طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۲۵۱۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
ابتدا این موضوع را تصور کنید: یک شب سرد و تاریک. یک رعد و برق شدید باعث شده تا شما و دوستان‌تان مجبورید شوید تا بدون استفاده از وسایل الکترونیکی خود را سرگرم کنید. این‌جاست که ستون قابل اعتماد سرگرمی ظاهر می‌شود: بازی‌های رومیزی. در این مقاله، ابتدا نگاهی کلی به خود بازی‌های رومیزی، تاریخچه آن و برخی از سبک‌های می‌کنیم و در ادامه، با اصول طراحی یک بازی رومیزی آشنا می‌شویم.
طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تالیف و ترجمه: نازنین عباسی‌فرید و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

۶ دلیل درست و غلط برای ساخت بازی رومیزی

اهمیت جعبه بازی

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

 

طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا
ابتدا این موضوع را تصور کنید: یک شب سرد و تاریک. یک رعد و برق شدید باعث شده تا شما و دوستان‌تان مجبورید شوید تا بدون استفاده از وسایل الکترونیکی خود را سرگرم کنید. این‌جاست که ستون قابل اعتماد سرگرمی ظاهر می‌شود: بازی‌های رومیزی.

 


بازی‌های فکری در سال‌های اخیر بازخورد خوبی داشته‌اند. اما چگونه می‌شود یک سرگرمی که فکری باشد را طراحی کرد؟ در حقیقت باید گفت هر کسی که ایده خوبی داشته باشد می‌تواند یک بازی خلق کند، اما حتماً اصول و مراحل طراحی بازی فکری را باید رعایت نماید. در این مقاله، ابتدا نگاهی کلی به خود بازی‌های رومیزی، تاریخچه آن و برخی از سبک‌های می‌کنیم و در ادامه، با اصول طراحی یک بازی رومیزی آشنا می‌شویم.

 

بازی اتللو (ریورسی)

 

تاریخچه:
بازی‌های رومیزی یک عنصر اصلی در تمدن بوده و از پدیده‌های جدید نیستند. در حالیکه وسایل و بازی‌های الکترونیکی فقط در طی چند نسل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بعضی از بازی‌های رومیزی فیزیکی بیشتر از ۵۰۰۰ سال است که بازی می‌شوند. به عنوان مثال، بازی «Chekers» بازی‌ای است که از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازی شده است. تصاویر زیادی از بازی‌های رومیزی در مصر باستان دیده شده‌است. این موضوع بدان معناست که مردم تقریباً در تمام تمدن ثبت شده بشری در حال ساخت و ایجاد بازی‌های رومیزی بوده‌اند‌.

 

‌‌


مروری بر روی ژانر‌های بازی‌های رومیزی:
تعداد زیادی تنوع و ژانر برای انتخاب وجود دارد. ما مثل همیشه در حال نوآوری و پیشرفت در اختراعات هستیم. این امر مخصوصاً در مورد بازی‌های رومیزی آشکار است. حال بیایید نگاهی به ژانرهای غالب موجود بیندازیم.
بازی‌های رومیزی استراتژی:
بازی‌های رومیزی استراتژیک، قلب و روح اولین بازی‌های رومیزی هستند. از نظر طراحی بازی رومیزی، این بازی‌ها خود را به عنوان نوعی معما برای حل کردن توسط هر بازیکن نشان می‌دهند.
عناصر:
مضامین و عناصر رایج در این نوع بازی‌های رومیزی، تعداد ظاهراً بی‌نهایت چرخش متناوب بین بازیکنان، عدم ریختن تاس و جابه‌جایی کارت است. هیچ حرکتی همزمان بین بازیکنان و هیچ اطلاعات پنهانی وجود ندارد. برای مثال در بازی «Checkers» هر آنچه روی صفحه بازی مشاهده می‌کنید، دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد. شما با حریف خود نوبت نوبتی بازی می‌کنید و سعی می‌کنید مهره‌های آن‌ها را حذف کنید‌.
مثال‌ها:
برخی از مشهورترین نمونه‌های بازی‌های رومیزی استراتژی انتزاعی عبارتند از:
• Xiangqi
• Shogi
• Checkers
• شطرنج
• Senet
• اتللو(ریورسی)
• (مانکالا)Mancala

 

بازی ریسک


بازی‌های رومیزی آموزشی:
بازی‌های رومیزی آموزشی، بازی‌هایی هستند که هدف آن‌ها این است که بازیکن نوعی اطلاعات یا مهارت ارزشمند را بیاموزد. این موارد بیشتر در مورد کودکان به بازار عرضه می‌شوند و می‌توانند در موضوعات مختلف مانند: خواندن، ریاضیات، علوم و تاریخ به آن‌ها کمک کنند‌. البته برخی از این بازی‌ها برای همه سنین است.
عناصر:
بخش‌های مهم طراحی بازی‌های رومیزی آموزشی، درگیر کردن بازیکن با ماهیتی آموزنده، تحریک‌کننده ذهنی و البته آموزشی است. برخی از بازی‌های معروف رومیزی آموزشی عبارتند از:
• Catan: یک بازی مبتنی بر منابع است که در آن بازیکنان برای بردن باید ده امتیاز کسب کنند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، شهرک‌ها، جاده‌ها و موارد دیگر می‌سازند.
• :Risk یک بازی استراتژیک آموزشی است که کل کره زمین را دربرمی‌گیرد. بازیکنان کشور‌ها را انتخاب می‌کنند و با استراتژی و مبارزه، سعی در تصاحب جهان دارند.
• :Monopoly این بازی از نظر فنی به بازیکنان در زمینه مسائل مالی مانند اجاره و خرید ملک آموزش می‌دهد. اگرچه راهنمای واقعی خرید ملک نیست، اما مسئولیت مالی و خطر را به بازیکنان معرفی می‌کند.

 

بازی Pandemic


بازی‌های رومیزی همکاری مشترک:
طراحی بازی رومیزی همکاری مشترک، این امکان را برای بازیکنان فراهم می‌کند تا با همکاری مشترک به یک هدف برسند. آن‌ها یا به عنوان یک گروه اختصاص داده شده به یک هدف مشترک، می‌برند یا می‌بازند. این دسته یک سبک منحصر به فرد از بازی رومیزی برای افراد اجتماعی است.
چند نمونه عالی از بازی‌های مشترک:
• Pandemic: در این بازی جذاب، گروهی از افراد برای از بین بردن ویروسی که همیشه در حال تغییر است و هدف آن نابودی بشریت است با هم همکاری می‌کنند. بازیکنان برای مقابله بهتر با ویروس‌ها، نقش‌های مختلفی مانند پزشکان و مقامات ارتش را برعهده می‌گیرند. وقتی که ویروس ریشه‌کن شود یا بشریت را نابود کند، بازی تمام می‌شود.
• :At the mountains of madness این بازی رومیزی دارای بازیکنانی است که کوه‌های پیشگویی را در زباله‌های یخ‌زده شمال مقیاس‌بندی می‌کنند. همانطور که بازیکنان به کوه می‌روند، باید برای گسترش و به دست آوردن منابع و موارد دیگر با هم کار کنند. بازیکنان می‌میرند، دیوانه می‌شوند و وحشت‌هایی را تجربه می‌کنند که دوستی‌ها را آزمایش می‌کند.

 

بازی Carvassonne


بازی‌های رومیزی به سبک آلمانی «Eurogame»
این بازی‌های رومیزی بر بازی اجتماعی تاکید دارند. در حالیکه بازی‌های رومیزی آمریکایی بر حذف شخصیت و درگیری آشکار تاکید دارند، این بازی‌ها به مشارکت اجتماعی و جمع‌آوری منابع تاکید دارند و نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی زیادی دارند.
برخی از بازی‌های آلمانی قابل‌توجه عبارتند از:
• Carcassonne
• Settelers of Catan
دسته‌بندی‌های بی‌شماری برای بازی‌های رومیزی وجود دارد از جمله بازی‌های نقش مخفی، بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG)ها، بازی‌های کارتی و… که یک طراح بازی باید همه این سبک‌ها را بشناسد. در ادامه، اصول طراحی یک بازی فکری را بررسی می‌کنیم.

 


طراحی بازی فکری، خود با انتخاب یک موضوع یا ایده اصلی شروع می‌شود که رویدادهای آن را هدایت می‌کند.
تمرکز اصلی طراح روی مکانیزم بازی به گونه‌ای که منطقی باشد و بازیکنان را علاقه‌مند نماید، می‌باشد. هنگامی که تمام جزئیات مهم در دسترس قرار گرفتند، می‌توان نمونه اولیه بازی مورد نظر را تولید و آزمایش فاز اول را شروع کرد تا شاهد پیشرفت در طراحی بود.
مراحل طراحی یک بازی فکری جذاب
۱. رسیدن به یک ایده اولیه:

تفکر روی یک موضوع یا طرح خاص اولین قدمی است که باید برداشته شود. اغلب بازی‌های فکری حول یک فرضیه یا ایده محوری هستند که به تعیین چگونگی انجام فرآیندها و تعیین نقش بازیکنان کمک می‌کنند. هنگام ایجاد زیرساخت یا طرح اولیه، تهیه لیست محتوای مورد علاقه باید مورد اهمیت قرار گیرد. برخی از رایج‌ترین موضوعات بازی‌های فکری عبارتند از: سفر فضایی، ماجراجویی قرون‌وسطایی، جادو و موجودات فراطبیعی مثل خون‌آشام‌ها و گرگ‌نماها. برای مثال بازی «ریسک» یک بازی استراتژی نظامی است که در آن بازیکنان برای غلبه برسلطه جهانی رقابت می‌کنند.
۲. تعیین هدف:
تعیین هدف نهایی بازی، اصلی است که توجه به آن از مراحل مهم طراحی بازی به شمار می‌رود. زیرا معمولاً هدف اولیه یک بازی با مفهوم و هدف اصلی آن پیشنهاد می‌شود. مثلاً اینکه بازیکنان چگونه برنده می‌شوند و برای پیروز شدن چه باید بکنند؟ لازم است قبل از حرکت به سمت فرموله کردن قوانین، هدفی در ذهن وجود داشته باشد. به طور مثال اگر بازی با دزدان دریایی سروکار داشته باشد، هدف پیدا کردن و کشف یک ذخیره گنج مدفون در مقابل بازیکنان دیگر است.

 


۳. نوشتن قوانین و روند بازی:
بهتر است شرحی کوتاه از بازی مورد نظر تهیه و تدوین گردد. در توضیحات ابتدایی، روند بازی باید به طور خلاصه مشخص گردد تا بازیکنان متوجه شوند سعی دارند به چه چیزی دست یابند.

۴. انتخاب سبک:
این موضوع که کدام روش برای بازی طراحی شده شما بهتر خواهد بود، بسیار مهم می‌باشد. باید تلاش گردد تا سبکی برگزیده شود که متناسب با موضوع انتخاب شده باشد. روش انتخابی باید از پیچیدگی متناسب با محدوده سنی بازیکنان هدف بازی برخوردار باشد.

 


اصول طراحی یک بازی فکری
۱. تدوین مجموعه‌ای از قوانین به منظور چارچوب بخشیدن به بازی باید مورد توجه قرار گیرد. تدوین این قوانین با مرور هدف بازی شروع شده و با بررسی سازوکار حرکت بازیکنان در مسیر بازی ادامه می‌یابد. در حالت ایده‌آل قوانینی که ایجاد شده باید ساده، منطقی و سازگار باشند تا در هر بار بازی نتایج متفاوتی حاصل شود. در آغاز قوانین باید بسیار ساده و ابتدایی باشد. ولی کم‌کم می‌توان سیستم قانونی خود را با افزودن اهداف ثانویه، رویدادهای تصادفی یا مجازات برای تصمیمات ضعیف، پیچیده‌تر نمود.
۲. تعداد بازیکنان بازی باید مشخص گردد. بیشتر بازی‌های فکری برای ۲ الی ۴ بازیکن طراحی شده‌اند، اما اگر قوانین ساده و کارت‌ها یا قطعات کافی برای دور زدن وجود داشته باشد، تعداد بیشتری می‌توانند در بازی شرکت نمایند. البته باید یادآور شد که هرچه تعداد بازیکنان بیشتر شود، کار طراحی بازی فکری دشوارتر خواهد بود.
۳. نوع اشیای مورد استفاده در بازی نیز باید مشخص باشد. بسته به موضوع و مکانیزم خاص، ممکن است بازی به کارت، تاس یا مهره نیاز داشته باشد. بهترین کار این است که از لوازمی استفاده شود که برای دستیابی به هدف بازی بسیار کاربردی باشد.
۴. با تعیین ایده اصلی بازی، باید شکل دقیق و نقشه کلی آن طراحی شود. فضاها ترسیم شده و مکان‌های بازی، قطعات مهم، نقاط شروع و پایان و نحوه تعامل بازیکنان مشخص شود. در پایان، یک طرح اصلی برای بازی به دست می‌آید. در واقع در این مرحله به محض اینکه ایده‌ای به ذهن خطور کرد، نسخه خام صفحه بازی روی کاغذ باید ترسیم و طراحی گردد.

 

 

تکمیل برنامه‌ریزی بازی فکری
۱. مهم‌ترین بخش در مراحل طراحی بازی فکری انتخاب اسم است: عنوان بازی باید با موضوع اصلی آن گره بخورد و مناسب‌ترین ایده از هر جهت باید انتخاب شود. یک نام ایده‌آل باید کمتر از ۵ کلمه داشته و انتخابی مبتکرانه باشد که در ذهن بازیکنان باقی بماند. این کار می‌تواند یکی از سخت‌ترین و غالباً نهایی‌ترین قسمت‌های فرآیند طراحی باشد.

۲. یک نمونه اولیه ایجاد شود: مثلاً از کارتن ضایعات برای طرح اولیه صفحه بازی استفاده و اشیای بداهه به قطعات بازی تبدیل شود. اگر بازی شامل کارت است، می‌شود طرح آن روی کاغذ یا کارتن ترسیم گردد. نمونه اولیه بازی فکری نباید فانتزی باشد. آنچه در تهیه نمونه مورد نیاز است، یک ماکت ساده است که به طراح این امکان را می‌دهد که ببیند بازی چگونه کار می‌کند. چیزی که در این مرحله مهم است، این می‌باشد که آیا بازی جذابیت لازم را دارد یا خیر؟ قیمت نسخه اولیه بازی بسته به اجزای مختلف مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

 

 

۳. بازی طراحی شده مورد تست و ارزیابی قرار گیرد: بعد از تهیه بازی، می‌توان با تعدادی از افراد مورد اطمینان به انجام بازی و ارزیابی آن پرداخت. بعد از هر دور بازی، شرکت‌کنندگان می‌توانند نظرات خود را در مورد چگونگی بهبود بازی به اشتراک بگذارند. بازخوردهای ارائه شده باید یادداشت و مورد آزمایش قرار داده شود. البته بازیکنان انتخابی باید افراد مطمئنی باشند تا نظراتشان کاملاً صادقانه، بی‌طرفانه و منصفانه باشد. به منظور دریافت نظرات سازنده‌تر و مفیدتر، می‌توان این سوالات را مطرح کرد: «آیا قوانین اساسی منطقی بود؟ آیا چیزی وجود داشت که شما را در مورد مکانیزم بازی گیج کند؟ چه چیزی باعث لذت بیشتر این بازی شده است؟»
۴. برای بهبود نسخه بعدی، تلاش شود: انتقادات و نظراتی را که از آزمایش بازی دریافت شده، همراه با مشاهدات شخصی خود در نظر گرفته و از آن‌ها به عنوان راهنما برای ادامه کار استفاده شود. با هر بار ویرایش، بازی بهتر و بهتر می‌شود. بعد از انجام چند تغییر، گروه اولیه‌ای که به ارزیابی بازی پرداخته بودند، مجدداً با بازی در نسخه جدید، آن را مورد بررسی دوباره قرار داده و نظرات خود را درباره نسخه جدید بیان می‌نمایند. طراحی یک بازی فکری منحصر به فرد و ابتکاری، روندی آهسته می‌باشد، پس نیاز به تلاش و صبر دارد.

 


۵. بازی رومیزی طراحی شده در اختیار یک شرکت بازی‌سازی قرار گیرد: متن و روش تهیه شده هنگام خلق مفهوم بازی در یک صفحه حرفه‌ای اصلاح شود. به مهم‌ترین مفاهیم و سازوکارهای بازی حتماً پرداخته شده و یادداشتی شامل تفاوت‌های بارز بازی طراحی شده نسبت به بازی‌های مشابه موجود تهیه گردد. سپس نمونه و ماکت تهیه شده از بازی، به بخش توسعه شرکت ارسال شود. تولیدکنندگان بازی وقت ندارند هر یک از مطالب را به طور عمیق بررسی کنند. بنابراین مهم است که یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی برای آن‌ها ارسال شود.

 

 

کلام آخر:
اگر شما یک ذهن خلاق و ایده‌پرداز دارید، با دانستن اصول و مراحل طراحی بازی فکری خیلی روان‌تر و با گذاشتن یک زمان اختصاصی، می‌توانید انواع بازی‌های فکری جذاب را طراحی کنید و دیگران را علاقمند به آن سرگرمی نمایید. فقط فراموش نکنید که حتماً چندین بازی فکری مشابه آنچه در ذهن خود دارید را مشاهده و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنید تا قوی‌ترین سرگرمی ذهنی را بسازید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع:

‌‌‌‌‌‌
https://www.gamedesigning.org/learn/board-game-design/
https://rayad.org/


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی


نظر شما :