معرفی بازی باستانی Five Lines (پنج خط)

۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۹۷۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله امروز، به معرفی یکی دیگر از بازی‌های باستانی موجود در جهان می‌پردازیم. این بازی، Five Lines یا پنج خط نام دارد و بنا بر گفته برخی مورخین، قدیمی‌ترین بازی یونان باستان است. در این مقاله، با قسمتی از تاریخچه این بازی و همچنین نحوه بازی و قوانین آن، آشنا می‌شویم.
معرفی بازی باستانی Five Lines (پنج خط)

نویسندگان: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول بازی باستانی ناکلبنز (Knucklebones)

قسمت دوم بازی باستانی ناکلبنز (Knucklebones)

قسمت اول معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

قسمت دوم معرفی بازی باستانی پاچیسی (Pachisi)

 

در مقاله امروز، به معرفی یکی دیگر از بازی‌های باستانی موجود در جهان می‌پردازیم. این بازی، Five Lines یا پنج خط نام دارد و بنا بر گفته برخی مورخین، قدیمی‌ترین بازی یونان باستان است. در این مقاله، با قسمتی از تاریخچه این بازی و همچنین نحوه بازی و قوانین آن، آشنا می‌شویم.

 

 

 

معرفی بازی باستانی ( Five Lines )

Five lines (پنج خط)، نام امروزی یک بازی رومیزی است که از یونان سرچشمه می‌گیرد. درحال حاضر، اطلاعاتی درباره اینکه نام این بازی در دوران باستان چه بوده است، در دست نیست اما تا جایی که می‌دانیم، این بازی قدیمی‌ترین بازی یونان است و در افسانه‌ها و قصه‌های این کشور آمده است. برای مثال، Julius Pollux (جولیوس پولوکس)، محقق و زبان‌شناس، در کتاب Onomasticon ، به این بازی اشاره می‌کند اما برای آن نامی انتخاب نمی‌کند. اولین اشاره مکتوب به این بازی مربوط به سال ۶۰۰ قبل از میلاد در یکی از شعرهای Alkaios (آلکائوس) می‌باشد. جالب است بدانید که این بازی اغلب توسط تاریخ‌شناسان و بازی‌شناسان نادیده گرفته می‌شود.همچنین اطلاعات بسیار کمی در مورد این بازی در مجموعه بازی‌های رومیزی و بازی‌های رومیزی باستانی در دسترس است. هر تلاشی برای بازآفرینی قوانین این بازی به طور کامل حدسی است.

 

کوزه‌هایی که تصویر سربازان در حال بازی بر روی آن‌ها نقش بسته است

کوزه باستانی

یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد این بازی وجود دارد، تصویری است که بر روی کوزه‌ای از انجام دادن این بازی توسط دو فرمانده جنگی در جنگ نقش بسته است. در این تصویر، آشیل و آژاکس، دو فرمانده از سپاه یونان، در سال دهم و پایانی نبرد تراوا (تروجان) در حال بازی Five Lines می‌باشند و درحال خواندن عدد روی تاس می‌باشند. این تصویر، یکی از پرتکرارترین تصاویر نقش بسته بر روی کوزه‌های باستانی یونان می‌باشد.

 

 

چگونه بازی کنیم؟ (بیایید حدس بزنیم)

محتویات بازی

Five Lines یک بازی انتزاعی دو نفره است. بازی از ده مهره که به اصطلاح به آن‌ها «مرد» می‌گویند (به طور معمول از سنگ‌هایی با دو رنگ متفاوت ساخته شده‌اند) تشکیل شده است که بین بازیکنان (پنج مهره برای هر بازیکن) تقسیم می‌شود. همچنین، صفحه بازی و یک عدد تاس نیز از دیگر وسایل بازی هستند.

 

 

نحوه بازی و قوانین حرکت دادن مهره‌ها در صفحه بازی

هر بازیکن، ۵ مهره خود را در سومین خط صفحه بازی که بزرگ‌ترین خ ط صفحه بازی است، قرار می‌دهد. هدف بازی این است که هر بازیکن، زودتر از حریف، تمام مهره‌های خود را به سمت مقابل مهره‌های خود در شروع بازی، یعنی جایی که مهره‌های حریف قرار دارند، انتقال دهد. حرکات مهره‌ها در صفحه بازی، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌باشد. بازیکنان با انداختن تاس، مهره‌های خود را با توجه به عددی که تاس می‌آورد، حرکت می‌دهند. در هر نوبت بازی، بازیکنان مجازند که فقط یک مهره از مهره‌های خود را حرکت دهند. بازیکنان باید مهره‌های خود را یا در فضاهای خالی موجود در صفحه بازی قرار دهند و یا اینکه در خط سوم که همان مقصد پایانی برای هر مهره می‌باشد، بگذارند.

 

 

پایان بازی

بازیکنی که زودتر همه مهره‌های خود را به خط سوم در سمت مقابل خود در صفحه بازی انتقال دهد، برنده بازی است.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

https://hobbylark.com/board-games/The-Ancient-Greek-Board-Game-of-Five-Lines

http://arthistoryresources.net/greek-art-archaeology-2016/archaic-BF-exekias-achilles.html

https://www.ancientworldmagazine.com/articles/ancient-greek-heroes-play

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی باستانی


نظر شما :