ورزش و بازی

۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۸ کد : ۲۴۶۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
امروز، با یک دسته هیجان‌انگیز، رقابتی و مفرح از دسته بازی‌های رومیزی به نام بازی‌های ورزشی آشنا می‌شویم. بازی‌های رومیزی ورزشی غالباً دارای مضامین یا خط داستانی مربوط به فعالیت بدنی و ورزشی هستند. ورزش‌هایی که در محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی ورزشی استفاده می‌شوند، فوتبال، اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی و… می‌باشند. در ادامه، با ۱۰ بازی این دسته بیشتر آشنا می‌شویم.
ورزش و بازی

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

معرفی بازی‌های «معمایی»

حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

فیلم و کتاب در خدمت بازی

بازی‌های «سبز»

 

ورزش و بازی
امروز، با یک دسته هیجان‌انگیز، رقابتی و مفرح از دسته بازی‌های رومیزی به نام بازی‌های ورزشی آشنا می‌شویم. بازی‌های رومیزی ورزشی غالباً دارای مضامین یا خط داستانی مربوط به فعالیت بدنی و ورزشی هستند. ورزش‌هایی که در محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی ورزشی استفاده می‌شوند، فوتبال، اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی و… می‌باشند. در ادامه، با ۱۰ بازی این دسته بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

۱. بازی «فوتبال بزنیم (Wannabe Football)»
بازی «فوتبال بزنیم»، ترجمه و برگردان رسمی بازی «Wannabe Football» است. بازی کارتی «فوتبال بزنیم» که می‌توان آن را به صورت دو یا ۴ نفره تجربه کرد، مستطیل سبز را به روی میز آورده است. بازیکنان در این بازی باید با استفاده از کارت‌هایی که در دست دارند، سعی کنند موقعیت گل برای خود پدید بیاورند و با زدن گل، بازی را به نفع خود به پایان برسانند. چند کشور مختلف نیز در جعبه بازی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربفردی هستند. این بازی، از آن دست بازی‌هایی است که هر چه بیشتر و تندتر بازی کنید، بیشتر هم سرگرم‌کننده و جذاب می‌شود و تنها با چند بار بازی کردن، به قدری ماهر می‌شوید که هر ست را در ۵ دقیقه می‌توانید انجام دهید. در طی بازی هر بازیکن در نوبت خود یک کارت از دستش را بازی می‌کند و باید کارتی را بازی کند که با کارت روی زمین هماهنگ شود. هر بازیکن با دریبل، تکل، پاس و شوت، تلاش می‌کند تا گل بزند. از جمله مکانیزم‌های این بازی می‌توان به «مدیریت دست، استفاده از شانس، بازی گروهی» و… اشاره کرد. لازم به ذکر است است که این بازی را شرکت‌های «مستفیل و رومیز» تولید کرده‌اند.

 


۲. بازی «ست پنجم»
«ست پنجم» یک بازی رومیزی کاملاً ایرانی است که در طراحی آن از ورزش والیبال الگوبرداری شده است. در این بازی بیشتر اتفاقات والیبالی از جمله سرویس، دریافت ضعیف، دریافت خوب، سرویس ضعیف و حتی خطای دوضرب درنظر گرفته شده است. جنس زمین بازی از چوب با روکش و جنس داخلی درب جعبه هم از چوب و برای ریختن تاس می باشد. همه اجزای بازی رومیزی «ست پنجم» از صفحه بازی گرفته تا بازیکنان و روش بازی و حتی گرافیک و نوع بسته‌بندی همگی حاصل اندیشه مبتکرین ایرانی است. هر طرف از صفحه بازی «ست پنجم» دارای ۳۶ خانه است و هرگاه تاس کوچک و بزرگ با هم ریخته شوند یکی از این خانهها را هدف خواهند گرفت. در بازی «ست پنجم» تاس کوچک و بزرگ مشخص مینمایند که سرویس به کدام خانه از زمین حریف زده میشود و همین تاسها مشخص میکنند که دریافت کننده توپ، باید آن را به کدام خانه از زمین خودی یا حریف ارسال نماید. از جمله مکانیزم‌های این بازی، «مدیریت دست، استفاده از شانس» و… می‌باشد. این بازی تولید شرکت «بارانگار» می‌باشد.

 

 

۳. بازی «فوتبال خیابانی (Street Soccer)»
بازی «فوتبال خیابانی (Street Soccer)» یک بازی رومیزی است که در آن، بازی فوتبال در پارک‌ها و شهرها و روستاها بازی می‌شود. در این بازی، ۲ تیم یک مسابقه ۲۵ دقیقه‌ای انجام می‌دهند. زمین بازی ۱۰۰ سانتی‌متر طول و ۶۰ سانتی‌متر عرض دارد (به علاوه فضاهای خارج از خطوط زمین بازی). هر دو بازیکن این بازی، مربی یک تیم هستند. هر بازیکن، ۵ بازیکن دارد که شامل دروازه‌بان هم می‌شود. در این بازی، یک تاس تعداد خانه‌هایی را که یکی از مهره‌های شما می‌تواند حرکت کند، نشان می‌دهد. اگر به توپ برسید، هم می‌توانید توپ را شوت کنید و یا می‌توانید توپ را بین بازیکنان تیم خود پاس دهید. تاس، باعث می‌شود که شانس بخشی از این بازی باشد اما انتخاب‌های شما، مانند اینکه کدام بازیکن را به کدام نقطه بازی منتقل می‌کنید و یا توپ را به کجا پاس می‌دهید، بسیار مهم هستند. در نوبت‌های خود، شانس برد را برای حریف و خودتان محاسبه کنید و سعی کنید بازیکنان خود را برای نوبت‌های بعدی در موقعیت‌های خوبی قرار دهید. این بازی، یک بازی ۲ نفره است و از جمله مکانیزم‌های آن می‌توان به «ریختن تاس، حرکت نقطه به نقطه و…» اشاره کرد.

 

 

۴. بازی «DownForce»
در بازی «Down Force»، هیجان یک مسابقه اتوموبیل‌رانی را تجربه کنید. در این بازی ابتدا بازیکنان کارت‌هایشان را دریافت می‌کنند و تا تمام شدن کارت‌هایشان به مسابقه ادامه می‌دهند. آیا می‌توانید پیش از حریفان خود به خط پایان برسید؟ هر کارت و هر نوبت از بازی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. پس از آنکه بازیکنان به کارت‌های دستشان نگاه کردند، ماشین‌های مسابقه یک به یک به مزایده گذاشته می‌شوند. یک کارت از دسته «کارت قدرت» و یک کارت از دسته «کارت سرعت» رو کنید. برای پیشنهاد دادن در مزایده، هر بازیکن کارتی را از دست خود انتخاب کرده و به پشت بر روی میز قرار می‌دهد. پس از آنکه تمامی بازیکنان کارت‌هایشان را انتخاب کردند، کارت‌ها را رو کنید. رنگ آن عدد روی کارت که با رنگ ماشین مورد مزایده مطابقت دارد، پیشنهاد شما برای آن ماشین در مزایده است (به میلیارد تومان). بازیکنی که عدد روی کارت سرعتش برای رنگ مورد نظر، بیشترین عدد بین بازیکنان باشد، برنده مزایده خواهد بود و به همان اندازه پرداخت خواهد کرد. سپس پرداختی خود را بر روی برگه امتیاز‌شمارش یادداشت می‌کند. پس از آنکه تمامی ماشین‌ها مسابقه را به پایان بردند، بازیکنان باید پولی که از جایگاه ماشین‌هایشان کسب می‌کنند را روی برگه امتیازشمار خود علامت بزنند. پولی که بابت مزایده برای خریدن ماشین‌ها پرداخت شده نیز از این درآمد کسر می‌شود. مبلغ باقی‌مانده نهایی امتیاز پایانی هر بازیکن است. هر بازیکنی که امتیاز پایانی بیش‌تری کسب کرده باشد، برنده بازی است. در صورت تساوی، بازیکنی که جایگاه بالاتری در مسابقه دارد، برنده می‌شود. این بازی برای ۲ تا ۶ نفر طراحی شده و از مکانیزم‌های آن می‌توان «مدیریت دست، بلوف زدن و…» را نام برد.

 


۵. بازی «سوپرتیم» (برای آشنایی بیشتر با این بازی، روی این لینک کلیک کنید)
در بازی «سوپرتیم»، تیم‌ها مانند بازی «فوتبال خیابانی (سوالیس)» کوچک شده و بازی ساده‌تر شده است. عدد تاس در مورد پاس، شوت به سمت دروازه و تکل تصمیم می‌گیرد و در کنار آن، کارت‌ها حرکات تاکتیکی را امکان پذیر می‌کنند. بازی، سیستمی هوشمندانه دارد: از یک طرف، کارت‌ها اقدامات استاندارد ساده را امکان‌پذیر می‌کنند و از طرف دیگر، مهم‌تر از همه چیز، قابلیت حرکت در چند ایستگاه را هم فراهم می‌کنند. در حین بازی شما انگیزه خاصی دارید که واقعاً این حرکات را انجام دهید، زیرا پاداشی به نام «روحیه تیمی» در نظر گرفته شده است. در هر نوبت می‌توان بازیکنان را جا‌به‌جا کرد. به عنوان مثال، هنگام جلوگیری از ضدحمله یا برای افزایش شانس تاس که برای زدن شوت به سمت دروازه عنصر مهمی است، می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. علی‌رغم کمبود کرنر و پنالتی (که این کمبود در طول بازی ملموس است) بازی بیشتر از فوتبال واقعی ما را به یاد بازی‌های رایانه‌ای «FIFA» و «PES» می‌اندازد که این نکته‌ی خوبی به حساب می‌آید. این بازی، تقابل بین تاکتیک‌ها و تاس‌ها را بهتر از «فوتبال خیابونی (سوالیس)» مدیریت کرده است. لازم به ذکر می‌باشد که شرکت «رومیز» در حال تولید این بازی می‌باشد.

 

 

۶. بازی «فرمول D»
بازی «فرمول D» یک بازی مسابقه‌ای به سبک بازی‌های فرمول یک است که در آن بازیکنان با اتومبیل‌های شبیه‌سازی‌شده تلاش می‌کنند تا زودتر از بقیه از خط پایان عبور کنند. این نسخه، نسخه جدیدی از بازی «فرمولDé» می‌باشد. اما می‎توان از نسخه‎های قدیمی این بازی هم در این بازی استفاده کرد. بازی جدید دارای یک مسیر F1 و یک خیابان در سمت دیگر صفحه می‎‌باشد. مکانیزم بازی، یک مسابقه ساده است؛ شما باید به عنوان نفر اول به خط پایان برسید. با این حال، بازیکنان باید در بازی برنامه‌ریزی داشته باشند و البته به شانس هم نیاز دارند. بازیکنان در هر دور می‌توانند دنده را جلو و عقب بکشند یا در وضعیت قبلی باقی بمانند. در این بازی، سرعت عامل اصلی برنده شدن نیست. کنج‌های صفحه بازی یک قانون توقف دارند که بازیکنان را ملزم می‌کند تا یک بار، دو بار یا حتی سه بار در آن گوشه در دورهای پی‌در‌پی توقف کنید. این امر باعث به وجود آمدن محدودیت برای سرعت بازیکنان می‌شود. البته در این بازی همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود! بازیکنان در صورت از دست دادن نوبت خود، برخورد با اتومبیل‌های دیگر، مسدود شدن توسط اتومبیل‌های دیگر، سخت ترمز کردن و یا عوض کردن چندین دنده، کار سختی برای بدن خواهند داشت. این بازی یک بازی هیجانی و رقابتی می‌باشد که برای ۲ تا ۱۰ بازیکن طراحی شده و از مکانیزم‌های آن می‌توان به «ریختن تاس، حذف بازیکن، نفوذ منطقه‌ای و…» را نام برد.

 


۷. بازی «K2»
بازی «K2» دومین کوه بلند جهان، و دومین کوهی است که بیشترین تلفات در صعود به آن اتفاق افتاده است. این کوه، به عنوان کوهی بی‌رحم شناخته می‌شود که از بین هر ۴ صعودکننده به قله‌ی آن، یک نفر تلف می‌شود. اکنون تیم شما در پایین و زیر سایه‌ی کوه ایستاده، و برای کسب موفقیت و شهرت، قصد صعود به آن را دارد. شما از تمام خطراتی که صعود به K2 در پی خواهد داشت، آگاه هستید. آب‌وهوای بسیار بد، طوفان‌های متعدد و کشنده، مسیرهای خطرناک و پرشیب و گمراه‌کننده، و کمبود اکسیژن در مسیر رسیدن به قله، در انتظار شماست. اینجاست که آزمودن توانایی کوهنوردی‌تان ممکن است شما را به کام مرگ بکشاند! در این شرایط باید آب‌و‌هوایی که هر لحظه متغیر است را پیش‌بینی کرده، و همواره نگران تطبیق یافتن دو عضو تیم‌تان با آب‌و‌هوای منطقه باشید. این در حالی است که تیم‌هایی دیگر نیز در پی صعود به قله هستند، تا موفقیت آن را به نام خود ثبت کنند. در بازی فکری «K2»، شما هدایت تیمی دونفره از کوهنوردان را بر عهده دارید که در پی صعود به قله‌ی K2 و بازگشت موفقیت‌آمیز از آن هستند، پیش از آن‌که دیگر تیم‌ها این کار را انجام داده، یا در مسیر صعود کشته شوند. در این بازی رومیزی، بازیکنان از دسته کارت‌های مشابه استفاده می‌کنند. از این کارت‌ها، برای حرکت در مسیر نشان‌داده‌شده روی صفحه‌ی بازی، یا تطبیق کوهنوردان با شرایط آب‌و‌هوایی استفاده می‌شود. همچنین، می‌توانید چادری برپا کرده، و تا مناسب شدن شرایط آب‌و‌هوا در آن بمانید. در انتخاب مسیر صعود باید دقت داشته باشید، زیرا دیگر تیم‌ها ممکن است مسیر شما را ببندند، تا شما را مجبور به تغییر مسیر کنند و شاهد ضعیف شدن شما در مقابل شرایط بد آب‌و‌هوایی و رسیدن امتیاز تطبیق آب‌وهوایی شما به صفر، و در نتیجه کشته شدن شما باشند. این بازی برای ۱ تا ۵ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن می‌توان به «مدیریت دست، حذف بازیکن، حرکت نقطه به نقطه و…» اشاره کرد.

 


۸. بازی «Set & Match»
بازی «Set & Match» یک بازی رومیزی بی‌نظیر تنیس است که دقیقاً اتفاقات و احساسات یک بازی تنیس واقعی را برای بازیکنان شبیه‌سازی می‌کند. بیشتر قوانین این بازی، از قوانین بازی تنیس پیروی می‌کند. بازی «Set & Match» بازی‌ای است که بازیکنان باید در آن با استفاده از ضربه زدن به توپ، با حریف خود رقابت کنند. صفحه بازی نشان‌دهنده یک زمین تنیس است و بازیکنان با یک توپ که شبیه مهره می‌باشد، بازی می‌کنند. در این بازی، بازیکنان باید در نوبت خود به توپ ضربه زده و باید آن را به سمت دیگر تور بفرستند و سعی کنند آن را به نقاطی از صفحه بازی برسانند که بیشترین امتیاز را داشته باشند. اگر یک بازیکن به اندازه کافی امتیاز کسب کند، بازی را می‌برد. امتیازات بازیکنان در این بازی همانند یک بازی تنیس واقعی محاسبه می‌شود. وقتی یک بازیکن به تعداد ست‌ها یا بازی‌هایی که در ابتدای بازی تعریف شده بود برسد، بازی به پایان رسیده و آن بازیکن بازی را می‌برد. این بازی برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده و از مکانیزم‌های آن می‌توان به «ضربه زدن و شبیه‌سازی» اشاره کرد.

 

 

۹. بازی «نگهبان (En Garde)»
هیجان شمشیربازی را به سبک بازی رومیزی تجربه کنید. در این بازی دو نفره، تاکتیک، مهارت و کمی شانس، بهترین شمشیرباز را تعیین می‌کند. با قوانین و قواعد بازی، مفاهیم را بیاموزید، با بازی استاندارد و بر اساس قواعد توانایی‌های خود را بسنجید و با بازی پیشرفته خود را به چالش بکشید. کارت‌های بازی هنگام شمشیربازی بازیکنان، به سرعت و با سرعت بالا به عقب و جلو پرواز می‌کنند. چه کسی جسارت کافی برای حمله اول را دارد؟ آیا با آن حمله اولیه می‌توان برنده شد یا حریف، شما را در غافلگیر کرده و جلوی حمله‌تان را می‌گیرد. «En Garde)» یک بازی بسیار پویا بوده و از نظر استراتژیک، غنی و در عین حال یادگیری و بازی آن آسان است. از مکانیزم‌های آن می‌توان «مدیریت دست و جنگ و کشمکش» را نام برد.

 


۱۰. بازی «شعله سرخ (Flamme Rouge)»
وقتی دوچرخه‌سوار پیشرو از آخرین پیچ می‌گذرد تا خودش را زودتر از بقیه به خط پایان برساند، هیجان در هوا موج می‌زند. همه تیم‌ها هرچه در چنته داشته‌اند، از مهارت و ذکاوت، به کار بسته‌اند اما فقط یک نفر شایستگی چشیدن طعم خوش برنده شدن را خواهد داشت. آیا تیم شما به‌خوبی هدایت می‌شود و می‌تواند بر خستگی چیره شود؟ آیا در میانه میدان می‌توانید به قدر کافی امن بازی کنید؟ آیا با شتاب گرفتن از جایگاه‌های عقب می‌توانید دیگران را شگفت‌زده کنید؟ آیا زمان‌بندی حرکات‌تان را درست انجام می‌دهید؟ همه می‌توانند مسابقه بدهند، اما عده کمی قهرمان می‌شوند! بازی رومیزی «شعله سرخ (Flamme Rouge)»، یک مسابقه دوچرخه‌سواری تاکتیکی است که در آن هر بازیکن هدایت یک تیم دونفره از دوچرخه‌سواران را بر عهده می‌گیرد. هدف هر بازیکن این است که یکی از دوچرخه‌سوارانش اول از همه از خط پایان مسابقه بگذرد. بازیکنان، دوچرخه‌ها را با کشیدن و سوزاندن کارت‌هایی که از دسته کارت‌های مسابقه برمی‌دارند، به پیش می‌برند. استفاده از جریان پَس‌رو (حرکت پشت سر دوچرخه‌سوار جلویی که هوا را می‌شکافد)، می‌تواند خستگی را کاهش دهد و موقعیت تیم را برای رسیدن در زمان مناسب برای برد فراهم کند. این بازی برای ۲ تا ۴ بازیکن طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن می‌توان به «مدیریت دست، صفحه مدولار و…» اشاره کرد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://baziplanet.com/family/413/flamme-rouge
https://baziplanet.com/family/
https://baziplanet.com/family/
https://boardgamegeek.com/boardgame/270847/set-match
https://boardgamegeek.com/boardgame/3421/streetsoccer
https://boardgamegeek.com/boardgame/169/en-garde
https://boardgamegeek.com/boardgame/37904/formula-d
https://boardgameclub.ir
http://boardgameclick.sazito.com/
https://www.zoomg.ir/nim-negah/312490-football-bezanim-nim-negah/

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی دسته‌بندی‌ بازی بازی‌ ورزشی


نظر شما :