بازی‌نما(Sell sheet)، پل ارتباطی میان طراح با ناشر

۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۴۹۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
برای یک ارتباط اولیه حرفه‌ای با ناشر، شما نیاز دارید ابتدا بازی‌نما بازی‌ای که طراحی کردید را بسازید. بنابراین اگر به کار طراحی بازی‌های رومیزی علاقه دارید و قصد دارید تا ایده‌های طراحی را از درون ذهنتان به روی قفسه‌های فروشگاه‌ها برسانید، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.
بازی‌نما(Sell sheet)، پل ارتباطی میان طراح با ناشر

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سیدعلی طباطبایی

 

مطالب مرتبط:

چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

۶ دلیل درست و غلط برای ساخت بازی رومیزی

اهمیت جعبه بازی

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

 

در این مطلب به این مباحث می‌پردازیم:
۱. بازی‌نما (سِل‌شیت) چیست؟
۲. چه زمانی به بازی‌نما نیاز داریم؟
۳. چگونه می‌توانیم بازی‌نما خود را بسازیم؟
۴. نمونه‌هایی از بازی‌نما‌ها که در لابلای مطلب امروز خواهید دید.
۵. جمع‌بندی


طراحی بازی مثل بسیاری از کارهای دیگر، شغلی حرفه‌ای است و قواعد و رسوم خاص خود را برای کار دارد، حال آنکه بسیاری از مردم چنین دیدگاهی به این شغل (خصوصاً شغل طراحی بازی‌های رومیزی) ندارند و آن را یک کار حرفه‌ای به شمار نمی‌آورند و به همین خاطر نمی‌توانند بازی خوبی طراحی کنند یا ارتباط درستی با ناشرین بگیرند.
برای یک ارتباط اولیه حرفه‌ای با ناشر، شما نیاز دارید ابتدا بازی‌نما بازی‌ای که طراحی کردید را بسازید. بنابراین اگر به کار طراحی بازی‌های رومیزی علاقه دارید و قصد دارید تا ایده‌های طراحی را از درون ذهنتان به روی قفسه‌های فروشگاه‌ها برسانید، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.

 

 

بازی‌نما چیست؟

بازی‌نما برگه‌ای یک صفحه‌ای است که به ناشر داده می‌شود (ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، حضوری و…) که فقط شامل اطلاعاتی مختصر در مورد بازی است. ناشر بر این اساس تصمیم می‌گیرد بازی را از نزدیک ببیند و بازی کند یا نه.

در بازی‌نما باید موضوعات زیر بیان شود:
داده‌های اصلی مربوط به بازی مانند مدت زمان، تعداد بازیکنان و...
نام و اطلاعات تماس
تم و مکانیک بازی به طور خلاصه
ویژگی‌های خاص بازی
نحوه فروش و ویژگی‌های تجاری آن
جوایز و افتخارات احتمالی بازی

 


چه زمانی به بازی‌نما نیاز داریم؟
وقتی بازی را طراحی کردیم، مکانیک‌های مختلف خوب کنار هم چفت شده‌اند، بازی را بارها با افراد دور و نزدیک تست و اصلاح کرده‌ایم و عملاً روند طراحی بازی تمام شده‌است، بازی به ناشر باید ارائه شود. ایجاست که نیاز به بازی‌نما داریم.
راه‌های زیادی برای ارتباط با ناشران وجود دارد. شاید در یک کنفرانس و مسابقه بازی باشیم که ناشران در آن حضور دارند. شاید به وسیله ایمیل، شبکه‌های مجازی یا حتی پَست ارسال کنیم و حتی شاید به صورت تصادفی ناشری را ملاقات کنیم پس همیشه آماده باشید!
راستی تنها طراحان نیستند که از بازی‌نما بهره می‌گیرند و بسیاری از فروشندگان بزرگ بازی‌های رومیزی و پخش‌کننده‌ها نیز برای کسب سفارشات از خرده‌فروشی‌ها، از کاتالوگ‌هایی شامل بازی‌نماهای محصولاتشان استفاده می‌کنند.
نکته: هنگام ارسال بازی‌نما به صورت الکترونیکی، حتماً سایزش کم باشد. خیلی کم. بازی‌نما که به صورت pdf یا png است به jpeg تبدیل شود و وضوح تصویر کم شود. نسخه دیجیتال می‌تواند اندازه بسیار کوچکتری از بازی‌نما چاپ شده داشته باشد. دوستم بازی‌نما بازی جدیدش را فرستاد که ۷۰ مگابایت بود! امیدوارم این سطرها را نخواند چون با این حجم رغبت نکردم حتی دانلودش کنم.

 


چگونه می‌توانیم بازی‌نما خود را بسازیم؟
روش‌های زیادی برای طراحی و ساختن بازی‌نما وجود دارد و در مورد اینکه چه عناصری برای یک بازی‌نما خوب بسیار مهم هستند، اتفاق نظر وجود ندارد. هر بازی متفاوت است و هر ناشر به دنبال چیزهای مختلف است.
حال که بیشتر با این ابزار کارآمد آشنا شدید، قاعدتاً علاقه دارید که بدانید چطور می‌شود یک بازی‌نما برای بازی خود بسازید. حقیقت این است که یک دستورالعمل معین و قاطع برای این کار وجود ندارد و همانند خود کار طراحی بازی، نیازمند خلاقیت است و شما می‌توانید از روش‌های گوناگونی برای ساخت بازی‌نما اقدام کنید؛ هرچند که بدون شک باید اطلاعات اصلی بازی خود را در این بازی‌نما آورده باشید.
همانطور که اشاره کردیم، این اطلاعات باید بتوانند کلیات بازی شما را به خواننده‌ی آن منتقل کنند. به عنوان مثال شما باید درجه‌ی سنی مخاطب، تعداد بازیکن و مدت زمان حدودی بازی را کاملاً مشخص بنویسید. همچنین باید توضیحات مختصری راجع به تم و فضاسازی بازی بنویسید که این توضیحات می‌تواند با توضیحات خلاصه‌ای از اهداف و گیم‌پلی بازی تلفیق شوند. همینطور با نام بردن مکانیزم‌های مورد استفاده در آن و یا دادن توضیحاتی کوتاه راجع به آن‌ها، قطعاً دیدگاه بهتری نسبت به بازی خود ارائه خواهید داد. در نهایت نکات مهم و خلاقانه‌ی بازی خود را باید ذکر کنید و اطلاعات تماس و نام خودتان را نیز قرار دهید.
تمامی موارد بالا، مواردی پایه‌ای بودند که یک بازی‌نما به آن‌ها نیاز دارد، اما شما می‌توانید با اضافه کردن یک تصویر از نمونه فعلی بازی، استفاده کردن از فونت‌های مناسب و....، بازی‌نما خود را اثر گذارتر کنید.
چیزی که شاید بسیاری از طراحان نسبت به آن کم توجه باشند، زیبایی و مرتب و منظم بودن یک بازی‌نما است. سعی کنید از نرم‌افزار‌های طراحی برای بازی‌نما خود استفاده کنید و اصلاً از زمان گذاشتن برای طراحی بازی‌نما خود دریغ نکنید. هم چنین در نوشتار خود دقت کنید که بتوانید به خوبی مفاهیم مد نظر خود را به خواننده‌ی آن منتقل کنید. هرچه اطلاعات بر حسب اهمیت و کاربرد بهتر و منظم‌تر در بازی‌نما جا بگیرند، بازی‌نما شما مرتب‌تر و قابل استفاده‌تر خواهد بود و یک بازی‌نما خوش ساخت نمادی از یک طراح حرفه‌ای است و ناشران بدون شک به کار با یک طراح حرفه‌ای تمایل بیشتری دارند.

 

 

جمع‌بندی
بازی‌نما یک کاغذ معمولی است ولی فقط این نیست! بازی‌نما ویترین کار یک طراح بازی است. بازی‌نما خوب برگ برنده و کلید تولید بازی است بنابراین سعی کنید با دقت و وسواسی که در جریان طراحی بازی استفاده کردید سراغ بازی‌نما هم بروید تا به عنوان یک طراح بازی‌های رومیزی حرفه‌ای به شما نگاه شود.
بدون دیدن مثال‌هایی از بازی‌نما‌های مختلف، هرچقدر هم راجع به این ابزار مهم و کاربردی توضیح داده شود، باز کم است. هم به این نمونه‌های این صفحه نگاه کنید و هم با جستجوی تصاویر به زبان انگلیسی، دریایی از نمونه‌های مختلف را به دقت مشاهده کنید و ایده بگیرید. موفق باشید!

 

 

مطالعه بیشتر:


Giant Walls of Text & Other Sell Sheet Mistakes: A Sell Sheet Makeover
Graphic Design Tips for Sell Sheets: A Sell Sheet Makeover
Sell Sheets for Game Designers 101


منابع:


www.leagueofgamemakers.com/how-to-build-a-sell-sheet-for-your-game /
www.bazimedia.ir/blog/detail/3026/HowToMakeASellSheet /
www.roomizgames.ir/2017/03/13 /

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


نظر شما :