معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۴ کد : ۲۲۳۰ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی قدیمی و تاریخی Goose یک بازی کلاسیک کودکانه است که احتمالاً ریشه آن بازی باستانی و مصری Mehen می‌باشد(برای مشاهده مقاله مربوط به بازی Mehen به این لینک مراجعه کنید). «فرانچسکو دو مدیچی (Francesco de Medici)» در ایتالیا نسخه‌ای از این بازی را در قرن شانزدهم برای «شاه فیلیپه دوم»، پادشاه اسپانیا ارسال کرد که در آن دوران به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اروپا تبدیل شد.
معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

هنرهای باستانی، پلی برای باخبر شدن از بازی‌های رومیزی

کشف راز بازی باستانی پنجیکنت

معرفی بازی باستانی Patolli (پاتولی)

معرفی بازی باستانی لیوبو (Liubo) (قسمت اول)

معرفی بازی باستانی لیوبو (Liubo) (قسمت پایانی)

 

معرفی بازی قدیمی و تاریخی Goose (غاز)
بازی قدیمی و تاریخی Goose یک بازی کلاسیک کودکانه است که احتمالاً ریشه آن بازی باستانی و مصری Mehen می‌باشد(برای مشاهده مقاله مربوط به بازی Mehen به این لینک مراجعه کنید). «فرانچسکو دو مدیچی (Francesco de Medici)» در ایتالیا نسخه‌ای از این بازی را در قرن شانزدهم برای «شاه فیلیپه دوم»، پادشاه اسپانیا ارسال کرد که در آن دوران به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اروپا تبدیل شد. این بازی در فرانسه در قرن شانزدهم به یک بازی پرطرفدار و مشهور تبدیل شد و سبک‌های مختلفی از آن (آموزشی، یادبودی، و…) تا به امروز ساخته شده است. بعدها در حدود سال‌های ۱۷۵۰، طبق گفته «WhiteHouse» در انگلیس با عنوان «Royall & most pleasant game of the Goose» توزیع شد. در سال ۱۸۵۱ این بازی توسط ناشر آمریکایی «J.P. Beach» در نیویورک کپی شده که با عنوان «The Jolly Game of Goose» به فروش رفت. یک نسخه ۱۸۵۵ عددی نیز از این بازی تولید شد که به «The Game of Goose» نام‌گذاری شد. بازی قدیمی و تاریخی Goose که در دوره رنسانس اختراع شده و در سطح بین‌المللی گسترش یافته است، یک بازی مسابقه‌ای است که در آن مهره‌های بازی ازگوشه صفحه بازی به سمت مرکز صفحه مارپیچ حرکت می‌کنند. به طور معمول این بازی کاملاً شانس‌محور است و بازیکنان قدرتی برای تصمیم‌گیری ندارند.

 

عکس سمت راست مربوط به صنایع هنری Phaistos Disc of the Minoans و عکس سمت چپ مربوط به بازی باستانی Mehen می‌باشد


تاریخچه
این بازی در قرن شانزدهم اختراع شده اما منشا دقیق به وجود آمدن آن مشخص نیست. این بازی با بازی‌های باستانی مانند mehen که یک بازی مصر می‌باشد، و با صنایع هنری مانند Phaistos Disc of the Minoans مرتبط است؛ اما هیچ مدرک موثقی از تاریخ این بازی از زمان اختراع بازی تا محبوبیت آن در عصر مدرن وجود ندارد. منشا بعدتر این بازی بیشتر شناخته شده است. محبوبیت آن از قرن شانزدهم به بعد با تولید نسخه‌های مختلف و متنوع به شدت زیاد شد. بسیاری از نسخه‌های این بازی در آن دوره صفحه‌های سیاه و سفید بودند. این بازی از انقلاب صنعتی جهان نفع زیادی به دست آورد چراکه این انقلاب باعث افزایش محبوبیت بازی‌های رومیزی شد و همچنین تولید آن‌ها راحت‌تر شده و قیمتشان نیز ارزان بود. اقتباس از بازی Goose با اهداف آموزشی شکل گرفت و از آن برای آموزش جغرافیا، تاریخ و اخلاق به بازیکنان استفاده می‌شد. گسترش این بازی آن تا قرن بیستم ادامه داشت، زمانی که که بازی‌های مسابقه‌ای مشابه با این بازی با مسائل مربوط به فیلم، تلویزیون و رویدادهای دیگر گره خورده بود.

 


قوانین بازی
از آنجا که هر سازنده‌ای، نسخه منحصر به فرد خود را از بازی ارائه می‌دهد، تهیه مجموعه‌ای دقیق از قوانین برای این بازی دشوار است. البته بعضی موارد نیز به طور معمول در همه نسخه‌ها وجود دارد برای مثال، ۶۳ مربع روی صفحه بازی و فاصله مربع‌های بازی نمونه‌هایی از این موارد هستند. مجموعه‌ای ساده از قوانین این بازی عبارتند از:
۱. بازی Goose توسط هر تعداد بازیکن از دو نفر یا بیشتر انجام می‌‌شود و هر بازیکن دارای مهره‌ای است که از نظر شکل یا رنگ با یکدیگر تفاوت داشته و در ابتدای صفحه بازی قرار می‌گیرند.
۲. صفحه بازی از مارپیچی از ۶۳ مربع به اضافه یک مربع در ابتدای صفحه شده تشکیل شده است. شروع بازی برای بازیکنان در بیرون مارپیچ و در کنار مربع شماره ۱ می‌باشد و در ادامه مسیر بازی به مربع ۶۳ منتهی می‌شود. مربع‌های ۹، ۱۴، ۱۸، ۲۳، ۲۷، ۳۲، ۳۶، ۴۱، ۴۵، ۵۰، ۵۴ و ۵۹ هر کدام دارای علامت غاز می‌باشند.

 


۳. حرکت مهره‌ها با ریختن دو تاس استاندارد ۶ طرفه کنترل انجام می‌شود.
۴. بازیکنان به طور تصادفی تصمیم می‌گیرند که چه کسی بازی را شروع کند. سپس بازیکن آغازکننده بازی طبق قانون ۵ بازی را شروع می‌کند.
۵. بازیکنی که نوبتش است دو تاس را ریخته و عدد رو شده در تاس‌ها، مهره خود را حرکت می‌دهد.
۶. اگر مهره یک بازیکن بر روی یک خانه با علامت غاز قرار بگیرد، دوباره باید مهره خود را به تعداد عدد رو شده در تاس‌ها حرکت دهد (تاس‌ها دوباره ریخته نمی‌شوند). این موضوع به هرتعدادی برای یک بازیکن می‌تواند اتفاق بیفتد و بازیکن مورنظر باید همین کار را انجام دهد.
۷. اگر یک بازیکن مثلاً در مربع شماره ۶۲ باشد و در نوبتش، تاس با عدد ۳ رو شود، این پرتاب به هدر رفته و نوبت بازیکن نیز می‌سوزد. چراکه در مراحل پایانی بازی، بازیکنان دقیقاً باید به تعداد مربع‌های باقی‌مانده تا خانه ۶۳ تاس بندازند و درغیر اینصورت، آن پرتاب به هدر رفته است.
۸. بازیکنی که زودتر در مربع شماره ۶۳ قرار بگیرد، برنده بازی است.

 


بیشتر نسخه‌های این بازی مربع‌هایی با ویژگی‌های اضافی را به بازی اضافه کرده‌اند، برای مثال، مربع ۱۱ یک جفت تاس را نشان می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد یک نوبت اضافه داشته باشید. مربع ۵۲ زندان است: بازیکنی که در این مکان قرار بگیرد، باید در آنجا بماند تا زمانی که یک بازیکن دیگر در آن خانه قرار بگیرد. بازی‌ای که این علامت‌ها روی صفحه آن وجود داشته باشد، گاهی اوقات بازی را بسیار سخت می‌کند. برای مثال، شانس کمی برای رهایی از زندان وجود دارد و بازیکنی که مربع ۶۳ را پشت سر بگذارد (که اکثریت قریب به اتفاق بارها اتفاق خواهد افتاد) به همان ابتدا بازگشته و دوباره بازی را شروع می‌کند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


http://www.cyningstan.com/game/1175/the-game-of-the-goose

https://boardgamegeek.com/boardgame/2785/game-goose

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی بازی‌ قدیمی بازی‌ تاریخی


نظر شما :