معرفی بازی باستانی «Senet»

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۲ کد : ۲۴۱۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
«Senet» یک بازی رومیزی باستانی مصری است که اولین اطلاعات و اسناد کشف شده از این بازی به ۲۶۲۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در حالیکه به نظر می‌رسد نمونه‌های مشابه این بازی مربوط به دوره‌ای قبل از این سال می‌باشد. اطلاعات زیادی از قوانین این بازی در دست نیست و قواعد آن براساس حدس و گمان شکل گرفته است.
معرفی بازی باستانی «Senet»

مترجم: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

معرفی بازی باستانی Mehen

معرفی بازی باستانی «Sugoroku»

بررسی ۹ بازی و اسباب‌بازی سرگرم‌کننده در مصر باستان

بازی‌ها فقط یک سرگرمی نیستند، بلکه دین و فرهنگ اقوام هستند.

 

معرفی بازی باستانی «Senet»
«Senet» یک بازی رومیزی باستانی مصری است که اولین اطلاعات و اسناد کشف شده از این بازی به ۲۶۲۰ سال قبل از میلاد
برمی‌گردد. در حالیکه به نظر می‌رسد نمونه‌های مشابه این بازی مربوط به دوره‌ای قبل از این سال می‌باشد. اطلاعات زیادی از قوانین این بازی در دست نیست و قواعد آن براساس حدس و گمان شکل گرفته است.

 

 

تاریخچه
«Senet» قدیمی‌ترین بازی رومیزی کشف شده است که اولین بار ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مقبره‌های اولین سلسله پادشاهی در مصر پیدا شده است. اولین نقاشی مربوط به این بازی باستانی مربوط به مقبره سلسله سوم (حدود ۲۶۱۳-۲۶۸۶ سال قبل میلاد) می‌باشد. قدیمی‌ترین نسخه‌های سالم این بازی مربوط به پادشاهی میانه در مصر باستان است اما نقاشی‌های دیواری به‌جا مانده بر روی بناهای تاریخی سلسله پنجم و ششم می‌توانند مربوط به اوایل پادشاهی در مصر باشند. در زمان پادشاهی جدید در مصر (۱۵۵۰-۱۷۷۰ پ.م)، بازی «Senet» نشان‌دهنده زندگی پس از مرگ تصور می‌شد. این ارتباط در در تعدادی از پاپیروس‌ها وجود دارد و همچنین علائم مذهبی، در صفحه بازی نیز یافت می‌شود. نام این بازی در فصل هجدهم «کتاب مردگان» ذکر شده است. یک مطالعه بر روی صفحه این بازی که در موزه «Rosicrucian» در مصر قرار دارد و مربوط به اوایل پادشاهی جدید مصر می‌باشد نشان داد که سیر تکامل این بازی، آن را به اثری مذهبی تر تبدیل کرده است. مردم سایر کشورها نیز ین بازی را انجام داده و احتمالاً از طریق روابط تجاری بین مصریان و مردم محلی، این بازی به مکان‌های دیگری راه پیدا کرده است. بازی «Senet» در کشورهایی مانند ایران، سوریه همچنین قبرس یافت شده است.

 

 

روش بازی
الف) آشنایی با قوانین
۱. مهره‌های خود را روی صفحه حرکت دهید.
در بازی «Senet»، شما روی صفحه‌ای متشکل از ۳۰ مربع بازی می‌کنید که به آن‌ها «خانه» می‌گویند. خانه‌‎ها در ۳ ردیف ۱۰ تایی خانه مرتب شده‌اند. هدف این بازی این است که روی صفحه بازی حرکت کرده و در نهایت تمام مهره‌های خود را از صفحه خارج کنید.
• برای شروع، مهره‌های خود را در پایین ردیف اول روی صفحه بازی قرار می‌دهید. روی صفحه بازی، حروف تصویری‌ای وجود دارد که به نحوه حرکت مهره‌های شما روی صفحه بازی کمک می‌‎کند. در ابتدا شما باید به سمت چپ خود حرکت کنید. هنگامی که به انتهای ردیف اول رسیدید، یک خانه به بالا رفته و مسیر مخالف را از ردیف دوم ادامه می‌دهید یعنی به سمت راست می‌روید.
• هنگامی که به انتهای ردیف دوم رسیدید، یک بار دیگر یک خانه به سمت بالا رفته، سپس برعکس از ردیف سوم جلو بروید. هنگامی که به انتهای ردیف سوم رسیدید، مهره خود را از زمین بازی خارج می‌کنید.
ی تعداد خانه‌هایی که در هر دور برمی‌دارید، بر اساس عدد روی تاسی است که پرتاب می‌کنید.

 

 

۲. از تاس‌های مخصوص این بازی استفاده کنید. در بازی «Senet» همانند سایر بازی‌های رومیزی سنتی از تاس استفاده نمی‌شود. در عوض، در این بازی از تاس‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این تاس‌ها معمولاً چوب‌های بستنی هستند که یک طرف آن به رنگ سیاه و طرف دیگر آن با یک رنگ متفاوت و روشن‌تر مثلاً سفید رنگ‌آمیزی شده است. وقتی نوبت شما شد، چوب‌ها را به هوا می‌اندازید. اینکه چند چوب با طرف سیاه روی زمین قرار بگیرد، تعداد حرکت شما را تعیین می‌کند. تعداد چوب‌هایی که در این بازی استفاده می‌شود، ۴ عدد می‌باشد.
• اگر در پرتاب شما سه چوب سیاه و یک چوب سفید آمد، می‌توانید یک خانه حرکت کرده و دوباره پرتاب کنید؛ یعنی جایزه دارید.
• اگردر پرتابتان دو چوب سیاه و دو چوب سفید آمد، دو خانه حرکت می‌کنید.
• اگر در پرتابتان سه چوب سفید و یک چوب مشکی آمد، سه خانه حرکت می‌کنید.
• آمدن چهار چوب سفید به این معنی است که شما چهار خانه حرکت کرده و دوباره پرتاب می‌کنید.
• آمدن ضلع سیاه به این معنی است که شما پنج خانه حرکت کرده و دوباره پرتاب می‌کنید.

 

 

۳. با ۵ مهره بازی می‌کنید. «Senet» یک بازی دو نفره است. هر بازیکن در ابتدا ۵ مهره بازی دریافت می‌کند. برای برنده شدن در این بازی باید تمام این مهره‌ها را از صفحه بازی بیرون ببرید. این مهره‌ها معمولاً سنگی هستند اما می‌توانید از سکه یا از هر شی کوچک و متحرکی استفاده کنید.

 

 

۴. قوانین اساسی بازی را بدانید. برخی از قوانین اساسی برای بازی «Senet» وجود دارد. قبل از شروع بازی باید با این قوانین آشنا شوید.
• فقط می‌توان در هر خانه یک مهره قرار داد.
• در ابتدای بازی باید هر دو بازیکن مهره‌های خود را در ردیف اول قرار دهند. بازیکن ۱ مهره‌های خود را در خانه‌های با شماره فرد و بازیکن ۲ مهره‌های خود را در خانه‌های با شماره زوج قرار می‌دهد.

 

 

ب) یا قوانین بیشتری آشنا شوید
۱. چگونه خانه‌ها را تصرف و از آن‌ها محافظت کنید.
از آنجا که هر خانه تنها توسط یک مهره می‌تواند اشغال شود، گاهی اوقات در موقعیتی قرار خواهید گرفت که خانه‌ای توسط بازیکن دیگری مسدود یا اشغال می‌شود. روش‌هایی برای تصرف خانه‌های مسدود شده هنگام بازی وجود دارد. همچنین روش‌‌هایی هم برای محافظت از مهره‌های شما وجود دارد.
• اگر مهره خود را در خانه‌ای که توسط بازیکن دیگری اشغال شده است فرود بیاورید، می‌توانید آن مهره را از بازی خارج کنید. این مهره به خانه‌ای می‌رود که مهره شما در ابتدای بازی در آن قرار داشته است.
• با این حال، اگر دو یا چند مهره بازیکن دیگر در کنار یکدیگر باشند، آن مهره‌ها در امان‌اند. نمی‌توان آن‌ها از بازی خارج کرد و در نتیجه نوبت شما می‌سوزد.

 

 

۲. قوانین ویژه‌ای که خانه‌های شکل‌دار دارند را انجام دهید. روی صفحه بازی، ۶ خانه وجود دارد که تصاویر خاصی بر روی آن‌ها کشیده شده است. اگر در یکی از این خانه‌ها فرود بیایید، قوانین خاصی برای آن‌ها وجود دارد که باید از آن‌ها پیروی کنید.
• «خانه خوشبختی» یا «خانه زیبایی» با تصویری شبیه سه شکل چوبی وارونه مشخص می‌شود. همه مهره‌های شما برای برنده شدن باید از این خانه عبور کنند. شما باید دقیقاً روی این خانه قرار بگیرید. اگر به عنوان مثال، «خانه خوشبختی» در مربع ۲۶ واقع شده است و شما در مربع ۲۵ هستید، اگر به گونه‌ای نگردید که دقیقاً یک خانه بتوانید حرکت کنید، باید تا نوبت بعدی در خانه‌ای که قرار بمانید.
• «خانه آب» با سه خط زیگزاگی مشخص شده است. اگر در این خانه قرار بگیرید، باید مستقیماً به «خانه تولد دوباره» برگردید. «خانه تولد دوباره» با سه شکل چسبیده به پهلو مشخص شده است. مهره شما در «خانه تولد» باقی می‌ماند تا زمانی که تصمیم بگیرید دوباره از ابتدا آن را حرکت دهید.
• «خانه سه حقیقت» که با نقاشی سه پرنده مشخص شده است. اگر روی این خانه فرود بیایید، می‌توانید چوب‌های خود را دوباره پرتاب کنید. اگر سه چوب یک رنگ بیاید، می‌توانید به صورت خودکار این مهره را از صفحه بازی خارج کنید.
• خانه «Re-Atoum» که با دو چوب رقصان مشخص شده است. اگر به اینجا رسیدید، چوب‌های خود را دوباره پرتاب کنید. اگر دو چوب یک رنگ بیاید، می‌توانید مهره خود را از صفحه بازی خارج کنید.
• آخرین خانه علامت‌دار با برگ مشخص شده است. وقتی به این خانه رسیدید، باید چوب‌های خود را دوباره پرتاب کنید. تا زمانی که چوب‌های خود را پرت نکنید و تنها یک رنگ نیاید، مهره خود را از صفحه بازی خارج کنید.

 

‌‌

 

۳. بازی را ببرید. هدف بازی این است که تمام مهره‌های خود را از صفحه بازی خارج کنید. اولین بازیکنی که این کار را انجام دهد، برنده است.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع


https://www.wikihow.com/Play
https://en.wikipedia.org/wiki/Senet


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ تاریخی بازی‌ مصری سنت Senet


نظر شما :

رجب ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۷
خواهشا بازیه جومانجی رو هم پیدا کنید و طریقه بازی رو بنویسید