بازی تاریخی هندی «Bagh Chal»

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۸ کد : ۲۴۷۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی تاریخی «Bagh Chal»، یک بازی رومیزی استراتژیک و دو نفره است که از سرزمین‌های نپال سر چشمه می‌گیرد. این بازی، یک بازی نامتقارن است که در آن، یک بازیکن چهار مهره ببر را کنترل می‌کند و بازیکن دیگر حداکثر بیست مهره بز را کنترل می‌کند. در این بازی، ببر‌ها باید بزها را شکار کنند و بزها باید تلاش کنند تا مسیر حرکت ببرها را مسدود کنند.
بازی تاریخی هندی «Bagh Chal»

تخمین زمان مطالعه: ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجم: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی‌ها فقط یک سرگرمی نیستند، بلکه دین و فرهنگ اقوام هستند.

معرفی بازی باستانی «Senet»

معرفی بازی تاریخی «Jarmo»

تجربه یک بازی آفریقایی: بازی تاریخی «Liberian Queah (کوئه لیبریایی)»

تجربه یک بازی هندی: بازی تاریخی «Chowka Bhara»

 

بازی تاریخی هندی «Bagh Chal»
بازی تاریخی «Bagh Chal»، یک بازی رومیزی استراتژیک و دو نفره است که از سرزمین‌های نپال سر چشمه می‌گیرد. این بازی، یک بازی نامتقارن است که در آن، یک بازیکن چهار مهره ببر را کنترل می‌کند و بازیکن دیگر حداکثر بیست مهره بز را کنترل می‌کند. در این بازی، ببر‌ها باید بزها را شکار کنند و بزها باید تلاش کنند تا مسیر حرکت ببرها را مسدود کنند. این بازی در جنوب هند نیز با صفحه متفاوت وجود دارد اما قوانین آن یکسان است. این بازی در مناطق روستایی کشور هند رواج زیادی دارد. این بازی روی یک صفحه مربعی ۵×۵ مانند بازی «alquerque» انجام می‌شود. مهره‌های این بازی در تقاطع خطوط قرار می‌گیرند و نباید آن‌ها را در داخل مناطق مشخص شده توسط خطوط صفحه، قرار داد. جهت حرکت درست بازی در بین این نقاط، توسط خطوط به هم متصل شده مشخص شده است. بازی «Bagh Chal» شباهت زیادی به بازی هندی «Aadu Puli Attam (بازی بزها و ببرها)» دارد با این تفاوت که صفحه این دو بازی، تمایز زیادی با هم دارند.

 

 

قوانین
در ابتدای بازی، هر چهار مهره ببر در چهار گوشه صفحه بازی و رو به مرکز صفحه قرار می‌گیرند. در آن سمت، همه مهره‌های بز بازی را از بیرون صفحه شروع می‌کنند‌. مهره‌ها باید در تقاطع خطوط تخته بازی قرار داده شوند و حرکات نیز مطابق این خطوط انجام می‌شوند. بازیکن کنترل‌کننده بز‌ها در ابتدا با قرار دادن یک بز در یک تقاطع آزاد روی صفحه بازی، بازی را شروع می‌کند. سپس نوبت ببرها است. یک ببر باید در امتداد خطوطی که حرکات صحیح و درست را روی صفحه بازی نشان می‌دهند، به مکان مجاور منتقل شود. حرکات در بازی، به نوبت بین بازیکنان انجام می‌شود. در این بازی ببرها با پریدن از روی بزها و قرار گرفتن در مکان آزاد مجاور، آن‌ها را شکار می‌کنند (مانند بازی «checkers»، اگرچه در بازی «Bagh Chal» گرفتن مهره حریف اجباری نیست). نکته جالب بازی این است که بزها نمی‌توانند تا وقتی که هر ۲۰ تای آن‌ها روی صفحه قرار بگیرند، حرکت کنند.

 


در این بازی ببرها باید طبق این قوانین زیر حرکت کنند:
۱. آن‌ها می‌توانند به یک مکان آزاد مجاور در امتداد خطوط صحفه بازی منتقل شوند.
۲. ببرها می‌توانند بلافاصله پس از شروع مسابقه، گرفتن بزها را شروع کنند.
۳. آن‌ها می‌توانند در هر نوبت، فقط یک بز را شکار کنند.
۴. ببرها می‌توانند از روی هر مهره بزی از هر سمتی بپرند، اما باید به دنبال تقاطع مجاور روی هر یک از خطوط رسم شده روی صفحه باشد.
۵. یک مهره ببر نمی‌تواند از روی مهره ببر دیگری بپرد.

 


بزها نیز باید طبق این قوانین حرکت کنند:
۱. بزها می‌توانند پس از قرار گرفتن هر ۲۰ مهره روی صفحه، به نقطه مجاور در امتداد خطوط منتقل شوند‌.
۲. اگر مهره‌ای از آن‌ها توسط ببری تسخیر شود، باید از صفحه بازی بیرون برود.
۳. آن‌ها نمی‌توانند از روی ببرها یا بزهای دیگر بپرند.
۴. ببرها هنگامی که ۵ بز را بگیرند، برنده بازی می‌شوند. بزها هم باید سعی کنند که توسط ببرها تصرف نشوند و زمانی برنده بازی می‌شوند که مسیر حرکت ببرها را کاملاً مسدود کنند تا ببرها دیگر نتوانند هیچ حرکتی روی صفحه بازی انجام دهند.

 


گاهی اوقات، بازی در یک چرخه تکراری از موقعیت‌ها و حرکات بازیکنان قرار می‌گیرد. همچنین بزها ممکن است از این وضعیت برای دفاع از خود در برابر تصرف شدن استفاده کنند. برای جلوگیری از به وجود آمدن این وضعیت، یک قانون اضافی برای بازی وضع شده است: وقتی همه بزها در صفحه بازی قرار داده شدند، هیچ حرکتی نمی‌تواند صفحه بازی را به وضعیتی که قبلاً در طول بازی رخ داده است، برگرداند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منبع:


https://blogboard.net/p/39-ancient-board-games-from-around-the-world

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ تاریخی بازی‌ هندی


نظر شما :