برای نوشتن قانون برای بازی رومیزی خود، این مراحل را انجام دهید

۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۲۵۲۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
شما یک بازی جدید عالی طراحی کرده و آماده ارائه آن هستید. آخرین چیزی که باید در بازی خود قرار دهید، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قوانین برای کمک به دیگران در یادگیری نحوه بازی است. آموزش یک بازی کاملاً جدید به مردم همیشه آسان نیست. لازم به یادآوری است که مخاطبان شما هنوز نمی‌دانند که هر جنبه‌ای از بازی شما چگونه عمل می‌کند. اینجاست که مجموعه قوانین بازی شما به میدان می‌آید. نوشتن قوانین بازی می‌تواند کمی زمان ببرد، اما مهم است که شامل دستورالعمل‌های دقیق هدف، همه قطعات و نحوه بازی باشد.
برای نوشتن قانون برای بازی رومیزی خود، این مراحل را انجام دهید

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجمین: نازنین عباسی‌فرید و رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

۶ دلیل درست و غلط برای ساخت بازی رومیزی

اهمیت جعبه بازی

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا

آیا ایده منحصر به فرد و جالبی برای یک طراحی بازی کارتی دارید؟ پس این مراحل را دنبال کنید.

 

برای نوشتن قانون برای بازی رومیزی خود، این مراحل را انجام دهید.
شما یک بازی جدید عالی طراحی کرده و آماده ارائه آن هستید. آخرین چیزی که باید در بازی خود قرار دهید، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قوانین برای کمک به دیگران در یادگیری نحوه بازی است. آموزش یک بازی کاملاً جدید به مردم همیشه آسان نیست. لازم به یادآوری است که مخاطبان شما هنوز نمی‌دانند که هر جنبه‌ای از بازی شما چگونه عمل می‌کند. اینجاست که مجموعه قوانین بازی شما به میدان می‌آید. نوشتن قوانین بازی می‌تواند کمی زمان ببرد، اما مهم است که شامل دستورالعمل‌های دقیق هدف، همه قطعات و نحوه بازی باشد.

 


تفاوت قوانین و دفترچه راهنما
در ابتدا، تفاوت قوانین و دفترچه قوانین (راهنما) را بررسی می‌کنیم. قوانین، مجموعه‌ای در بازی است که از دستیابی فوری بازیکنان به اهدافشان جلوگیری می‌کند. قوانین بازی می‌تواند در دفترچه راهنما، روی کارت‌ها یا قطعات بازی و یا روی خود صفحه بازی باشد. دفترچه راهنما، عنصری است که هدف آن آموزش نحوه بازی به بازیکنان است. این دفترچه شامل برخی از قوانین است اما اغلب همه آن‌ها را شامل نمی‌شود. بسیاری از قوانین موجود در یک بازی بر روی صفحه بازی، کارت‌ها و… خواهد بود. دفترچه‌های راهنما اطلاعات و همچنین مفهوم بازی را آموزش می‌دهند. دفترچه‌های راهنما باید کوتاه باشند. آن‌ها نیاز به ذکر مثال‌ها و مشخصات دارند، اما نباید نکات دقیق‌تر و استراتژی بازی که بهتر است گفته نشوند، را توضیح دهند. آن‌ها باید مختصر، تصویری و برای گفتن نکات اضافی باشند. دفترچه‌های راهنما باید اطلاعات کافی در اختیار بازیکنان قرار دهند تا بتوانند بازی را انجام دهند حتی اگر فقط بخشی از آن را بخوانند.
۱. به دفترچه راهنمای برخی از بازی‌های مورد علاقه خود نگاه کنید: هنگامی که قوانین بازی خود را روی دفترچه یادداشت، تخته سفید یا در یک جزوه می‌نویسید، به نحوه قالب‌بندی دستورالعمل‌های الهام‌بخش و مثال‌های بازی‌های مورد علاقه خود نگاهی بیندازید.
• نحوه قالب‌بندی دستورالعمل‌های سایر بازی‌ها را را یادداشت کنید. به سلسله مراتب اطلاعات توضیح داده شده توجه کنید. هنگام نوشتن قوانین خود سعی کنید از قالب مشابهی پیروی کنید.
• از بخش‌هایی که در کتاب‌های دیگر مشاهده می‌کنید، یک چک لیست تهیه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از این سبک‌ها تقلید کنید.

 


۲. دستورالعمل‌های خود را بنویسید تا با صدای بلند خوانده شود: وقتی دستورالعمل‌ها و قوانین و اطلاعات بازی خود را می‌نویسید، تصور کنید که مردم با صدای بلند آن را خواهند خواند. معمولاً یک نفر این دستورالعمل‌ها را برای گروه می‌خواند.
• از کسی بخواهید دستورالعمل‌ها را در حین انجام بازی با صدای بلند بخواند.
• شما در حال توضیح بازی‌ای هستید که برای اولین بار آن را طراحی کرده‌اید و یا شخص دیگری آن را با دفترچه راهنما به شما توضیح می‌دهد، پس باید قوانین را آسان و قابل درک طراحی کنید.
• به عنوان مثال، اگر یک بازی رومیزی در مورد دو کشور در حال جنگ دارید، ممکن است این هدف را توضیح دهید: «شما عضو یکی از دو کشور در جنگ هستید. شما برای کمک به کشور خود نقشی تعیین کرده‌اید. هدف از این بازی همکاری با یکدیگر برای شکست دادن کشور دشمن به یکی از سه روش زیر است.
شما می‌توانید با از بین بردن کشور از طریق جنگ، ترور رهبر کشور یا اولین کشوری که به فضا می‌رود، پیروز شوید».
• با توصیفات ساده و شفاف می‌توانید به راحتی مقدار مناسبی از اطلاعات را بیان کنید. بازیکنان اکنون روش‌های هدفمند و برنده شدن در بازی را می‌دانند.

 


۳. در توضیح قوانین، از فعل دوم شخص استفاده کنید: به جای گفتن «وقتی یک بازیکن…» یا سعی کنید تا حد ممکن «وقتی تو…» را بگویید. این به شما کمک می‌کند تا قوانین بازی خود را راحت‌تر منتقل کنید.
• به این مثال، توجه کنید؛ به جای «کارت‌ها به هم می‌خورند.» بگویید «شما کارت‌ها را به هم می‌ریزید.».
۴. یافتن و فهمیدن اصطلاحات بازی را آسان کنید: هنگام استفاده از یک اصطلاح بازی، مانند یک نوع کارت، ماموری، قطعه و…، باید دستورالعمل‌ها را طوری بنویسید که بازیکنان بتوانند فوراً به آن مراجعه کنند. آن‌ها را مختصر و دقیق بیان کنید. اگر توضیح به عمق بیشتری نیاز دارد، یک علامت‌گذاری اضافه کنید، سپس یک بخش جداگانه برای توضیح بیشتر آن اضافه کنید.
• به عنوان مثال، اگر اشاره می‌کنید که یکی از راه‌های پیروزی، کشتن رهبر دشمن است، بیان کنید که در کجا می‌توانید دستورالعمل‌های انجام این کار را پیدا کنید. بخش جداگانه‌ای اضافه کنید که این مورد را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد.
• اگر جا دارید، می‌توانید قبل از ادامه کار اصطلاح را به طور خلاصه توضیح دهید. هرگز اصطلاحی را اضافه نکنید که بازیکنان جدید بدون توضیح آن درک نکنند.
• همیشه به بازیکنان نشان دهید که کجا می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد این اصطلاح پیدا کنند.

 


۵. مفهوم یا هدف بازی را توضیح دهید: به بازیکنان خود یک پیش نمایش و مروری بر نحوه عملکرد بازی بدهید. حتی ممکن است بخواهید با خلاصه‌ای از بازی یا تاریخچه دنیای بازی شروع کنید. این توضیح باید مختصر باشد و به بازیکنان در درک هدف بازی کمک کند. به عنوان مثال، اگر بازی شما روی کشورهای درگیر متمرکز باشد:
• خلاصه دلیل جنگ دو کشور را توضیح دهید: آن‌ها قبلاً یک کشور واحد بودند، اما یک بخش بعدها شورش کرد. اکنون هر دو کشور از همه منابع موجود برای پیروزی در انقلاب استفاده می‌کنند. هدف این بازی پیروزی در انقلاب طرف شما است.
۶. دستورالعمل‌های خود را به ترتیب و در متن بنویسید: هنگام نوشتن دستورالعمل‌های بازی خود در هر قالبی که انتخاب کرده‌اید، آن را به ترتیب انجام دهید. به ترتیب نوشتن به این معنی است که شما یک مسیر منطقی از توضیح مکانیزم بازی را دنبال کنید.
• شاید بخواهید با خلاصه‌ای از بازی شروع کنید. سپس به سراغ هدف، تنظیمات، نحوه عملکرد بازیکنان و کارهایی بروید که هر قطعه یا کاراکتر انجام می‌دهد. پس از توضیح چگونگی برنده شدن، ممکن است لازم باشد بخش‌های بیشتری را توضیح دهید که عمیقاً اشیا،، حرکت‌ها یا… باشند. در واقع دستورالعمل‌های شما باید مانند یک کتاب یا داستان عمل کنند. همچنین باید در ابتدا بخش مختصری را درج کنید که جزئیات تعداد بازیکنان و محدوده سنی را توضیح می دهد.
• قبل از اینکه شروع بازی را توضیح دهید، نحوه چینش قطعات بازی را توضیح دهید تا بازیکنان بتوانند صفحه را بچینند. هنگامی که بازیکنان این کار را به پایان رساندند، بخش بعدی باید نحوه شروع بازی را توضیح دهد. در ادامه، شما یک سبک بازی خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر یک بازی نوبتی دارید، در مورد نوبت‌ها توضیح دهید. اگر در بازی نبرد وجود دارد، در ادامه باید در مورد این مطلب توضیح دهید.

 


۷. دستورالعمل‌های بازی خود را بخوانید: در جای کسی قرار بگیرید که چیزی راجع به بازی شما نمی‌داند.. با خود صادق باشید و توجه داشته باشید که چقدر این دستورالعمل‌ها را درک می‌کنید.
• آیا شما به اندازه کافی هدف را توضیح نمی‌دهید؟ آیا به طور مداوم از فعل دوم شخص استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید چگوه باید برنده بازی شوید؟
• اگر مشکلاتی در قوانین شما وجود دارد، آن‌ها را مناطق را یادداشت و ویرایش کنید. درک دستورالعمل‌های شما باید آسان باشد تا افراد بتوانند در اسرع وقت بازی شما را انجام دهند.
۸. در قوانین خود، از نکاتی استفاده کنید که استراتژ‌های بازی را توضیح می‌دهد: بعضی اوقات درک توصیف قوانین یا نحوه چینش صفحه بازی دشوار به نظر می‌رسد. به منظور جلوگیری از بی‌علاقگی بازیکنان، با طرح چند نکته در مورد استراتژی‌های بازی به بازیکنان خود کمک کنید.
• همه و همه داستان‌های خاصی را که ممکن است باعث سردرگمی بازیکن شود، لیست کنید. روش‌های استراتژیک برای پیروزی را در این داستان‌ها بگنجانید.

 


۹. در پایان موارد اضافی را هم توضیح دهید: تمام دستورالعمل‌ها و عناصری که قبلاً راجع به آن‌ها توضیح ندادید، باید پس از قوانین اصلی ارائه شوند. اگر بازی شما می‌تواند به روش‌های جایگزین انجام شود، روش‌های جایگزین را لیست کنید.
• قوانین اصلی عملکرد بازی را توضیح می‌دهند.
• اگر بازی شما عناصر دیگری را شامل می‌شود که به طور خاص برای بازی اصلی استفاده نمی‌شوند، وقت بگذارید و آن‌ها را توضیح دهید.

۱۰. در نظر بگیرید که می‌خواهید بازی شما چقدر چالش داشته باشد: قوانین بازی، روش اصلی برای افزودن محدودیت‌ها (یا بهتر بگوییم، دشواری‌ها) به بازی هستند. به خوبی فکر کنید که چقدر می‌خواهید بازی شما با بازیکنان مقابله کند. اطمینان حاصل کنید که قوانین بازی شما با دشواری مورد نظر شما در یک ردیف قرار گرفته‌اند. عدم انجام این کار، انتظارات بازیکنان را ناکام می‌گذارد که باعث می‌شود آن‌ها از آسان یا خیلی سخت بودن بازی رنجیده شوند.

 


۱۱. در نظر بگیرید که کجای بازی شما دارای شانس می‌باشد یا کجای بازی به مهارت نیاز دارد: وقتی نوبت به شانس و مهارت می‌رسد، هیچ راه ایده‌آلی برای خلق یک بازی وجود ندارد. طیفی وجود دارد که دارای شانس و مهارت (حرکتی و ذهنی) می‌باشد و شما باید جایی در بازی را انتخاب کنید که بخواهید بازی شما در آن طیف قرار بگیرد. اطمینان حاصل کنید که قوانین بازی شما از نظر تناسب با اهداف شما سازگار است.
۱۲. از انتخاب‌های اشتباه خودداری کنید: اگر به یک بازیکن حق انتخاب می‌دهید، آن را برای بازیکنان سخت کنید. هیچ چیزی مانند زیاد بودن تصمیمات ساده، هیجان بازی را از بین نمی‌برد. این باعث می‌شود که یک بازیکن احساس ناتوانی کند و شاید حتی تسلیم بازی شود. وقتی قوانین بازی بازیکنان را مجبور به انتخاب می‌کنند، همه انتخاب‌ها باید با نکات مثبت و منفی مهمی همراه باشند.

 


۱۳. اگر یک قانون گیج‌کننده است، از ساختن آن صرف نظر کنید: آیا می‌خواهید بدانید که چگونه یک قانون مشکل ایجاد کنید؟ برای ساختن یک قانون، نیاز به پیگیری یا یک دسته از تذکرات و هشدارها برای بازی دارید. بازی شما توسط افرادی انجام می‌شود که قوانین داخل و خارج بازی را نمی‌دانند. ممکن است که این بازی در محیطی بسیار شلوغ بازی شود. هرچه در بازی، بازیکنان را بیشتر مجبور کنید که قوانین کوچک و عجیب و غریب را به خاطر بسپارند، فهمیدن و درک کردن بازی نیز برای بازیکنان دشوارتر می‌شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع:


https://www.wikihow.com/Write-Game-Instructions
https://brandonthegamedev.com/how-to-make-board-game-rules-dev-diary-050517/

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ فکری بازی‌ رومیزی بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ کارتی طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی طراحی‌ قانون قانون‌ بازی


نظر شما :