قسمت چهارم چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۱۵۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مراحل قبل با نحوه شکل‌گیری ایده، پیاده‌سازی مکانیزم‌های بازی و تکمیل یک نمونه از طرح بازی آشنا شدیم. در آخرین مقاله از این سری با نحوه ساخت و پرداخت بازی رومیزی که طراحی کردیم آشنا می‌شویم.
قسمت چهارم چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟

مترجم: مهسا غضنفری

در مراحل قبل با نحوه شکل‌گیری ایده، پیاده‌سازی مکانیزم‌های بازی و تکمیل یک نمونه از طرح بازی آشنا شدیم. در آخرین مقاله از این سری با نحوه ساخت و پرداخت بازی رومیزی که طراحی کردیم آشنا می‌شویم.

مرحله چهارم: ساخت بازی رومیزی قابل استفاده

 

۱. یک صفحه‌ی بازی با دوام را برش دهید.

ابعاد خاصی را که می خواهید تخته شما داشته باشد ترسیم کنید، سپس طرح سازه خود را با استفاده از یک چاقوی موثر و لبه تیز برش دهید. سپس می توانید روی طرح‌ها را بسته به موضوع بازی نقاشی کنید.

مقوا سخت یا تخته کامپوزیت به اندازه کافی محکم خواهد بود تا برای ساعت‌ها بازی دوام بیاورند. اضافه کردن یک ورقه از جنس وینیل به پست صفحه، گزینه خوب دیگری است.

اگر تخصص طراحی گرافیک را دارید، از یک برنامه تصویرگر برای ایجاد یک طراحی برای صفحه بازی خود استفاده کنید. طرح را روی کاغذ برچسب‌دار چاپ کنید، سپس آن را به صورت تمیزتر و حرفه‌ای‌تری به تخته منتقل کنید.

 

۲. صفحه قوانین را طراحی کنید. (دفترچه بازی)

با استفاده از دستورالعمل‌هایی که در دفترچه بازی می‌آورید، بازیکنان را برای نحوه چگونگی و انجام بازی آماده کنید. با آنها به صورت قدم به قدم حرکت کنید، از اولین تاس ریختن تا آخرین کارت کشیدن. تمام مهره‌های اصلی، انواع کارت‌ها و مناطق روی صفحه و همچنین شرایط خاصی را که تحت این قوانین ممکن است تغییر کند توضیح دهید.

مهم است که هنگام نوشتن برگه دستورالعمل بازی خود از زبانی واضح و آسان برای درک دیگران استفاده کنید، به خصوص اگر بازی شما از ساختار پیچیده‌ای برخوردار باشد.

این یک فرصت خوب برای دیدن مکانیزم بازی است که در مقابل شما گذاشته شده و قبل از اولین انجام بازی، ناهماهنگی‌ها را از طریق آن بررسی کنید و در صورت وجود ایرادات سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشید.

 

۳. ساخت قطعات بازی از اشیاء معمولی

وقتی در حال سرهم‌بندی کردن نمونه اولیه خود هستید، می‌توانید تقریباً از هر چیزی برای تهیه مهره‌های بازیکنان و سایر اجزا استفاده کنید، از دکمه‌های لباس گرفته تا اسباب بازی‌ها و حتی خرت و پرت‌های متفرقه و دورریختنی. اشیا مختلف بسیاری را جمع‌آوری کنید تا کارکردهای مختلفی را که برای انجام بازی خود لازم دارید، انجام دهند. هنگامی که مجموعه‌ی گسترده‌ای دارید، قطعات مختلف را بر اساس جنس آن‌ها دسته‌بندی کنید در این صورت استحکامی بین آن‌ها وجود خواهد داشت.

اطمینان حاصل کنید که لوازم جانبی شما سایز مناسب برای صفحه بازی را دارند. اگر خیلی بزرگ باشند، ممکن است نامتناسب به نظر برسند. اگر خیلی کوچک باشند، نگهداری آن‌ها کار سختی خواهد بود و ممکن است به راحتی گم شوند.

سعی کنید مجسمه‌های کوچکی را بخرید و نقاشی کنید تا قطعات بازی دقیق و یکپارچه‌ای را ایجاد کنید.

 

۴. کارت‌های بازی را به صورت دستی طراحی کنید.

مقواهای باطله را به صورت مربع برش داده و طرح‌های خود را روی دو طرف آن‌ها ترسیم کنید. برای ترسیم طرح‌ها بهتر است از جوهرهای دائمی استفاده کنید تا کارهای هنری‌تان به راحتی از بین نروند و لکه‌دار نشوند.

اطلاعات مرتبط دیگری را که ممکن است بازیکن در طول بازی به آن نیاز داشته باشد، مانند دسته‌بندی، مقدار امتیاز و مسیرهایی برای چگونگی اقدامات خاص که باید پیگیری شوند، بر روی کارت‌ها بنویسید.

وقتی کارت‌های خود را آن‌گونه که می‌خواستید طراحی کردید، آنها را به وسیله دستگاه لمینیت روکش کنید. این کار ضمن محافظت از آنها در برابر پارگی، لکه و سایر حوادث، به آنها ظاهری براق و جذاب می‌دهد.

 

۵. نمونه اولیه خود را بسته بندی کنید.

یک جعبه لباس با اندازه مشابه با صفحه بازی‌تان پیدا کنید و اجزای بازی خود را درون آن قرار دهید. به این ترتیب، هنگام حمل و نقل آن از مکانی به مکان دیگر، می‌توانید همه چیز را در کنار هم نگه داشته و محافظت کنید. عنوان بازی را با افتخار روی جعبه به نمایش بگذارید. اگر نگاه هنری داشته باشید و بخواهید جذابیت بصری ایجاد کنید، چند تصویر اصلی بر روی جعبه اضافه خواهید کرد. این موضوع یک خصیصه‌ای خواهد بود برای این‌که نشان می‌دهد خودتان این کار را انجام داده‌اید.

با فرض اینکه شما چندان به ظواهر علاقه ندارید، می‌توانید برای نگه‌داشتن صفحه بازی، کارت‌ها، مهره‌های بازی و سایر لوازم جانبی، یک جعبه حمل گروهی خریداری کنید.

 

اولین سلسله مقاله برای تشریح نحوه طراحی یک بازی رومیزی را در ۴ سری مقاله در سایت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بارگذاری شد. لینک‌های مقالات قبل را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

منبع

https://www.wikihow.com/Design-a-Board-Game

 

کلید واژه ها: طراحی بازی


نظر شما :