معرفی بازی باستانی «Sugoroku»

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۵ کد : ۲۳۷۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
«Sugoroku» یک بازی رومیزی باستانی است که در آن بازیکنان تاس می‌اندازند تا مهره خود را به تعداد اعداد نشان داده شده روی تاس بر روی صفحه بازی حرکت دهند. این بازی، شبیه بازی «ماروپله» می‌باشد. در ابتدا، این بازی، یک بازی کودکانه نبود، چراکه بیشتر توسط بزرگسالان انجام می‌شد. به دلیل ماهیت این بازی که مبتنی بر شانس است، در گذشته به یک بازی محبوب تبدیل شد. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.
معرفی بازی باستانی «Sugoroku»

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی باستانی Ludus dudodecim scriptorium

معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

معرفی بازی باستانی Mehen

معرفی بازی باستانی Senet

تاریخچه بازی مار و پله

 

معرفی بازی باستانی «Sugoroku»
«Sugoroku» یک بازی رومیزی باستانی است که در آن بازیکنان تاس می‌اندازند تا مهره خود را به تعداد اعداد نشان داده شده روی تاس بر روی صفحه بازی حرکت دهند. این بازی، شبیه بازی «ماروپله» می‌باشد. در ابتدا، این بازی، یک بازی کودکانه نبود، چراکه بیشتر توسط بزرگسالان انجام می‌شد. به دلیل ماهیت این بازی که مبتنی بر شانس است، در گذشته به یک بازی محبوب تبدیل شد. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.

 


در ژاپن باستان، دو نوع بازی «Sugoroku» وجود داشت که در ابتدا نوعی از آن، شبیه بازی «تخته» بود و بیشتر رواج داشت و نوع دیگر بازی «Sugoroku» شبیه بازی «ماروپله » بود که در سال‌های بعد ظاهر شد. در ابتدا، این دو بازی کاملاً از هم متمایز بوده و در بعضی اسناد تاریخی، نام آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کرد. با این حال، در دوره پادشاهی «Edo»، هر دو مورد به نام «Sugoroku» شناخته می‌شدند. در ادامه، بازی «Sugoroku» که شبیه بازی «تخته» بود، در پایان دوره «Edo» از بین رفت و اکنون کلمه «Sugoroku» نشان‌دهنده نوع دوم بازی «Sugoroku» است. «Koichi Masukawa»، که یکی از محققان پیشگام بازی‌های ژاپنی در تاریخ است، بیان کرده است که اگرچه هر دو بازی، «Sugoroku» نامیده می‌شوند، اما کاملاً متفاوت هستند. به عنوان مثال، قبل از دوره «Edo»، در بعضی اسناد و مدارک این دو به وضوح متفاوت بودند، جز چند مورد. در زبان‌های دیگر علاوه بر زبان ژاپنی، از کلمات مختلفی برای نشان دادن تمایز این دو بازی استفاده می‌شود.

 


ریشه بازی «Sugoroku»
ریشه بازی «Sugoroku» را می‌توان به بازی‌هایی همچون « Mehen » و « Senet » ربط داد که در مصر باستان بازی می‌شدند. همانطور که گفته شد، بازی «Sugoroku» شباهت زیادی به بازی «ماروپله » دارد و درواقع اگر صفحه این بازی به شکل مربعی باشد، همانند صفحه بازی «Senet» و اگر صفحه مارپیچی داشته باشد، به بازی «Mehen» شباهت دارد. بازی «Sugoroku» دارای یک صفحه مربعی ۱۲×۲ بود که در امپراتوری روم رواج داشت. سپس این بازی از طریق جاده ابریشم به چین گسترس داده شد. در معبد «Todai-ji»، یک نمونه از صفحه این بازی همچنان نگهداری می‌شود. با این حال، گفته می‌شود بازی «Sugoroku»، که پس از آن به طور گسترده‌ای مشهور و محبوب شد، بازی‌ای است که پس از پایان یافتن دوران قرون وسطی در چین ساخته شده و نسبت به بازی‌های قبلی بهبود یافته است.

 


اولین نوع بازی «Sugoroku» نسخه‌ای قدیمی از بازی «تخته» بود که از دوره «Nara» تا دوره «Edo» بسیار محبوب بود. نوع دوم بازی «Sugoroku» که شبیه «ماروپله» بوده، بازی‌ای بود که با تأثیرگذاری بازی اول به وجود آمد. در این سبک بازی، روی تصویری که روی کاغذ کشیده می‌شود، بازیکنان تاس می‌ریزند تا مهره‌های خود را به سمت جلو ببرند و به خانه پایانی برسانند. جالب است بدانید که در بازی «Jodo Sugoroku» که نسخه قدیمی‌تر و بودایی بازی «Sugoroku» می‌باشد، اصطلاحات و اخلاق بودایی بر روی آن نوشته شده است. این بدان معناست که در اواخر دوره «Muromachi» (اواخر قرن پانزدهم)، این نسخه بازی می‌شده.

 


بازی «Sugoroku» در دوران «Edo» به شکل‌های مختلفی بازی می‌شده، برای مثال یک نسخه آن، صفحه‌ای بود که دارای ۵۳ مربع بوده و جاده «Tokaido» که از جاده‌های مهم ژاپن در آن زمان بوده را نشان می‌داده و یا نسخه دیگر، تصاویر بازیگران بر روی صفحه بازی نمایش داده شده است. بعدها، صفحه‌های دیگری از بازی با موضوعاتی مانند موضوعات اخلاقی یا اجتماعی، یا تصاویر زیبا و جذاب توسط هنرمندان به وجود آمد. از طرف دیگر، چون برخی از نسخه‌های این بازی دارای ارزش‌های ناشایستی از جمله قمار بودند، در دوران اصلاحات «Tempo» ممنوع شدند. در ادامه نسخه‌های دیگری از این بازی با موضوعاتی مانند تمدن و روشنگری، تقویت کشور و ارتش و… ظاهر شدند و از آن به عنوان وسیله‌ای برای تحریک مردم استفاده می‌شد. همچنین به عنوان یک مجله سرگرمی نیز برای کودکان استفاده می‌شد.گفته می‌شود که بعد از جنگ جهانی دوم، «Sugoroku» به دلیل نمایش‌های متنوع و تغییر جامعه از بین رفته اما امروزه، بازی‌های بسیاری از این بازی وجود دارد، مانند بازی‌های رومیزی و بازی‌های ویدیویی که از تاس استفاده می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به عنوان اشکال بهبودیافته و تکامل‌یافته بازی «Sugoroku» در نظر گرفت. بازی «Sugoroku» به خودی‌خود یک بازی خاص ژاپنی است، با این حال، کشورهای غربی از قرن چهاردهم میلادی بازی‌ای مانند بازی « Goose » را بازی کردند که تحت تأثیر بازی «تخته» قرار گرفت و مشابه «Sugoroku» بود.

 

تصویر سمت راست مربوط به بازی «Sugoroku» و تصویر سمت چپ مربوط به بازی «Goose» می‌باشد


انواع دیگر بازی «Sugoroku»
همانطور که گفته شد، در ادامه بسیاری از بازی‌های ویدئویی و رومیزی براساس بازی «Sugoroku» ساخته و منتشر شد، از جمله بازی: «Sugoroku Monogatari»، بازی رومیزی «Sugoroku»، بازی «Family Pirate Party» و بازی «PictureBook Games: Pop-Up Pursuit». بازی ویدیویی و مشهور «Samurai Warriors 2» دارای یک بازی به نام «Sugoroku» است، اما شباهت زیادی به این بازی سنتی ندارد. در عوض، بسیار شبیه بازی «Monopoly» می‌باشد. به این صورت که بازیکنان به نوبت در اطراف یک صفحه بازی حرکت می‌کنند و فضاهای آن به عنوان مناطق مختلف ژاپن تعیین شده است. با فرود در یک فضای خالی، بازیکن می‌تواند آن فضا را با مبلغ مشخصی خریداری کند. اگر یک بازیکن روی فضایی که توسط دیگری خریداری شده است فرود بیاید، باید هزینه‌ای را به آن بازیکن پرداخت کند، در غیر این صورت بازیکن صاحب آن منطقه می‌تواند بازیکن دیگر را از بازی خارج کند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

‌‌‌‌‌‌‌
https://en.wikipedia.org/wiki/Sugoroku
https://jpninfo.com/38312
https://www.japanese-wiki-corpus.org/culture/Sugoroku.html


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ استراتژی بازی‌ شانسی سنت مهن Senet


نظر شما :