردی کودک طراحی شده است. به همین علت بازی فکری «شوآن» علاوه بر اینکه یک فضای صمیمانه را برای کودک و همبازیانش فراهم می‌کند، این مهارت را در کودک ایجاد می‌کند که تا چه اندازه تصمیم‌گیری‌های دیگران روی تصمیم‌گیری‌های ما و در نهایت آینده ما تاثیرگذار است. نام «شوآن» از زبان کُردی گرفته شده و به معنای «چوپان» است. این بازی نیاز به تصمیم‌گیری به موقع و براساس تصمیم‌گیری قبلی بازیکن و بازیکن حریف دارد و هر بازیکنی که بتواند تصمیم‌گیری دقیق‌‎تر و هوشمندانه‌تری داشته باشد، پیروز بازی است. به یاد داشته باشید که شوآن خوب، شوآنی است که زودتر از دیگران گله خود را جمع کند و به سمت آبادی حرکت کند تا به شب بر نخورد.. شیوه‌ی این بازی بسیار ساده است. شما هر بار باید یکی از گوسفندان خود را در یک راستا (اریب یا صلیبی) به اندازه یک خانه حرکت بدهید. اگر خانه مجاور مهره شما توسط یک مهره دیگر پُر شده باشد، می‌توانید گوسفند خود را از روی مهره‌ها حرکت بدهید و در اولین خانه‌ی خالی بگذارید. هدف این بازی این است که زودتر از حریف، چهار گوسفند خود را به صورت مربع دورهم جمع کنید. بازی «شوآن» تولید «کانون پرورش فکری» بوده و توسط «فرحناز ورنان» طراحی شده است.

 

بازی «کافه حیوانات (Beasty Bar)»


۱۰. بازی «کافه حیوانات (Beasty Bar)»
در بازی «کافح حیوانات (Beasty Bar)» شما باید سعی کنید که حیوانات خود را وارد مهمانی‌ای کنید که در کافه اژدها در حال برگزاری است. البته تنها راهی که می‌توانید وارد این مهمانی شده و از آقای گوریل که دربان کافه است عبور کنید، این است که صف طولانی‌ای را پشت خود تشکیل دهید و آقای گوریل را مجاب به باز کردن در کافه کرده و وارد مهمانی شوید. بازی «کافه حیوانات (Beasty Bar)» یک بازی کارتی سریع و استراتژیک است که شما باید با استفاده از کارت‌های خود که نقش حیوانات مختلفی بر روی آن‌ها کشیده شده، راه خود را برای ورود به کافه باز کنید. هر حیوان قدرت ویژه‌ای دارد که به شما برای انجام این امر کمک می‌کند. مثلاً اسب آبی زمانی که وارد بازی می‌شود، از تمامی حیوانات ضعیف‌تر از خود عبور می‌کند یا آقای شیر همیشه جلوی صف می‌ایستد. ترکیب استراتژی و دورهمی بودن این بازی کاملاً در گیم‌پلی آن به چشم می‌خورد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 


منابع

‌‌‌‌‌
https://roobazi.com
https://www.digikala.com
https://baziplanet.com
https://shop.bazinovin.ir
https://www.shazdehkoochulo.com
https://rockstargame.ir
https://rayad.org
https://bazinovin.ir

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ حیوانات


نظر شما :